cynty

depressie of iets anders?

Ik heb een vraag voor ervaringsdeskundigen en of een psycholoog. Sinds 11 mnd ben ik samen geweest met een leuke jongen. Maar... als het super leuk zou zijn zou ik geen bericht hier plaatsen :) Ik zal hier kort schetsen wat er speelt.
Onze relatie is wanneer we samen zijn in een vertrouwde omgeving ongelofelijk fijn gezellig leuk. Maar op het moment dat mijn vriend op stap gaat gaan de remmen los. Drinken, vreemdgaan. We zijn uit elkaar gegaan nadat dit is gebeurd. Uiteindelijk weer bij elkaar gekomen omdat hij zoveel spijt had. Nu is de situatie zo dat ik hem in dronken toestand tegenkwam met het uitgaan (we wisten dat we beide apart van elkaar op stap waren)en ik wist meteen dat het weer raak was geweest. De dag erna wilde ik graag praten, hij stond te huilen als een klein kind (heel extreem) maar kon niet praten. We zijn weer uit elkaar gegaan. Na een paar maanden neemt hij weer contact op en hebben we het nogmaals geprobeerd.

Nu blijkt dat hij depressief is en anti depressiva slikt. Ik heb aangegeven dat ik nog een keer wil proberen of het lukt, hij heeft alle beterschap beloofd. Je kunt het al raden natuurlijk gaat het niet goed. De dag erna geprobeerd te praten maar hij kon me niet aankijken en ging weg. Ik heb een punt achter de relatie gezet. Maar ik blijf met een paar vragen zitten. Die kan hij niet beantwoorden maar misschien iemand hier wel.

Wat kan het zijn dat iemand van leuk lief gezellig en eerlijk, naar drinkend, ongeintereseerd respectloos naar spijtig kinderlijk huilend persoon gaat? Het is zo'n extreme wereld van verschil in het gedrag van deze persoon, ik kan er geen kaas van maken. Deze vraag kan ik niet aan mijn ex stellen omdat we geen contact hebben. Kan dit door een depressie komen? Of wordt een depressie nu gebruikt als een excuus?
TheEmperor85

Re: depressie of iets anders?

Hoi cynty, welkom op het forum.

Zo, dat zal een flinke knauw gegeven hebben, om meerdere keren bedrogen te worden. Begrijpelijk dat je er definitief een punt achter gezet heb.

Waarom iemand vreemd gaat, en hoe deze persoon er bij confrontatie op reageert, kan een heleboel verschillende redenen hebben. Iemand kan een verslaving hebben aan confirmatie, het gevoel moeten hebben dat hij/zij 'gewild' is. Iemand kan hyperseksueel zijn. Of de 'kick' willen hebben betrapt te kunnen worden. Of simpelweg niet de waarden delen die jij hoog acht.

Het als een blad aan een boom omslaan, van leuk lief gezellig naar ongeintereseerd respectloos, komt hoogstwaarschijnlijk niet door anti-depressiva. Deze medicatie heeft als uitwerking je emoties juist af te vlakken. Als de jongen in kwestie manisch depressief is zou dat een verklaring kunnen zijn voor zulk gedrag, maar mensen met manische depressie slikken vaak nog wel wat meer dan alleen AD.

Als ik mag raden; hij had de 'kick' van vreemdgaan nodig, en bedacht in bezatte toestand niet hoeveel pijn jij jouw daar mee zou doen.
cynty

Re: depressie of iets anders?

Hallo Emperor,

Bedankt voor je reactie.
Het was inderdaad niet echt een leuke periode zeg maar ;) . Maar omdat ik zelf heel bewust heb gekozen het nog een keer te proberen wist ik natuurlijk dat dat het risico was.
Wat ik vooral moeilijk vind is dat ik niet aan mijn ex partner kan vragen waarom dit gebeurd is zonder dat er een hele berg drama bij komt kijken.
Iets wat ik met andere partners wel heb gedaan toen we uit elkaar gingen. Maar dit was dan ook geen normale relatie. Deze hele relatie was in het extreme aantrekken en afstoten, ik heb dat nog nooit zo meegemaakt.

Hij was niet manisch depressief. Ik weet wel dat de depressie kan komen uit het feit dat hij door beide ouders op jonge leeftijd meerdere keren 'doorgegeven' is aan familie, stiefvaders en moeders om vervolgens op 18 jarige leeftijd alle banden met de ouders te breken.
Misschien dat ik daarom wat meer geduld heb gehad in deze situatie, dat en dat er een erg goede klik was.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: depressie of iets anders?

cynty schreef:Ik weet wel dat de depressie kan komen uit het feit dat hij door beide ouders op jonge leeftijd meerdere keren 'doorgegeven' is aan familie, stiefvaders en moeders om vervolgens op 18 jarige leeftijd alle banden met de ouders te breken.
Misschien dat ik daarom wat meer geduld heb gehad in deze situatie, dat en dat er een erg goede klik was.
Hoi Cynty,
Voor mij klinkt dit als een plausibele verklaring.
Als je je als machteloos kind hecht aan een ouderfiguur 'en dan wordt doorgegeven', nota bene meerdere keren, dan doet dat giga pijn. En bij heftige pijn is er vaak een 'herhalingsdwang' of 'herhalingsdrang' (voor hem: hechten en dan los en weer hechten en weer los) - daar dacht ik aan in je eerste posting, toen hij "als een klein kind tranen met tuiten huilde".

(En ik wil ook grif geloven dat hij depressief is - dat lijkt me het gevolg van al deze pijn. Voor hem hoop ik, dat hij snel andere dingen gaat doen dan de ellende ""naspelen"" want dat levert alleen maar meer ellende op.)
cynty

Re: depressie of iets anders?

Hoi Janneke,

Bedankt voor je reactie! Ik hoop het ook voor hem! ondanks alles vind ik het een leuke vent. Goed hart maar vreemd gedrag.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: depressie of iets anders?

Wat een verhaal zeg. Echt bijzonder dat je hem nog zo vaak een kans hebt gegeven.

Wat betreft je vraag, er kunnen inderdaad veel redenen zijn waarom hij zich zo heeft gedragen. Het lijkt me voor hem belangrijk dat hij hulp zoekt hiervoor, want dit leed aan beide kanten gaat wel erg ver. Maar goed, dat is niet meer jou pakkie an. Jij kan je het beste concentreren op het voor jezelf af te sluiten.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”