Vera

Persoonlijkheidsstoornis en burn-out

Hoi allemaal,

Sinds een jaar heb ik een burn-out. Tijdens therapie kwam naar voren dat ik een persoonlijkheidsstoornis heb. Mijn voornaamste valkuilen zijn "zelfopoffering" en "extreem hoge eisen".
Mijn vader heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis en om die reden heb ik het contact met hem sinds 2008 verbroken. Ik volg nu een half jaar schematherapie en ik merk dat het me helpt maar ik merk ook dat het heel veel boven haalt waar ik me nooit bewust van ben geweest. Als kind ben ik emotioneel verwaarloosd en was er sprake van fysiek geweld.

Mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe lang het kan duren voordat ik weer beter ben, of aan het werk kan. Ik wil heel graag weer normaal functioneren maar ik ben nu nog erg zwak. Ik lig al een jaar praktisch op de bank en als ik toch iets ga doen, zoals boodschappen of winkelen, moet ik het vaak de dag erna bekopen met huilen en niets meer kunnen doen.

Herkent iemand dit?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Vera
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Persoonlijkheidsstoornis en burn-out

Hoi Vera,
tn eerste: heel rot allemaal! Maar herstellen van een burn out, dat kan heel goed, maar dan moet er wel op *de juiste manier* worden aangepakt.
Burn out is een fysieke aandoening, die maakt dat (vanwege stevige uitputting) je herstelmechanismen niet goed meer werken. (Gelukkig is dat goed te verhelpen.)

Dat je als kind emotioneel werd verwaarloosd en dat "er sprake was van" fysiek geweld (zag jij het "alleen maar", dat er klappen oid. vielen- of werd jij geslagen...?) kan daar aan hebben bijgedragen.
Hetzij een trauma, hetzij heftige dingen zien, maakt, dat je lichaam haar elementaire stressreacties inzet: je spieren spannen zich, je hart gaat bonken, je spijsvertering gaat 'plat' en je zintuigen gaan wagenwijd open.
Hopelijk herstelt dit zich weer - maar er zijn mensen die jarenlang in deze toestand rond moeten lopen. Dat vraagt nogal wat van je lichaam.

Uiteraard: psychotherapie is uitstekend! Maar, hoe nuttig ook, het kost ook energie, zoals je dus merkt.
De prestaties die je in therapie levert, zijn op zich nuttige investeringen - maar je lichaam kan het eigenlijk maar nauwelijks aan. Dat is simpelweg een feit, waar noch jij, noch je psycholoog veel tegen kunnen doen.
Er zijn wel artsen, die goed weten, wat ze met een uitgeput en afgepeigerd mens moetn doen - er zijn prima remedies voor. (Zoals bijv. carnitine.) Hoe lang dat hersteltraject precies uurt is niet te voorspellen, maar met een half jaar ben je vaak al weer stukken beter.

Terug naar “Map 'Psychologie'”