Gebruikersavatar
Bladblade
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2020 23:48

Angst/jaloezie op vrienden van lief

Hallo iedereen

Ik ben nu al gedurende acht en een halve maand gelukkig samen met mijn vriendin. Er is echter 1 ding dat ons beiden al onze hele relatie tegenzit en dat is jaloezie. We zijn beiden namelijk nogal jaloers, en ik nog veel harder dan zij. Je kunt je voorstellen dat die jaloezie een hoop problemen meelevert.

Mijn lief is altijd goed bevriend geweest met jongens. Vanaf jongs af aan is ze omgegaan met jongens en nu nog heeft ze een beste vriend over. Ze is gewend om na school gewoon even binnen te springen en een film te kijken, dan even mee te eten en daarna naar huis te gaan. Nu ik er ben heb ik zoiets dus al helemaal niet graag. Natuurlijk is het moeilijk voor hun twee om zoiets te ontwennen maar ik vind niet dat zoiets nog kan tijdens een relatie.

Dit is waarschijnlijk omdat ze ver van me weg woont, dus bij mij kan ze niet zomaar even langskomen en daarnaast ben ik mijn vorige vriendin verloren omdat zij en haar beste vriend iets werden. Ik voelde me dus nogal voor schut gezet en sindsdien vind ik het heel moeilijk om mijn vriendin vrij dingen te laten doen.

Deze soort angst is uitgebreid naar jongens in het algemeen. Samen een film kijken of bij haar beste vriend gaan zwemmen heb ik helemaal niet graag. Overigs heb ik ook het gevoel dat haar beste vriend valt op mijn lief, hoewel dat gevoel er ook kan zijn om mijn gedrag te 'rechtvaardigen'.

Een paar maanden geleden ben ik in therapie gegaan hiervoor, maar naar mijn inziens gaat dat niet hard vooruit en werkt het nauwelijks. Ik weet namelijk niet precies waarvoor ik bang heb, en dat uitzoeken kost heel veel tijd, die ik naar mijn inziens niet heb.

Ik vraag me af of er onder jullie ook koppels zijn die heermee worstelen of geworsteld hebben. Ik zou dit heel erg graag willen oplossen omdat het toch heel wat druk legt op onze relatie. Daarnaast doe ik zelf dingen niet (meer) omdat mijn lief dat ook niet zou mogen van mij.

Ik zou het fijn vinden als die personen even willen reageren met hoe zij er mee omgaan, of zelfs opgelost hebben. Wij zitten namelijk een beetje met de handen in het haar.

Voor de mensen die zich hier helemaal niet in herkennen en me idioot of gek vinden, reageer aub niet minachtend. Ik werk hier aan en doe mijn best, als ik het kon oplossen door me 'er gewoon over te zetten' had ik dit al lang gedaan.

Al een hele grote dankjewel voor degene die willen reageren!

Bladblade
Gebruikersavatar
Lena C.
Berichten: 668
Lid geworden op: 07 jan 2019 15:44

Re: Angst/jaloezie op vrienden van lief

Hoi Bladblade,

Jammer van al die jaloezie! Maar ik zie je schrijven dat je de jaloezie als het grootste probleem ziet. Maar is het ook niet zo dat jullie ieder iets anders 'normaal' vinden in de omgang met het andere geslacht?

Je bent erachter gekomen dat je liever niet hebt dat je partner kind aan huis is bij andere mannen. Wat wij daar ook van vinden, of wat de sociale norm daarover ook moge zijn, jij vindt het niet prettig! Je wil zelfs het 'juiste' voorbeeld geven door je contact met vrouwen te beperken.

Waar ga je op focussen? Op het wegnemen van de wederzijdse jaloezie? Daarvoor zal het nodig zijn dat je elkaar gaat vertrouwen.

Of ga je focussen op hoe je vindt dat een relatie eruit zou moeten zien om jezelf er comfortabel bij te voelen? Aan jou de keus. Er zal hoe dan ook een goed en duidelijk gesprek moeten plaatsvinden tussen jullie beide.

Succes!
Demons run when a good man goes to war

Terug naar “Sex & liefde”