De circusgeest

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Fosfatidylserine gebruik ik sinds kort ook en in combinatie met andere middelen (die ik zo ook vermeld) vind ik het toch goed werken. Gebruik deze versie (brain bow): http://www.springfieldnutra.com/product.php?id=40

Ik gebruik dit in combinatie met: visolie, zink, l-tyrosine/b6, DMAE, vinpocetine, multivitamine(van a tot z), spirulina, en nog een paar supps. ivm mijn sport.
Het is een dure vervanger van methylfenidaat, maar no way dat ik ooit nog weer die troep aanraak.
Daan86

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Ik heb een tijdje tyrosine en phenylalanine gebruikt, maar had hier toch weinig tot geen resultaat van. In het begin meende ik dat het wel wat deed, maar dat zal wel een placebo-effect geweest zijn. Het enige dat ik na een paar weken merkte was dat ik vaker hoofdpijn had. Ben hier dus maar even mee gestopt.

Ik heb nu wat andere producten besteld na wat verder rond te hebben gezocht. Als ik de informatie en ervaringen die ik heb gelezen mag geloven, zou dit wel eens een goed effect kunnen hebben;

NSI Synergy Neurolift®

Vitamin D3 (as cholecalciferol) 2000 IU 500%
Vitamin B1 (as thiamine HCI) 50 mg 3,333%
Vitamin B2 (as riboflavin) 10 mg 588%
Vitamin B3 (as niacinamide) 50 mg 250%
Vitamin B6 (as Pyridoxine HCl) 50 mg 2,500%
Folic Acid (as folacin) 800 mcg 200%
Vitamin B12 (as methylcobalamin) 500 mcg 8,333%
Biotin 2 mg (2000 mcg) 666%
Vitamin B5 (as pantothenic acid) 50 mg 500%
St. John's Wort extract (standardized to .3% hypericin, 3% hyperforin)(aerial parts) 900 mg *
Alpha Lipoic Acid 300 mg *
5-HTP (5-Hydroxytryptophan) (peak "X" free) 100 mg *

Ideaal supplement voor mij omdat ik een tekort heb aan vitamine D3 en B1 (geconstateerd dmv bloedtest). Bovendien hoop ik dat mijn stemming door de 5-HTP en de Sint-janskruid wat verbeterd. (en daarmee uiteraard ook mijn concentratie)

Jarrow Formulas Neuro Optimizer

Cytidine 5'-diphoscholine (also known as Citicoline or CDP Choline) 300 Milligrams *
Phosphatidylserine (PS) 100 Milligrams *
Acetyl L-Carnitine 500 Milligrams *
L-Glutamine 500 Milligrams *
Alpha Lipoic Acid 50 Milligrams *
Taurine 500 Milligrams *
Phosphatidylserine 135 Milligrams *


Source Naturals DMAE 351Mg

DMAE (from 351 mg DMAE bitartrate) 130 mg


Besteld bij vitacost.com ivm de veel grotere keuze en betere prijzen dan in nederland. (Alleen even hopen dat de douane me niet gaat lastig vallen!)

Fijn dat ik een combinatie heb gevonden waarbij ik met zo min mogelijk tabletten toch alle dingen binnen krijg die goed voor me (kunnen) zijn. Ik ga bovenstaande nog aanvullen met mijn dagelijkse 100% A tot Z centrum en MorEPA visolie. Ik kijk het even aan en geef het een paar weken de tijd voordat ik mijn oordeel vel. Zal mijn ervaringen hier t.z.t. wel even posten :)

Een paar weken terug heb ik op advies van een psychiater een paar weken Lexapro genomen. Wat een rotzooi is dat zeg! Ik kreeg ontzettend last van oorpiepen en was kotsmisselijk. Na een paar nachten wakker gelegen te hebben van het gepiep in mijn oren om vervolgens `s ochtends mijn ontbijt 2 kanten op zien gaan heb ik besloten dat ik daar in ieder geval niet mee door wil gaan. Heb nu een week na het stoppen nog steeds last van oorsuizen/piepen, ik hoop maar dat dit over gaat! Ik heb mezelf beloofd dat ik van die rotzooi van de psychiater voorlopig af blijf na zowel een klote-ervaring te hebben met Ritalin als met Lexapro.

Oh ja, iets waar wat bij mij tot nu toe wel goed heeft gewerkt: SPORTEN. Voel me zowel psychisch als fysiek een stuk beter sinds ik dat weer heb opgepakt. Jammer dat ik een paar maanden geleden weer ben begonnen met roken, ik merk wel dat dat invloed heeft op mijn sportprestaties.

Steven.. hoe gaat het met jou? Heb je inmiddels de juiste combinatie gevonden die voor jou werkt?
Daan86

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Vandaag heb ik de spulletjes binnen gekregen. Maandag ga ik ermee beginnen. Ik hoop echt dat ik nu iets te pakken heb dat me een goede ondersteuning kan geven cheerqd5

Verder ga ik proberen om regelmatiger en gezonder te gaan leven. Ik slaap nu de ene nacht 12 uur en de andere nacht 4. Ik eet wel gezond, maar vrij onregelmatig en te veel suikers (voornamelijk in vorm van pasta e.d). Dat kan ook niet bevordelijk zijn. Ook zit ik er aan te denken om weer te gaan stoppen met roken.

Alleen nog even de zelfdiscipline vinden om dit ook daadwerkelijk vol te houden :roll: .
Daan86

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Ik sta al een paar dagen redelijk makkelijk op en voel me wat frisser als ik net wakker ben. De concentratie is ook al iets beter, maar ik hoop hierin nog wat meer vooruitgang te boeken.

Stemming schommelt nog wat, maar heb sinds ik ben begonnen iig geen last meer gehad van paniekgevoelens.
vmichels

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Meerdere kennissen in mijn omgeving met gediagnosticeerde ADHD. Werkelijk iedereen heeft baat bij PS.
Goede en voordelige leverancier: Springfield, zelfde leverancier als Eye-q visolie. (product Brainbow)

PS werkt ook fantastisch bij depressie, burnout en achteruitgaande geestelijke conditie (mijn 89- jarige vader met beginnende dementie is er ongelooflijk van opgeknapt). Mijn advies: proberen!
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Vandaag gebruikte ik een hoge dosering EPA visolie met succes.
Daan86

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Ik weet het nu zeker; heb zeker baat bij de combinatie die ik nu gebruik. Voel me energieker, frisser en sta makkelijker op. Concentratie is ook duidelijk toegenomen.

Ik weet niet of het nou door de combinatie komt, of door bijv de PS in de neuro optimizer. Hoe dan ook; ik ga voorlopig nog even door hiermee als het zo blijft gaan zoals het nu gaat.

Steven; visolie werkt echt niet direct hoor... al eet je het hele potje in 1 keer op. Het duurt maanden voordat er veranderingen zijn in de hersenen door gebruik van visolie. Alleen het placebo-effect kan natuurlijk wel al snel gaan optreden ;)
Maxy

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Lange termijn: Dieet (via eetdagboek op energiebehoefte eten, maar mensen hebben hier geen zin in en vreten liever half gezond en half junkfood en dan gevoelsmatig, dom, dom, een onderschat iets; gezonde voeding), krachttraining, cardio, op tijd slapen en wakker worden, geniet van kleine dingen en gebruik supplementen:

Verbeter de kwaliteit van slaap door voor het slapen het volgende in te nemen:

- vitamine B6
- Magnesium
- Zink

Gebruik naast je voedingsschema, beweging en rust:

- spirulina
- Minstens 1000mg epa per dag (vier capsules visolie per dag, sunwell)

- Ginko
- Vinpocetine
- DMAE
- 2gr Piracetam per dag (2+1/2 capsules per dag)

En reken maar dat je ADHD klachten verminderen. Alleen supplementen slikken heeft veelte weinig zin. Het zijn veel meer factoren die meespelen, vooral je voeding, en nee, eet niet op gevoel, maar eet via een eetschema wat je bijv. op valtaf.nl kunt aanmaken. Ga bodybuilden, dat heeft mij geredt. Jouw korte leven, jouw geest en lichaam...
ADDING

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Steven D schreef:De vorige combinatie heb ik 2 weken geprobeert. Het werkte niet zo goed. Daarom probeer ik nu een nieuwe combinatie uit.

Krill olie:

http://www.swansonvitamins.com/SWE033/ItemDetail?n=

en

Fosfatidyl serine:

http://www.swansonvitamins.com/NW391/ItemDetail?n=0

(Goedkopere versie: http://www.swansonvitamins.com/SWU289/ItemDetail)
Gebruik je nog krillolie? Ik ben sindskort aan de bio lijnzaadolie en die merk ik ook heel erg. Mensen met add/adhd hebben een grote behoefte aan de lange keten vetzuren:


Lijnzaad helpt bij ADHD

Lijnzaadolie heeft een positieve werking op de symptomen van ADHD. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in India onder dertig kinderen met ADHD.
Het is al langer bekend dat voor een goede ontwikkeling van de hersenen meervoudig onverzadigde vetzuren nodig zijn. Lijnzaadolie bevat veel alfalinoleenzuur (ALA). Het onderzoek werd uitgevoerd onder dertig kinderen die door een psycholoog de diagnose ADHD hadden gekregen. Dertig andere gezonde kinderen zonder ADHD werden als controle genomen. De gemiddelde leeftijd van de jongens was zeven jaar, van de meisjes achteenhalf.
Alle kinderen met ADHD kregen gedurende drie maanden twee keer per dag een supplement met 200 mg ALA en 25 mg vitamine C. Iedere vijftien dagen werden ze gecontroleerd door een kinderarts. Wat de ADHD-symptomen betreft waren aandachttekort, impulsiviteit, rusteloosheid en zelfcontrole verbeterd. Sociale problemen en leerproblemen waren verminderd. De onderzoekers geven aan dat de grote hoeveelheid ALA in de olie de vetperoxidatie in de membranen kan vergroten.

Bron: Gezondheidsnet
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Krill olie werkte totdat na een bepaalde tijd een tolerantie intrad.

Helaas werken veel supplementen maar tijdelijk en/of hebben ze ook mogelijke gezondheidsrisico's.

Gelukkig heb ik nu iets gevonden wat op de lange termijn werkt (geen tolerantie):

http://www.psycholoog.net/forum/viewtop ... =1&t=14049
ADDING

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Daarmee bedoel je dat een pilletje niet werkt, maar oefenen in doordenken wel?

Ik denk dat oefenen heel goed is, maar dat supplementen wel degelijk kunnen ondersteunen. Je moet alleen niet denken dat je op die pillen gaat trippen.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Het werkt wel, maar dat verschilt per persoon. Bij mij werkte krill olie uitstekend totdat een tolerantie intrad waardoor de werking weg was.

En ik heb nooit geoefend met doordenken.
ADDING

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Steven D schreef:Het werkt wel, maar dat verschilt per persoon. Bij mij werkte krill olie uitstekend totdat een tolerantie intrad waardoor de werking weg was.

En ik heb nooit geoefend met doordenken.
Dan snap ik je oplossing voor ADHD niet in de post die je noemde.

Heb je wel eens vitamine E bij de krillolie gebruikt? Olie oxideert namelijk dus moet samen met vitamine E ingenomen worden.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Nee ik gebruik normale medicijnen (ritalin, dexedrine) die bij mij een *crash* veroorzaken. Op de lange termijn treedt er echter sensibilisatie op, waardoor ADD symptomen chronisch afnemen. Het duurt echter wel lang (7 jaar).

Het duurde zo lang dat ik bang was dat het niet werkte. Echter dit jaar merk ik forse verbeteringen op (terwijl ik voorheen ook wel verbeteringen opmerkte maar alleen maar kleine).

Blijkbaar is er een soort van grenswaarde waarbij het pas echt goed gaat werken.

Het werkt zo goed dat het wel lijkt alsof ik in een andere dimensie ben beland.

Of ken je Matrix (die film)? Ik lijk wel de hoofdpersoon die naar een andere wereld rijst en ontdekt dat de wereld toch niet zo inelkaar stak als de hoofdpersoon dacht!
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Krill olie werkte ook HEEL goed hoor (nog beter zelfs misschien), maar het werkte maar tijdelijk (niet chronisch). Ik was het hele tijd switchen tussen goed en slecht functioneren ook zat. Als je de hele tijd een supplement moet innemen om een beetje goed te kunnen functioneren is dat ook erg duur.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Genisteine daarentegen (soja extract) werkte veel langer (of altijd) omdat het op de andere manier werkt dan krill olie. Krill olie zorgt ervoor dat meer dopamine wordt losgelaten (maar dat raakt op een gegeven moment "op" waarna het niet meer zo goed werkt). Sommige mensen zeggen echter geen tolerantie te hebben met krill olie/ fosfatidylserine en dat het altijd blijft werken.

Genisteine daarentegen houdt de dopamine heropname tegen (net als ritaline, dexedrine), maar het kan wel bijwerkingen veroorzaken. Zo kan het als een vrouwelijk hormoon werken. Ook kan het hersencellen doden.

Zo zie heb je net iets goeds gevonden is er weer iets dat het verprutst.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Toen ik fosfatidylserine gebruikte voor de eerste keren werd alles om mij heen opeens heel rustig en helder (alsof je voor het eerst van je leven niet dronken was als het ware) en kon ik eindelijk goed concentreren op mijn studie en verdergaan met mijn studie.

O wat was ik teleurgesteld toen na een aantal dagen dit te gebruiken de werking opeens weg was.

Later gebruikte ik krill olie en dat werkte wel 3 maanden maar daarna was de werking ook weg.

Genisteine bleef zoals ik eerder aangaf wel werken maar ik kreeg er hoofdpijn van.
tentenek

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

ff oftopic

Hier een interressant topic over nootropics die echt werken http://www.imminst.org/forum/topic/3669 ... ootropics/. Ik denk met een stack van:

-Modafinil
-Jarrow neuro optimizer
-Piracetam
-Cdp Choline
-Sulbutiamine
-Picamilon
-Lion's mane
-Bacopa
-Health force superfoods
-Sporten
-blender
-Vast ritme
occasion14

Dat je weinig last meer zal hebben van je adhd... Ook handig is een capsuleermachine http://www.newfoodcorp.com/NL/prod/7488 ... -117).html met lege capsules erbij http://www.newfoodcorp.com/NL/prod/7487 ... es-00.html
Maxy

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Je hebt iets nodig wat het dopamine probleem oplost. aMT in een hele lichte dosis (5-10mg) werkt op zich wel, maar je kunt beter gaan voor de medicijnen wat een psychiater je voorschrijft, omdat daar enigszins onderzoek naar is gedaan. Research chemicals en nootropics zijn vaak hartstikke duur (de werkzame cocktails), vaak niet altijd te verkrijgen, en de werking is vaak maar minimaal. Hetzelfde geldt overigens ook voor de research chemicals.

- hardlopen (2x in de week krachtsport om je spieren rondom je knie en rug sterk te houden)
- meditatie
- zeer schoon eten (juiste macronutrienten en kcals)
- ritme en structuur(op tijd slapen, dag/week schema's maken en op je deur plakken, agenda gebruiken, notuleboekjes bij de hand houden)
- sociaal leven

Alhoewel dit allemaal niet echt het dopamine probleem oplost, maar wel enkele symptomen verlicht (ik op junkfood en slecht dag/nacht ritme = verwardheid die zijn weerga niet kent): http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 191312.htm

Daarom dus methylfenidaat/dextro-amfetamine/stratera/etc.

En lees veel op pubmed.com over adhd gerelateerde zooi...
tentenek

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Ik ben het met je eens dat het niet superveilig is en superduur en niet goed is bestudeert, maar medicijnen als strattera,ritalin,dextroamphetamine ook niet(superveilig) en het heeft veel nadelen ook al heb ik dextroamphetaminen nog niet geprobeert. Ik heb nu 2 weken ritalin geprobeert en ik vind het maar troep... hartkloppingen met lage dosis en ik voel me gewoon niet lekker, wel wat betere concentratie maar dat zou ik met modafinil ook kunnen krijgen (hoop ik). Strattera heb ik ook geprobeert en dat vind ik helemaal baggerzooi... Ik heb het gewoon niet zo op die zware medicijnen ook al is het bestudeert en adviseert een psychiater me ze... Misschien eigenwijs maar ik luister liever naar mijn eigen lichaam... Ik vind ook dat je niet blindelings op een psychiater moet vertrouwen en maar slikken wat hij je voorschrijft want er zijn meerdere wegen naar rome toch?
Maxy

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Er zijn zeker meerdere wegen naar rome, en blindelings vertrouwen op wat meneer de psycholoog je geven wil doe ik ook niet, maar het is wel zo dat alles wat efficiënt is voornamelijk toch echt door een psycholoog wordt verstrekt.

Ritalin is overigens best wel goed onderzocht, maar voornamelijk op kinderen.
Overigens werkt ritalin ook niet voor mij, en ik hoor van een paar andere adhd'ers dat ze ook teveel last hebben van de bijwerkingen.
Menig psychiater zal ook wel toegeven dat de bijwerkingen best veel voorkomen.

Dextro-amfetamine is een tweede keus, en inderdaad minder onderzocht, maar wel efficient en ik heb nog geen één nootropic/research chemical kunnen vinden die het effect evenaart.

Andere medicijnen heb ik niet zoveel verstand van. Daarom is pudmed.com bijv. een pracht site om dat zelf te onderzoeken, maar om die onderzoeken juist te interpreteren is er vaak wel bepaald soort kennis voor nodig...

Maar er zijn inderdaad meerdere wegen naar rome, alleen draait het wat betreft ADHD symptomen minimaliseren/uitmoorden toch om dat dopamine verhaal, en dat krijg je niet zo snel tuk door enkel te diëten en hard te rennen door de bospaden. Was het maar zo simpel, dan hoefde ik dat amfetamine gif ook niet in mijn lichaam te stoppen, maar anderzijds verlang ik zonder die medicatie heftig naar zelfmedicatie en is de kans groot dat ik me uit impulsiviteit en een hoop verdriet weer vol stop met drank, slaappillen en heel veel junkfood. Allemaal mogelijk wanneer het leven even tegenzit en je hebt troost nodig, naast je dagelijks verlangen naar wat stimulatie van het beloningssysteem.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Oja nog een extra opmerking:

Fosfatidylserine (PS) en visolie is echt wel het proberen waard aangezien iedereen anders erop reageert. Een vriend van mij zegt dat EPA visolie heel veel helpt terwijl het bij mij niets doet. Fosfatidylserine/ PS werkt bij sommige mensen voor altijd heel goed heb ik gehoord (deze mensen hebben blijkbaar een tekort aan PS, dat deze dopamine tekort ofzo veroorzaakt. Aanvulling van PS leidt dan tot verbeterde prikkelgeleiding en vervolgens meer dopamine ofzo...

Alleen jammer dat bij mij de PS wel goed werkte in het begin, maar later niet meer zo goed of helemaal niet. Blijkbaar produceer ik al genoeg PS.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: Fosfatidylserine, een nieuw supplement tegen AD(H)D ???

Nou ja, EPA visolie hielp (op de korte termijn) wel bij mij, maar ik had een hele hoge dosering nodig. Maar zoals eerder gezegd is iedereen anders met deze middelen. Waarscheinlijk omdat er verschillende oorzaken bestaan voor ADD enzo (visolie en PS en krill olie werkt vooral op de celmembraan) en omdat er een verschil bestaat met absorptie enzo.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”