ColdAsIce_

Angst na slechte werkervaring

13 feb 2013 12:25

Hallo iedereen

Ben jonge vrouw 20 jaar, ik zou graag mijn verhaal eens doen want de laatste maanden heb ik heel veel moeten opkroppen en ik heb het gevoel dat niemand mij begrijpt. Iets minder dan een half jaar geleden heb ik na lang zoeken werk gevonden met behulp van een interimbureau. Nadat ik daar een week gewerkt had, heb ik al mijn vast contract gekregen. Ik was daar natuurlijk heel blij mee, maar moest ik dan geweten hebben wat ik nu wist...

Het was een bedrijf waar enkel mannen werkten, uitgezonderd enkele vrouwelijke intrims. Naar het einde toe mochten die vrouwen niet meer terugkomen en zat ik helemaal alleen tussen al die mannen. En hoewel sommige vrouwen dat misschien tof lijkt om tussen enkel mannen te werken en aandacht te krijgen, dat was het helemaal niet hoor. Maar ik had meer problemen met mijn chef. Die heeft mij maandenlang gepest en getreiterd, bijna iedere dag dat ik er zat. Het was echt verschrikkelijk. In het begin lachte ik hem uit in mijn binnenste en deed het mij niet veel. Ik merkte al vlug dat het gewoon een zot was en dat hij misbruik maakte van zijn macht. Hij moest ervoor zorgen dat er niks misliep in het magazijn, een oogje in het zeil houden. Hij pakte zijn rol nogal 'serieus' op en stond ons (lees: vooral mij) praktisch een hele dag in de gaten te houden zal ik het maar noemen. Hij kon soms echt op je vingers staan kijken en daar heb ik echt een hekel aan. Hij deed niets liever dan mij treiteren. Zo had hij soms commentaar op mijn uiterlijk, zoals mijn haar, maar ook op mijn kleding enz.
Dan zei hij iets in de aard dat ik dringend mijn haar eens mocht kleuren dat ik er dan misschien zo stom niet meer zou uitzien. En dat ik dom was en eens moest beginnen nadenken voordat ik iets zei. Maar wat wil je.. Ik ben nog maar 20 jaar, op die leeftijd kan je nog niet op de hoogte zijn over alles i.v.m. geldzaken enz. Hij heeft nog veel ergere dingen gezegd tegen mij dan dat hoor :confused:
Hij maakte mij belachelijk waar andere bij waren, zo had ik eens een t-shirt aan met v-hals toen het meer dan 25 graden was in de zomer wat normaal is dan in mijn ogen en 'verplichtte' hij mij bijna om mijn trui aan te doen, omdat ik zogezegd de mannen te veel probeerde af te leiden en je kon niets zien. Zelfs als ik mij bukte hield ik altijd mijn hand voor mijn t-shirt voor nog meer commentaar te besparen.
Dan kwam hij ook eens op een ochtend naar mij toe en zei hij uit het niets dat hij zin had om op mijn kap te zitten en mij eens te zien huilen en dat hij ervoor ging zorgen dat ik tegen het einde van de dag gehuild zou hebben. Dat kwam dus uit de mond van een vent van rond de 50 jaar.

Tot daar enkele voorbeelden van hoe hij mij behandeld heeft. In het begin had het niet veel effect op mij maar na een maand of 2 begon ik heel erg in de put te zitten en aangezien als je zelf ontslag neemt je nadien geen werkloosheidsuitkering krijgt (in België toch), kon ik daar niet zomaar weggaan. Het was een tijdelijk contract tot december met de mogelijkheid dat ze het gingen verlengen. Ik heb het dus volgehouden tot eind vorig jaar en iedere morgen moest ik mij als het ware uit mijn bed slepen.
Nu ik daar niet meer werk, dacht ik dat ik van alle problemen verlost was, maar ik merk dat ik door het gepest heel wat veranderd ben, wat ik niet verwacht had, omdat ik eigenlijk wel een sterk persoon ben maar daaraan zie je...
Ik heb vaak momenten dat ik uit het niets begin te huilen of dat ik gewoon de hele dag in mijn bed wil blijven liggen. Ik voel mij echt verschrikkelijk. Ik probeer het uit mijn hoofd te zetten, maar het lukt niet.

Ik woon nog thuis en heb nog niet gekeken voor ander werk en mijn moeder zegt dat ik profiteer en lui ben, terwijl ik in werkelijkheid gewoon heel veel angst heb om terug te gaan werken, bang om terug een gelijkaardige situatie mee te maken en gepest te worden.
Mijn ma denkt dat ik overdrijf en dat ik mij aanstel maar geloof mij alles wat ik hier beschreven heb, is echt niet overdreven. Sommige interims kwamen na 1 dag al niet meer terug, omdat ze zo gechoqueerd waren. Maar omdat ik van niet beter wist en het mijn 1e werkervaring was, dacht ik dat het normaal was. Al ondervond ik zelf ook wel dat dat niet zo is.
Als ik nu denk aan solliciteren of aan werk kom ik bijna misselijk als het ware.

Het zou mij wel deugd doen als ik eens met iemand hier zou kunnen praten die een gelijkaardige situatie zoals mij meegemaakt heeft.

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

Re: Angst na slechte werkervaring

15 feb 2013 22:50

Pesten op het werk kan leiden tot een post traumatisch stress syndrom (PTSS). Het wordt heel erg onderschat en er is nog niet zoveel over bekend als bijvoorbeeld over pesten op school. Toch is het heel ernstig wat jou is overkomen en het is een correcte constatering van jou dat je er door veranderd bent. Je zult dit moeten verwerken. De manier waarop je behandeld bent is heel kwetsend geweest. Zoiets is ook een hele moeilijke situatie om mee om te gaan. Vooral als de baas mee doet en een grote pester is.

Heb je er al eens wat meer over gelezen ?

Hier heb ik een site voor je waar je je wellicht wel in zal herkennen: http://www.pestenophetwerk.net/

Het is voor jou belangrijk dat je hulp krijgt om dit te verwerken anders blijf je er nog lang last van houden.
Inzicht als Uitweg..

Radius

18 feb 2013 00:58

Situaties als die op jouw vorige werk komen vaker voor, maar wat je omschrijft is behoorlijk extreem en zal je niet snel opnieuw tegenkomen. Dat je het jaar hebt volgemaakt betekent dat je aan doorzettingsvermogen geen gebrek hebt, dus wat je moeder zegt is onredelijk. Toch is het gezond om, vooral als je in de put zit, een geschikte daginvulling te hebben. Werk kan een goede invulling zijn en je kan ermee in je levensbehoeften voorzien. Als je nog niet toe bent aan een voltijds baan kan je ervoor kiezen deeltijd te gaan werken, of wat vrijwilligerswerk te gaan doen (daar is vaak een goede sfeer en respectvolle omgang).

Probeer te vermijden dat je passief wordt en in isolement geraakt. Wijd je tijd desnoods aan enkel dingen die je leuk vind, want zolang je in beweging blijft behoud je je levensenergie en kan je langzaam maar zeker van je nare ervaring herstellen. Als je de behoefte hebt aan hulp, aarzel dan niet om te vragen. De juiste hulp kan het herstelproces versnellen en ervoor zorgen dat je deze situaties in de toekomst baas zal zijn. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

scampsd

18 feb 2013 12:40

Hey,
Steek een GSM of een iPhone of zoiets in je blouse of in je overall, zodat je gesprekken die zich afspelen op het werk kan opnemen en achteraf afspelen (zorg er wel voor dat het niet op de grond valt als je je voorover buigt :lol: ). Zorg er verder ook voor dat je gesyndikeerd bent, die mensen zijn opgeleid om dergelijke situaties aan te pakken.
Als je dan op je nieuwe job bent en iemand maakt een opmerking over je GSM of je iPhone, kan je zeggen: "Ik ben op mijn vorig werk gepest en vernederd geweest. Nu draag ik dit ding waarmee ik gesprekken op het werk kan opnemen, kwestie van dat niet opnieuw te moeten meemaken.". Als je dan een tijdje op je nieuwe werk bent, zal je zelf kunnen bepalen of je die GSM of iPhone blijft dragen, en zodra je merkt dat de verkeerde kant opgaat, stop je hem opnieuw in je zak.
Ik geef toe, het kan een domper zijn in je relatie met je nieuwe collega's, maar eventuele pesters zullen twee keer nadenken voor ze iets met jou willen uithalen.

Veel geluk

ColdAsIce_

18 feb 2013 19:14

scampsd schreef:Hey,
Steek een GSM of een iPhone of zoiets in je blouse of in je overall, zodat je gesprekken die zich afspelen op het werk kan opnemen en achteraf afspelen (zorg er wel voor dat het niet op de grond valt als je je voorover buigt :lol: ). Zorg er verder ook voor dat je gesyndikeerd bent, die mensen zijn opgeleid om dergelijke situaties aan te pakken.
Hey Scampsd

Ik heb dit niet beschreven in mijn verhaal, maar toen mijn contract bijna ten einde liep ben ik geweest naar het syndicaat maar dan voor een andere reden waar ze alsnog een brief voor gestuurd hebben naar dat bedrijf. Het was geen klacht dat ik ingediend heb, dat ging ik daarna doen maar dat was dan niet meer nodig omdat alles dan al in orde was gekomen met mijn loon enz. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik die stap heb durven zetten om naar het syndicaat te gaan (want hoor er toch geregeld negatieve reacties over), ondanks dat hij daarna nog hatelijker deed tegen mij. Maar ik heb ze hier een hoop miserie mee aangedaan want het was een bedrijf dat niet altijd correct betaalde en ook toestanden met zwart geld en noem maar op en nadien hebben ze een controle gehad en zo voel ik mij toch wat beter dat ik ook wraak heb kunnen nemen :lol:

Wat je zegt over die gsm had ik nooit aan gedacht, maar zal ik zeker in mijn achterhoofd houden als ik nog eens zo'n situatie meemaak in de toekomst. Dank je voor de tip.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”