Gebruikersavatar
antje
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:16

claustrofobie en agorafobie

Heb dus al enkele jaren van paniek en angstaanvallen. Sommige perioden heel erg, ook kan ik er niet van slapen, kan mezelf niet rustig houden. Komt door mijn verleden en ook door spanningen nu nog. Ben in behandeling bij mijn psycholoog.

Toch wil ik nog dingen kunnen doen, en moet ik ook dingen kunnen doen, want ben verpleegkundige en moet dagelijks 10 a 20 keer lift nemen vb. Ook heb ik angst om vb zelf te moeten worden geopereerd, dat ik dan in bed moet blijven liggen en niet weg kan, dat ik tussen die onrusthekkens moet blijven, heb het eens meegemaakt en enorme paniekaanval. Kortom ik kan ook moeilijk blijven stilzitten, dan begint de paniek te komen, gevoel niet weg te kunnen, geen controle te hebben. We zijn nu bij mijn psycholoog vooral bezig met mijn angst in kleine ruimten of ja mijn claustrofobie.

Ik ga namelijk eind juni met vliegtuig weg, ik kan niet anders, mijn vriend reist heel graag, ik eigenlijk ook het moment dat ik er ben...maar dat vliegtuig, een ramp...heb al eens volledig flauwgevallen in vliegtuig. Ben dus ook bang om dit weer mee te maken. Wil het niet ontzeggen want dan heeft de angst me nog meer in mijn macht, want liften neem ik ook niet als het niet echt hoeft...dus ja, wordt een probleem met mijn werk.

Ben dus heel bang voor het vliegtuig, doe van alles op voorhand om me voor te bereiden, neem Xanax in half uur voor het opstijgen, neem iPad mee voor spelletjes, films, boeken, muziek en toch is het zo erg en slaat mijn hart dubbel door dat ik bang ben dat ik de angst niet overleef. Dat gevoel voortdurend tijdens de vlucht is een hel, zodanig dat ik enkele uren achteraf nog sta te bibberen over gans mijn lichaam. De vlucht is nooit meer dan 3u daar letten wij op, maar niet gaan is geen optie, want vriend is daar niet mee akkoord en zelf ga ik ook wel graag eens ik daar ben.
Wat het rare hiervan is dat ik vroeger daar niks van last van had, ging naar Egypte was meer dan 5u vliegen geen last van, ook niet in lift of trein of zo, niks en nu, verschrikkelijk...

Zijn er hier nog die dat meemaken en hoe lossen jullie dat op, misschien nog andere tips...
Is dus zo van mij dat ik niet verlang naar mijn reis , nu ik nog aan het werk ben alleen voor dat, omdat ik weet dat die vliegreis nadert en ik zo bang ben. Om te zeggen aan het personeel van vliegtuig durf ik ook niet, omdat ik altijd een plaats reserveer aan nooduitgang, om meer plaats te hebben, meer lucht... ben zeker niet bang dat vliegtuig neerstort, nooit geweest, is gewoon gevangen zitten en niets kunnen doen of rondlopen of niet weg kunnen...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: claustrofobie en agorafobie

antje schreef:omdat ik weet dat die vliegreis nadert en ik zo bang ben. Om te zeggen aan het personeel van vliegtuig durf ik ook niet, omdat ik altijd een plaats reserveer aan nooduitgang, om meer plaats te hebben, meer lucht...
Het personeel aan boord van een vliegtuig heeft tot taak zorg te dragen voor de veiligheid en het comfort van de passagiers. Stewards en stewardessen hebben daar een speciale opleiding voor gevolgd, ze zijn graag bereid je te helpen. Het is helemaal niet vreemd om van te voren aan te geven dat je angst hebt voor het vliegen. Je kunt daar alleen maar je voordeel mee doen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”