moeder

wel/niet laten testen?

Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie mening ervaringen weten.
Mijn zoon is 7 jaar en is net gestart in groep4.
Al in de peuterspeelzaal zei de peuterjuf: ik denk dat hij het zwaar gaat krijgen in groep1 want hij vind het zo moeilijk om op zn beurt te wachten en laat andere kindjes niet uitpraten.
Groep1 en 2 gingen goed, had een prima rapport. Wel wist hij veel en in zijn enthousiasme praatte hij voor zn beurt. Even werd gedacht aan hoogbegaafdheid omdat ze hem wijs vonden.
In groep3 werd er meer van hem verwacht, op zich ging de leerstof hem goed af, hij begreep alles en kon goed mee in de groep. Zijn concentratie en werktempo ging opvallen. Dat was te zien op zijn rapport, dikke onvoldoendes. De gesprekken met school werden frequenter en de juf maakte zich zorgen. De juf stelde voor om zijn IQ te laten testen, omdat ik dat nergens op gebasseerd vond wilde ik hem eerst laten observeren. Dat werd gedaan door de IBer van school. Ik kreeg een observatieverslag van 1,5 A4tje wat mijn zoon van minuut tot minuut deed in de klas. Opvallend was dat hij met vanalles en nog wat bezig was behalve met het verhaal van de juf. Veel wiebelen, als hij de beurt kreeg wist hij niet waar ze waren, praatte zn beurt voorbij enzenz. Ik kreeg het advies van school om hem te laten testen en wel op ADHD of ADD. Hij was toen 6 jaar en ik vond dat toen veel te jong. En wilde niet dat mijn kind eventueel een stempel zou krijgen.
Samen met school koos ik voor een speciale aanpak. Hij werd aan een apart tafeltje gezet als hij voor ziczelf moest gaan werken en kreeg daarbij een klokje, het werk moest hij voor een bepaalde tijd afhebben. Als dat niet lukte kreeg hij werk mee naar huis. In het begin kreeg hij dat dus mee naar huis maar in de loop van de tijd werd het huiswerk steeds minder en uiteindelijk lukte het hem om alles op school af te krijgen.
Zijn laatste rapport waren de onvoldoendes verandert in matig een mooie vooruitgang dus.

Nu zit hij dus in groep 4, het jammere is dat hij nu in een klas van 30 kinderen zit en vorig jaar was dat een klas van 15...groot verschil dus.
De juf van vorig jaar heeft een mondelinge overdracht naar de juf van dit jaar gedaan zodat we met dezelfe aanpak aan de gang gaan.
Vorige week heb ik een gesprek gehad met de juf, wat haar opviel was natuurlijk niets nieuws: hij is erg aanwezig in de klas en heeft veel moeite om zich te concentreren waardoor zijn werktempo te laag is.
We hebben nu over 4 weken weer een gesprek gepland om te kijken hoe het dan gaat.

Ik vind het een hele lastige keuze:
Ik wil niet dat mijn zoon verzuipt in groep4 en dat hij achterraakt door zijn concentratie probleem, anderzijds vind ik het spannend om hem te laten testen.
Ik heb veel gelezen over ADHD/ADD en het is erg herkenbaar, ik zou er niet raar van staan te kijken als dit eruit zou komen. Dan heeft zijn gedrag ineens een naam.....en dan?
Ik wil hem niet de juiste zorg onthouden, maar aan de andere kant lees ik ook dat zo'n test niet 100% betrouwbaar is.

Ik ben opzoek naar ervaringen van ouders die in dezelfde situatie hebben gezeten en die juist spijt, of juist geen spijt hebben gehad om hun kind te laten testen, of die er juist voor hebben gekozen om hun kind niet te laten testen.
Of naar meningen van mensen met ADHD, heb je je laten testen en heeft zo'n test meewaarde gehad?

Heel graag hoor ik jullie mening.
groeten van een moeder.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wel/niet laten testen?

moeder schreef: Ik kreeg een observatieverslag van 1,5 A4tje wat mijn zoon van minuut tot minuut deed in de klas. Opvallend was dat hij met vanalles en nog wat bezig was behalve met het verhaal van de juf. Veel wiebelen, als hij de beurt kreeg wist hij niet waar ze waren, praatte zn beurt voorbij enzenz. Ik kreeg het advies van school om hem te laten testen en wel op ADHD of ADD. Hij was toen 6 jaar en ik vond dat toen veel te jong. En wilde niet dat mijn kind eventueel een stempel zou krijgen.
Hoi moeder -
nou, vooral dat van dat stempel, daar word jeidd niet blij van...
Te merken aan groep 1 en 2 is hij beslist niet dom.
Wat mij opviel, was veel wiebelen. Dat zou kunnen zijn, dat hij zich verveelt (omdat hij idd hoog scoort vwb.IQ) of dat zijn evenwichtsorgaan zogezed wat achterloopt. Sommige mensen (waarnder veel adhd.ers en add.ers) voelen zich "spaced out" als ze niet constant bewegen. Daar is heel veel aan/ tegen te doen, het kan hartstikke over gaan, er zijn geen zware pillen voor nodig, maar het heeft wel aandacht nodig.
moeder schreef:Samen met school koos ik voor een speciale aanpak. Hij werd aan een apart tafeltje gezet als hij voor zichzelf moest gaan werken en kreeg daarbij een klokje, het werk moest hij voor een bepaalde tijd afhebben. Als dat niet lukte kreeg hij werk mee naar huis. In het begin kreeg hij dat dus mee naar huis maar in de loop van de tijd werd het huiswerk steeds minder en uiteindelijk lukte het hem om alles op school af te krijgen.
Zijn laatste rapport waren de onvoldoendes verandert in matig een mooie vooruitgang dus.
Een gestructureerde aanak werkt, maar mogelijk spelen er ook andere dingen.
Bijv.: dat hij minder ziet, als hij alleen/ apart zit. Mogelijk kan hij zich moeilijk afsluiten coor prikkels en ook dat hoeft beslist niet alleen adhd te zijn.
moeder schreef:Nu zit hij dus in groep 4, het jammere is dat hij nu in een klas van 30 kinderen zit en vorig jaar was dat een klas van 15...groot verschil dus.
Ja, oude schoolfrikkenwijsheid: veel kinderen zijn rond een jaar of 7 erg stabiel, dus met groep 4 kun je je dit permitteren. (Of het voor iedere individueel kind geldt, is een volgende...)
moeder schreef: Ik vind het een hele lastige keuze:
Ik wil niet dat mijn zoon verzuipt in groep 4 en dat hij achterraakt door zijn concentratie probleem, anderzijds vind ik het spannend om hem te laten testen.
:knuffel:
moeder schreef:Ik heb veel gelezen over ADHD/ADD en het is erg herkenbaar, ik zou er niet raar van staan te kijken als dit eruit zou komen. Dan heeft zijn gedrag ineens een naam.....en dan?
Ik wil hem niet de juiste zorg onthouden, maar aan de andere kant lees ik ook dat zo'n test niet 100% betrouwbaar is.
De testen zijn in mijn ogen vooral niet compleet. Er wordt niet geeken naar vroege ontwikkelingstaken, zoals evenwicht, bijv. De diagnose wordt gesteld op "gedrag". Nu is gedrag voor iedereen te zien, maar het is ook het buitenste laagje, j eweet dan nog niet, waarom iemand zich zo gedraagt.

Je zou eens rond kunnen neuzen op de site van het inpp. Daar wordt geen diagnose adhd gesteld, maar wordt nadrukkelijk wel gekeken naar die vroege ontwikkelingstaken. En zou dat aan de orde zijn, dan wordt er een therapie ingesteld (die vaak veel adhdachtige "kenmerken" weghaalt).
MissM

Re: wel/niet laten testen?

Hallo,
Zelf heb ik onlangs de diagnose ADHD gekregen(op een leeftijd van 20 jaar) en weet dus aardig wat van ADHD af. Ik ben erg opgelucht met de diagnose omdat het ervoor zorgt dat ik zorg op maat kan krijgen, en van daaruit raar ik het dan ook erg aan. Je kunt je kind beter begrijpen als je weet wat er "mis" is, maar vooral kun je hem beter begeleiden.

Ik snap dat het lastig is omdat je niet wilt dat je kind een stempel krijgt. Maar als hij het heeft dan heeft hij het toch, met of zonder officieel stempel lijkt mij.

Overigens zit ik zelf in het onderwijs en denk ik dan een kind in groep 4 echt al veel dingen door heeft dus wellicht kunt u het met hem overleggen? Dit is iets wat u zelf kunt in schatten of het mogelijk is, ieder kind is immers anders. Maar een kind in groep 4 heeft vaak al wel door als het anders is of problemen heeft. U zou hem kunnen vragen wat hij er van vind en hoeveel last hij er van heeft. Wie weet blijkt dat hij zelf heel graag wil weten of er iets is zodat hij hulp kan krijgen.

Overigens is ADHD niet alleen een last maar kan het ook een gave zijn.

succes ermee,
Groetjes MissM
moeder

Re: wel/niet laten testen?

bedankt voor jullie recaties tot nu toe!
Ik heb even op de site gekeken van innp, en de test gedaan, maar helaas komt mijn zoontje daar niet voor in aanmerking.

U schreef dat het wiebelen u opviel, dat is niet het enige wat opvalt bij mijn zoon.
Alhoewel er vaak wordt gedacjt dat hij moet plassen omdat hij zo staat te wiebelen.
Natuurlijk is die concentratie het meest lastige voor hem. Thuis merk ik dat hij moeite heeft met luisteren, ik ben echt een consequente moeder kan ik van mezelf zeggen, maar soms wordt ik er moedeloos van en ga ik aan mezelf twijfelen.
Wat ik zie is dat hij instructies regelmatig gewoon niet hoort, zijn oren werken goed dat is absoluut 100% getest. Verder als hij dan een instructie wilt opvolgen is hij vaak weer afgeleid door een speelgoedje/pluisje/de poes/radio enz enz en vergeet hij weer dat hij aan het doen was. Vaak laat ik hem de instructie herhalen maar dat truucje werkt ook niet altijd.

Het beste werkt hij onder een tijdsdruk. Bijvoorbeeld eten/douchen/aankleden wordt gedaan mbv kookwekkertje, dat lukt nu eigenlijk altijd goed. Natuurlijk krijgt hij supergrote complimenten dan!

Verder is het een temperamentvol ventje. Het is soms erg moeilijk om hem te corrigeren als hij een woede aanval krijgt. Meestal heeft die boosheid te maken met zijn grote broer.
We proberen in te zetten op hem te leren hoe hij zich zelf weer rustig kan krijgen en om grote broer natuurlijk te corrigeren.

Stel we besluiten om hem te laten testen, bij wie kunnen we dat het beste doen?
Ik heb gelezen dat een kinderarts, huisarts, psycholoog, orthopedagoog en kinderpsychiater dat allemaal kunnen.
En stel dat er daadwerkelijk uitkomt dat hij ADHD heeft, zijn medicijnen dan een logisch gevolg of zijn er nog andere alternatieven?

Heel graag hoor ik!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wel/niet laten testen?

moeder schreef: Natuurlijk is die concentratie het meest lastige voor hem. Thuis merk ik dat hij moeite heeft met luisteren, ik ben echt een consequente moeder kan ik van mezelf zeggen, maar soms wordt ik er moedeloos van en ga ik aan mezelf twijfelen.
Wat ik zie is dat hij instructies regelmatig gewoon niet hoort, zijn oren werken goed dat is absoluut 100% getest. Verder als hij dan een instructie wilt opvolgen is hij vaak weer afgeleid door een speelgoedje/pluisje/de poes/radio enz enz en vergeet hij weer dat hij aan het doen was. Vaak laat ik hem de instructie herhalen maar dat truucje werkt ook niet altijd.
http://www.mrtpraktijk.nl/Auditief.html
Deze auditieve verwerkingsproblemen uiten zich vaak inverminderd concentratievermogen, zoals ADD, taalzwakte, vertraagde reacties op vragen, beperkt auditief geheugen en (fonologische) dyslexie. Elders op deze site vindt u een checklist om te kijken of u mogelijk last heeft van auditieve verwerkingsproblemen.
moeder schreef:Het beste werkt hij onder een tijdsdruk. Bijvoorbeeld eten/douchen/aankleden wordt gedaan mbv kookwekkertje, dat lukt nu eigenlijk altijd goed. Natuurlijk krijgt hij supergrote complimenten dan!
Hm - maar heeft u een idee, hoezo dit werkt...?
Vergroot het zijn concentratie "nu moet ik mij focussen...?"
Dan leidt dat tot de vraag, waarom hij zich normaliter zo slecht kan focussen.
Dat zou m in beta hersengolven kunnen zitten. "Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden.
Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen.
Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn.
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven. Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta. (Zo gaat het bij ""normale"" mensen - adhders wijken hier vaak vanaf.) Mensen met adhd maken weing betagolven aan. Opmerkelijk, want in een "normaal mens" zijn dat de hersengolven die gemeten worden, als iemand behoorlijk druk is. Adhd'ers produceren vaak wel alfagolven (wat de meeste mensen doen als ze wat wegdoezelen) of zelfs theta (wat een uiterst plezierige staat is voor de meeste mensen, je voelt je dan uiterst ontspannen). Het nadeel is alleen wel van alfa en thetagolven: "niemand" kan logisch nadenken, de boel orderen, overzicht hebben etc. etc. terwijl hij/zij in alfa of in theta is: daar heb je als mens dus die betagolven voor...

U zou op 2 manieren kunnen testen, of 'hij er ook zo eentje is'. De massievere methode is: een intakegesprek neurofeedback. Dat gaat over electroden op je hoofd (anno 2011 is dat geen gedoe meer met plakkertjes en lijm, gelukkig maar) en het
meten van hersengolven. De therapeut 'kijkt' aan de hand van het verhaal, wat zijn hersenen wel en niet vaak en makkelijk doen.)
En de behandeling is: trainen, trainen, trainen om alsnog te leren betagolven aan te maken. Dat klinkt wellicht zwaarder dan het is:
je zit voor een computerscherm en als je even wat betagolven aanmaakt, krijg je meteen het plaatje van jouw voorkeur te zien, als beloning.
Naarmate het beter lukt, krijgt je hele 'verhalen' op het scherm te zien.
Er zijn psychologen die dit doen en als het meezit, vergoed de verzekering de kosten.

Een iets eenvoudiger variant: er zijn CD's te krijgen met een 'binaural' effect: je ene oor krijgt via de koptelefooon een net ietsje ander signaal dan je andere oor. Het verschil is te klein om op te merken, je hoort alleen muziek, klanken of wat er maar op
de CD staat. Maar als het verschil tussen de 2 signalen 13 tot 40 herz bedraagt, zullen je hersenen er op reageren met het produceren van betagolven. Google eens op bijv. monroe, brainsync of hemisync. Meestal wordt wel gezegd: doe zo'n CD
een uur per dag (niet de hele dag door) - voor plm. 20 euro is iets fatsoenlijks verkrijgbaar. (Nadeel: dan moet hij die koptelefoon wel dragen, dat halve uur per dag.)
moeder schreef: Stel we besluiten om hem te laten testen, bij wie kunnen we dat het beste doen?
Ik heb gelezen dat een kinderarts, huisarts, psycholoog, orthopedagoog en kinderpsychiater dat allemaal kunnen.
Ik zou kiezen voor de orthopedagoog. Of anders de kinderpsychiater.
De huisarts is een generalist: die kan 'bellenhoren rinkelen' en dagelijkse begeleiding bieden, maar veel meer gaat een huisarts gewoon niet lukken.
moeder schreef:En stel dat er daadwerkelijk uitkomt dat hij ADHD heeft, zijn medicijnen dan een logisch gevolg of zijn er nog andere alternatieven?

Heel graag hoor ik!!
Er zijn veel alternatieven en medicijnen zijn lang niet altijd nodig.
Als gezegd: het heeft zin, als goed gekeken wordt naar vroege ontwikkelingstaken, oogbewegingen, etc. (Kan hij bijv. 15 seconden op 1 been staan...? Kan hij stilstaan met zijn ogen dicht...?)
Mogelijk heeft hij baat bij "het aanleren" van betagolven maken.

In januari 2011 werd in 'the lancet' gepubliceerd, dat bij tweederde van de kinderen die een zgn. eliminatiedieet volgden, de adhd verdween. De artsen zelf snapten het effect niet precies, want er werden geen bloedwaarden gemeten (noch vooraf, noch na afloop) die met allergie te maken hadden - maar het resultaat was er wel degelijk. 66% is een hoge score in medisch onderzoek. Het dieet dat kinderen na afloop hebben, verschilt per persoon: iemand kan reageren op tomaat, op rode appels, op pinda's of wat dan ook.

En soms zet je als moeder je kinderen trouw een uiterst gezonde maaltijd voor - blijkt, bij nader onderzoek, dat ze de helft niet goed kunnen opnemen. Soms heeft iemand ook "gewoon" adhd, omdat hij niet voldoende zink in zijn lichaam heeft. Of selenium, of etc. etc. Het zenuwstelsel heeft dan geen voeding genoeg en kan zijn werk niet naar behoren doen. (Onderzoek bij orthomoleculaire arts kan dit uitwijzen.)

En pas als al deze middelen en maatregelen (samen met de tips en inzihten van de orthopedagoge) niet werken, pillen. Uiteraard gun je een knid van 7 een fijen jeugd, maar speed voor een kind dat nog bij lange na niet volwassen is, als het te vermijden is, toch maar vermijden....
Liliann

Re: wel/niet laten testen?

Wanneer je twijfelt kun je altijd beter gewoon laten testen, je kunt altijd beter het zekere voor het onzekere nemen. Ik was zelf 15 a 16 jaar toen er bij mij adhd werd geconstateerd terwijl sommige mensen het al dachten toen ik naar de basisschool ging! Had er erg veel baat bij gehad het eerder te weten.
Er zijn ook standaart testen op internet. Je kunt dan een vragenlijst invullen. Aan de hand van deze vragenlijst kun je vaak al zien hoeveel punten er zijn gescoord, hoe meer punten hoe groter de kans op ad(h)d
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: wel/niet laten testen?

Hoi moeder,

ik heb ook een zoon van 7 met ADHD, gemengde type.

Zijn symptomen begonnen vanaf toen hij een jaar of 3 was echt op te vallen tov andere kinderen. Hij heeft groep 2 overgedaan, omdat hij veel moeite had met zich concentreren op de leerstof en zijn taak werk niet afkreeg. Ook zat hij meer onder zijn stoel dan erop. Toen hebben wij iom de psychiater besloten om hem Ritalin te geven. Dit werkte wel, maar de ontwenningsverschijnselen waren enorm...(ritalin werkt 3 tot 4 uur en gaat dan heel snel uit het bloed, wat een soort ontwenningsverschijnselen geeft) en haalde ik om 12 uur een huilend jongetje op van school dat vroeg of hij alsjeblieft weer een pil mocht.
Maar de werkzame stof was wel goed, dus zijn we overgestapt op concerta. Dit is voor hem een wondermiddel. Door de vertraagde afgifte heeft hij geen last van ontwenningsverschijnselen meer en kan hij zich concentreren op schoolwerk (inmiddels groep 3) en voelt hij zich fijner, rustiger in zijn hoofd, zoals hij zelf zegt. Nadeel is wel, eerst betaalden wij iets meer dan 30 euro per maand bij de apotheek en nu de dosis verhoogd is 44 euro per maand. De effecten van de vertraagde afgifte wordt niet erkend door de overheid, daarom wordt het niet vergoed (ritalin wel)

Achteraf gezien zijn wij erg blij met de diagnose en hoe het nu gaat. zonder de diagnose (en de medicatie) had hij waarschijnlijk nu op het speciaal onderwijs gezeten.

Als je denkt dat het in het belang is van het kind, altijd laten testen ! :D
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
tommy9119

Re: wel/niet laten testen?

Ik zou het niet doen, er is niets mis mee met een druk kind en het enige dat je uit zo'n diagnose kan krijgen zijn pillen die je kind alleen maar achteruit houden. Waar die suf van wordt en haast als een zombie door het leven gaat.

Ik ken een boel mensen met ADHD die hun pillen tegenwoordig niet eens meer slikken en betere punten halen dan ikzelf. Daarbij komt nog dat kinderen druk horen te zijn en de concentratie van een kind sowieso laag is. De diagnose ADHD wordt veel te snel en vaak gesteld daardoor.

.. Maar ik vrees dat ik hier niet zulke leuke reacties op ga krijgen.
tommy9119

Re: wel/niet laten testen?

*Betere punten als in samengaand met beter opletten, ook voor luistertoetsen en shizzle dus.

(Ik mis de bewerk knop hier echt. :P)
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: wel/niet laten testen?

tommy9119 schreef:Ik zou het niet doen, er is niets mis mee met een druk kind en het enige dat je uit zo'n diagnose kan krijgen zijn pillen die je kind alleen maar achteruit houden. Waar die suf van wordt en haast als een zombie door het leven gaat.

ik heb nooit beweerd dat er iets mis is met een druk kind 001_tongue en overmedicatie ben ik pertinent tegen! de concerta van mijn zoon haalt de scherpe kantjes ervan af, dit vinden wij en de leerkrachten genoeg. Hij heeft nu nog energie voor 10 :lol: Het verschil met vroeger is dat hij nu lachend terugkomt van school en trots vertelt wat hij heeft geleerd (vandaag de letter F ;) ) in plaats van boos, omdat hij in conflict heeft gelegen met juf of medeleerling.

Ik ken een boel mensen met ADHD die hun pillen tegenwoordig niet eens meer slikken en betere punten halen dan ikzelf. Daarbij komt nog dat kinderen druk horen te zijn en de concentratie van een kind sowieso laag is. De diagnose ADHD wordt veel te snel en vaak gesteld daardoor.
Als hij op latere leeftijd besluit om ermee te stoppen (of al eerder, hij staat onder 3 maandelijkse controle van de kinderarts) moet hij dat zelf weten. In het begin van de basisschool komt er zoveel stof op je af, taak werken in vlot tempo, letters leren (ze beginnen in september en verwachten dat je met de kerst eenvoudig werk kunt lezen)dat als je daar veel van mist, een bijna onoplosbare achterstand oploopt. Bij ADHD gaat het niet alleen om "druk zijn" de aandachtsspanne van een kind van 7 (met name jongens) is sowieso niet erg lang, maar die van mijn zoon was maximaal 30 seconden en da's wel heel kort :P is nu wat langer, vergelijkbaar met die van zijn klasgenoten. Kinderen met ADHD zijn bijv. ook veel impulsiever dan andere kinderen, ze hebben problemen met tijdsbesef. kijk eens op adhd.nl daar staan alle kenmerken netjes op een rijtje. :) Ik snap best dat mensen uit jouw omgeving gestopt zijn met de medicatie, ADHD wordt namelijk milder richting adolescentie en volwassenheid. ;)


.. Maar ik vrees dat ik hier niet zulke leuke reacties op ga krijgen.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
tommy9119

Re: wel/niet laten testen?

selfje schreef: ik heb nooit beweerd dat er iets mis is met een druk kind 001_tongue en overmedicatie ben ik pertinent tegen! de concerta van mijn zoon haalt de scherpe kantjes ervan af, dit vinden wij en de leerkrachten genoeg. Hij heeft nu nog energie voor 10 :lol: Het verschil met vroeger is dat hij nu lachend terugkomt van school en trots vertelt wat hij heeft geleerd (vandaag de letter F ;) ) in plaats van boos, omdat hij in conflict heeft gelegen met juf of medeleerling.
Ik heb ook nooit beweerd dat jij degene was die beweerde dat er iets mis was met drukke kinderen. :P

Conflicten met de juf en medeleerlingen horen er soms gewoon bij dft003. Maar als jij, je kind en de juf gelukkig zijn met deze oplossing kan ik er natuurlijk niets tegenin brengen. Of nouja, dat kan ik wel, maar dat zou nutteloos zijn.
selfje schreef:
Als hij op latere leeftijd besluit om ermee te stoppen (of al eerder, hij staat onder 3 maandelijkse controle van de kinderarts) moet hij dat zelf weten. In het begin van de basisschool komt er zoveel stof op je af, taak werken in vlot tempo, letters leren (ze beginnen in september en verwachten dat je met de kerst eenvoudig werk kunt lezen)dat als je daar veel van mist, een bijna onoplosbare achterstand oploopt. Bij ADHD gaat het niet alleen om "druk zijn" de aandachtsspanne van een kind van 7 (met name jongens) is sowieso niet erg lang, maar die van mijn zoon was maximaal 30 seconden en da's wel heel kort :P is nu wat langer, vergelijkbaar met die van zijn klasgenoten. Kinderen met ADHD zijn bijv. ook veel impulsiever dan andere kinderen, ze hebben problemen met tijdsbesef. kijk eens op adhd.nl daar staan alle kenmerken netjes op een rijtje. :) Ik snap best dat mensen uit jouw omgeving gestopt zijn met de medicatie, ADHD wordt namelijk milder richting adolescentie en volwassenheid. ;)
Goed van je dat je hem die vrijheid geeft. :)

Verders is mijn betoog wel klaar nu.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: wel/niet laten testen?

Goed van je dat je hem die vrijheid geeft. :)

natuurlijk krijgt hij die vrijheid :) ik ben zijn moeder, niet zijn gevangenis bewaarder :lol:

Verders is mijn betoog wel klaar nu.[/quote]

;)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”