kokje32

gevoelens uitgesloten en rondlopen als een zombie

ik heb al diversen hulp gehad na mijn burn out .zoals psygische hulp .ik kom steeds niet verder .ze komen niet door die muur van mij heen , en ik vertrouw eigenlijk niemand om mijn gevoelens te uiten .slik medicijnen in een zeer lichte vorm .nu ga ik opnieuw naar het ggz en ik wil het wel proberen maar telekens als mensen te dicht bij komen dan stoot ik ze af. ik zeg dan dat het me beter gaat en ik kom gewoon niet meer ,ik weet dat dit niet netjes is ,maar als ik te veel moet denken over dingen dan word het me te veel .en sluit ik alles af zodat ik verder kan met ijn leven .
nu ik dit zelf zo lees zie ik echt wel in dat dit niet goed is , maar ik heb dit altijd gedaan als er problemen zijn dan loop ik daar voor weg , of ik sla dicht ,en raak ik gedesorienteerd.
haha wat een zelf kennis.ik schrijf dit nu hier op meer voor mezelf zodat ik het kan verwoorden voor mezelf .

ik wil eigenlijk ook niet meer diep terug gaan in het verleden .ik ga trouwen en ik wil er heel graag van genieten.
maar dit lukt niet ?

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

Re: gevoelens uitgesloten en rondlopen als een zombie

Of het niet netjes is, dat je zegt dat het beter met je gaat, terwijl dit niet het geval is, dat weet ik niet. Ik denk dat "niet netjes" in dit geval eigenlijk niet relevant is.

Je doet er niemand kwaad mee om dat te zeggen..behalve jezelf. Want jij komt dan geen steek verder met waar je bent blijven hangen in je proces.
Het lijkt er op dat je elke keer op de rem gaat staan als het te dichtbij komt. Maar wil je echt die muur beslechten, dan zal je die langzaam af moeten breken.

Want zolang jij die vestingmuur om jezelf en om je hart in stand houdt, kan er bijna niemand doorheen komen en is er ook geen sprake van een uitwisseling van gevoelens en emoties met anderen.

Volgens mij leidt dat enkel tot eenzaamheid en depressieve gevoelens omdat je je niet kan uiten, geen echte gevoelens kan delen. Je hebt jezelf in jezelf hiermee opgesloten en alleen jij hebt de sleutel in dit geval.
Inzicht als Uitweg..

Janneke

Re: gevoelens uitgesloten en rondlopen als een zombie

Hoi Kokje,
het allerbelangrijkst eheb je denk ik al verwoord: "als iets te heftig wordt, sluit je je af" (nl. door een smoes te vertellen 'het gaat wel weer' - terwijl het niet gaat).
Prima.
Dit inzicht zet zoden aan de dijk!!

Een andere punt: je hebt een burn out gehad - dat is een ingewikkelde aandoening: zowel je lichaam als je geest zijn er bij betrokken.
En ik vermoed, dat je nog steeds "fiks moe bent": je voelt je een zombie, soms - en kunt nauwelijks genieten.
Een diagnose kan ik niet stellen via het scherm, maar dat KAN betekenen, dat je 'simpelweg' te moe bent om te genieten....!

Op zich is het prima om naar de GGZ te stappen - maar: als je lichaam nog uitgeput is (of in elk geval: niet aanvoelt als een sterke jonge meid - of eventueel: sterke jonge knul)
dan is praten met een psycholoog soms lastig.
Die gesprekken KOSTEN namelijk energie - en die energie heb je niet of nauwelijks.
En een psycholoog zal op basis van "u kunt nauwelijks genieten" denken aan een depressie. Een terechte gedachte, maar wellicht niet van toepassing - en dan krijg je een (zware!) behandeling voor een aandoening die je wellicht niet hebt...

Mijn tip: kijk eens op de site van de MBOG (http://www.mbog.nl) een beroepsvereniging voor artsen en therapeuten die een goede diagnose kunnen stellen over lichamelijke uitputting - EN daar iets (vaak: veel!) aan kunnen doen.
Als je lichaam minder uitgeput is, zul je ten eerste beter kunnen genieten (omdat je daar de puf voor hebt) -
en dan heeft het erg veel zin, om met een goede psycholoog na te gaan: "wat gebeurde er nou, waardoor ik burn out werd?"
En houd daarbij aan, dat als dingen te heftig worden, jij je afsluit - dus de psychologe moet goed letten op jouw tempo. Niet meteen heftige zaken aansnijden, je sterke punten versterken, jou helpen om assertiever te woren, etc.
Enne: ik begrijp je wens, om niet diep terug te gaan in het verleden. Begrijp ik nou (lezend tussen de regels - soms lees je dan grote onzin, hoor!!) dat er vroeger nare dingen zijn gebeurd?
Vroeger in de psychologie moest je dan idd "de oude koe uit de sloot halen" en het rotverhaal 10 vertellen.
Tegenwoordig zijn er therapieen die WEL de oude rotzooi verwerken, maar zonder eindeloos gegraaf. Voordeel: als je via EFT (een zelfhulp therapie) jezelf kalm kunt maken - en als je via emdr (samen met je psychologe, geen zelfhulp) je oude pijnpatronen (= 'ik liep steeds weg als het me boven het hoofd groeide') weet te veranderen - dan kun je in het "hier en nu" ook steeds makkelijker assertief zijn.
Sucses!

Terug naar “Overige problemen”