Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Whimsicott schreef:- Ik mag niet over de 800 calorieën komen per dag
Ik zou je toch met klem willen aanraden om die dwang eigenschap zo snel mogelijk te veranderen in:
"Ik mag niet onder de 800 calorieën komen per dag"
* Liebe Macht Frei *
bobomelo

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Hmmmm zou voor mij tijdelijk niet verkeerd zijn...800kcal per dag....maar is indd niet gezond!!

Ik moet smorgens thee hebben....dus als ik naar me werk ga zit in 20minuten in de auto, en gaat er een mok thee mee in de auto hihi
Ik moet checken, nja, moet het vooral niet doen, maar goed....
ik moet ook plasje doen voordat ik naar bed ga
ik moet jesse zien voordat ik op bed ga
ik moet bepaalde dingen doen voor als ik ga paardrijden, maar dan meer in de zin van: ik zie een papiertje liggen of ik laat iets vallen, dan moet ik het oppakken en opruimen want anders....val ik van me paard of gebeurt er iets met Jesse.....
Azaroth

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Mijn grootste dwangeigenschap is (heel tegenstrijdig): Dingen doen die ik graag wil doen. Ik kan heel slecht tegen verplichtingen, regels of dingen moeten doen. Wanneer dit opgedrongen wordt (niet specifiek door anderen) sla ik dood en wordt ik enorm passief. Wat inhoudt, dat mn huishouden een zooitje is, mn sociale kringen (voor zover ik die al had), verdwijnen en zakelijk gezien is het al helemaal een probleem. Meestal ben ik bezig met het vergeten van de realiteit (gamen, muziek maken etc), om de verplichtingen niet onder ogen te hoeven komen. Misschien niet echt een dwangeigenschap als ik het zo teruglees, maar kan het niet veranderen. Doe ik niet wat ik leuk vindt, raak ik heel erg geirriteerd en ga mentaal om me heen slaan.

Tweede dwangeigenschap (als die onder de categorie mag vallen), anderen geestelijk breken. Dit is een onbewust proces, waar ik doorgaans pas achter kom als het al te laat is. Valt onder de noemer bindingsangst (zeggen ze), maar ook dit vind ik een dwangmatig proces, waarbij ik klaarblijkelijk niet in staat ben om dat niet te doen. De theorie achter dit gedrag is me redelijk duidelijk, maar gek genoeg boeit me dat niet.

derde en laatste, al zal deze ook op het randje liggen, is: desinteresse. Om de een of andere reden (welke ik in principe best weet) vind ik niets interessant (of juist alles, maar net hoe je er naar kijkt). Zolang ik geen waarde hecht aan dingen, kan ik vrijwel alles heel makkelijk laten vallen. Verlies komt niet aan, want het boeit me niet etc. Ook dit is geen goed gedrag, want hierdoor ben ik zo "leeg" als het maar zijn kan, toch ben ik me ervan bewust zonder dat ik er wat aan kan veranderen.

Allemaal punten vanuit een bepaalde achterliggende reden, maar juist omdat ik er niks aan kan doen (lijkt het tenminste) voelt het voor mij als "dwanggedrag". Rationeel gezien ben ik hier al een behoorlijke poos mee bezig, maar motivatie en gevoel is niet aanwezig (weggestopt, want het boeit me niet... :confused: ) en dat is waarschijnlijk wel de drijfveer om veranderingen teweeg te brengen.
nick 99

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Zo als 1 iemand dat het hier al zei; Mijn kamer deur moet op slot!
Neen niet dat ik iets te verbergen heb maar als ik het niet doe val ik niet in slaap en ik mag dood moe zijn :p

en ik heb vooral last van dat ik alles altijd moet na checken misschien zelfs 3 keer... 006
Of na vragen maar dat doe ik geen 3 keer :D

Grtz, Nick
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Jullie gaan lachen, maar allee het is te grappig om niet te zeggen.

en laat dan voor altijd bewezen zijn dat die autistische trekjes van mij wel degelijk trekken zijn.

Ik heb bij mij thuis verwarming op pelletkachels. Voor de leek pellets zijn droge houtstompjes en die komen in zakken van 15 kg geperst.

Laat het nu zo zijn dat niet elke pellet dezelfde lengte heeft :-s
Je voelt het al aankomen zeker. Mo kan er niet tegen dat er in zo een zak een aantal pellets zitten die drie keer langer zijn als de rest, dus die worden voor de in de kachel gaan nog een op geklopt en vermorzeld met zo een stampertje (als een apotheker heeft om pillen te crushen).

Ja dat is erg 008
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Miran36

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Mijn dwangeigenschappen zijn dat mijn schoenen precies naast elkaar staan. Deze dwangeigenschap is wat naar de achtergrond gegaan,maar zo heb ik ook dat ik af en toe met mijn neus trek,een zenuwtic en ik moet alles doen in even getallen,mogen geen oneven zijn,want dat brengt pech.

Ook controlleer ik de achterdeur en voordeur wel tig keer of hij wel op slot is.
Mijn grootste dwangeigenschap is toch wel dat ik een dagelijkse schema in mijn hoofd heb die ik dan ook zoals in mijn hoofd moet afwerken,zo niet krijg ik een woedeuitbarsting en ga ik door het lint.
Ook kan ik slecht tegen veranderingen.
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

- Al van kleins of aan, sinds ik haar heb ( hoofdhaar :doubt: ) dan pak ik tijdens het drinken van frisdrank een pluk haar tussen mijn vingers en dan MOET mijn haar tussen mijn vingers door glijden. Een hele rare tik, maar als ik dat niet doe kan ik niet van mijn drinken genieten en vind ik het gewoon vervelend om te drinken.
- Ik moet altijd mijn haar LANGS mijn gezicht laten vallen, het mag niet achter mijn oren zitten.
- Ik moet altijd een sjaaltje dragen omdat ik bang ben dat anderen mijn onderkin kunnen zien. >_<
- Ik draai altijd aan het einde van het douchen de kraan steeds wat heter tot het echt té heet wordt en ik er wel onder weg MOET komen.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Als ik mijn wekker zet, moet de tijd eindigen op een 0 of 5. Om te weten dat mijn wekker om 8.42 gaat, dat vind ik niet lekker slapen.
Erik

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

gelijk een sigaret na het opstaan.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

:D I love the smell of tobacco in the morning
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Erik

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

momo schreef::D I love the smell of tobacco in the morning
me 2! Nothing is better than tobacco!
dikki

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Als ik ergens, of het nu thuis is of ergens anders, de muurtegeltjes tellen.
Kijk ik televisie, en er is ondertiteling, dan moet ik stiekum op mn vingers de lettergrepen tellen.....waardoor ik dus redelijk veel mis van programmas omdat ik druk bezig met met tellen i.p.v te luisteren. :doubt:
Ik trek in gedachten lijnen, kijk ik bijvoorbeeld naar een deur, dan moet ik rode, blauwe en groene lijnen trekken, recht van boven naar beneden, van links naar rechts, diagonaal, horizontaal, vertikaal....
:unsure:
Erik

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Over ondertiteling gesproken..

Ik heb ook als er Nederlands wordt gesproken op tv en er is ondertiteling bij dat ik altijd die ondertiteling lees terwijl ik het gewoon versta.
sander77

Re: Wat zijn jouw dwang eigenschappen?

Vroeger kon ik op mijn werk en in het huishouden erg perfectionistisch zijn.
Gebeurde iets niet op een bepaalde manier dan kreeg ik stress.

Terug naar “Map 'Psychologie'”