Gebruikersavatar
marcel01
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2018 03:26

woede door herinneringen

Hallo,

Zoals de titel al aangeeft, kan ik op sommige momenten heel kwaad worden door herinneringen. Deze herinneringen zijn vooral gekoppeld aan onrecht en oneerlijkheid. Vooral over zaken waarvan ik zeker wist dat ze bestonden, maar ze nooit zijn bevestigd dat het heeft plaatsgevonden. Nu ben ik bewust van het feit dat het draait om eigen waarheid en je eigenwaarde hierin, maar er is hierin altijd een onzekerheid in lichtelijke vorm.

Voornamelijke reden is dat ik ruim 30 jaar ontkent ben omdat ik teveel bevindingen had ontdekt die vaders ook ontdekte bij liegende/stiekeme moeders/vriendin. Met ontkennen bedoel ik dat iedere vermoedelijke gedachte nooit werd bevestigd. Nu ben ik vrij analytisch en in patroon denkend, maar zelfs deze methodes liepen tegen een harde muur aan. Het concept was iedere keer duidelijk, als je wat wist dan was het niet waar.

Nu kun je slimmer en verder zijn dan een ander en daardoor wordt de ontkenning een andere invullen. Ik denk dat "weet ik niet" daar een goed voorbeeld van is. Vele uitspraken zijn afkomstig vanuit de onwetendheid. Vaak omdat er toch iets gezegd dient te worden ook al is het niet 't juiste. Wanneer je klein gehouden wordt, dan zijn je eigen gedachten onbelangrijk en wordt je voorgekauwd met waar nergens mee heen kan. Dom houden is het toespreken van woorden welke lijden tot wegstoppen van van eigen identiteit. Deze ervaringen heb ik dus behoorlijk diep gevoeld. Iets wat niet mocht en ook vele spanningen in het lichaam met zich mee brengt. Alles is dus een oorzaak geweest om kwaad op te worden, maar er niemand was om de kwaadheid te delen.

Ik heb in Januari een hypnose, zodat deze blokkade van woede opgeheven kan worden. Zo kunnen gevoelens weer vloeien en ik mijn eigenwaarde weer goed voelen. Of het resultaat zal hebben, zullen we meemaken. Dit is overigens maar een stukje van een verhaal.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: woede door herinneringen

marcel01 schreef: 25 dec 2018 04:17 Ik heb in Januari een hypnose, zodat deze blokkade van woede opgeheven kan worden. Zo kunnen gevoelens weer vloeien en ik mijn eigenwaarde weer goed voelen. Of het resultaat zal hebben, zullen we meemaken. Dit is overigens maar een stukje van een verhaal.
Ik wens je veel succes met de hypnose. Mocht je meer willen vertellen over het verhaal achter je woede, dan lezen we dat ter zijner tijd wel.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
marcel01
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2018 03:26

Re: woede door herinneringen

Hallo

Bedankt voor de reactie en tja, het verhaal achter de woede.

De hypnose verliep moeizaam. In ieder geval lastiger dan de eerste keer dat ik het jaren geleden deed. Verschil is daarbij wel dat ik toen zwakker en daardoor ook volgzamer was. Nu is er het een en ander verandert in mijzelf en bemerkte dat overgave meer blokkeerde. Teruggaan naar een moment was pittig en zeker naar het gevoel welke ik daarbij zou voelen. De woede is een gevolg van een gebrek aan weerstand bieden bij treiter gedrag. Het was me niet geleerd hoe er mee om te gaan, dus voelde ik me op die momenten ook in de steek gelaten en machteloos. Eigenlijk moest ik het over me heen laten gaan en beseffen dat ik beter ben en er boven kan staan. Maar goed, dat is te doen zolang het niet veel voorkomt. Wanneer het structureel gebeurt en je tot een bepaalde uiterste wordt gedreven, wordt het uiten ervan totaal naar binnen geduwd wanneer de persoon sterker en op macht belust is. Het wordt dan opgekropte woede. De bescherming ontbrak om mijn ziel te laten knakken. De treiterij en pesterij waren gericht op alles wie ik was en wat mijn interesse had. Ik had sterk het gevoel dat mijn identiteit niet de gewenste was. Oorzaak hierin was enerzijds een persoon welke verpest/verziekt was door zijn thuis situatie. Moeders lievertje en een strenge vader is vaak een goede concept voor narcisten. Vader merkt de fouten op en moeders praat ze goed. Vader wordt de kwade en moeders wordt de heilige. De zwart/wit opvoeding is niet geheel onbekend en is van alle jaren.

Met andere woorden, de blokkade is er nog en ben wat onrustig over wat nog te bereiken is. Soms voel ik dat het te laat is, omdat het te oud is om nog opnieuw te verwerken maar te vers om de verdriet er nog van te voelen. Soms weet ik het gewoon niet en voel ik weer de machteloosheid. Een teken dat het me allemaal nog te veel raakt. Het regent dan harder dan ik hebben kan.

Marcel

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”