Gebruikersavatar
Berber
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2017 18:05

Hoe ga ik om met jongens die me uitschelden op straat?

Hallo allemaal,

Vanwege een afwijking in mijn gezicht word ik af en toe op straat uitgescholden en uitgelachen, met name door jongens wanneer ze met een groep zijn. Ik reageer er niet op en probeer me altijd zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Hier hou ik echter niet een goed gevoel aan over. Het kwetst me dat ik word uitgescholden. Daarnaast schaam ik me ten opzichte van de omstanders, omdat ik me geen houding weet te geven en geeft het me een minderwaardig gevoel dat ik er niks tegen heb gedaan. Ik zou daarom graag assertief reageren op dit gescheld, maar ik weet niet hoe. Omdat het vaak pubers zijn die het doen, ben ik bang dat, hoe ik ook reageer, ik altijd een grote mond terugkrijg en de situatie alleen maar erger wordt. Iemand tips hoe ik hier beter mee om kan gaan?

Hartelijke groet,

Berber
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ga ik om met jongens die me uitschelden op straat?

Berber schreef: 30 apr 2017 18:15Omdat het vaak pubers zijn die het doen, ben ik bang dat, hoe ik ook reageer, ik altijd een grote mond terugkrijg en de situatie alleen maar erger wordt.
Die kans is zeker aanwezig, omdat ze met een groep zijn en zich daardoor sterker voelen. Ze zijn er ook heel erg op gespitst om iemand te vinden die niet goed met de situatie weet om te gaan.

Negeren is een goed uitganspunt, maar door schaamte te voelen ten opzichte van de omstanders geef je een wapen uit handen wat je eigenlijk altijd in je voordeel kunt gebruiken. Die omstanders zijn namelijk per definitie op jouw hand en zullen het, als het echt de spuigaten uit loopt, voor je opnemen. Probeer niet in je schulp te kruipen, maar doe precies het omgekeerde: betrek de omstanders in de situatie door bijvoorbeeld iets tegen ze te zeggen in de trant van "als dat mijn één van kinderen zou zijn, dan zou hij thuis een draai om zijn oren krijgen, vindt u ook niet?"
Zo laat je zien dat je in je kracht staat en dat niemand je kan raken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Berber
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2017 18:05

Re: Hoe ga ik om met jongens die me uitschelden op straat?

Hoi volhoudertje,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik vind het een goede tip, al vind ik het doodeng om in zo'n pijnlijke situatie omstanders erbij te betrekken. Daarvoor zal ik eerst wat aan mijn zelfvertrouwen moeten doen.

Hartelijke groet,

Berber

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”