Gebruikersavatar
Timon
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2017 13:56

anticipatoir overgeven (anticipatory vomiting)

Hallo

Bedankt voor het lezen van mijn vraag. Ik heb er al een tijd last van.
Door het opzoeken op internet alsook al een aantal sessies te hebben gevolgd bij een psycholoog weet ik dat mijn probleem anticipatoir overgeven heet.
Dus door een conditionering (onbekend) reageer ik op situaties door over te geven of misselijk te worden.

Nu die conditionering is bij mij wel erg wijd verspreid. Het begon in 2015 toen het gedaan was met mijn toenmalige vriend.
Mijn lichaam reageerde telkens als ik hem zag/ hoorde op dezelfde manier (namelijk overgeven).
Ik heb deze zomer kort iets gehad met een jongen en toen kwam het ook terug. Het vreemde is namelijk dat ik al een aantal jaar bevriend was met die jongen en er toen geen problemen mee had, en na de relatie (noem het een vergissing die relatie), was het overgeven ook weer gedaan.

Nu heb ik weer een vriend en is het probleem terug. Ik weet dus dat de conditionering te maken heeft met liefde maar het is heel erg vervelend en ik wil er echt iets aan doen. Het is dus enkel bij de persoon die ik graag zie.

Als ik bv. een korte discussie gehad heb met die persoon kan het al genoeg zijn om me terug te doen overgeven. Het probleem doet zich meestal enkel voor na het eten of bv. in een drukke ruimte (café met muziek) en dan een drankje. Maar ook enkel met die persoon. Ik begrijp er zelf niets meer van. Nu neem ik een anti-braakmiddel voor het eten en dat helpt maar ik besef maar al te goed dat dat geen oplossing is en ik wil er dus echt iets aan gaan doen. Heeft iemand tips of heeft iemand hetzelfde meegemaakt?

Met vriendelijke groet,
Timon
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: anticipatoir overgeven (anticipatory vomiting)

Timon schreef: 06 mei 2017 14:09 Het begon in 2015 toen het gedaan was met mijn toenmalige vriend.
Het lijkt op een vorm van verlatingsangst die zich uit in braakneigingen. Het verbreken van je vorige relatie heeft je kennelijk dieper gekwetst dan je in de gaten had, waardoor je nu, ook bij een discussie met een persoon waar je op gesteld bent, weer geconfronteerd wordt met die oude wond en de
angst niet opnieuw verlaten te worden.

Ik denk dat je met je psycholoog moet uitzoeken waar die verlatingsangst vandaan komt en waarom het verbreken van die vorige relatie je zo geraakt heeft. Dat lijkt me het spoor dat je terug moet volgen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”