Kruimel

Rustpunten... HELP!!

Hoi!

Ik heb me vandaag geregistreerd en hier en daar al wat geplaatst, ik hoop naast zelf informatie en tips te kunnen krijgen ook anderen te helpen door mee te denken en mijn ervaringen te delen.

Dan nu de reden van dit topic.. :P Ik zit momenteel met een burn out thuis, en de eerste opdracht van mijn reintegratiebegeleider is zoeken naar wat mijn rustpunten zijn, naar waar ik rustig van word. Dat lijkt simpel maar is het voor mij allesbehalve...

Dingen als een boek lezen, tv kijken, puzzelen, in bad liggen houd ik maar een kwartier vol, en dan moet ik weer wat anders gaan doen. Ik voel dan een irritant onrustig gevoel in mijn lijf waardoor ik zoiets niet vol kan houden.

Dingen als wandelen, fietsen, etc. houd ik niet goed vol omdat ze geen doel hebben. Ik ben dan al heel snel bezig met wat ik daarna kan of moet gaan doen, hoe lang het nog duurt, etc. Met andere woorden: ik heb er de rust niet voor...

Sporten met een wedstrijdelement zijn ook niet echt een optie, ik ben pas gestopt met badminton omdat ik me veel te druk maak om het wedstrijdelement. Ik moet het wel goed doen, want anders verliest die ander ook. Dat gevoel overheerst zodanig dat ik er juist alleen maar gespannener van word :roll:

Ik gebruik sinds de diagnose (dus een half jaar geleden) ritalin. Ik merk wel een duidelijk verschil, maar die onrust tijdens het "ontspannen" blijft, en ik weet niet zo goed meer waar ik het in moet zoeken...

Dus mijn vraag aan jullie is hoe ontspannen jullie? Vinden jullie rust in rustige of juist drukke dingen? Het mag vanalles zijn, ik ben met elke tip geholpen!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Rustpunten... HELP!!

Mediteren, al dan niet luisterend naar Tibetaanse klankschalen muziek.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Timothy Lee

Re: Rustpunten... HELP!!

Hey Kruimel!

vervelend te horen dat je een burnout hebt gekregen..
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen.. daar komt een moment waarop jij ontspanning gaat vinden, al is het niet makkelijk ;)
Ik denk dat je gewoon van alles moet uitproberen en er vanzelf achter komt wat jou het beste helpt.
Het belangrijkste is wel dat jij nu accepteert dat je nu niet meer alles kunt wat je vroeg deed en dat je nu rust nodig hebt.
Zelf heb ik ook ADHD en sinds eind 2009 een burnout...

Tekenen helpt mij redelijk vaak om te ontspanning, soms kom ik ook teveel tot rust en dan bouw ik weer te veel spanning op.
Dat zelfde met films kijken of meditatie. Het ligt vaak aan het moment wat het beste helpt.

Succes er mee!

Tim
Kruimel

Re: Rustpunten... HELP!!

Dank voor jullie reacties :)

@Tim: Gebruik je medicijnen? En heb je dan ook dat je weer teveel spanning opbouwt zoals je omschrijft? Ik had dus gehoopt dat de medicijnen me zouden helpen ontspannen, maar dat valt allemaal wat tegen... Ik snap dat het geen wondermiddel is, maar ik had er op dit gebied wel wat meer van verwacht...

En anderen die medicijnen gebruiken, hebben jullie ook nog steeds last van de onrust en moeite met ontspannen? En hoe pakken jullie het aan?
Timothy Lee

Re: Rustpunten... HELP!!

Hey Kruimel,

ik gebruik iets meer als een jaar Ritalin.
En die spanning bouw ik ook op als ik "te" ontspannen wordt.
Mijn verklaring is, dat ik dan te dicht bij mezelf kom en dat ken ik niet ;)

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”