Gebruikersavatar
p21
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2016 19:14

ben ik dom?

Hoi ik heb een vraagje,
Uit een iq test dat ik in 2012 heb gemaakt, blijkt dat ik een score van 87 heb.. Betekent dit nu dat ik dom ben? Ik ben 21 jaar en was 17 of net 18 toen ik de test maakte bij mijn psycholoog. 
Ik kwam niet zo lang geleden achter mijn score en het zit me erg dwars.. 
Op de basisschool was ik een goede leerling. Ik haalde goede cijfers. Mijn cito-score was 543 en kreeg het advies om havo/vwo te doen. Op school deed ik mijn best niet en werd ik teruggeplaatst naar het vmbo (tl) hier heb ik mijn diploma voor behaald. Daarna ging ik naar het mbo maar tot nu toe is het mij niet gelukt om een opleiding af te maken..
Wat vindt u ervan? Ben ik dom? Zal ik ooit een opleiding kunnen afronden? Of zal ik überhaupt ooit iets kunnen bereiken?

Mvg,

s
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: ben ik dom?

Hoi P21,

welkom op dit forum. Ik vind je niet "dom". Dat klinkt zo beoordelend. Zo hoor je niet over andere mensen te praten en ook niet over jezelf. Toegegeven je kan het wel zeggen in de zin van: jeetje dat wat ik net deed was een beetje dom. Maar dat is iets anders.
Uit een iq test dat ik in 2012 heb gemaakt, blijkt dat ik een score van 87 heb.. Betekent dit nu dat ik dom ben? Ik ben 21 jaar en was 17 of net 18 toen ik de test maakte bij mijn psycholoog.
Ik vind het wat moeilijk te beantwoorden. Misschien dat ik beter kan verbloemen als "minder intelligent" dan anderen. Wat wil zeggen dat wat de een met een hoger iq sneller oppakt dat je daar wat moeite voor moet doen. Maar je kant het wel leren.

En ik zou er niet te veel aandacht aan schenken, ja gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar laat je leven niet lijden/remmen door een beoordeling van een iq. Ik geloof meer in, je kan alles als je het maar wilt. En als je iets heel erg leuk vind dan gaan de dingen ook veel gemakkelijker als dat je het niet "ligt".
Ik kwam niet zo lang geleden achter mijn score en het zit me erg dwars..
Op de basisschool was ik een goede leerling. Ik haalde goede cijfers. Mijn cito-score was 543 en kreeg het advies om havo/vwo te doen. Op school deed ik mijn best niet en werd ik teruggeplaatst naar het vmbo (tl) hier heb ik mijn diploma voor behaald. Daarna ging ik naar het mbo maar tot nu toe is het mij niet gelukt om een opleiding af te maken..
Ja, jammer als je je best niet hebt gedaan of deze gedachte hebt. Maar het is toch positief om te weten dat je een diploma hebt gehaald van vmbo? En MBO moet ook wel lukken. Vind je het op het MBO wel leuk?
Wat vindt u ervan? Ben ik dom?
Het antwoord is nee, je bent niet dom.
Zal ik ooit een opleiding kunnen afronden?
Ja natuurlijk!
Of zal ik überhaupt ooit iets kunnen bereiken?
Uiteraard. Als je maar je eigen dromen volgt. Je rolt vast en zeker wel ergens in.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: ben ik dom?

[quote="p21"]Wat vindt u ervan? Ben ik dom? Zal ik ooit een opleiding kunnen afronden?
Of zal ik überhaupt ooit iets kunnen bereiken?/quote]

Nee, je bent niet dom. Domme mensen willen doen niets en willen niets met hun leven, maar
jij wil dat duidelijk wel. Natuurlijk kun je een opleiding afronden en iets bereiken.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”