Misaba

Mijn man veranderd?

Hallo allemaal,
Ik wil het volgende eens aan u voorleggen, want ik begin echt aan mezelf te twijfelen.

Al meer dan een jaar gedraagt mijn man zich vreemd. Het ene moment is het mijn man en staan we te lachen/ gek te doen en knuffelen en ineens slaat dit om naar chagrijnig, ik mag hem dan niet meer aanraken en hij kijkt me aan met een blik waar de meeste mensen bang van worden. Het is dan ineens een heel andere persoonlijkheid.

Gisteren bijvoorbeeld hij roept me: mop kijk eens, heeft hij een teek, omdat ik het niet goed zie vraag ik hem gewoon even uit het licht te gaan om het beter te zien en wat er dan volgt: hij gaat volledig uit zijn dak, verdraait mijn woorden, dat ik tegen hem zeg dat hij moet opdonderen uit het licht en "begin je weer" en dat ik normaal tegen hem moet praten.... Ook tegen de honden (3 American Staffords)kan hij zonder reden uit zijn dak gaan, die zich dan achter mij verschuilen. Hij is dan wel agressief maar heeft nog nooit 1 hand naar ons opgelicht.

Dit is nu al maanden aan de gang en weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik hierop moet reageren, normaal blijf ik rustig en laat hem uitrazen. Hij wil niet met me naar de dokter om dit voor te leggen en zegt het ligt aan jou niet aan mij, ik ben gewoon mezelf, maar dit is echt niet mijn man! Ik heb geprobeerd: oke dan als het aan mij ligt dan wil ik naar een dokter om hierover te praten en te veranderen, echter dan zegt hij er mankeert niets aan jou dus dat hoeft niet en loopt weg of er niets aan de hand is en doet daarna ook weer gewoon!

Ik probeer dus met hem te praten en tot hem door te dringen echter zonder resultaat. Normaal is het een schat van een man, een harde werker, zeer vriendelijk en behulpzaam, gezellig samen naar de markt, boodschappen doen, kokkerellen op zondag, in de tuin samen aan het werk, met de honden wandelen etc... Nu is het een chagrijn, valt niet mee te praten zeer dwars, ligt het hele weekend steeds in bed (hoofdpijn)doet s'avonds zijn mond niet meer open en wil niets meer samen in en rond het huis doen, op visite of ook maar samen iets zoals normaal de gewoonte is ondernemen.

Mijn man is diabetes patiënt en hij is al in geen 2 jaar meer bij zijn internist geweest, ik kan afspraken maken wat ik wil, hij gaat gewoon niet. Soms controleert hij zijn suikerspiegel die is gelukkig wel goed, hij heeft dan ook zelden of nooit een hypo of is hyper. De laatste keer dat hij dit heeft gehad is 4 jaar geleden.

Wij wonen op het platteland en mijn vriendinnen en familie wonen allemaal in Amsterdam en Almere en omdat ik van hem (medisch) afhankelijk ben, ik mag niet meer autorijden, ik heb Dystrofie en de ziekte van Graves die niet onder controle te krijgen is en ik hierdoor steeds een hart heb die op tilt slaat, zit ik dan ook aan huis gebonden en behalve op dinsdag na zijn werk boodschappen doen kom ik nu al een jaar het huis niet meer uit.

Mijn karakter kan zeer veel hebben en ik ben geen opgever, maar ik begin nu dan ook zelf ongedurig en geïrriteerd te raken, dit ook door de Graves en begin ik mijn eindpunt te bereiken.

Ik weet 100% zeker dat er geen ander in het spel is en dat er iets anders (medisch) aan de hand is met hem of ik ben zelf malende aan het worden dat kan natuurlijk ook nog!

Is er iemand hier op het forum die dit gedrag herkent en mij aub hier mee kan helpen?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn man veranderd?

Wat je schrijft gaat over plotselinge, zeer abrupte stemmingswisselingen. Zijn gedrag gaat dan over in psychisch agressief gedrag waarbij hij intimiderend en dreigend kan over komen. Gelukkig gebruikt hij verder geen fysiek geweld naar jou of de honden toe. Ik vraag me ook af wat er aan ten grondslag ligt, het kan namelijk van alles zijn.

Het kan een onderdeel zijn van psychische pijn, van iets wat enorm triggert soms door wat je zegt en hem herinnert aan iets van vroeger. Het voorbeeld wat je noemt m.b.t. uit het licht gaan, klinkt erg getergd en gepijnigd alsof hij zich terecht gewezen voelt. Het "begin je weer" duidt op eerdere negatieve ervaringen.

Stemmingswisselingen zijn onderdeel van veel verschillende psychische maar ook lichamelijke ziekten. Ze komen voor bij depressies, overspannenheid/burnout, persoonlijkheidsstoornissen maar ook bij ziekten als suikerziekte en schildklier aandoeningen. Je kan pas iets vaststellen bij iemand als dat goed onderzocht is. Je man zal er mee naar een arts dienen te gaan voor verder onderzoek.
Inzicht als Uitweg..
Misaba

Re: Mijn man veranderd?

Hallo Mystica, dank je wel zoals jij het uitlegt is het zeer helder en begrijpelijk.

Wat hem volgens mij triggert, is dat zijn vader een aantal jaren geleden vrij plotseling is overleden. Zijn moeder en broer hebben hem hierna laten vallen als een baksteen (letterlijk)er is totaal geen contact meer. Behalve mijn ouders en mij heeft hij niemand waar hij mee kan praten. Het is een binnenvetter, normaal krijg ik hem wel aan het praten, maar ik ben/zit er helaas zelf helemaal doorheen en ben aan het opladen middels meditatie etc..

Voor zijn agressie ben ik niet bang, ben zeer goed in staat mezelf en de honden te beschermen. Heb jaren aan kickboksen gedaan en als ik echt boos wordt komt dit ondanks mijn gebrek/ziekte naar boven, krijg een waas en voel niets meer. Ik denk dat hij dit onbewust in zo'n episode ook weet. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing, de oplossing is dat ik mijn man terug wil.

Ik zal straks mijn dokter bellen telefonisch spreekuur en met hem overleggen, hoe verder te gaan.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn man veranderd?

Prima dat je de huisarts contacteert. Op die manier krijg je een steeds beter beeld van wat de mogelijkheden zijn.

Je schrijft dat je man een binnenvetter is en dat na het overlijden van zijn vader, hij geen contact meer heeft met zijn zus en moeder. Dat is een situatie waarin hij dus drie dubbel verlies ervaart en dat is zeer pijnlijk in een rouwfase. Als hij dan ook nog weinig communiceert, dan is er wellicht sprake van een moeizame of trage rouwverwerking (of helemaal geen rouwverwerking) waardoor hij zo licht geraakt is als hij zich bij het minste of geringste afgewezen voelt. Het kan zijn dat hij heel gekwetst is en bang is voor nog meer verlies en daarmee onbedoeld snel getriggerd wordt bij kritiek.

Ik vul nu zelf even wat in als hypothese. Het is echter wel belangrijk dat hij leert te praten over wat hij voelt, waar hij psychische pijn in ervaart zodat er minder spanning en lading op komt te staan. Daar heeft hij hulp voor nodig. Dat kan uit de eigen omgeving zijn (maar dat is moeilijk en niet objectief waardoor het spanningen juist ook kan verergeren en relaties onder druk kan zetten) en dat kan via een counselor of psycholoog. Ik weet echter niet of je man daarvoor open staat en dat wilt. Dat laatste is wel heel belangrijk.
Inzicht als Uitweg..
angel12

Re: Mijn man veranderd?

Gelet op het feit dat je GRAVES hebt, kan het zijn dat je in hem ook dingen van jezelf erkent ?
Ik heb heel veel ervaring met Graves, vandaar mijn vraag.

Nu, als ik jou was, zou ik het probleem bij de arts aankaarten. Je zal waarschijnlijk vroeg of laat een ultimatum moeten stellen.
angel12

Re: Mijn man veranderd?

Ik vind het ook heel erg voor jou dat dit jullie overkomt maar het is duidelijk dat er een grens moet gesteld worden. Enfin, dat is mijn mening.

Terug naar “Map 'Psychologie'”