Gebruikersavatar
Yassi@17
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2017 23:10

Stress problemen

Heey met mij weer,
Ik weet even echt niet meer hoe ik dit moet aanpakken.

Mijn schooljaar loopt ten einde, ik heb nog maar 7/8 weken om alles in te leveren. Mijn voetbal team valt misschien uit elkaar door te weinig teamleden, ik werk 4 avonden in de week, en verder is mijn week opgevuld met mijn huisdieren verzorgen, vriendschappen onderhouden, ik wordt meegenomen in de ellende tussen mijn vader en moeder over de alimentatie die stopt (of sterker nog al is gestopt) ik ben ook aan mezelf aan het werken wat continu enorm veel energie vraagt van mij....

Mijn dag ziet er zo uit: sochtends wordt ik wakker om half 7, dan blijf ik uit vermoeidheid (het gevoel hebben dat mijn gehele nachtrust maar 10 minuten duurde) tot ongeveer kwart over 7 liggen omdat ik echt NIET kan opstaan. Vervolgens schiet ik in de stress want om uiterlijk 8 uur moet ik vertrekken vanuit huis, 3 kwartier fietsen naar mijn school. Ja dan de lessen volgen en aanhoren wat nog gedaan moet worden, mijn stressmetertje schiet omhoog door school. En nu is het niet dat ik lax ben want ik wil alles hartstikke goed doen.
Vervolgens kan ik weer 3 kwartier terug fietsen, dan heb ik nog 45 minuten voordat ik moet werken ipv dat ik eet en mezelf opfris val ik in slaap op de bank. Net voor half 6 wordt ik meestal wel wakker en dan moet ik meteen al werken. Dit duurt tot 8 uur in de avond, nou dan kom ik een kwartier later thuis en moet ik nog avondeten. En dan is het tijd voor mijn huiswerk en leren, maar ik val al weer snel in slaap met een laptop op schoot... en dit loopt al best lang eigenlijk maar nu begint het echt teveel voor me te worden [crying] ik merk ook dat ik ondanks alle moeite voor positieve dingen en denken steeds negatiever wordt en doe

Mijn moeder begrijpt niet hoe ik me voel en we krijgen steeds ruzie als ik weer zeg wat er gaande is. Ik heb nergens overzicht in en mijn school is echt enorm chaotisch!!! Ik heb dan ook al adhd en pdd-nos maar ik voel me sinds vandaag ook heel doelloos. Want dit loopt al zo lang
Ik weet het echt niet meer

Ik ben bang dat ik het schooljaar niet ga redden, en afscheid moet nemen van mijn lieve klasje, terwijl ik allemaal 7,8,9 heb staan maar alles van inleveren en op orde houden lukt niet, ik heb geen tijd om lang aan mijn opdrachten te werken want die tijd is er niet...

Help!!
☆☆☆You have to get lost before you find yourself☆☆☆ #Iamlosingmyself
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stress problemen

Hoi,

Probeer ook wat tijd voor jezelf in te calculeren waarin je niks hoeft. De dagen zijn best wel vol. En ik zou dat niet trekken om in de avond te werken.

Je bent best wel moe lees ik uit je verhaal.
Hoe laat ga s avonds naar bed toe? En hoeveel uur slaap neem je? Probeer een uur vroeger naar bed te gaan.

Waar ervaar je het meest stress aan?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Yassi@17
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2017 23:10

Re: Stress problemen

Ik ga naar bed om half 10 meestal, maar ik slaap echt tussen half 12 en 1 meestal, ik lig nog echt lang te stressen en na te denken over de dag en mijn leven over het algemeen. En om half 7 ben ik wakker, dan val ik weer in slaap tot 7 uur en dan pas kom ik echt heel langzaamaan mijn bed uit

Toch denk ik dat het meeste stress komt van het feit dat ik heel goed wil presteren. Ik ben te erg teleurgesteld als ik niet heb gedaan wat ik verwachte, dit is frustrerend en ik ga harder mijn best doen bij de volgende keer, en van alle dagelijkse dingen uit mijn leven dit zo doen.... tja ik denk dat dat het is....
☆☆☆You have to get lost before you find yourself☆☆☆ #Iamlosingmyself
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Stress problemen

Yassi@17 schreef: 11 mei 2017 21:16 Ik ga naar bed om half 10 meestal, maar ik slaap echt tussen half 12 en 1 meestal, ik lig nog echt lang te stressen en na te denken over de dag en mijn leven over het algemeen. En om half 7 ben ik wakker, dan val ik weer in slaap tot 7 uur en dan pas kom ik echt heel langzaamaan mijn bed uit
Heftig! [AAI] Dus je hebt een wat verstoorde nachtrust. Ik herken daar wel wat in. Misschien is het een goede uitlaatklep om alles waar je over strest en piekert op te schrijven of uit te spreken.

[quote[Toch denk ik dat het meeste stress komt van het feit dat ik heel goed wil presteren. Ik ben te erg teleurgesteld als ik niet heb gedaan wat ik verwachte, dit is frustrerend en ik ga harder mijn best doen bij de volgende keer, en van alle dagelijkse dingen uit mijn leven dit zo doen.... tja ik denk dat dat het is....
[/quote]
Niemand is perfect. Ik niet. Jij ook niet. Je wilt goed presteren, maar dat doe je al goed. Als je een 6 t/m 10 hebt gehaald mag je jezelf echt wel prijzen hoor en blij zijn. Ik had vroeger een intense haat naar boekhouden en haalde altijd debet en credit door elkaar heen. Ik was gewoon tevreden met een 4,5 op mijn eindexamen, stom vak :lol: . Waar ik naar toe wil: jezelf opjutten omdat je niet tevreden bent met het vorige cijfer kan ik mij alleen voorstellen als het een onvoldoende is, en in mijn ogen is alles onder de 5,5 een onvoldoende.

Er is niets mis met presteren, maar wel met over-presteren, dat het ten koste van jezelf gaat. Dat je nergens meer mee tevreden bent. Dat over-presteren kan je een tijdje doen totdat je er een keer eronder gaat. Maar dan komen er ook andere signalen aan te pas. Zoals altijd moe zijn, depressiviteit, niks meer kunnen doen dan in bed liggen. Yassi@17, probeer goed op jezelf te letten . Probeer te kijken of je sommige dingen kunt schrappen (zoals werk) zodat je meer tijd hebt voor andere dingen zoals genieten van het leven of bijslapen of (vul zelf maar in)
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Stress problemen

ik vooral eens heel diep adem halen.

als het nu zo chaotisch is,breng dan wat zaken op orde.

wat kan je tot rust brengen?
naast je school,wat brengt nog onrust?
schrijf die dingen op papier.
wat onrust brengt naast de school,probeer dat te schrappen.

kan je niet tijdelijk minder werken?tijdelijk voetbal ff on hold?tijdelijk de zorg vd huisdieren aan iemand anders overlaten?
hoe zien je weekend eruit?creeer daar recuperatietijd.

zet een vast schema op poten. bv van uur x tot uur z ben je bezig met school werk. daarna doe je iets die je echt tot rust kan brengen en daarna ga je slapen.

is er een contactpersoon op school waar je mee kan spreken? die kunnen je vaak helpen om je schoolwerk concreter te gaan aanpakken.
Gebruikersavatar
Yassi@17
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2017 23:10

Re: Stress problemen

Hmm dat is wel een goede tip van jullie allebei, dingen schrappen en dat lijstje, had ik gewoon helemaal niet aan gedacht. Tja werk kan eventueel wel wat minder maar dan ben ik bang dat ik mijn baantjerk verlies omdat ik een uitzendkracht ben, iemand die wel de volle week kan heeft dan meer kans op die baan. Qua huisdieren kan ik weinig, deze moest ik met alle geweld hebben en daar tegenover staat dat ik ze verzorg en onderhoud, en ook aandacht hoort daarbij. Maar mijn trainster vertelde mij dat we alleen nog deze maand nog trainen en dan is het seizoen afgelopen. Zomerstop. Dit kan wel eens wat rust momenten worden, de woensdag avond en zaterdag tot de (late) middag.

En dat van dat schema klinkt ook wel slim maar ik denk dat ik in de paniek schiet als er iets onverwachts tussen de planning schiet,

Op school denk ik niet echt het dat ik iemand kan vinden bij wie ik mijn eigen echt kwijt kan omdat ik niet zeker weet of de opleiding die ik volg wel echt bij mij past...

Ik zal eens kijken wat ik kan doen tegen de stress, dankjulliewel voor de berichten!
☆☆☆You have to get lost before you find yourself☆☆☆ #Iamlosingmyself
Gebruikersavatar
Pompoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2017 14:58

Re: Stress problemen

Poe ik herken veel van wat je zegt! Te druk hebben, moe zijn en 's avonds alsnog niet in slaap kunnen komen.
Misschien ook goed om vlak voordat je naar bed gaat, dingen te doen die de slaap bevorderen. Dat heb ik gedaan en helpt best wel.
Heb overigens ook m'n planning minder druk gemaakt.
Bijvoorbeeld niet meer sporten na 8 uur, geen cafeïne en het liefst ook geen beeldschermen (van tv, telefoon etc).
Een lekker heet bad nemen voordat je gaat slapen. Zijn allemaal dingen die je kunnen helpen om beter te slapen.
Het zou al schelen als je beter slaapt. En misschien eens goed nadenken over je opleiding dan als je niet zeker weet of je het leuk vindt.
Je faalt echt niet als je stopt, dat overkomt veel jongeren. Succes!
Gebruikersavatar
Yassi@17
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2017 23:10

Re: Stress problemen

Heey dankjewel voor je tips! Ik ga ze vandaag eens toepassen, ik heb gelukkig vakantie dus ik kan er nu alles aan gaan proberen :)
☆☆☆You have to get lost before you find yourself☆☆☆ #Iamlosingmyself
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Stress problemen

op elke school is er normaal een contactpersoon die leerlingen juist helpt met die soort problemen(van 'is deze richting wel iets voor mij' tot 'hoe pak ik mijn schoolwerk beter aan')

ik zou hier echt eens voor informeren in de toekomst,kan je enkel helpen,en mocht je er niets aan hebben,is er ook niets mee verloren toch?
Gebruikersavatar
Yassi@17
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2017 23:10

Re: Stress problemen

Hmm niet geschoten is altijd mis inderdaad, ik zal na de vakantie eens kijken hoe het gaat en als ik dan nog twijfel zal ik eens met diegene contact opnemen.
Want de theorie vind ik verder heel leuk maar dingen als stage vond ik nu toch wat moeilijk enzo, niet goed wetend hoe ik een houding aan moet geven en daardoor liep ik tegen dingen aan of ik voelde me er niet helemaal bij op m'n gemak

Thnx voor de tip!
☆☆☆You have to get lost before you find yourself☆☆☆ #Iamlosingmyself

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”