vlinder11

Herkennen jullie deze klachten?

Hoi Allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal vertellen om te kijken of jullie deze klachten herkennen en hoe jullie daar mee omgaan.

6 weken gelden kreeg ik mijn eerste paniek aanval zoals de dokter zegt. Ik had afgewassen stond nog wat te praten en kreeg toen een druk op mijn borst, gewoon verder gegaan met mijn dingen maar ik werd niet helemaal lekker, duizelig gevoel van zwakte en toen klopte mijn hart mijn borstkast uit(figuurlijk) er is een hart echo gemaakt daar was niks op te zien. Nu na 6 weken voel ik mij nog steeds raar,elke dag vanaf dat ik opsta tot naar bed ga lijkt het of mijn keel word dicht geknepen en hou pijn op mijn linkerborst kast nu komt erbij dat mijn spieren links gewoon spontaan verkrampen ik merk dat vooral aan me hand omdat dat meestal een vuist is.
hyperventilatie heeft de dokter 1 keer gezegd en die dag was ik ook aardig in paniek volgens de fysio adem ik vanuit mijn buik.

Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb nog kleine kinderen en doe gewoon mijn dingen,ga de deur uit enz maar ik voel me naar.

Bedankt om het hele lange verhaal gelezen te hebben.

Groetjes vlinder

volhoudertje
Moderator

Re: Herkennen jullie deze klachten?

Dat is zeker herkenbaar, vlinder. De eerste keer dat je een paniekaanval hebt is dat flink schrikken. Het lijkt alsof er iets mis is, maar lichamelijk ben je volledig gezond. Wat er gebeurt bij een paniekaanval is het volgende: je lichaam maakt adrenaline aan en maakt zich klaar om hard weg te rennen of te vluchten, maar die lichamelijke activiteit vindt niet plaats.

Je lijf blijft vol met adrenaline zitten die niet gebruikt wordt, dus gaat je hart ineens te
keer en ga je anders ademhalen. Het is een waarschuwingssignaal dat je bepaalde dingen die spanning veroorzaken anders moet aanpakken.

Wat altijd helpt is om je er van bewust te zijn dat er niks mis is met je hart en dat je volledig gezond bent.
* Liebe Macht Frei *

vlinder11

Dankjewel volhoudertje,ik weet ook dat ik niks mankeer en dat zeg ik ook elke keer tegen me zelf. Ik had nooit ergens last van. Deed altijd van alles en nog steeds alleen niet meer met het gemak van 6 weken geleden.

Groetjes vlinder

Memories
Moderator

vlinder11 schreef:Dankjewel volhoudertje,ik weet ook dat ik niks mankeer en dat zeg ik ook elke keer tegen me zelf. Ik had nooit ergens last van. Deed altijd van alles en nog steeds alleen niet meer met het gemak van 6 weken geleden.

Groetjes vlinder
Wat doe je allemaal? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Janneke

vlinder11 schreef:Hoi Allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal vertellen om te kijken of jullie deze klachten herkennen en hoe jullie daar mee omgaan.

6 weken gelden kreeg ik mijn eerste paniek aanval zoals de dokter zegt. Ik had afgewassen stond nog wat te praten en kreeg toen een druk op mijn borst, gewoon verder gegaan met mijn dingen maar ik werd niet helemaal lekker, duizelig gevoel van zwakte en toen klopte mijn hart mijn borstkast uit(figuurlijk) er is een hart echo gemaakt daar was niks op te zien. Nu na 6 weken voel ik mij nog steeds raar,elke dag vanaf dat ik opsta tot naar bed ga lijkt het of mijn keel word dicht geknepen en hou pijn op mijn linkerborst kast nu komt erbij dat mijn spieren links gewoon spontaan verkrampen ik merk dat vooral aan me hand omdat dat meestal een vuist is.
hyperventilatie heeft de dokter 1 keer gezegd en die dag was ik ook aardig in paniek volgens de fysio adem ik vanuit mijn buik.

Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan? Ik heb nog kleine kinderen en doe gewoon mijn dingen,ga de deur uit enz maar ik voel me naar.

Bedankt om het hele lange verhaal gelezen te hebben.

Groetjes vlinder
Hoi Vlinder,
mijn gevleugelde uitdrukking luidt: ga niet om met angst, er is veel leuker gezelschap!
Als de fysiotherapeut heeft gezien dat je goed ademhaalt, ga dan ook geen ademoefeningen doen - dat je tijdens een paniekaanval niet in je buik ademt "is terecht". For some reason or the other vindt jouw lichaam op dat moment dat jij in gevaar bent en danmoet je als mens hoog ademen "daar is niets mis mee".
Dat jij paniekaanvallen hebt, is uiteraatd wel hel erg rot!

vlinder11

Hoi,memories

Ik doe van alles,werk 12 uur in de week ben alleenstaand met 3 kleine kinderen. Dat is dus rennen en vliegen :)

vlinder11

Hoi Janneke,

Wat een goed uitdrukking,er is idd veel leuker gezelschap dan angst. Ik zou zo graag een manier vinden om van de klachten af te komen. Ik ben geen doemdenker en ben ook niet van plan dat te worden dus probeer wat ik kan.

Groetjes vlinder

Psycholoog Dea

Ik heb ook eens het verhaal gehoord dat je in de natuur bij dieren kunt zien dat wanneer ze een schok meemaken, ze daarna even heel heftig trillen en daarna alles weer goed is. Bij mensen schijnt het ook zo te werken, alleen hebben we de neiging om het trillen te onderdrukken vanwege schaamte of andere redenen. Mocht je weer een paniekaanval krijgen of iets anders schokkends meemaken en je voelt daarna de behoefte om te trillen, laat dit dan vooral gebeuren. Het kan zijn dat de energie zich op die manier uit je lichaam wil laten gaan.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Memories
Moderator

vlinder11 schreef:Hoi,memories

Ik doe van alles,werk 12 uur in de week ben alleenstaand met 3 kleine kinderen. Dat is dus rennen en vliegen :)
Ja, begrijpelijk. Zorg ervoor dat je je niet `over de kop werkt` en neem voldoende rust tussendoor.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”