Gebruikersavatar
Tvg!
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:54

Ik maak mezelf compleet gek met mijn stress/paniek.

Goedemorgen allemaal..

Ik heb sinds kort dit forum ontdekt en toch wel de behoefte om mijn verhaal te doen. Ik ben een vrouw van 28 jaar, heb een liefdevolle jeugd gehad en lieve vrienden en familie. Mijn "issues" begonnen al vrij jong. Ik had extreme angst om alleen te slapen en heb daar jaren last van gehad. Op latere leeftijd werd een seperatie-angststoornis geconstateerd. Mijn moeder overleed toen ik 11 was maar ik heb daar goed mee om kunnen gaan en denk ook niet dat het daar vandaan komt gezien ik al op veel jongere leeftijd last ervan had.

Het zal er niet bij geholpen hebben, maar ik denk dus niet dat dat de oorzaak is. Ik heb meerdere malen in een depressie gezeten (dit begon 3x n.a.v. een relatiebreuk) en dit nam extreme vormen aan. Ik heb zo'n 11 jaar antidepressiva geslikt maar ben daar nu vanaf sinds een jaar. Ik heb vaker therapie gehad, bij psychologen maar ook psychiaters en ben net klaar met EMDR om beter met mijn verlatingsangst om te kunnen gaan.

Nu merk ik sinds een aantal maanden dat mijn stress enorm toe begon te nemen. Gek genoeg is het enige waar ik géén stress om heb, mijn werk. Buiten dat kan ik me de laatste keer niet meer heugen dat ik zonder stress opstond. Ik heb continue paniek in mijn hoofd en zit hoog in mijn ademhaling, slaap er slecht van en denk steeds in scenario's. Het erge is dat die scenario's ook vaak uitkomen en dat bevestigd voor mezelf dan dat mijn paniek en stress gegrond is en daar raak ik dan nóg meer van in paniek. Het heeft dagelijks invloed op me. Heel af en toe heb ik een helder momentje waarin ik dan realistisch en rationeel denk, maar dat gaat heel snel weer weg.

Heeft iemand met deze klachten ervaring met bijvoorbeeld mindfulness of yoga of iets in die richting? Het helpt voor mij ook wel om te praten met mensen maar dat helpt op korte termijn.. ook vroeg ik me af of iemand misschien een site weet waarop je met mensen kan chatten hierover. Dit forum is fijn alleen zou ik ook behoefte hebben om met regelmaat mensen te spreken die zoiets ook ervaren.

Bedankt dat je de tijd neemt om dit te lezen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik maak mezelf compleet gek met mijn stress/paniek.

Tvg! schreef: 02 feb 2021 11:47 Ik had extreme angst om alleen te slapen en heb daar jaren last van gehad. Op latere leeftijd werd een seperatie-angststoornis geconstateerd. Mijn moeder overleed toen ik 11 was maar ik heb daar goed mee om kunnen gaan en denk ook niet dat het daar vandaan komt gezien ik al op veel jongere leeftijd last ervan had.
Je denkt dat de verlatingsangst waar je in je latere leven mee te maken hebt gekregen niet valt ter herleiden naar het overlijden van je moeder. Ik vind dat een opvallende gevolgtrekking. Ik zou namelijk niet durven uitsluiten dat het daar weldegelijk iets mee te maken heeft.

https://www.psyned.nl/angsten/soorten-a ... ingsangst/
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Tvg!
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:54

Re: Ik maak mezelf compleet gek met mijn stress/paniek.

@volhoudertje
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het de situatie er niet beter op gemaakt heeft.. ik denk alleen niet dat het de oorzaak is want toen mijn moeder nog leefde speelde mijn angst ook al. Ik kon toen al niet alleen slapen tot extreme vormen toe en was altijd enorm angstig om alleen te zijn/verlaten te worden.
Gek genoeg heb ik ook vrede gehad met mijn moeders overlijden ondanks het verdriet. Ik denk omdat ik er goed over kan praten en hele mooie herinneringen heb.. ik zal je artikel eens lezen!
Gebruikersavatar
Zizitop
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2021 21:06

Re: Ik maak mezelf compleet gek met mijn stress/paniek.

Hallo,

Indien je het gevoel hebt dat de oorzaak nog eerder dan jouw elfde levensjaar te situeren valt, dan is het mogelijk dat jouw separatieangst teruggaat tot naar de geboorte en jouw eerste levensjaar - levensjaren. In de prenatale fase ben je in de baarmoeder één - en gehecht met de moeder. Vanaf het moment dat je wordt geboren is er een scheiding, waarbij je als baby een levensnoodzakelijke behoefte hebt om geliefd te zijn, vastgehouden te worden, aandacht te krijgen.. Onvermijdelijk zijn er momenten geweest waarop die behoefte niet is vervuld, en worden existentiële angsten die je op dat moment als baby niet kan dragen verdrongen. Het is dus mogelijk dat de separatieangst die je nu voelt tot daar toe te herleiden valt..

Mindfulness kan helpen om in dat verband niet automatisch in jouw hoofd te gaan kruipen wanneer dergelijke angsten opkomen of voelbaar worden. Het kan je helpen om op een bewuste manier bij de angst te zijn, ze vast te houden, ze er zonder oordeel te laten zijn, zonder dat je bevangen bent door allerlei angstige gedachten die de bron zijn van psychisch lijden. Tips die kunnen helpen: focus op het natuurlijke ritme van jouw ademhaling (je zegt dat het hoog is, laat het hoog zijn, maar focus er enkel op, dat trekt de aandacht weg uit jouw hoofd en zie wat er gebeurt..), ben je gewaar van de stilte, neem momenten om ernaar te luisteren, leg jouw aandacht op jouw innerlijke lichaam, kan je voelen dat er leven in jouw handen of voeten zit? En een slottip: keer je rug niet tegen de angst, voel hem, laat hem er zijn als een onderdeel van jezelf, zonder dat je het probeert te onderdrukken of verbergen op eender welke manier
Gebruikersavatar
Tvg!
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2021 20:54

Re: Ik maak mezelf compleet gek met mijn stress/paniek.

Goedemiddag zizitop,

Ik lees je bericht nu pas. Ik krijg geen automatische meldingen van reacties en wist niet dat er nog iemand gereageerd had. Wat fijn dat je het op deze manier uitlegt en waardevolle tips meegeeft. Als ik dat zo lees kan ik me zeker voorstellen dat mijn angst tot daartoe te herleiden valt.. Ik ga met je tips aan de slag & me verder verdiepen in mindfullness.
Ik waardeer het dat ook jij de tijd nam om mijn verhaal te lezen.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”