RestUnknown

Schrik dat mijn leven slecht gaat lopen

Dag iedereen

Momenteel ben ik aan mijn laatste jaar hogeschool bezig, waar ik deze maand vrij zeker van zal slagen. Met dit diploma ga ik helaas geen al te hoog salaris halen, waardoor ik in mijn beginjaren een appartement zal moeten huren.

Zoals iedereen wil ik natuurlijk graag zelf een huis bouwen, maar gezien mijn 'laag' diploma en het feit dat ik geen vriendin heb en dit zeer waarschijnlijk ook nooit het geval gaat zijn (zeer somber ingesteld, maar laat er ons van uitgaan dat het inderdaad zo gaat zijn) zal ik nooit genoeg kunnen sparen om dit waar te maken.
Mijn job doe ik steeds goed (op basis van commentaar op stage en vakantiewerk), waardoor ik naar mijn mening wel kans maak om hogerop te geraken, maar er is een limiet waar je met een hogeschool diploma kunt geraken... Je zal dus nooit genoeg verdienen voor je eigen huis, reizen,...
Universiteit is trouwens geen optie, heb het reeds geprobeerd en dat is te hoog gegrepen voor mij.

De reden waarom ik niet op een appartement heel mijn leven kan blijven wonen is omdat ik er me te opgesloten voel. Ik heb steeds op het platteland gewoond met een vrij grote tuin... En de sfeer bij een appartement zint me ook niet (moeilijk om uit te leggen).
Een andere reden is omdat ik stage heb gelopen bij een deurwaarderskantoor en hierdoor dikwijls bij mensen thuis kwam. 95% van de gevallen zijn dit mensen die op een bouwvallig appartement wonen of in een lelijke buurt.

Ik besef dat dit natuurlijk een verkeerd beeld opwerpt als je steeds bij de schuldgevallen terecht komt, maar ik vrees dat ik ook zo ga lopen. Deze mensen hadden een slecht betaalde job, meestal geen vriend(in),... Zaken die ik dus ook heb of ga hebben.

Kortom, ik heb dromen, zoals iedereen, maar als mijn leven gaat lopen hoe ik denk dat het gaat lopen ga ik zeer ongelukkig worden.

Soms wil ik gewoon verhuizen naar een ver land, daar één of andere job aannemen en terug opnieuw beginnen. Maar met het weinige geld dat ik heb en ga hebben is dit ook onmogelijk. Misschien ben ik het gewoon moe in België...

P.S. ik werp hier nogal vooroordelen op voor mensen met een hogeschool diploma of lagergeschoolden of mensen die op een appartement wonen. Ik wil hier duidelijk maken dat dit zeker zo niet is en het gewoon een combinatie is van de schuldgevallen op mijn stage en het feit dat zij een leven hebben zoals het mijne gaat lopen.

Bedankt om het te lezen.

volhoudertje
Moderator

Re: Schrik dat mijn leven slecht gaat lopen

Tja, ik vind dat je wel een heel erg sombere kijk op je eigen toekomst hebt.
Je zult nooit hoger op komen, je zult nooit een vriendin hebben en een mooi huisje kunnen bouwen?
Waar komt al deze somberheid vandaan? Het is ook helemaal niet realistisch.

In een ver verleden zong Louis Davids ooit de volgende regels:
Als je voor een dubbeltje geboren bent bereik je nooit een kwartje’
Denk je dat het leven werkelijk zo in elkaar zit? Ik geloof dat niet.
* Liebe Macht Frei *

scampsd

Hey,
Laat me even recapituleren, je ziet je leven als volgt:
- appartement huren
- te weinig verdienen om veel aan de kant te leggen
- nooit uit je appartement geraken en ongelukkig worden.

Ik begrijp je punt, maar waarom pak je het niet anders aan?
- appartement of klein huisje kopen en opknappen
- na een aantal jaar dat kleine ding verkopen en met het verdiende geld een lening aangaan voor een echte, mooie woning op de buiten, zoals je het graag hebt.

Of ben ik nu niet realistisch?

RestUnknown

Het zal wel niet onmogelijk zijn, maar als ik vergelijk met de personen die ik op mijn stage ben tegengekomen en die in afval leven, geen cent meer hebben en heel de dag thuiszitten, dan snap ik niet dat ze hier niets aan doen? Zoveel pech kan je toch niet hebben, werk is er toch altijd als je zoekt? Dus ik snap niet hoe die het zo ver laten komen.

Ik heb gewoon schrik dat ik zoveel pech ga hebben dat ik ook zo ga varen.

Memories
Moderator

Inmiddels zijn er geloof ik meer werklozen dan dat er werk te vinden is, maar dat weet ik niet zeker.

Maar wat heb je er eigenlijk aan voor jezelf om te blijven doemdenken? Wat bereik je uiteindelijk met uitgaan van het negatieve?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

RestUnknown

Ik vraag me af of die mensen dan geen passie hebben in hun leven om iets te bereiken en gelukkig zijn met 10 vierkante meter om te wonen en heel de dag niets doen. Of zijn zij zo geworden omwille van hun keuzes of dat ze pech hebben.

Ik wil gewoon zo niet varen en wil zekerheid dat als ik mezelf blijf dit ook zo niet gaat worden...

Memories
Moderator

Wees de verandering die je in de wereld wil zien.

Zoals in mijn onderschrift. Juist als je denkt of telkens terug gaat naar het gaat mij ook gebeuren misschien als ik niet oppas, of oh help dit gaat zo niet werken straks kom ik zelf ook nog in die put, straks word ik zoals ik niet wil worden, enzovoort.... dan roep je eigenlijk het negatieve op je af en dan is het vaker zo dat je ook negativiteit overkomt. Iets negatiefs wat je telkens denkt of herhaalt of waar jij bang voor bent dat (ook) kan gaan gebeuren met jou, is de kans groter bij dat het inderdaad gaat gebeuren.

Richt je niet op anderen. Vergelijk je niet met anderen. Blijf bij jezelf. Dan heb je volgens mij de minste kans om ellende op je af te roepen en hoef je ook niet bang te zijn, want je bent immers met jezelf bezig en niet met vergelijken.

Zoals scampsd schrijft; begin als het niet lukt dan kleiner. Groot beginnen is niet altijd het beste.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”