Pieter-paul

angst voor nieuwe job

Hallo mensen,

Sorry dat ik me niet eerst voorstel maar heb een probleem waar ik me voor schaam dus blijf ik liever anoniem. Het zit zo, binnen enkele dagen start ik met m'n nieuwe job. Een job die ik echt volledig zie zitten en denk graag te zullen doen. Het probleem is dat ik moeilijk tegen grote veranderingen kan op professioneel gebied dan. Nu loop ik al dagen met stress rond omdat ik straks moet gaan werken. Heb dit vroeger al meerdere malen gehad zelf al als ik klein was. Heb zelf al eens bij een eerste job na enkele uren gewoon weggelopen omdat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik wordt letterlijk overgenomen door een soort angst en kan niet meer helder denken. Enige die ik dan denk is hoe ik daar zo snel mogelijk weg kan. Nu kan je wel verstaan dat ik daar echt vanaf wil. ik zou die job echt graag doen en zou het dan ook enorm appreciëren moest iemand zaken weten die mij echt kunnen helpen.

Het heeft lang genoeg geduurd maar nu durf ik toch eindelijk toegeven dat ik echt hulp nodig heb
Aub mensen die me kunnen helpen, alles suggesties zijn welkom.
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: angst voor nieuwe job

Volgens mij is iedereen zenuwachtig/ gespannen voor een nieuwe baan. Je weet immers niet precies wat je kan verwachten. Dit is een logische reactie. Maar als de angst te erg word zou ik je toch wat tips willen geven;

Als eerste zou ik kijken wat voor angst je hebt. ben je bang dat je je werk niet goed doet, bang om afgewezen te worden. Wat voor angst heb je?

Ten tweede zou ik gaan kijken of het realistisch is. Zou je ook daadwerkelijk afgewezen kunnen worden.

Angst gaat eigenlijk alleen weg als je het begrijpt en begrijpt waar het vandaan komt.

Veel succes met je baan, gaat vast goed komen
:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: angst voor nieuwe job

Het moment waarop je tot de conclusie bent gekomen dat je hulp nodig hebt is een belangrijk inzicht. Het is aan jou om te kijken welke vorm van hulp je kiest, waardoor je beter met je angst overweg kan.
Op dit moment lijkt het alsof je ook rondloopt met ‘angst voor het angst hebben’. Je wilt deze nieuwe baan heel graag, het lijkt me handiger om dit keer niet meteen weg te lopen als het bekende gevoel van angst op komt zetten. Maar zo ver is het nog niet, kijk eerst maar eens rustig hoe het in je nieuwe werkomgeving gaat lopen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: angst voor nieuwe job

Tegen dit soort angsten worden goede cursussen en therapieën aangeboden. Het is vast de moeite waard je daar eens over te laten voorlichten. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Pieter-paul

Re: angst voor nieuwe job

Bedankt alvast voor de reacties.

Ik heb wel al ondervonden dat het al goed kan doen te communiceren over het probleem.
Ik blijf er in ieder geval nog wat verder over zoeken. De tips zullen zeker gevolgd worden en ik zoek nog duchtig verder naar andere tips.

bedankt
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: angst voor nieuwe job

Ik ben ook altijd heelzenuwachtig voor iets nieuw, of het werk is of iemand nieuw ontmoeten of wat dan ook.

Mijn methode om het toch te doen allemaal is alles opbreken in kleine stukjes.

Niet denken aan het hele ding en gaan anticiperen maar gewoon kleine stapjes ernaar toe.
Nu sta ik op en ga douchen
Dan kleed ik me aan en drink koffie
erna neem ik de auto en rijd naar bestemming
enz enz

je concentreert je op elke te halen stap en dat helpt (mij toch)

Hopelijk kan je er wat mee [045]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: angst voor nieuwe job

Goeiemorgen Pieter-Paul,
Er is iets waar ik voor vrees: je gaat daar superzenuwachtig toekomen, de andere (je toekomstige baas of collega) zal zich daardoor wat ongemakkelijk voelen, en dat alles zal je angsten en zenuwachtigheid alleen maar doen toenemen. Ik wil je dan ook voorstellen om dat te vermijden: als je de eerste dag gaat werken en je wordt verwelkomd, zeg dan tegen die persoon "Goeiedag. Vooraleer we verdergaan wil ik je graag vertellen dat ik enorm zenuwachtig reageer als er iets verandert op mijn werk, en zelf van werk veranderen, da's zo ongeveer de grootst mogelijke verandering, en ik ben dus supernerveus.", iets in die trant.
Op die manier zal hij begrijpen waarom je zo zenuwachtig reageert en hij zal er automatisch minder moeite mee hebben, en dat zal er op zijn beurt voor zorgen dat jij jezelf ook meer op je gemak voelt.

Veel geluk ermee.
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: angst voor nieuwe job

@ momo.
Die stappen nemen ken ik, die gebruik ik ook als ik nerveus/ angstig ben. Neem mezelf dan altijd voor, tijdens die stapjes niet vooruit te denken, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren.
Dus eerst maar eens dit stapje afmaken. Er zijn dus nog meer bij wie dit werkt.

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Pieter-paul

Re: angst voor nieuwe job

Die stappen ga ik inderdaad proberen. Ik had ook al gedacht om bij de eerste ontmoeting direct te vermelden dat ik nogal zenuwachtig ben. Het rare aan de gehele situatie is dat ik me de ene moment compleet anders voel dan de andere momenten. De helft van de tijd voel ik me super gelukkig omdat ik de job heb. Ook omdat als ik puur rationeel nadenk ik er zeker van ben dat ik gelukkig mag zijn met z'n job en dat ik deze graag ga doen. Maar een ander moment kan ik er gewoon enorm tegenop zien.

Misschien heb je wel gelijk als ik het voor mezelf allemaal te erg aan het maken ben, maar het feit is dat al die gedachten toch maar in mijn hoofd rondgaan en ik er eigenlijk weinig controle over heb.
Pieter-paul

Re: angst voor nieuwe job

help!

Hoe zet ik die verdomde gedachten uit mijn hoofd. Is nu al dagen aan een stuk dat ik amper eten, slaap en constant met stress rond loop.
Ik besef maar al te goed dat mijn probleem eigenlijk geen echt probleem is. Maar toch.
De gedachten die in me omgaan zijn al lang geen normaal beeld meer van de job.
En ik besef wel dat ik het zelf alleen maar erger en erger maak maar ik zou gewoon willen weten hoe ik het kan stoppen. Hoe ik terug normaal kan denken over die job en hoe ik mezelf terug in de hand kan hebben...
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: angst voor nieuwe job

tja, in dit geval zou ik zeggen. Blijf tegen jezelf zeggen dat het goed komt en probeer je af te leiden.
Angst is niet iets wat je 1,2,3 weg werkt, dus zal geen andere manier weten :(

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”