TheEmperor85

Angst voor geluk

Voordat ik aan deze post begin: er zijn mensen die beweren dat 'geluk' niet een bestaand iets is, niet een tastbaar iets. Je kunt het niet meten, je kunt het niet uitzetten, je kunt het wel of niet afdwingen..Eerlijk gezegd interesseert me dat niet zo. Geluk is voor mij het gevoel dat je op dat moment nergens anders wilt zijn. Of op dat moment niets anders wilt doen. En waar het vandaan komt, en of het wel of niet af te dwingen is..I don't care.

Er is een liedje van Nickelback, met de zinsnede "something has got to go wrong, because I'm feeling way too damn good". En dat is nou precies het probleem.

Iedere keer als ik me 'echt' gelukkig voel, valt er een donkere zweem van bezorgdheid over me heen, want het gevoel van geluk bestaat alleen maar om je eerstvolgende tegenslag nog harder aan te laten komen.

Ik woon sinds kort samen, maand of 2 nu. En we zijn zo ontzettend gelukkig samen. En dat beangstigt me dus. Dat morgen de politie aan de deur komt om te vertellen dat er iets ergs is gebeurd met m'n vriendin. Dat overmorgen een rekening van 3000 euro binnenkomt waar we éven niet op gerekend hadden. Dat m'n hond pardoes onder een vrachtwagen terecht komt. Een mens kan niet zo gelukkig zijn. Dat ben ik nooit geweest, dus waarom nu ineens wel? Immers: na regen komt zonneschijn, dus na zonneschijn komt ook weer regen.
[zucht] Ik vind het maar eng, zo'n lange periode van zorgeloosheid.
De eerstvolgende tegenslag moet echt wel een knaller zijn..

Zijn er forumleden die ooit zo dachten en er inmiddels in geslaagd zijn dit denkpatroon te doorbreken? Zo ja, hoe dan?? 001_huh Want het begint wel een beetje vervelend te worden.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Angst voor geluk

Ik herken het wel. Al moet ik eerlijk zeggen dat het nu al veel beter gaat dan eerst. Laat ik het voor mezelf algemeen houden. Angsten en paniek... denken dat er weer iets komt wat negatief zal zijn herken ik.

Hoe ben je er dan vanaf gekomen of hoe is het al verminderd?

Ik probeer steeds meer te genieten van kleine dingen. Ik geniet al van een kop koffie in de ochtend en achtergrondmuziek. Vogels en andere geluiden. Ik probeer van elke minuut te genieten. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar als het even niet lukt, probeer ik het gauw om te buigen naar iets positiefs waar ik vreugde uit haal of leuk vind om te doen. Waar ik positieve afleiding bij vind. Niet dwingend of dwangmatig naar positiviteit, maar gemeend en op een rustige manier weer terug naar mooie gedachten. Ik maakte mij heel vaak ongerust en druk, maar ik begin mij steeds meer te beseffen dat genieten veel beter is. Het is ook beter voor de gezondheid. Spanning is niet zo goed voor het lichaam. En we hebben niet alle tijd op aarde, dus probeer ik van elke dag een redelijk, tot goede dag te maken en desnoods merendeel in een bed.

Wat ik beleef en plan op een dag kan ook gelukkig van worden. Er kan van alles gebeuren, maar dat heb je niet voor het zeggen en niet in de hand. Daar heb je niet echt invloed op. Er druk om maken, heeft dus een averechts effect en is zonde van de tijd waarin je juist dingen kan doen die je plezier en een fijn gevoel kunnen geven. Want naar mijn mening is dat juist de moeite waard. En niet de misschien de voortkomende ellende die misschien nog komt. Dat weet je niet. Daar heb je geen invloed op. Waar je wel invloed op hebt is je eigen geluk. Ook als je veel ellende hebt meegemaakt.

Ga aan de slag met wat jij het liefste wilt, wat je leuk vind, waar je energie uithaalt en waar je iets positiefs aan hebt. Plan leuke dagen in, uitstapjes, momenten waarin je nog meer kan genieten. Dat is en vind ik ook, zo belangrijk. Voor iederen eigenlijk. Ook voor jou en ik gun het je zo Emp!! Wat vaak bij mij terugkomt is leef in het moment en Carpe Diem. Pluk de dag.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor geluk

Ik ga iets raars zeggen, let op [027] : je hebt een hond? Nou, kijk eens goed hoe dat beest van geluks momenten geniet.
Zo eenvoudig is het. Je kunt van je hond leren wat ongecompliceerd genieten is. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Wriemel

Re: Angst voor geluk

Je bent niet bang voor geluk denk ik, maar je eigen scheppingen van ''dingen die kunnen gebeuren''. Ik heb me daar van verlost door te beseffen dat er weinig van waar geworden is en problemen sowieso van zeer tijdelijke aard zijn.

Ik geniet erg van muziek en kunst bijvoorbeeld, wie kan me dat afnemen? Niks! Niemand! Veel problemen lijken sowieso een ''big deal'' op het moment zelf, maar zijn een maand later alweer vergeten. Leef in het nu. Geniet van de fijne, goede dingen NU.

Als het misgaat, is de kans groot dat je jezelf later verwijt dat je niet genoot van de fijne en goede momenten. Dood gaan we allemaal, en ziek worden we ook.

Maar, hypothetische projecties veranderen niets aan de fijne realiteit van het moment :)
TheEmperor85

Re: Angst voor geluk

Memories schreef: Ga aan de slag met wat jij het liefste wilt, wat je leuk vind, waar je energie uithaalt en waar je iets positiefs aan hebt. Plan leuke dagen in, uitstapjes, momenten waarin je nog meer kan genieten. Dat is en vind ik ook, zo belangrijk. Voor iederen eigenlijk. Ook voor jou en ik gun het je zo Emp!! Wat vaak bij mij terugkomt is leef in het moment en Carpe Diem. Pluk de dag.
Dank :) . Met carpe diem e.d heb ik niet zoveel (al was het maar omdat Horatius een befaamd epicurist was en het epicurisme is in het recht een hele,hele foute stroming geworden, maar da's weer een ander onderwerp :tongue: ).
Het gevoel van geluk dat ik heb komt deels ook uit deze 'kleine dingen'.
Ik ben vandaag voor het eerst gaan kayakken op de kreek (stuk afgesloten zee wat langs allemaal dorpjes en meerdere natuurgebieden loopt). Ben een stuk bruiner geworden :P en heb prachtige natuur gezien. Een ijsvogeltje (die overigens niets met ijs heeft)
Spoiler:
Afbeelding
kiekedief
Spoiler:
Afbeelding
o.a.
Maar dan kom ik thuis en dan voel ik me weer schuldig dat ik me zo vermaakt heb een hele dag. Schuldig, en angstig dat het daardoor zeer binnenkort helemaal mis zal gaan, als een soort van aura met ernstige PMS.
volhoudertje schreef:Ik ga iets raars zeggen, let op [027] : je hebt een hond? Nou, kijk eens goed hoe dat beest van geluks momenten geniet.
Zo eenvoudig is het. Je kunt van je hond leren wat ongecompliceerd genieten is. ;-)
Inderdaad,ben echt jaloers op dat beest. Die gaat in de tuin onder een boom in de schaduw liggen met een bot en die hoor je de hele dag niet meer. Zo simpel kan het idd zijn :D
Wriemel schreef:Je bent niet bang voor geluk denk ik, maar je eigen scheppingen van ''dingen die kunnen gebeuren''. Ik heb me daar van verlost door te beseffen dat er weinig van waar geworden is en problemen sowieso van zeer tijdelijke aard zijn.
Hm, ja, komt op hetzelfde neer denk ik. Dat gevoel van geluk triggert iets 'in the force' waardoor het binnenkort helemaal mis gaat. En helaas worden zulk soort dingen vaak wel waar. Die angst berust helaas op resultaten behaald in het verleden. Ik heb vandaag dus wat bijzondere vogeltjes gezien, maar zij ook. In een kayak. Namelijk een pechvogel :tongue: (Maar dat neemt niet weg dat je verder helemaal gelijk heb. Problemen zijn bijna altijd van zeer tijdelijke aard.)
Leeuwtjuh

Re: Angst voor geluk

Wat bij mij hielp was simpelweg gewoon stoppen met doemdenken. Het heeft geen zin om je druk te maken over bepaalde dingen die nog niet gebeurd zijn en er van tevoren energie in te steken. Dat is gewoon dom! Op een gegeven moment besefte ik mij dat ik tig energie stopte in die onverwachte rekening, dat ongeluk, het verbreken van de relatie en allerlei irreële angsten alsof het al een feit was. Laat het los en laat het gaan. Stop it. Simpelweg. Hou daarmee op, niet meer aan denken. Dwing jezelf om wat anders te gaan doen, het te relativeren en move on! Dat helpt echt.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Angst voor geluk

Dank :) . Met carpe diem e.d heb ik niet zoveel (al was het maar omdat Horatius een befaamd epicurist was en het epicurisme is in het recht een hele,hele foute stroming geworden, maar da's weer een ander onderwerp :tongue: ).
Geen dank.
En je kan Carpe Diem ook weglaten als je dat wilt hoor, het ging mij even om het punt aan te duidden hoe ik het bedoelde.
Het is dan inderdaad een heel ander onderwerp, haha.
Houd dan bijvoorbeeld "in het moment" leven maar aan. :tongue: Of iets anders van die strekking waar je je prettig bij voelt.

Volgens mij ben je wel goed op weg. Wat je gedaan hebt is natuurlijk super. :) De eerste foto is alleen (bij mij?) niet te zien.
Maar dan kom ik thuis en dan voel ik me weer schuldig dat ik me zo vermaakt heb een hele dag. Schuldig, en angstig dat het daardoor zeer binnenkort helemaal mis zal gaan, als een soort van aura met ernstige PMS.
Je kan het zo draaien; Als je over een lange tijd (laten we ervanuit gaan dat je een oud mannetje gaat worden) op je sterfbed ligt... en iemand vraagt je; hoe vond je eigenlijk je leven? Dat je dan positief kan antwoorden en je geen spijt hebt van dingen die je niet hebt gedaan bijvoorbeeld. Ik heb wel eens gezegd in een ander topic geloof ik; je kan beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Jij hebt ook alle recht (om evben over rechten te spreken) om je dromen na te gaan, te genieten en te doen wat je op dat moment wilt.
Je zegt dat je je dan schuldig voelt, wat ik heel vervelend voor je vind en ook dat, al is het in een andere richting misschien, ken ik wel. Maar nu denk ik steeds vaker; waarom je schuldig voelen? Waarom zo'n "kwelling"? Het lijkt mij dat het niet zo moet zijn dat je je schuldig gaat voelen omdat jij ook eens je gelukkig voelt. Leuke dingen doet en daarvan plezier hebt. Als het daarom gaat, is schuldig voelen, zonde van de tijd. Het is tijd die je verliest om juist met een vrij en goed gevoel te leven.

En nog even over de aura; ik gun je een aura met mooie heldere kleuren, in plaats van een doffe aura.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Angst voor geluk

Voor mij ligt het gevaar van geluk in het lijden van gezichtsverlies. Als ik gelukkig ben, word ik minder fanatiek in het nastreven van mijn idealen en lijkt het alsof ik minder kritisch ben en minder scherp let op wat zich in de wereld om me heen afspeelt. Datzelfde gebeurt overigens als ik me neerslachtig voel. Een gezonde leefwijze is het streven naar balans.

Als je onwaarschijnlijk gelukkig bent kan je jezelf herinneren aan de eindigheid van alles, dat jij en alles wat je liefhebt zullen sterven en vergaan. Een oud gezegde dat stamt van de Romeinen is "memento mori", bedoeld om te wijzen op de onvermijdelijke dood.

Zowel gevoelens van neerslachtigheid als die van geluk kunnen getemd worden. De kunst is om met beide benen op de aarde te staan en je bewust te zijn van zowel het goede als het kwade dat zich om je heen bevindt. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Angst voor geluk

Is het niet ook een beetje het Gereformeerde gedachtegoed dat je parten speelt, Emp?
"Angst voor geluk" klinkt voor mij bijna als iets typisch Gereformeerds.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Angst voor geluk

Het is ergens een geruststelling dat meer mensen zo denken/dachten. 8) Dan zal het wel 'des mensen' zijn om zo te denken. Ik dacht nog; onze oermens voorouders konden een hert op z'n kop knuppelen en dan een paar dagen eten hebben, maar wanneer komt het volgende hert langs? M.a.w zit het misschien wel diep in onze genen om enigzins pessimistisch vooruit te kijken.
En je hebt helemaal gelijk Leeuw, het heeft totaal geen enkel nut om daar nu al energie in te steken.
volhoudertje schreef:Is het niet ook een beetje het Gereformeerde gedachtegoed dat je parten speelt, Emp?
"Angst voor geluk" klinkt voor mij bijna als iets typisch Gereformeerds.
Da's wel grappig dat je dat zegt want precies die 2 tegenstellingen zijn in dit topic genoemd. Ik kan me een dominee herinneren die het 'carpe diem' verafschuwde omdat het leven eindig is, en toen zei hij 'als iemand dat tegen u zegt, zet u daar dan maar 'momento mon' tegenover.
En; ja, ik denk wel dat dat hele gedachtegoed parten speelt. Kom er nooit meer vanaf, die ellende :tongue:

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”