moeder

onderzoek en testen bij ADHD, wat is gebruikelijk?

Beste allemaal,

We zijn zover dat we verder onderzoek willen laten doen om te kijken of onze zoon ADD/ADHD heeft. Nu is het zo dat we bij een organisatie zijn waar niet alles door de verzekering wordt vergoed. Een aantal onderzoeken worden wel vergoed (aadachts/concentratietesten) maar de organisatie heeft ook geadviseerd om een capaciteiten onderzoek te doen, die kost 450,00 euro wat voor onze eigen rekening is.

Nu heb ik al aan meerdere mensen gevraagd, maar ik word er niet veel wijzer van, de een zegt dat een capaciteitenonderzoek niet nodig is, de ander zegt van wel en weer een ander zegt dat capaciteitenonderzoek gewenst is zodat er een breder beeld van het kind ontstaat.

Dus ik leg mijn vraag hier neer op dit forum in de hoop op een antwoord:
Welke test/onderzoek is nodig om tot een goede zuivere diagnose ADD/ADHD te komen?

Graag hoor ik jullie ervaringen!
neurosis1982

Re: onderzoek en testen bij ADHD, wat is gebruikelijk?

helaas kan ik je niet echt helpen dat zeg ik meteen maar
ben er zelf ook wel benieuwd naar

heb zelf alleen een vragenlijstje hoeven invullen, en nog eentje van toen ik klein was en die ik maar voor de helft wist maar dat gaf niets! de klinische indruk van de psychiater gaf de doorslag en ik kreeg dexamfetamine! Ik denk niet dat dat helemaal zuiver een diagnose stellen was lol.
Maar wat wil je zelf eigenlijk dat eruitkomt? Ja ik weet dat hoort niet relevant te zijn maar dat is het wel. De diagnose krijgen is namelijk mogelijk makkelijker dan om er weer van af te komen, voor dat laatste zijn dus meer tests nodig. Iets wat de verzekering niet vergoed zou ik persoonlijk alleen aan beginnen als ik heel erg graag een bepaalde uitslag zou willen, misschien vandaar dat ik ernaar vraag wat je zelf wilt. In principe de waarheid natuurlijk, maar de psychiatrische waarheid is heel wat anders dan een wiskundige waarheid!

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”