Gebruikersavatar
Steffke
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2017 14:40

breken met vriendschap

Ik weet het niet , maar ben ik nu een uitzondering of niet.

Ik heb een kameraad waarvoor ik steeds heb klaargestaan als hij in de problemen zat, constant met hem gepraat omdat zijn relatie met een meisje niet goed zat. Ik heb zijn zever 1 jaar mogen aanhoren dat ik er op den duur zelf zenuwen van kreeg. Verder beloog hij me steeds , zowel over zijn functie op het werk als over andere zaken. Ik weet ook dat wanneer hij andere meisjes ontmoete hij die ook allemaal leugens wijsmaakte. Verleden week nog heb ik mogen aanhoren van een andere kameraad dat hij daartegen gezegd heeft dat directeur was van een bedrijf terwijl ik goed weet dat hij administratief bediende is. En zo gaat het maar door. Het gaat zelfs zover dat hij achter mijn rug tegen mijn moeder zit te liegen.
Maar toch heb ik altijd voor hem blijven klaar staan en we gingen ook vaak op stap en spraken vaak af.

Ben ik dan zo dom dat ik de vriendschap zou willen verbreken en wel om volgende reden.
Ik voel mij misbruikt. Mijn kameraad heeft een meisje leren kennen en plots ben ik blijkbaar diegene die nimmer belangrijk is voor hem.
Hij belt me bijna nimmer op en als het dan is dan is het voor de pronken hoe verliefd hij wel niet is op dit meisje.
Pasop ik gun hem dat en ben absoluut niet jalloers.
Ik weet zeker dat hij dit meisje ook weer aan de haak heft geslagen met leugens daar heb ik hem al op betrapt.
Voor mij is het er nu echt over na al wat ik gedaan heb en mogen aanhoren heb omdat mijnheertje in de put zat.
Plots is hij uit de put en laat hij duidelijk blijken dat ik echt nimmer belangrijk ben als vriend tenzij het hem nog eens uitkomt.
Ik heb dit in het verleden nogal meegemaakt.
Ik begin echt aan mezelf te twijfelen omdat ik mij steeds wegcijfer als andere in de problemen zitten om hen te helpen.
Wanneer ze uit de problemen zijn ben e van geen tel meer.
Ben het nu echt beu maar het is en blijft toch een moeilijke beslissing vooral omdat de angst er ook wat is om helemaal alleen te komen staan.
Maar misschien is het beter voor me .
Ik voel me echt voor de moment een dikke lul die echt van zich laat profiteren.

Zijn er hier nog mensen die een dergelijke stap heeft gezet ?
Die gebroken hebben met vrienden die er enkel maar waren als ze in de nood zaten met andere woorden dat je een soort back up voor hen was.
Hoe hebben jullie dit aangepakt ?

T'is al zover dat ik begin te denken dat ik misschien breek met alles en iedereen en ergens anders een ander leven moet opbouwen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: breken met vriendschap

Steffke schreef: 04 mar 2018 21:55 Ik heb een kameraad waarvoor ik steeds heb klaargestaan als hij in de problemen zat ...
Weet je kameraad hoe jij over hem denkt? Heb je wel eens aangegeven dat jij je soms onprettig voelt door zijn gedrag? Communicatie is in dit soort gevallen vaak een van de oorzaken van het probleem.
Je hoeft niet bang te zien iemand als vriend te verliezen, maar het is zeker zo belangrijk om in vriendschappen je eigen grenzen in de gaten te houden zodat je niet het idee hebt dat mensen misbruik van je goedheid maken. Jezelf teveel wegcijferen voor een ander is nooit een goed idee.

Het is misschien moeilijk om de stap te zetten, maar ga eens het gesprek met hem aan. Zeg hem wat je op je hart hebt.
Dat kan voor beide partijen wellicht verhelderend zijn. Dat is het advies wat ik je zou willen geven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
fortuna2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2018 23:44

Re: breken met vriendschap

Ik had ook zo'n vriend. Altijd aan het liegen en hij heeft mij altijd gebruikt als er anders niemand was. Na jaren ben ik erachter gekomen dat hij achter mijn rug slecht over mij praat. Dat ik egoīstisch was ezv omdat hij het gevoel had dat ik niet altijd voor hem klaarsta. Ik heb dan wel het contact afgebroken ook al was het voor mij heel moeilijk. Hij was toch ontzettend belangrijk voor mij hoewel hij zo'n slechte invloed op mij had. :(
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: breken met vriendschap

Als geen ander weet ik hoe moeilijk het is om sommige vriendschappen in stand te houden.
Soms kom je op een punt dat het gewoon niet meer te doen is en dat het je zoveel (negatieve) energie kost.
Het kan op den duur ook zo zijn dat het schreef groeit door ondermeer verkeerde communicatie, verkeerde verwachtingspatronen, veranderde interesses, behoeftes etc.
Een vriendschap verbreken kan bijzonder pijnlijk zijn, voor beide partijen welteverstaan.
Om heel eerlijk te zijn heb ik eigenlijk nog nooit echt spijt gehad van verbroken vriendschappen, alhoewel het me wel lang heeft achtervolgd (qua gevoelens van onzekeheid, schuld etc) en regelmatig heb ik er best nog wel last van.
Wat dat betreft is het wellicht beter om het te laten verwateren (cq doodbloeden).
Soms kan dit echter vrij lastig zijn; als één van de partijen toch nog steeds contact blijft zoeken.
Wat dat betreft is het soms kiezen tussen twee 'kwaden'.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”