esje1973

depressieve persoonlijkheidstoornis...

Vandaag heb ik de diagnose gekregen... Depressieve persoonlijkheidsstoornis, dit is een nog niet officiele stoornis maar komt wel steeds vaker voor..Zeggen ze bij GGZ... Met aanverwant, kenmerken van Borderline en Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis... Mogelijkheden zijn er voor behandeling, is pas geleden nog onderzocht en de nieuwe therapie begint pas in Januari, eerst ga ik over twee weken praten met mn hoofdbehandelaar bij GGZ, kijken wat het beste bij me past, ook omdat ik boven op deze stoornis en kenmerken ook nog een gewone?! depressie heb zitten en die eerst minder moet zijn voordat ik met de groepstherapie kan gaan beginnen, waar k trouwens nog voor getest moet worden en wat trouwens Psychischo Dynamische therapie heet...
Mn kop zit barstensvol met rotzooi, gedachtes, vragen, oplossingen, angsten, enzo.... K weet van gekkigheid ff niet wat k met mezelf aan moet....
En dan kunnen mensen zeggen dat je ok bent zoals je bent, maar waarom bestaat er dan therapie voor persoonlijkheidsstoornissen? Om je gedrag, je persoonlijkheid toch te veranderen, omdat het dus niet helemaal OK is zoals je bent... ](*,) :( :cry:

Manuela

Re: depressieve persoonlijkheidstoornis...

Nee lieverd dat zie je verkeerd, die therapie is er om jou te laten inzien dat je ok bent, omdat jij denkt dat je dat niet bent. Het gedrag wat je vertoond is dat jij jezelf niet ok vind!!!! Dat is heel wat anders dan dat je niet OK bent, dat ben je namelijk wel!!!!! Jaja ;) makkelijk praten, maar ik weet het inmiddels uit persoonlijke ervaring.

Ik kan me echter op dit moment heel erg goed voorstellen hoe verward, angstig etc. je bent. Je weet niet wat er allemaal op je af gaat komen en dat is moeilijk te verkroppen. Je weet dat ik nu getest ben op borderliner en was daar in eerste instantie ook helemaal door ik shock. Inmiddels is dat minder geworden omdat het namelijk niet uitmaakt welke naam het beestje heeft, ik voel me zoals ik me voel.

Ik denk ook dat je (en ik weet hoe moeilijk het is!!!) je het positief moet bekijken, des te nauwkeuriger de diagnose des te beter de behandeling zal aansluiten.

Op dit moment is er een hoop gaande, probeer waar mogelijk je rust momenten te pakken en maak jezelf niet gek. Kijk naar waar je tegenaan loopt en waar mogelijk probeer je er iets mee te doen en de zaken die buiten je macht omgaan moet je proberen te laten rusten. Wellicht een ietwat lastig advies van iemand die ook nog niet helemaal heeft uitgevogeld hoe je dat dan precies doet, maar proberen kan geen kwaad.

Wel vervelend dat het allemaal zo lang duurt. Nu weer twee weken wachten en dan wellicht nog langer. Hopelijk kunnen ze in de tussentijd voor een tijdelijke therapie zorgen, januari is namelijk nog wel even weg. Ik merk dat dat een van de zaken is waar ik helemaal gestoord van word, het wachten en telkens weer wat nieuws wat ze me te melden hebben. Ik hoop daarom dat jij snel aan de slag kunt gaan op welke manier dan ook.

Als laatste nog even een hele dikke :hug: en een dikke zoen
Meis probeer waar mogelijk je rust te zoeken. Je bent nu al zover, zet door en het gaat allemaal beter worden.

Drake

ik weet niet wat ik moet zeggen, heel veel sterkte in ieder geval, het gaat zeler goed komen met je , en je kunt op je vrienden rekenen! :hug:

Janneke

Hoi Esje,
laat je niet teveel in de war maken door deze diagnose - dat is nergens voor nodig.
(Waar de diagnose ZELF voor nodig is, ontgaat me eerlijk gezegd OK wel eens.)

Het begrip 'persoonlijkheidsstoornis' is onderwerp van heftig debat onder psychologen. We weten nauwelijks wat een persoonlijkheid nou exact is - en hoe je nu precies 'een stoornis' daarin vaststelt, is al helemaal onduidelijk.

Eeven een voorbeeld.
Ik kom uit een minder leuk gezin. Ooit wilde iemand op het riagg mij een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis toekennen.
Tja: in mijn gezin van herkomst was het zo: als ik zei, dat ik iets graag wilde, dan was dat een machtig wapen in de handen van mijn "tegenstanders". Ofwel: ik liet het ook later wel uit mijn hoofd te zeggen wat ik leuk vond (en ook wat ik vervelend vond). (Ofwel: ik liet het leven maar over me heen komen en erg leuk was het allemaal niet...)

Nou mag iemand dan best opschrijven:"Janneke heeft bovenstaand gedrag al vroeg in haar jeugd aangeleerd". Dat is de nuchtere waarheid.
En dat ik dit gedrag (en andere dingen) NODIG had in dat gezin - ook de nuchtere waarheid, en dat zal ook heussies allemaal mijn psychische ontwikkeling gestempeld hebben.
En DAT is voor mij het nut van "vaststellen, welk gedrag al langdurig niet is, "zoals het hoort".
Maar ik vind niet, dat dit gedrag erg veel zegt over wie ik nou in wezen ben.
En daar ga je dus, met het begrip 'persoonlijkheid' en 'persoonlijkheidsstoornis'...

Wat ik prsoonlijk heel erg fout vind van de GGZ: je krijgt wel een diagnose (die zoals ik kijk, een vaag stel kreten is) - en dat je vervolgens opschrijft "dat het nog niet duidelijk is, of er een therapie voor is"!
Ik vind dat onfatsoenlijk.

Wat ik fatsoenlijk zou vinden is dit:
een diagnose in de vorm van een verhaal met kop en staart (itt tot wat termen).
Een verhaal waarin de psycholoog zegt: Ik denk dat:
"die" gebeurtenis van belang was,
ik denk dat je qua sfeer in je gezin van herkomst vooral "dat" hebt opgepikt (etc. qua verleden) -
ik constateer dat jij/ u in het hier en nu last hebt van:
sombere stemming
ontwijken van moeilijke dingen
(etc. mbt. het heden)
en dan komt aanzetten met een fatsoenlijk therapieplan.
Bijv. we willen eerst als experiment kijken of je bestand bent tegen een lichte assertiviteitscursus, want (zo hopen we) dan wordt je leven in het hier en nu makkelijker. Tegelijkertijd krijg je een cursus running therapy: veel mensen met sombere stemming ervaren dat na verloop van tijd als een steun in de rug.
Naast deze 2 cursussen krijg je en vaste hoofdbehandelaar, die jouw vragen angsten etc. etc. serieus neemt.
Gaat dit redelijk tot goed, dan gaan we eens kijken, waar de verschillende patronen zoal vandaan komen - enne: gebruik hier als client vooral je assertiviteit!
Naarmate we de patronen kunnen slopen (daar zijn goede therapieeen voor, sprak de fan van emdr) wordt het steeds makkelijker om tegen steeds meer mensen en in steeds meer situaties niet meer te ontwijken.
Omdat je dan beter vraagt wat je nodig hebt, hoef je het leven niet meer over je heen te laten komen en wordt het waarschijnlijk ook een stuk leuker.

Ofwel: ik vind het heel grof, dat jij je af moet vragen "of er wel een therapie voor bestaat"...

esje1973

Janneke... Volgens mij heb ik dat helemaal niet gezegd... !mm

Faker

Janneke... waarom zo afkraakt GGZ?
Net je doet als weet beter van de GGZ... zelf nieteens begrijpt jij wat schrijfte Esje....
Echt... nog keer leest over ajb?

Wat wél Esje zegte: waarom als ben ik oke..waarom dan ik moet therapie...

Janneke

Hoi Esje,

Sorry, sorry sorry - ik schreef je naam OOK nog eens verkeerd.

Faker

Mijn naam ook :lol:

Je hebt niks tegen GGZ maar je hebt liever ook niets met ze te maken, dat lees ik uit jouw verhaal Janneke.

Janneke

esje1973 schreef:(...)
En dan kunnen mensen zeggen dat je ok bent zoals je bent, maar waarom bestaat er dan therapie voor persoonlijkheidsstoornissen? Om je gedrag, je persoonlijkheid toch te veranderen, omdat het dus niet helemaal OK is zoals je bent... ](*,) :( :cry:
Hoi Esje,
deze keer zal ik proberen goed te lezen wat je schrijft.... :)
Ten eerste: het woord persoonlijkheidsstoornis is omstreden, maar het betekent zoiets als dat je al langere tijd, "liefst" al van voor de puberteit, bepaalde problemen had. (En/ of problematisch gedrag vertoonde. Soms heeft iemand een vreselijk leven, "maar zie je qua gedrag niets".)
Omdat gedoe dat al lang bestaat, diepe wortels kan hebben.

Of die problemen nu betekenen dat "er iets mis is met jou als persoon" of dat je wellicht een zinnige reactie hebt aangeleerd op een onzinnige omgeving - DAT komt niet voor in het verhaal en dat is jammer. Dat maakt het onduidelijk. (Daarom zijn er psychologen die er voor pleiten om de term maar af te schaffen.)

"Je bent ok zoals je bent" betekent in mijn oren, dat je je als mens niet hoeft te schamen. Dat niemand jou mag veroordelen om het feit 'dat je bent zoals je bent' en omdat je mens bent - en dus af en toe fouten maakt, want dat doen we allemaal. (Neemt iemand compleet geen verantwoording voor zijn fouten, DAN vind ik veroordelen wel op zijn plek, maar dat is vers 2.)

eEn therapie tegen wat ik dan toch maar even persoonlijkheidsstoornis noem, geeft juist aan, dat de GGZ jou en je problemen serieus neemt - dat ze in je investeren in de vorm van een langerdurende therapie, om de "diep ingebakken patronen" aan te pakken. Dat betekent absoluut dat ze jou als mens OK vinden!!!
Dat ze jou als mens hartstikke de moeite waard vinden!!!
En ja, het betekent ook, dat ze jouw problemen gezien hebben en serieus nemen.

Terug naar “Map 'Psychologie'”