TeunvanRoessel

Tijdsbesef

Hoi allemaal,

Ik doe een project over ADHD en tijdsbesef. Uit recent onderzoek blijkt dat het tijdsbesef bij kinderen met ADHD anders is dan bij andere kinderen. Als praktische voorbeelden hiervan heb ik al gehoord over het niet op hun beurt kunnen wachten, het voor hun beurt praten en het meteen uit willen geven van geld. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of met andere voorbeelden? Ik hoor het graag!

Zo probeer ik meer inzicht te krijgen in de praktische problemen die dit oplevert, om zo een (beter) passend hulpmiddel te kunnen bedenken.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Teun
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Tijdsbesef

Tijd is zeker een interessant fenomeen. Het zuivere heden, alles wat hier en nu is, kan door niemand worden waargenomen. Onze aandacht en onze waarneming vindt plaats tussen ons geheugen, (zowel datgene wat diep in onze hersenen opgeslagen ligt, als de lichamelijk ontwikkelde reflexmatigheden), en datgene wat zich hier en nu om ons heen bevindt. Dat wat hier en nu is komt gedoseerd bij ons binnen en roept in ons brein allerlei associaties op. Deze veranderen dan weer ons beeld van de werkelijkheid, en dus ons toekomstige handelen.

Als deze ontwikkeling zich gestaag maar zeker voortzet is er weinig aan de hand, maar de voortdurende overvloed aan informatie die in de hedendaagse maatschappij op ons afgevuurd wordt kan niet bij iedereen goed verwerkt worden en kan daardoor leiden tot impulsief, hyperactief of ander afwijkend gedrag. Als je zelf veel signalen uitzend kan je hiermee voor jezelf de binnenkomende prikkels overstemmen en raak je van binnen misschien minder zenuwachtig door externe prikkeling.

Het bewustzijn van het heden kan ook verruimd worden. Door onze inwendige prikkelingen en driften uit te blussen kunnen we meer in het hier en nu leven. Het bewustzijn kan zich uitbreiden buiten grenzen die de meesten van ons zich ook maar enigszins kunnen voorstellen. De boddhisatva, 'verzadigde lichamen', meesters in het boeddhisme zijn zich bijvoorbeeld van veel meer gebeurtenissen die nu plaatsvinden bewust dan de meeste, zo niet bijna alle mensen.

Om even op ADHD terug te komen, ik denk dat het vooral de innerlijke chaotische organisatie van gegevens is waardoor allerlei associaties tegelijkertijd worden opgeroepen en men daardoor snel afgeleid is. Dit zal dan weer te maken hebben met de structuur van de hersenen, die erfelijk bepaald is. Maar ook moet de invloed van overprikkeling niet onderschat worden. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het feit dat in de stad het percentage schizofrenen vele malen hoger ligt dan op het platteland. Een bepaalde zwakte zal bij de geboorte aanwezig zijn, de mate waarin die tot uiting komt is voor een groot deel afhankelijk van de omgeving waarin men opgroeit.

Dat waren zo mijn plotse associaties bij dit onderwerp. Hopelijk kan je er iets mee.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Liliann

Re: Tijdsbesef

Hoi allemaal,

Ik doe een project over ADHD en tijdsbesef. Uit recent onderzoek blijkt dat het tijdsbesef bij kinderen met ADHD anders is dan bij andere kinderen. Als praktische voorbeelden hiervan heb ik al gehoord over het niet op hun beurt kunnen wachten, het voor hun beurt praten en het meteen uit willen geven van geld. Heeft iemand hier ook ervaring mee, of met andere voorbeelden? Ik hoor het graag!

Zo probeer ik meer inzicht te krijgen in de praktische problemen die dit oplevert, om zo een (beter) passend hulpmiddel te kunnen bedenken.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Teun


Hallo,

de voorbeelden die je noemt hebben niet direct iets met tijdsbesef te maken, maar meer met impulsiviteit. Het doen zonder er eerst bij na hebben gedacht.
Je hebt wel gelijk wat betreft het tijdsbesef wat anders is bij kinderen die AD(H)D hebben dan bij kinderen die dit niet hebben. Maar let wel goed op! Ook bij volwassenen komt dit voor. Ik zal een paar voorbeelden noemen:
- te laat komen
- zeggen een een bezig te zijn met iets, maar uiteindelijk kostte het bijna twee uur
- deadlines missen

Bij mensen met AD(H)D is dit een groot probleem. Ook wordt het vaak niet begrepen door de omgeving. Zelf kwam ik ook vaak geregeld te laat en kostte iets me veel meer tijd dan dat ik van tevoren ingeschat had. Vaak dachten mensen dan dat ik lui was of dat bepaalde dingen me niet boeiden, maar dit was niet het geval. Ik wilde ook echt op tijd komen, maar het lukte gewoon niet. Ik dacht dat ik sneller klaar zou zijn of ik werd afgeleid door iets anders. Dan zag ik iets anders liggen wat ik nog zou kunnen doen, bijvoorbeeld stofzuigen, dat deed ik dan maar dan kwam ik wel weer te laat. Veel mensen begrijpen ook gewoon niet hoe je te laat kunt komen. Er is heel vaak tegen mij gezegd, dan zet je je wekker toch eerder of dan moet je dit doen of dan moet je dat doen. Dat lukte allemaal niet, als ik mijn wekker eerder zette, vond ik toch nog wel iets wat ik nog wel even kon doen voordat ik weg ging.
Ook kan ik zo even tv kijken en dan ben ik dat veel langer aan het doen dan ik werkelijk dacht.

Ik heb nu wel geleerd er beter mee om te gaan. Ik probeer nu sommige dingen gewoon te laten liggen en het niet te doen of een avond ervoor het te doen. Ook schat ik mijn tijd ruimer in. Wanneer ik nu denk dat ik anderhalf uur ergens mee bezig ben, ga ik ervanuit dat ik er ruim twee uur mee bezig ben.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”