Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

up en downs

De laatste tijd gaat het erg met up en downs, terwijl het daarvoor juist zo goed ging, misschien heb ik toch in 1 keer teveel hooi op mijn vork genomen? Al een paar weken voel ik me zo, ik werd wakker op een ochtend en voelde me moe en had ik de eerste week hoofdpijn, nja was niet echt hoofdpijn meer een drukkend gevoel. Maar wat doe ik nou als ik in een slechte periode zit, ik ga juist meer googlen en daardoor kom ik meest rare dingen, zo dacht ik ook dat ik chronische hyperventilatie heb, alhoewel ik word sochtends wel moe wakker, en soms een raar gevoel in hoofd, en vooral ook een licht gevoel niet echt duizelig, soms last van mijn spieren en raar voelen, maar vaak als ik dan druk bezig ben met het huishouden of iets dergelijks dan merk ik wel dat ik dan minder vermoeid word, en soms heb ik dan dat ik me licht voel op een dag en dan gaat het weer over, en dan opeens komt het weer op zetten en daardoor google ik ook steeds meer..

Maar of i echt chronische hyperventilatie heb?? als ik door mijn zoekresultaten op ergens uit kom, dan ga ik ook nog geloven dat ik dat heb, en doordat ik er in begin te geloven lijkt het natuurlijk net echt.. maar soms heb ik ook een wazig zicht, en ik ben de laatste tijd gewoon erg bang om flauw te vallen, gewoon zomaar, durf bijna niet meer naar buiten, alhoelwel probeer het wel, vorige week ben ik nog naar mijn vriendin geweest en ook nog een groot blok met de hond uit geweest. Misschien heb ik gewoon een terugval?

Ik heb mijn psycholoog gemaild en kreeg gister pas een reactie terug omdat zr op vakantie was, aan de ene kant was het wel geruststellend, en ben ik blij dat ik daar vrijdag weer heen kan omdat ik me altijd wel een stuk beter voel als ik daar vandaan kom, en ook omdat ze me dingen uitlegt over mijn geest en lichaam enzo en dat lucht vaak wel op.

en we hebben sinds kort een bloeddruk meter en ik meet best vaak mijn bloeddruk, omdat ik dan weet dat ik niet zomaar flauw kan vallen met een normale bloeddruk, en tot nu toe heb ik wel een normale bloeddruk, soms hoog, maar niet extreem en soms iets lager maar ook niet super laag, maar ik probeer dat ding niet meer te gebruiken en meer op mijn lichaam te vertrouwen en daarbij ga ik nu ook op letten wat ik eet, veel water drinken en gezond proberen te leven en daarbij fiets ik nu ook elke dag 30 minuten op de hometrainer om toch in beweging te blijven..

Ik hoop echt dat ik van mijn angsten af kom, want ik baal er wel van en elke keer denk ik, als ik meer rust en ontspanning had genomen, dan was dit niet gebeurd, of als ik geen angsten had had ik dat en dat kunnen doen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: up en downs

De meeste van je klachten lijken uit je angst voort te komen. Maar angst is niet onoverkoombaar. Er zijn verschillende therapiën die je kunnen helpen, en daarbij kan je psycholoog je adviseren. Als je je hele leven met zulke angsten worstelt lijkt me dat verre van aangenaam. Probeer wat tot rust te komen. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

IK moet vanmiddag weer naar mijn psycholoog:) zie ik best wel naar uit.
Maar wat nu blijkt is dat ik ongesteld ben geworden, en me nu een stuk beter voel, werd ook niet echt moe wakker.
De hele week had ik last van beetje hoofdpijn, last van rug en spierpijn en koud, en ik voelde me echt depressief, was zo moe.
Maar nu ik ongesteld ben is het over. Ik slik wel gewoon de pil door, maar denk dat ik nu er mee moet stoppen. Dit gevoel herken ik wel, een paar maanden geleden voelde ik me ook zo. ik hoop maar dat het aan mijn ongesteldheid lag, want voel me nu wel beter en goed geslapen.

Dus vanmiddag maar even met mijn psycholoog praten.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: up en downs

Hoi Famke,
hezo: 'slik je de pil door' en word je toch ongesteld...?

Wat ik wel snap: vrouwen die geen pil slikken, maken vlak voor haar ongesteldheid een paar bijzondere dagen mee - maar als je niet goed in de je vel zit, krijg je de rekening gepresenteerd. (Dan het het PMS: pre menstruele spanning.)
(En dan svp. niet schelden op die stomme hormonen, maar aanpakken, wat er moet worden aangepakt! Dat kan iets psychisch zijn - het kan ook zijn, dat je te weinig calcium uit noten ed. binnenkrijgt, te weinig koper in je lichaam hebt, etc.etc.)
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Ik slik de pil altijd een paar maanden door, totdat ik een doorbraakbloeding krijg, en dan stop ik dat is in dit geval zo. Maar weet ook dat het pms is.

Kom net van de psycholoog vandaan en dat heeft me goed gedaan, dus we gaan nu gewoon verder:) Gewoon de uitdagingen aan gaan
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: up en downs

ik wil je er toch even op wijzen dat heel veel gevoelens van je ook van de pil kunnen komen. Mijn angsten zijn erg uit de hand gelopen en toen bleek dat het misschien wel erger kon worden door de pil ben ik er mee gestopt.
Dit heeft echt een wereld voor mij geopend. 'vage' klachten die ik niet kon plaatsen waren over, mijn angsten werden beter. het piekeren werd een stuk minder.
Er zijn heel veel meisjes/ vrouwen overgevoelig door de pil. Je zult er in de media niets over lezen, logisch, zou de medische wereld een boel geld kosten. Er zijn steeds meer jonge meisjes/ vrouwen die last van stress hebben (behalve tijdens zwangerschap en na de overgangm dan word het minder)of te wel de momenten dat je pil niet slikt :)
Ik snap dat het misschien moeilijk is, maar zal er zeker eens over nadenken wat voor rommel je elke dag wel niet slikt (de pil.)

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: up en downs

famke87 schreef:Ik slik de pil altijd een paar maanden door, totdat ik een doorbraakbloeding krijg, en dan stop ik dat is in dit geval zo. Maar weet ook dat het pms is.

Kom net van de psycholoog vandaan en dat heeft me goed gedaan, dus we gaan nu gewoon verder:) Gewoon de uitdagingen aan gaan
Mij ontgaat van alles, hoor.

De pil doorslikken: dat kan. (Heel veel vrouwen doen het ene het kan geen kwaad. Die stopweek is vooral om te checken, dat je niet zwanger bent. Toen de pil wed ontwikkeld, waren er nauwelijsk betrouwbare zwangerschaps testen.)
Bedenk wel, dat je een kwart meer hormonen binnenkrijgt, als je doorslikt, dan nodig.

Uiteraard kun je stoppen met slikken, als je een doobraakbleodong krijgt, maar het klint een beetje als de omgekeerde wereld.

En PMS is het dan niet: je ovuleert niet als je de pil slikt, er is geen sprake van een normale cyclus. (Wat ik jammer vind: ik geniet erg van de laatste dagen!)



En op zich ish et goed, om de uitdagingen aan te gaan, maar het klinkt me een beetje van "meer van hetzelfde" in de oren. Het werkt wel, maar slechts een tijdje.
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

@Tins ja daar ben ik ook achtergekomen, ben nu inmiddels ook met de pil gestopt, want ben er langzamerhand wel achtergekomen, dat de meesten klachten idd door de pil komen. afgelopen vrijdag eerste pilloze dag, daarvoor stopweek, dus kan denk nog wel ff duren voordat de hormomen uit mijn lijf zijn:) want ik heb van meerdere mensen verhalen gelezen die daar ook angst en paniek van kregen... Dus het is toch wel waard om te stoppen.

Maar afgelopen vrijdag toch wel gezellig wezen poolen met vrienden, was maar 2 uurtjes, maar toch wel gedaan:)
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

en ik ben al wel een gevoelig persoon, en heb in dit jaar nog nooit veel klachten gehad en steeds maar weer door, en elke keer kreeg ik te horen het was stress, bloed was goed, ik ben gezond, maar aan de ene kant ben ik wel blij dat ik een beetje de oorzak heb kunnen achterhalen, dus maar hopen dat t daar aan ligt
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: up en downs

ik merkte het verschil na het stoppen ong. na een maand. Toen werden de klachten minder. Na een half jaar was het ong. uit mijn lichaam, na gebruik van 12 jaar

succes, tis niet altijd prettig om 'af te kicken' van de pil', maar zeker de moeite waard :)
Vooral als je merkt dat vage klachten verdwijnen

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Zou ik dan misschien toch de oorzaak hebben gevonden?;)
Heb nu soms nog wel klachten, maar ben een beetje ongeduldig, als het gaat om wachten. Dat ik geen klachten meer voel.
Want als je naar de therapie gaat en.de psycholoog dan zul je op.t laatst toch ook moeten zeggen dat t een keer zal helpen. Elke keer werd er. Gezegd stress of een terugval, daarom slikte ik de pil ook door om minder klachten te hebbenven als ik de pil te lang doorslikte kreeg ik toch klachten en een bloeding! DUS benieuwd! Komt allemaal wel goed
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

@tins wat voor klachten had jij na het stoppen met de pil?
Ik ben af en toe moe en soms ook steken in onderbuik, en soms stemmingwisseling en ook niet altijd honger, had ik toen wel.
Soms denk ik door mijn klachten day ik wat heb, maar weet dat ok gezond ben
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: up en downs

hoi famke,

Ik had het meeste last van vermoeidheid en niet meer zoveel emoties, bijv. als er een leuke film op was, dan lachtte ik wel, maar niet echt. Klinkt een beetje vaag :(. En mijn paniek nam de overhand, ik had het niet echt door, maar heb me 5 jaar niet lekker gevoeld, het niet lekker in je vel zitten.
Pas later kreeg ik plotselingen trillingen over mijn lichaam, last van verstoppingen, zweet uitbraken en op een gegeven moment haaruitval.

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Hallo,

Ik maak me soms zorgen als ik iets voel... Maar ik heb wel het gevoel dat ik meer emoties voel, als ik bijvoorbeeld een leuke jongen zie of tegenkom, krijg ik echt van die soort kriebels, had ik eerst nooit... En als ik iets dramatische zie krijg ik kippenvel, eerst kon het me niks schelen...
Maar ik ben ook vermoeid, ene dag meer dan de andere dag, had eerst ook last van mijn onderbuik, maar nu ook niet meer...
En als ik iets voel denk ik vaak: Als dat en dat maar niet heb... zou allemaal wel door het ontpillen komen, dit is tenslotte ook mijn 2e week, maar voel wel iets meer veranderingen,

:knuffel:
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: up en downs

Gewoon nog een poosje doorzetten. Het heeft tijd nodig om te ontpillen, Straks voel je je vast een stuk beter. Denk dat de klachten bij iedereen verschillend zijn.
Ik had zelf ook vast last van paniek om niet 'goed' te worden. Maar op een gegeven moment, naar mate ik mijn angst meer begreep, gaf het meer rust en had ik zoiets van als er iets moet gebeuren dan gebeurd het toch wel, je kan niet altijd controle hebben, Je moet het los laten.

succes
:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Ik wil idd nog steeds controle houden... En daardoor raak ik gestresst
Morgen ga ik voor het eerst sinds een jaar weer met de bus, vindt dat zo spannend, maar vind dat ik het gewoon moet doen, want achteraf valt het altijd mee, als ik een uitdaging ben aan gegaan!
Gebruikersavatar
tins
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 jun 2012 11:37

Re: up en downs

Heel veel succes vandaag met de bus. Gewoon ondanks de angst stappen ondernemen, krijg je meer zekerheid, word de angst minder :)
Zet hem op

:knuffel: tins
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

het is me gelukt, alleen met de bus, natuurlijk was het wel spannend, maar heb me goed weten te redden:) was 40 minuten heen en daarna trug, en het viel allemaal mee.
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Ik ben nu al een tijd met de pil gestopt en ik merk wel wat verbeteringen, geen hoofdpijn meer in de stopweek, niet echt down voelen etc. Voel me wel een stuk beter door het stoppen met de pil. Meer energie, maar ook nog wel af en toe up en downs, en daar probeer ik goed mogelijk mee om te gaan. Alleen heb ik wel 1 dag voordat ik ongesteld moet worden, voel k me anders, een beetje moe, en emotioneel en meer onzeker en bang maken. Maar ik ben ook bang om tijdens mijn menstruatie flauw te vallen, omdat ik weer eens wat heb gelezen op internet.. Maar voor de rest ik ondervind geen klachten met mijn menstruatie en dit is al de 2e keer dat ik ongesteld ben zonder de pil te slikken, het is wel regelmatig, maar vorige maand voelde ik me tijdens mijn menstruatie wel anders.. meer moe en nergens zin in hebben, maar heb wel steeds het gevoel elke keer als ik ongesteld wordt dat het beter wordt..

Alleen ben bang om flauw te vallen tijdens menstruatie. verder geen klachten er bij, normaal bloedverlies en een beetje moe. Merk wel dat ik nu wer veel energie heb... Soms zit ik te twijfelen om weer aan de pil te gaan omdat ik sinds kort ook een vriendje heb.... Maar moet alleen nog proberen met die angst om te gaan tijdens mijn menstruatie want al die jaren dat ik ongesteld ben, nog niet eens flauw gevallen,heb er met mijn moeder vanochtend er over gehad en zei is ook maar 1 keer in het leven flauw gevallen, en daarna nooit..

Volgens mij maak ik mij echt te druk om van alles, wat waarschijnlijk toch niet gaat gebeuren
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: up en downs

famke87 schreef: Alleen heb ik wel 1 dag voordat ik ongesteld moet worden, voel k me anders, een beetje moe, en emotioneel en meer onzeker en bang maken.
Idealiter heeft je moeder je dit verteld, maar voor alle volledigheid: dat je je anders voelt, dat hoort.
Dwz.: er zijn vrouwen, die PMS hebben en die laatste paar dagen van haar cyclus zich heel akelig voelen (dat hoort dus niet). Ik geniet er over het algemeen van: ik ben iets emotioneler, maar ook intuitiever, creatiever - en harder dan anders aan het opruimen. (Zowel mentaal, emotioneel als in huis.)
En: wat niet altijd ggenieten is: ergens wordt er ook een soort balans opgemaakt: wat ik de afgelopen maand heb laten liggen, merk ik in die dagen.
Dus als je je een beetje moe voelt, heeft het zin, de komende maand beter op jezelf te passen. Misscien gezonder eten, misschien meer slapen, of zorgen en gepieker vaker 'in de groep gooien'.
famke87 schreef:Maar ik ben ook bang om tijdens mijn menstruatie flauw te vallen, omdat ik weer eens wat heb gelezen op internet.
Er staan de gelste dingen op internet en rond menstruatie heb je de gekste verhalen en taboes, dus warom geen "gevaar van flauwvallen"....
famke87 schreef:Maar voor de rest ik ondervind geen klachten met mijn menstruatie
Joepie!!!!


famke87 schreef:Volgens mij maak ik mij echt te druk om van alles, wat waarschijnlijk toch niet gaat gebeuren
...schrijf je nog over di ehypnose of wat was het, die je ging doen...?
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

De hypnose heb ik nog maar 2 keer gehad, voel nog niet erg veel verschil, maar t heeft tijd nodig maar ik en mijn therapeut zijn ook tot ontdekking gekomen dat ik een posttraumatische stresstoornis heb en daar gaan we ook aan werken
patricia22

Re: up en downs

ECHT ALLES wat jij hier nu schrijf heb ik nu dus ook ...
ik ben vanaf augustus werkloos geworden en sindsdien heb ik 'vage' klachten, heb last van hoofdpijn, het gevoel of ik omval, en dan het gevoel of de grond onder me vandaan valt.
ik moet overal de controle op hebben, vooral in drukke plaatsen zoals een overvolle bus, plein of stad krijg ik aanvallen.

Het klopt dat ik een paar maanden 4-5 met een andere pil ben begonnen.
Mijn psycholoog zegt dat het bij mij echt met mijn jeugd te maken heeft gehad.
maar ik denk dat de pil ook veel heeft aangewakkerd.
Ik ga ook een proberen te stoppen met de pil en kijken hoe dit uitloopt.
ik zit nu net in het begin stadium, en volgende week moet ik naar dep psychiater voor mijn 'vage' klachten.


ik ben blij dat ik jou verhaal heb gevonden, ik dacht namelijk (wat natuurlijk hartstikke dom is!) dat ik de enige ben ...
vind je het goed dat ik je eens ga volgen.... :)

groetjes patricia
fijne dagen alvast
Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

Re: up en downs

Hey patricia,

Trlijk mag je mij volgen! alhoewel ik denk dat ik hier niet vaak meer zal komen omdat het best goed met mij gaat.
Ik weet er beter mee om te gaan, alhoewel ik soms nog wel een terugval heb, en dan de neiging heb om van alles op internet te gaan zoeken. maar ik merk wel dat ik me neit meer echt op me hoofd laat zitten en steeds meer dingen durf en aanga. Alhoewel ik soms nog erg veel in mijn geest leeft, probeer ik positief in het leven te staan en me er niet meer van weerhouden.

Sta nu echt anders in het leven dan een jaar geleden rond kerst durfde ik niet eens meer naar buiten, en steeds meer heb ik het gevoel dat mijn angst minder wordt, alhoewel ik ook nog vaak genoeg bang wordt voor wat k in mijn lichaam voel, maar gewoon moed houden

Ook jij komt er wel.
fijne feestdagen

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”