Switch

Erge angst om dood te gaan

Hallo,
Ik ben een meisje van 19 en mijn leven word erg beinvloed door de ontzettende vervelende gedachtes die ik heb
Mijn nichtje van nu 6 jaar heeft kanker gehad toen zij 1 jaar was
Sindsdien is kanker voor mij een hele erge angst geworden
Ik heb vaak gedachtes van : ik hoop dat ik dat nog mee kan maken,
Misschien ben ik dan wel dood, misschien heb ik dan wel kanker, en hoe gek ik zou worden als ik het zou hebben ik heb een erg lieve vriend en die wil ik het liefst elke dag zien omdat ik bang ben dat ik hem misschien nooit meer ga zien omdat ik dan dood ben
Deze gedachtes zijn vreselijk en het mag helemaal niet op mijn leeftijd ik ben erg ongelukkig op deze manier. Ook als ik iets heb bijvoorbeeld een griepje of andere dingen ben ik meteen bang dat het kanker is en ga ik van alles opzoeken op internet.
Ik wil gewoon weer het leven lijden van een 19 jarige

Janneke

Re: Erge angst om dood te gaan

Hoi Switch,
ten eerste: ik vind niet, dat je laten we zeggen gestoord bent. Wat je voelt is volgens mij volstrekt normaal. ;) mijn vader was leraar geschiedenis en wat jij vertelt, is eenuwenlang volstrekt normaal geweest. Je kunt als mens de dood niet ontwijken - al slagen veel mensne daar in de 21ste eeuw aardig in.
En diezelfde vader, die mij zo relativerend leerde kijken naar d dood, stierf plotseling toen ik 14 was. Dat laat sporen na - net zoals een jong nichtje, dat kanker heeft gehad.
Wat mij betreft: ik heb al zo'n 35 jaar het simpele besef, datje als mens oopeens dood zou kunne blijven. Dat klintk niet vrolijk - maar het is wel de nuchtere waarheid.
Het grote punt is wel: vergalt het je leven, of niet?
Kankr IS een rtzikte - als de dagelijekse gedachten daaraan meer met je doe, dan maken dat je gezond leeft en je leven waardeert, heeft het zin, om een psycholoog op te zoeken. Maar niet omdat je verkeerde gedachten zou hebben. Eerder omdat je mogelijk de klap, di ehet toch geweest is, niet verwerkt hebt. En het sucses van zo'n therapie zou zijn, dat je niet meer bang bent als je griep hebt, alleen denkt ""Sh*t, ik heb niet goed voor mezelf gezorgd - nou is het een week plat liggen en uitzieken dan maar...

Radius

Ziekte en ongeluk omringen ons ons leven lang. We hebben er zelf weinig vat op en door je er teveel mee bezig te houden word je er inderdaad niet gelukkiger op. Het is goed te beseffen dat alles vergankelijk is en je ooit zal sterven, maar probeer het daarbij te laten en in het hier en nu te leven. Dat is een hele kunst, maar kan je wel gemoedsrust bieden. (Over dit onderwerp zijn trouwens naar het schijnt erg goede boeken geschreven.) Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

kimbxrly

Ik vind het ook moeilijk als ik erover na denk dat dit alles ooit helemaal over is... Maar het is nou eenmaal zo.. maar je moet juist genieten van de tijd die je WEL hebt en die tijd niet kwijtraken aan angst.. Ik geloof dat er nog wat is na de dood ik ben ook naar spirituele beurzen gegaan en dit heeft mijn angst grotendeels weggehaalt.. misschien ook wat voor jou?

Het is heel vervelend, maar het is zoals het is! je moet genieten van het NU occasion14

Levenscoach

Beste Switch,

Ik begrijp je angsten omtrent de vervelende ziekte: kanker. Vooral omdat het ooit een eigen famililid, van je betrof, dat is heel dichtbij en altijd moeilijk. En omdat het een klein kind betrof.

Probeer positief te denken. Je schrijft dat je nichtje kanker heeft gehad toen ze 1 jaar was.
Ze is nu 6 jaar en zij is ervan genezen, wat natuurlijk geweldig is. Probeer die gedachte te houden.

Niemand heeft ooit beweerd, dat het leven makkelijk is. Niemand heeft het leven in de hand. Dood moeten wij allemaal een keer gaan, alleen wanneer dat weet niemand. Heet klinkt hard, maar dat is nu eenmaal het leven, dat geldt voor iedereen. Daarom moet je ook bewust proberen van het leven genieten ( Pluk de dag).

Met positief denken kom je al een heel eind.
Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, dan hoor ik dat graag.

Veel succes.

Levenscoach

Wik

Ik heb zelf kanker gehad, teelbalkanker. Heb mensen zien doodgaan eraan, inclusief dierbare oom. Heb nog nooit zoveel kracht gezien bij mensen, zelfs bij diegene die wisten dat het einde nabij was. Heb zelf ook nog zoveel kracht ervaren. Geestelijk uiteraard. Ik kan het niet uitleggen, maar je hoeft niet bang te zijn. Ik heb geen heimwee naar de kanker, wel naar de kracht. Iets wat ik momenteel best kan gebruiken.

Wik

Dood zien gaan aan kanker in algemeen, niet teelbal soort.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”