Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Op dit moment zit ik in een sociale fobie door mijn ADHD.

Mijn concentratrie is zo extreem weg, waardoor ik een heel laag bewustzijn heb en ergens weet ik dit en weet ik ook dat anderen dit aan mij merken(ik kom vaak dromerig over) en hierdoor zit ik nu in een sociale fobie, waardoor ik ook nog eens niet meer naar school ga en dus in een neerwaartse negatieve spiraal zit en het ergste is ook nog eens dat ik mijn hyperactiviteit niet durf te uiten(ik heb nu meer een extreme innerlijke onrust) door mijn angststoornis(ik was sowieso nooit extreem druk ofso maar ik ben wel hyper en impulsief eigenlijk).
Ik zou het liefst van mijn angststoornis af willen komen, iets doen tegen mijn concentratie..en dan dus mijn hyperactiviteit durven te tonen en mij focussen op de voordelen van een adhder, want uiteindelijk ben ik ''anders'', maar ik vind dit beter dan dezelfde zijn als iedereen eigenlijk..Als ik dus af ben van mijn klachten en adhd benut kan ik weer genieten hoop ik..

En er is ook een constante competie stijd tussen mijn gezinsleden(inclusief ik)over wie er de meeste bewustzijn heeft..het is heel raar maar waar.(wie herkent dit?)

Door al het denken zit ik ook in een burn out en heb ik veel lichamelijke klachten gekregen..
Ook heb ik last van psychosomatische klachten, zoals oorsuizingen, buikpijn hoofdpijn..

weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

groet Mattie
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Concentratieproblemen, de belangrijkste symptomen van ADHD, zullen helaas niet snel in je voordeel werken. Wat in je voordeel kan werken is je karakter, dat toch deels door ADHD wordt bepaald, maar daar houdt het denk ik mee op.

Je concentratie is van vele verschillende factoren afhankelijk, en kan zeker verbeterd worden. Voedsel heeft invloed, zo is bewezen dat een glutenvrij dieet de concentratie (en waarschijnlijk nog andere hersenfuncties) kan verbeteren. Het eten van veel onbespoten groente, weinig vlees (en dan al helemaal geen vlees waar resten van antibiotica en groeihormonen in zitten, en het mijden van schadelijke hulpstoffen en smaakversterkers kan wonderen doen voor zowel je brein als de rest van je lichaam.

Ook oefening kan zijn vruchten afwerpen. Daarbij zijn concentratieoefeningen gemakkelijker uitvoerbaar als andere factoren als voeding en omgeving optimaal zijn.

Voor je sociale fobie kan je hulp zoeken. Als de drempel te hoog is, kan je ook bijvoorbeeld gaan fitnessen. Zo kom je tussen de mensen zonder sociale verplichtingen, en kan je terwijl je wat aan je gezondheid doet al dan niet besluiten een praatje te maken met een medesporter.

Er is een goede kans dat als je je voedingspatroon aanpast en wat aan je gezondheid gaat doen (het verbeteren van je lichamelijke gezondheid leidt vaak tot een betere geestelijke gezondheid), je psychosomatische klachten zullen afnemen. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

heel erg bedankt!!

ik wilde dit ook al een tijdje doen, maar mijn concentratie is zo slecht dat ik me voedingspatroon niet eens kan veranderen en voor sporten ben ik te moe, maar ik kom wel verder.

bedankt voor je tip

Mattiee
Felix

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

en dan al helemaal geen vlees waar resten van antibiotica en groeihormonen in zitten
Voor zover dat werkelijk bestaat dan.

Mattie, wat voor behandeling volg je? Als er geen andere oplossing is, en uit je verhaal te zien is die er momenteel niet, kun je misschien medicijnen overwegen.
En er is ook een constante competie stijd tussen mijn gezinsleden(inclusief ik)over wie er de meeste bewustzijn heeft..het is heel raar maar waar.(wie herkent dit?)
Ik kan me dat best wel voorstellen, in veel gezinnen bestaan een eigen soort spelletjes, grapjes en humor. Maar hebben jullie dan allemaal last van concentratieproblemen en als dat zo is hoe lossen de andere gezinsleden dat dan op?
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

er is geen oplossing.. er is altijd strrijd en onrust..

ik heb denk ik sowieso medicijnen nodig op dit moment..

ik wilde misschien naar yes we can clinics gaan voor jongeren die problemen hebben net als ik..alleen weet ik niet of zo een kamp geschikt voor mij is want op dit moment heb ik zelfs concentratie problemen met gesprekken voeren.. echt raar:S

mvg

mattie
crypt0read

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Voor concentratieproblemen zou je eens moeten googlen op: Dominic o'brein. Zijn ebooken hebben mij geholpen om langer en beter te concentreren. Ook is mijn werkgeheugen een stuk verbeterd.

Voeding, beweging, visolie, slaap <-- als je dit verbeterd, maakt dat een hoop goed. Denk aan mindfullness om moeilijke momenten door te komen. Je zou je kunnen verdiepen in technieken om stress te reduceren. En wat mij helpt, is om al die ADHD "gekkigheden" te sublimeren. Zo denk ik de hele tijd grappige dingen en zie ik grappige dingen met mijn minds eye (fantasie), en dit uit ik dan op handige momenten. Zo kan ik gewenst druk zijn. Verder zou je een boek kunnen lezen over lichaamstaal. Door op mijn lichaamstaal te letten, weet ik beter wat er op dit moment in mij omgaat. En door mijn lichaamstaal te veranderen, kan ik mijn gevoel wijzigen. Zo had ik ook een tijd lang last van sociale fobie. Dit was voornamelijk het gevolg van een ongezonde levenstijl (blowen, weinig eten, negatief denken). In die tijd liep ik heel snel, praatte ik heel snel, en door langzamer te lopen en langzamer te praten, voelde ik mij al gauw veel minder zenuwachtig in het bijzijn van anderen. Google ook eens op INPP. Dit is een medicijnvrije therapie die wat symptomen kan weghalen. Je zou ook eens naar zo'n orthoculaire natuurarts kunnen gaan, om daar te laten controleren of je wel voldoende vitamines binnen krijgt, mits je een lange periode gezond hebt gegeten. Lees ook eens de hulpgids voor ADHDers.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

hallo

bedankt voor je reactie..

er zijn gewoon heel veel dingen die ik moet leren zodat ik adhd niet meer als een last beschouw(nu heb ik er alleen maar last van)

op dit moment loopt alles mis en ik weet niet helemaal waar ik moet beginnen, maar jou tips zijn heel goed en ik ga er wat mee doen..

ik moet alleen veel veel inzicht hebben in mijn denken zodat ik begrijp wat er allemaal gebeurd, als ik dat heb, heb ik al minder angsten want dan weet ik wat ik moet doen..
geheugen verbteteren enso wil ik ook wel doen maar van dat brain o nog wat kan ik niks vinden en is volgens mij ook engels en dan vind ik het moeilijk..

maar aan je tips heb ik wat aan gehad en weet nu al beter wat ik kan doen

alleen nog eerst even de diagnose adhd laten stellen en welke bijkomende stoornissen er bij zitten zodat ik weet waar ik aan toe ben en waar ik aan moet werken


je tips zijn heel goed!! dankjewell

mattie
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

slik je trouwens medicijnen?of heb je ze een tijdje nodig gehad?

mattie
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

ik heb het boek al besteld.

kan je me even links sturen van die ebooks van criek o brein voor de concentratie kan ik niet vinden behalve van onthouden ebooks wel..

verder die inpp ga ik ook doen..

kan je me verder nog meer links sturen van wat je allemaal hebt..

ik denk dat ik ook zo een cursus ga doen van 5 weken bij cogmed..

mvg
matie
crypt0read

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Op torrentz.com kun je een ebook van dominic o'brien vinden. Qua engels vond ik het niet echt moeilijk. Maar voor een betere concentratie en een verbeterd werkgeheugen, is het voldoende om alleen zijn kaartenspel te spelen. Dit kan met normale kaarten. Zie hier een presentatie van hem:

http://www.youtube.com/watch?v=Tiea5ftMZVA

http://www.youtube.com/watch?v=K1QQ3LdFz18

http://www.youtube.com/watch?v=7f6XZK7557w

Deze man had zelf dyslectie en herkende zich heel erg in de symptomen van ADD. Op school zat hij telkens te dromen, totdat hij rond zijn 30e begon met de geheugentechnieken. Hierdoor is hij acht keer wereldkampioen in het onthouden van dingen geworden, terwijl hij als kind slechte cijfers haalde op school. Hij zegt dat hij altijd nog beter wordt in het onthouden van dingen. Ikzelf ben al twee dagen bezig met zijn kaartenspel, en het is echt intensief. Wel heel belangrijk is dat jouw slaap, voeding, beweging, rust, gezondheid, etc. goed is.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

ik ga het sowieos een kans geven maar ik ben sowieso al heel gemotiveerd..

ik ga eerst naar een ggz psycholoog voor neuro feedback en inzicht te krijgen in mijn denken..
ik wilde eigenlijk 5weekse training doen van cogmed(ikw eet niet of je di ekent?)
ik wil ook later inpp doen voor me motoriek

ik heb vandaag 2 boeken binnen gekregen van hulpgids adhd en opgeruimd leven met adhd..
ik vind die hulpgids boek niks voor mij want het legt uit hoe jehet beste een behandeling kan krijgen en niet hoe je inzicht in je dneken krijgt(weet jij misschien boeken voor inzicht?)en hoe je ahdd als een zegen ziet(maar ik ziet het soweiso als een zegen, dus hij hoeft me neit te overtuigen)en in mijn turkse cultuur is bijna IEDEREEN adhd dus het is heel geaccepteerd

ik weet niet wrom ik het vertel maar ik wilde jou het even laten weten

ik ga ook beginnen met elke dag sporten minimaal 10 minuten(enige probleem is dat ik heel slecht eet)

mvg
mattie
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

en ook nog voor een diagnose:P
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

maar waarom is die kaarten spel zo intensief dan hoelang doe je er over eigenlijk?

want kan je door die kaartenspel ook een betere concentratie krijgen jaa hahaa
Wik

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Adhd heeft wat mij betreft wel voordelen. Kunstenaars, uitvinders, filosofen, wat mij betreft vaak adhd'ers. Al die tientallen verschillende gedachtestromen die elkaar kruisen, meestal onsamenhangend, maar soms worden paar verliefd op elkaar en treden in het huwelijk. Wellicht moet je focus verleggen en je wanorde accepteren voor die momenten. Wellicht is adhd niet een aandoening, maar een evolutionair voordeel. Worden alle problemen door een labeltje aangelult.
addhoc

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Hi Mattie,
ga eens praten met andere adhd-ers in een adhd cafe bij je in de buurt.
dit kun je opzoeken via adhdcafe.eu

verder over concentratie: wist je dat adhd-ers juist een hyperfocus hebben? een super concentratie?
vele topsporters maken er gebruik van.
wist je dat ongeveer 20% van de brandweermannen adhd hebben? juist in adrenaline omstandigheden bevriezen gewone mensen, maar is de adhd-er juist haarscherp.
daarom zie je vaak adhd-ers in gevaarlijke beroepen, en je ziet ze ook vaak op een podium.

je voelt je nu blijkbaar niet goed, maar doe eens iets met veel adrenaline dat je leuk vindt: wedden dat je je opeens veel beter voelt? heb je een bepaalde hobby zoals muziek?

adhd-ers zitten vaak in praatberoepen (radio dj of caberetier) omdat ze een enorm associatief vermogen hebben en veel woorden hebben. De Radboud universiteit heeft het eens gemeten: als je een gewone persoon een minuut lang alle woorden met een a laat noemen, of je laat dit een adhd-er doen: adhd-ers hebben vaak een groot associatief vermogen, een grote woordenschat en ze kunnen heel goed out of the box denken.

Over de sociale fobie: ik weet niet precies wat je bedoelt? Is het zoiets als:
ik denk dat jij denkt dat ik denk dat....
dat heb ik ook wel eens gehad. pillen hielpen hier wel een beetje tegen (maar 2 weken toen was het weg) ook bleek dat ik toen eigenlijk burnout was. En naar mate ik ouder werd ging het ook over. Het beste is om vrienden te kiezen die ook iets mankeren, dan voel je je niet zo vreemd in hun omgeving. Dus neem vrienden die nerd zijn, of verlegen of introvert, of autistisch of bipolair of zoiets. Dat gaat goed met adhd omdat adhd-ers allemansvrienden zijn eigenlijk.
Je hoeft niet perfect te zijn.

adhd-ers hebben nog een ander voordeel: onze zintuigen zijn gevoeliger. de indrukken worden minder gefilterd.
daarom zie je zoveel adhd-ers in zintuiglijke beroepen: kok, muzikant, fotograaf.
dus soms wordt je overweldigd doordat je alles tegelijk zien of hoort, en je kunt het niet filteren. maar sommige mensen die als kind helemaal misselijk werden als ze eerst hun tandenpoetsen en daarna geen jus'dorange drinken(dat vloekt bij elkaar): die worden later kok.
als je soms alles hoort en soms niks: dat hebben Kyteman en Wibi Soerjadi ook: ze horen muziek in hun hoofd vierstemmig door elkaar. Dus als je afgeleid wordt door de kleur van de muur dan kun je stylist worden of vormgever.
Dus misschien ben je goed in een bepaald zintuig: dat zijn adhd-ers namelijk vaak.
als je alles ziet en nergens op kunt focussen, kun je misschien een fotocamera nemen en gewoon al die details die je ziet vastleggen: add-ers die fotograaf zijn komt vaak voor.
als je diepzinnige gedachtes hebt en metaforische verbanden bedenkt kun je dichter worden of cartoonist.

adhd is een verzamelnaam, kijk goed uit voor hulpverleners die van alles op je proberen te projecteren. niet elke adhd-er is impulsief, er zijn er net zoveel heel introvert en heel rustig.
we hebben gewoon een breinstorm in ons hoofd en dat is in ieder geval beter dan een leeg hoofd.
als je jong bent is het helemaal niet leuk maar later kun je misschien toch iets vinden waarbij het een voordeel is.
het gaat in ieder geval niet over, en ook niet met pillen. Met pillen wordt het soms wel tijdelijk een beetje minder, dat is op school soms wel handig.

als je adhd hebt kun je geen advocaat worden of boekhouder, ook al ben je er slim genoeg voor. Dit zijn beroepen die zich richten op de vorm en niet op de inhoud. Dus kantoorberoepen kunnen alleen als ze afwisselend genoeg zijn, zoals journalist of tekstschrijver.
als je alleen maar je bezig mag houden met vorm en niet met inhoud, bijvoorbeeld vertaler, dan is dat voor add of adhd niet lang vol te houden.
secretaresse ook niet.

lange afstands vrachtwagen chauffeur zou ik niet doen: te lang in kleine ruimte en te saai. Taxi chauffeur kan wel: korte ritjes met veel interactie met mensen.

altijd als ik me slecht voel, overweldigd of overspannen, dan maak ik een natuurwandeling.
natuur is altijd goed.
en praten met andere add en adhd-ers, ik hoop dat je wat nieuwe adhd vrienden vindt in je buurt
addhoc

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

maar matti: ik lees je bericht nog eens door:
er staat dat je niet naar school gaat?

het is toch niet te geloven?

zou dat aan je sociale fobie liggen?
of is het gewoon een pest school.

het kan ook aan de school liggen en niet aan jou.

de school moet ruimte bieden aan alle soorten kinderen
als je niet tegen drukte kunt, zijn scholen verplicht je een rustiger lokaal aan te bieden, bijvoorbeeld in de pauze.
ze moeten het mogelijk maken dat kinderen die niet tegen drukte kunnen ook naar school gaan, daar krijgen ze zelfs extra subsidie voor. Ze mogen geen kinderen weigeren.
Laat je niet wijsmaken dat je een sociale fobie hebt, dat zeggen ze gewoon omdat ze geen zin hebben rekening met je te houden. De scholen van tegenwoordig zijn te groot en te asociaal, er zijn 15.000 kinderen per jaar die niet meer naar school kunnen,
dat ligt aan de school, niet aan de kinderen.e
addhoc

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Hallowel schreef vele boeken ''superparenting add''
hij noemt het mirrortrades
http://wp.me/p1DeIA-5P

Mirrortrades
Intrusive Eager
Can’t stay on point sees connections others don’t
forgetfull gets totally into things: hyperfocus
disorganised spontanious
stubborn persistant
inconsistant flashes of brilliance
moody sensitive
hyperactive energetic

dus het zijn twee zijdes van dezelfde medaille je moet de eigenschap die links staat ombuigen naar de eigenschap die rechts staat:
ik zal het vertalen:
opdringerig gretig
hak op de tak ziet verbanden
vergeetachtig gaat soms helemaal in de flow - hyperfocus-
chaotisch spontaan
eigenwijs doorzettend
inconsistent briljante ingevingen
humeurig gevoelig
hyperactief energiek

dus wat Hallowell zegt is: je moet niet van een add of adhd-ers een niet-adhd-er proberen te maken, dat kan niet. Maar je kunt een vastgelopen adhd-er wel ombuigen tot een succesvolle adhd-er door je eigenschappen op een positieve manier te gebruiken. Voorwaarde is wel dat je omgeving het waardeert, dus als je de hele dag alleen maar stil zitten mond dicht tien keer hoort, dan werkt het niet. Je moet dus consequent alle eigenschappen aan de rechterkant stimuleren en de ruimte geven. De meeste scholen of werkplekken doen dat niet, dan moet je dus van school of werk veranderen, want mensen als richard branson of gordon ramsey: ik noem maar wat succesvolle adhd-ers, die duiken dus helemaal in hun adhd. Prem Radhakishun houdt ook zijn mond niet . Maar je moet het dus niet willen veranderen, alleen nog meer adhd worden in plaats van minder.
dat is althans de theorie (ik ben er ook nog niet achter in de prakijk)
Muriel

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

Hoi Mattie, wat goed dat je je verdiept in allerlei verschillende methoden. Ik hoor je over neurofeedback in een bericht van december. Ben je daarmee nog verder gegaan? Zo ja, ik ben benieuwd wat je ervaring met neurofeedback is.
Naar neurofeedback bij ADHD is veel onderzoek gedaan en heeft lange termijn effecten laten zien op concentratie, impulsiviteit maar ook op hyperactiviteit en slaapkwaliteit. Neurofeedback is ook mogelijk naast het gebruik van medicatie. Neem maar eens een kijkje op de site www.brainfact.nl
Ken je trouwens het boek Hulpgids ADHD van Edward Hallowell en John Ratey? Daarin zijn je problemen waarschijnlijk zeer herkenbaar en hoe ermee om te gaan.

Groeten,

Muriel
biofeedbacknews

Re: Hoe kan je ADHD in je voordeel gaan gebruiken

hoi Mattie (en anderen)
Graag wilde ik je wijzen op een net geproduceerde video "Neurofeedback, a new focus on ADHD". Deze video is te bezichtigen op: http://youtu.be/vK31_B59fpI (Nederlands/Engelse video met Engelstalige ondertiteling)of http://youtu.be/fH42JE6SiuU (met Duitstalige ondertiteling).

De video vraagt aandacht voor niet-farmaceutische oplossingen voor ADHD en ADD en geeft informatie over neurofeedback als mogelijke (aanvullende) behandeling op ADHD. Sinds de jaren 1980 heeft er veel onderzoek plaatsgevonden naar de effecten van neurofeedback op verschillende symptomen van ADHD/ADD zoals onoplettendheid, impulsiviteit en hyperactiviteit. Sommige organisaties, zoals de AAPB en ISNR, concluderen dat neurofeedback in dat verband kan worden beschouwd als een doeltreffende en specifieke behandeling (al dan niet in aanvulling op medicatie).

De video geeft meningen weer van verschillende internationale experts en volgt een patiënt met ADHD onder behandeling van neurofeedback, waarbij ook het verloop van een sessie uitgelegd wordt.

Hopelijk geeft dit je nog wat extra informatie!
succes!

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”