Gebruikersavatar
MM.Annoniem
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:45

Heb jij last van sociale angsten?

Hoi,
ik ben 17 jaar en heb al zolang dat ik me kan herinneren last van sociale angsten. Ik heb een paar jaar in een hele veilige omgeving gezeten en er daardoor vrijwel geen last van gehad, maar nu ben ik in een nieuwe fase van mijn leven wat veel veranderingen met zich meebreng. Ik merk dat ik daardoor heel erg veel last heb van mijn sociale angsten. Eigenlijk is het zo ''ernstig'' dat zelfs even een broodje halen bij de Jumbo om de hoek, zo veel spanning oplevert. Dit en vele andere alledaagse normale dingen, gaan me heel moeilijk af en ik mag wel zeggen dat het mijn leven verpest. Ik merk dat ik steeds minder durf en mezelf steeds vaker de privilege geef om lekker binnen (veilig) te blijven. Ik weet dat dit absoluut niet goed is! Maar mijn angsten nemen mijn leven steeds verder over. Nu ben ik natuurlijk niet alleen hier in, maar ik vraag me af hoe jullie hiermee omgaan? Want het is bijvoorbeeld heel makkelijk om in een isolement te raken en gewoon niet meer de deur uit te gaan. Maar hoe werkt dat dan? Want je moet ook naar je werk, boodschappen doen etc. Hoe zorgen jullie dat je leven niet stil blijft staan? Of misschien staat het wel stil en kom je niet meer buiten, hoe ziet een week van jou er dan uit?
Kortom, ik vraag om een kijkje in het leven van anderen met sociale angsten. Alles is welkom, lange verhalen, korte verhalen, vragen, anything!

:knuffel:
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heb jij last van sociale angsten?

Hoi MM.Anoniem, alvast welkom op het forum! cheerqd5
Eigenlijk is het zo ''ernstig'' dat zelfs even een broodje halen bij de Jumbo om de hoek, zo veel spanning oplevert.
Als ik het zo lees, vind ik het wel heftig wat je schrijft en dat het je behoorlijk belemmert en denk ik dat het verstandig is dat je er hulp mee gaat zoeken. Ik vind het knap dat je ook naar andere meningen vraagt. Dat mag en dat kan: daarvoor hebben we dit forum :)
ik vraag me af hoe jullie hiermee omgaan? Want het is bijvoorbeeld heel makkelijk om in een isolement te raken en gewoon niet meer de deur uit te gaan. Maar hoe werkt dat dan? Want je moet ook naar je werk, boodschappen doen etc. Hoe zorgen jullie dat je leven niet stil blijft staan? Of misschien staat het wel stil en kom je niet meer buiten, hoe ziet een week van jou er dan uit?
Ik heb er dan geen last van, van sociale angsten, ik weet ook niet hoe dat voelt. Ik heb wel eens dagen dat ik mij opgesloten voel en een tekort heb aan sociaal contact. Of dat ik een "verloren dag" heb omdat ik niet weet wat ik moet gaan doen in mijn vrije tijd. Of dat die verloren dag er is omdat ik zoveel in mijn hoofd heb dat ik niet wat ik als eerste moet gaan doen (elke activiteit heeft een aantal stappen om het goed uit te voeren) en dan is het al weer te laat of het regent of.. dat ik dan maar binnen blijf. Maar volgens mij is dat wat anders..

Maar kan mij goed voorstellen dat als je steeds minder buiten komt dat het ook steeds meer moeite kost om boodschappen te doen. Het lijkt mij normaal dat als je steeds meer toegeeft aan de angst dat het normaler wordt om thuis te blijven. Om je opgesloten te voelen en ook niet meer weet hoe je eruit komt. Dat je lekkers wilt gaan halen, maar vanwege de boze buitenwereld (de contacten) het toch maar niet doet en dat het steeds normaler wordt en dat het ook normaal wordt dat je daardoor jezelf ook bepaalde dingen ontzegt. Maar wellicht verwissel ik agorafobie (pleinvrees) wel met sociale angsten.
Understand: you been understood

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”