Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Nog steeds angst....

Ik heb nog steeds wel last van mijn angst voor flauwvallen. In mindere mate, en het is veel minder geworden toen destijds ik niet meer naar buiten durfde.
Ik Voel me nog steeds zoals het zou moeten, met tijden nog extreem moe, waardoor ik soms echt geen energie heb en alles zwaar lijkt wat ik doe, Loop nog wel bij de psycholoog maar dat is meer voor een ruggensteuntje en nog maar zelden. Destijds werd ik wel steeds gestuurd van fysiotherapie tot aan een haptonoom, maar achteraf blijkt dat niet te werken. Uiteindelijk toch maar de huisarts gebeld is nu ook al wel 9 maanden geleden dat ik dat voor het laatst was geweest. Kreeg eerst te horen chronische hyperventilatie, stress etc... Vorig jaar een extreem vitamine D tekort gehad. Maar echt beter heb ik me nooit gevoeld. Vooral in de winter was het extreem. Dus ik dacht zal wel aan het weer liggen, ik wacht af. ondertussen wel een paar dagen mooi weer gehad. Maar met tijden voelde ik me constant moe en geen energie. Maar gelukkig ook wel goede dagen gekend. In een paar maanden ruim 10 kilo aangekomen wat ik veel vindt.. Veel mensen zeggen we zijn gewoon toe aan de zomer, dan zul je minder klachten hebben maar helaas. Als ik echt een slechte dag heb, lig ik al rond half 9 op bed, op een betere dag vaak 10 uur en in het weekends ook verschillend... Soms vreet het aan mij, want ik ben nog jong. Vroeger kon ik met gemak later op bed en vervolgens uitgerust wakker worden, zelf ook dat lukt mij niet.

Maar dat terzake. Vanochtend bij de huisarts geweest. En ik mag weer bloedprikken en als daar niks uitkomt, moeten we tot een andere oplossing vinden. Maar ik ben niet bang voor naalden of prikken etc. Maar ik heb wel een angst voor bloedprikken en met name weer die angst om flauw te vallen. Ik moet maandag bloedprikken, maar kijk er nu alweer tegen op. Waar ik me zo druk om maak weet ik ook niet...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Nog steeds angst....

famke87 schreef:Maar ik ben niet bang voor naalden of prikken etc. Maar ik heb wel een angst voor bloedprikken en met name weer die angst om flauw te vallen. Ik moet maandag bloedprikken, maar kijk er nu alweer tegen op. Waar ik me zo druk om maak weet ik ook niet...
Asthenofobie, of angst om flauw te vallen is een heel specifieke angststoornis. Het is vanzelfsprekend dat je huisarts eerst lichamelijke oorzaken wil uitsluiten, de symptomen van vermoeidheid die je beschrijft, zouden daar immers naar kunnen verwijzen.

Een bloedprik duurt maar even, het is voorbij voor je er erg in hebt, dus wat dat betreft hoef jij
er niet druk om te maken. Veel succes maandag!
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: Nog steeds angst....

volhoudertje schreef:
famke87 schreef:Maar ik ben niet bang voor naalden of prikken etc. Maar ik heb wel een angst voor bloedprikken en met name weer die angst om flauw te vallen. Ik moet maandag bloedprikken, maar kijk er nu alweer tegen op. Waar ik me zo druk om maak weet ik ook niet...
Asthenofobie, of angst om flauw te vallen is een heel specifieke angststoornis. Het is vanzelfsprekend dat je huisarts eerst lichamelijke oorzaken wil uitsluiten, de symptomen van vermoeidheid die je beschrijft, zouden daar immers naar kunnen verwijzen.

Een bloedprik duurt maar even, het is voorbij voor je er erg in hebt, dus wat dat betreft hoef jij
er niet druk om te maken. Veel succes maandag!
Ja dat weet ik. Maar het is heel raar. het lijkt net alsof ik steeds iets anders krijg voorgelegd waar ik bang voor ben. Voorheen was ik extreem bang voor flauwvallen, zomaar op straat, in de winkel etc. Daardoor kwam ik nauwelijks buiten. Maar daar heb ik nu geen last meer van. Maar nu opeens een angst voor flauwvallen na het bloedprikken. Hoe ik er zo aan kom weet ik niet, want voorheen was ik daar nooit bang voor... En ging het al die keren goed. Dan hoor je wel eens van die verhalen... Maar mijn Geest zal wel een spelletje met mij uit willen halen...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Nog steeds angst....

famke87 schreef:Maar nu opeens een angst voor flauwvallen na het bloedprikken. Hoe ik er zo aan kom weet ik niet, want voorheen was ik daar nooit bang voor... En ging het al die keren goed. Dan hoor je wel eens van die verhalen... Maar mijn Geest zal wel een spelletje met mij uit willen halen...


Het is inderdaad niet ondenkbaar dat je 'geest' een spelletje met je wil uit halen. Hoewel het een illusie is dat je er zelf part noch deel aan hebt, het gebeurt weliswaar onbewust, maar je bent natuurlijk zelf degene die iedere keer een nieuwe angst creëert.

Het is dus zinvol om te achterhalen welke functie angst in jouw leven heeft en waarom je er onbewust voor kiest om de angst te handhaven en in een andere vorm te laten terugkeren. Je moet je bewust zijn van het mechanisme om het patroon te kunnen doorbreken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Nog steeds angst....

Wat volhoudertje zegt... Het klinkt gek, maar je hebt die angst waarschijnlijk ergens voor nodig.

Bij mij is het bijvoorbeeld dat ik als kind nooit getroost en gerustgesteld werd, maar bang werd gemaakt. Nu is bang worden voor mij een manier om met heftige emoties of heftig gedrag om te gaan. Dat moet ik afleren, en dat lukt ook heel goed. Als je eenmaal weet wat voor een functie angst voor je heeft kun je hem beter te lijf gaan!
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: Nog steeds angst....

Het bloedprikken is goed gegaan, helaas niks uitgekomen.

Maar uiteindelijk weet ik langzamerhand wat er aan de hand is, na 1,5 steeds zo moe te zijn en depressief
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Nog steeds angst....

famke87 schreef:Het bloedprikken is goed gegaan, helaas niks uitgekomen.

Maar uiteindelijk weet ik langzamerhand wat er aan de hand is, na 1,5 steeds zo moe te zijn en depressief
Kan je dat met ons delen?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: Nog steeds angst....

Het blijkt dat ik een insuline resistentie heb een voorstadium van diabetes type 2. Vandaar dat ik maar aankwam en afvallen niet lukt.. Maar afgelopen week bij de dietiste geweest en sinds woensdag begonnen met een koolhydraatbeperkt dieet. Met behulp van een schema waar ik me aan moet houden om de vetverbranding op gang te laten kopen. Geen suiker en koolhydraten meer voor mij. Daar was ik behoorlijk verslaafd aan. Maar het is echt wennen
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Nog steeds angst....

famke87 schreef:Het blijkt dat ik een insuline resistentie heb een voorstadium van diabetes type 2. Vandaar dat ik maar aankwam en afvallen niet lukt.. Maar afgelopen week bij de dietiste geweest en sinds woensdag begonnen met een koolhydraatbeperkt dieet. Met behulp van een schema waar ik me aan moet houden om de vetverbranding op gang te laten kopen. Geen suiker en koolhydraten meer voor mij. Daar was ik behoorlijk verslaafd aan. Maar het is echt wennen
In ieder geval goed dat je nu weer wat verder kan. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”