m@rko

Re: Iemand enig idee?

Al het negatieve wat je ziet en hoort, zie en hoor je door het filter van jouw vertelsel wat je vervolgens
naar buiten op iets of iemand zal gaan projecteren.
Je ogen van je lichaam zien die reflectie, bijvoorbeeld als je in een spiegel kijkt.
Je geestesoog (je fantasie, mening, verbeelding, verstand) ziet vervolgens dan wat terug gekaatst wordt.
Dat is de wereld zoals jij die waarneemt.

Projecteren is ontwerpen, vorm geven aan, het bedenken van een wereld.
Maar wie is de ontwerper, wie geeft het een vorm? Wie is de bedenker?
Er is niets in deze wereld wat niet gemaakt is door een bepaalde gedachtegang een idee een standpunt.
Waar het om gaat is het effect van je innerlijke wereld van oorzaak en gevolg. Het gaat niet om de buiten wereld.
Het is een afweermechanisme met behulp waarvan bedreigende gevoelens, driften en ideeën worden
toegeschreven aan iets of iemand anders. Hierdoor wordt een bedreiging niet langer ervaren als afkomstig uit het eigen innerlijk.
Elke keer dat je boos bent op iets wat buiten je staat, onderzoek het, want om boos te zijn op een spiegelbeeld is krankzinnig.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Iemand enig idee?

TomE schreef:Neejoh, dát is niet niet slim wat je nu zegt. Luister eens wat Pijn aangeeft hebben veel mensen moeite zich te uiten en hij geeft mij duidelijk aan dat ik JUIST mijn gevoelens moet uiten. Ik denk dat Pijn uit ervaring spreekt en hier weet waartoe hij mensen aanzet.
Waarom verdraai je andermans woorden? GeenPijn zegt juist dat het niet handig is om zonder pardon aan je impulsen toe te geven. Je hoeft niet over je heen laten lopen, maar ook zonder geweld kan je laten blijken dat mensen je met rust moeten laten. Het komt op me over alsof je zoekt naar kansen om je af te reageren. Een cursus agressieregulatie zou je wellicht goed doen.

Overigens bedoel je met de 'afstotelijke foto' natuurlijk de bewerkte foto van Auschwitz. Ik kan je verzekeren dat daar geen kwade bedoeling achter schuilgaat.

Veel sterkte en succes met het leerproces. Ik hoop dat je inziet dat dit gedrag een fatale afloop kan hebben en dat het jou (en anderen) in ieder geval niet gelukkig maakt.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Itinerant
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jul 2013 21:13

Re: Iemand enig idee?

Sport je?

Zo nee, probeer dat eens uit.
Soms heb ik ook last van zulke waanbeelden en dwangmatige gedachten.

Wat altijd heeft gewerkt voor mij is sporten, met name combat sports omdat het 1) conditioneel slopend is 2) zelfvertrouwen geeft en 3) je iemand een tik mag geven tijdens het sparren.

(maar je kunt ook wel een tik terug verwachten.)

Ik denk gewoon dat je wat te gespannen bent en je daarom opgefokt bent / doet.
Heb je iets waarvoor je wegloopt? Schulden? Familie? Schaamte?
-= Just because you're right doesn't mean you're not wrong. =-
TomE

Herkent iemand dit?

- gevoel hebben niet gehoord te worden
- snel emotioneel/evt verbaal agressief kunnen worden
- gevoel hebben dat alles langzaam gaat
-
TomE

Wie herkent dit?

Snel prikkelbaar? Bijvoorbeeld je fietst door de stad, ineens loopt er iemand vlak voor langs heen en je scheld er gelijk op los. IK wil graag hierover berichten met iemand die iets soortsgelijks heeft of had en wat hij/ zij er mee gedaan heft om het te verminderen. Geen bemoeials of figuren die niet weten waar het over gaat.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wie herkent dit?

TomE schreef:Geen bemoeials of figuren die niet weten waar het over gaat.
Ja, als je al meteen zo'n toon aanslaat zul je maar weinig respons krijgen, hoor.
Het is duidelijk dat je snel geprikkeld bent, maar dat betekent niet je een onvriendelijke toon
hoeft aan te slaan op dit forum, Tom.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”