Sascha09

Hypochondrie?

Ik ben onlangs gediagnosticeerd met Hypochondrie en nu vraag ik me onderstaande 3 dingen af:

1. Kan je ook Hypochonder zijn m.b.t. psychiatrische ziektes, dus de gedachte/fantasie dat je bijvoorbeeld o.a. ADHD hebt, of is het enkel m.b.t. lichamelijke ziektes (ik heb het namelijk beide)?

2. Kan je naast jezelf ook Hypochondere angsten hebben voor je familie?

3. En kan een Hypochonder ook bang zijn om te eten, uit angst daar ziek door te worden?

Ik stel deze vragen, omdat ik de psychiater die me diagnosticeerde, pas weer over maanden zie. En ik heb verder niemand.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Hypochondrie?

Hypochondrie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de somatoforme stoornissen. Een andere naam voor de aandoening is ziektevrees. Wie aan hypochondrie lijdt, heeft een chronische preoccupatie of een overmatige angst om een ernstige lichamelijke ziekte te hebben, terwijl hiervan uit onderzoek niets blijkt. De persoon kan vaak de locatie, ernst en duur van de symptomen gedetailleerd aangeven, maar deze zijn door een arts niet als een duidelijk lichamelijk ziektebeeld te herkennen. Als de patiënt daadwerkelijk een (lichte) ziekte heeft, interpreteert hij het ziektebeeld als veel ernstiger dan het in werkelijkheid is. Als een arts de patiënt heeft onderzocht en de patiënt geruststelt, vreest de patiënt dat de arts de ware oorzaak niet heeft kunnen vinden. Omdat de patiënt er sterk van overtuigd is dat er iets mis is, zijn behandeling en herstel vaak gecompliceerd. Bij hypochondrie hoort het somatiseren; het verlichamelijken van emotionele klachten.

Dat betekent dat het:

1. lichamelijke ziektes betreft.
2. losstaat van angsten voor je familie
3. Je vermijdt dingen, omdat je bang bent om er ziek van te worden. Het vermijden van bepaalde etenswaren is dus mogelijk. Het is ook het vermijden van mensen met een ziekte (besmettingsgevaar), het vermijden van sporten (evt. hartfalen)

Het kan zijn dat je ook bepaalde kenmerken hebt van een andere aandoening, dat daar je angsten van punt 1 en 2 vandaan komen. Dat is echter een vraag die alleen je psychiater kan beantwoorden.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Sascha09

Re: Hypochondrie?

Weet je 100% zeker dat punt: '' 1. Kan je ook Hypochonder zijn m.b.t. psychiatrische ziektes, dus de gedachte/fantasie dat je bijvoorbeeld o.a. ADHD hebt, of is het enkel m.b.t. lichamelijke ziektes (ik heb het namelijk beide)? '', losstaat van Hypochondrie? Dat is namelijk belangrijk voor verdere behandeling, waar ik me in aan het verdiepen ben en die ik ga vragen.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Hypochondrie?

Volgens de DSM IV gaat het specifiek om lichamelijke ziekten, niet om psychische aandoeningen.

Ik ben geen psychiater, dus als je het zeker wilt weten, zou ik dit op het lijstje zetten
bij je vragen voor je afspraak bij de psychiater.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”