mmm1980

vreemde rush in mijn hoofd

Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar iemand die zich herkent in waar ik last van heb. Als ik alleen ben en rustig met één ding bezig ben (was doen of opruimen ofzo) dan raken mijn gedachten wel eens leeg en vervolgend krijg ik een heel raar gevoel in mijn hoofd alsof ik een beetje high ben. Geluider lijken ineens scheller en sneller. Als er muziek aan staat dan lijkt het ineens alsof het nummer in versneld tempo wordt afgespeeld. En alles wat ik zie lijkt ook ineens sneller te gaan. Het voelt een beetje alsof de wereld op vooruitspoelen is gezet en ik zie wel dat het niet zo is maar het voelt wel zo. Ik probeer me dan langzamer te bewegen en zie dat dat lukt maar het gevoel van vooruitspoelen blijft. Ik heb na tien jaar ongeveer ontdekt dat het me helpt om op dat moment iemand op te bellen en te praten, door het contact met iemand anders kom ik weer op gelijk tempo met de wereld. Of eigenlijk, voor mijn gevoel is het meer alsof de wereld weer op mijn tempo komt en rustiger wordt.

Is er iemand die dit herkent? Ik ben blij dat ik een manier heb gevonden om het weg te krijgen maar soms schaam ik me ook en wil ik niemand bellen. Ik begrijp ook niet wat het is en ook de psyhiater kon er niks over zeggen en dat maakt me soms een beetje bang. Soms heb ik eht gevoel dat ik een beetje gek ben, vooral als ik het aan iemand uit probeer te leggen.
Ik ben heel benieuwd wat anderen hierover denken en ik zou heel graag reacties krijgen, ook al herken je het niet, maar gewoon wat je ervan vind ofzo. Heel erg bedankt alvast in ieder geval!

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

Re: vreemde rush in mijn hoofd

Ik herken het niet. Niet in de vorm dat het lijkt alsof alles sneller gaat of feller qua geluid is ofzo. Wat ik wel herken dat je bewustzijnstoestand kan veranderen als je heel intensief ergens mee bezig bent. Dat je dan in de Flow zit.. noemen ze dat. Je raakt dan een beetje het gevoel van tijd kwijt en bent alleen maar gefocused op die ene handeling of datgeen wat je doet. Meestal is dat iets waar je je dan prettig bij voelt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flow_(mentale_toestand" onclick="window.open(this.href);return false;)

Dat is op zich helemaal niet iets om je zorgen over te maken. Het is een normaal verschijnsel en heeft wat weg van een meditatieve toestand. Mensen ervaren het doorgaans als prettig. "Time flies when you are heaving fun".

Als ik jou zo lees, ervaar je het niet als prettig. Ik denk wel dat het een soort bewustzijnsverandering is, gezien het feit dat je waarnemingen veranderen. Het kan met je ademhaling te maken hebben of met de veranderde staat van "zijn" op dat moment.

Meer kan ik er eigenlijk zo niet over zeggen.
Inzicht als Uitweg..

mmm1980

Die flow ken ik inderdaad ook en dat is best wel een fijn gevoel. Bij dit is het meer een paniekerig gevoel en alsof mijn gedachten uit mijn hoofd komen schreeuwen. :paranoid: Ik zat ook aan ademhaling te denken en ik ga daar de komende tijd maar eens op letten...

Minerva

In je eerste posting heb je het meer over een leeg gevoel in je hoofd. Dan een soort high gevoel.

Nu heb je het over gedachten die je hoofd uit lijken te schreeuwen. Wat bedoel je daar dan precies mee ? Hoe ervaar je dat ? En wat schreeuwen ze dan ?
Inzicht als Uitweg..

mmm1980

Het voelt ook meer als een hele grote lege ruimte zoals in een leeg gebouw waar geen gordijnen hangen waardoor het echoot. Mijn gedachten zeggen niet echt iets, het is meer zo dat als ik dan denk "He daar is dat vervelende gevoel weer" dat het dan voelt alsof dan door een lege ruimte heen galmt...
Het klinkt wel heel raar allemaal zo...

Minerva

Maar ervaar je dat dan meer als een angst ? Als er geen specifieke gedachtes zijn die galmen, wat galmt er dan wel ?

Sorry als ik zoveel vragen stel, maar ik probeer helder te krijgen wat je nou precies ervaart..
Inzicht als Uitweg..

Epi

Ik weet niet goed of het volgende aansluit bij wat jij ervaart, maar misschien kun je eens kijken in hoeverre je het -al dan niet- herkent:
Depersonalisatie Stoornis
Deze patiënten ervaren periodiek het eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd, of niet echt. Wanneer zij naar zichzelf kijken komt het hen voor dat ze naar een film kijken. Zij hebben vaak het gevoel te handelen als een automaat of robot. Gevoel is een psycho-fysiologische ervaring zodat mensen geen gevoelens kunnen ervaren zonder lichamelijke sensaties en depersonalisatie verhindert de verwerking van lichamelijke gevoelens.
Derealisatie is een symptoom waarbij iemand de omgeving als vreemd, vager, op afstand of als niet vertrouwd ervaart. Het kan lijken alsof je in een glazen stulp zit, de buitenwereld komt als raar of onecht over.
De depersonalisatie en derealisatie zijn gematigd tot ernstig, de identiteitsverwarring mild tot gematigd.
http://www.empty-memories.nl/disspectrum.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Janneke

Hoi MMM,
waar jouw beschrijving mij aan doet denken: meditatie.
De meeste mensen gaan stil op een stoel of kussenthe zitten om te mediteren, maar het KAN wel degelijk "in actie".
Misschien bij jij iemand, die for some reason or the other makkelijk in die toestand komt.
In de kloosters deden monniken (m/v) bij voorkeur werk, dat een beetje is/ was zoals jij beschrijft: in je eentje en voorspelbaar. En bosjes mensen streven het na, omdat ze die 'leegte' en dat high zijn zo prettig vinden.
(Wellicht zijn die mensen weer jalours op jou. Altijd wat, want voor jou is het lang niet altijd prettig.)
In het boek "De nevelen van Avalon' (auteur Marion Bradley) heeft de hoofdpersoon een uitgesproken hekel aan weven (idd: een tamelijk eentonige bezigheid) omdat ze altijd, als zij aan de beurt is om te weven 'high' wordt.
Zowel in de nevelen van Avalon als van echte Shamanen ken ik het gezegde, dat het vermogen zelf iets natuurlijks is (ieder mens heeft het) maar dat als je het van nature ruim hebt, dat training dan geen luxe is....

In mijn ervaring met meditatie: al je zintuigen worden 'scherper'. Als ik op het kussentje zit en jeuk heb, moet ik vooral niet te fors krabben, want dan voel ik dat nog minutenlang...
Meestal kan ik me redelijk afsluiten voor geluiden, maar soms hoor je een piepklein geluidje in meditatie gigantisch hard.
En het ritmeverschil herken ik ook: "die buitenwereld: wat een haaast hebben die lui....!"

En: stoppen met meditatie is idd een soort kunst op zich: je moet je eigen, "langzamer, dieper" tempo weer zien aan te passen op de wereld buiten je.
Meestal doe ik het zo.
Eerst stel je je er op in: bijv.: "ik ga tien minuten zitten". Of in jouw geval: "Hm, ik ga de was opvouwen, dat zal zo'n kwartier kosten". Dat helpt, iets in jou weet dan al wat er komen gaat en hoe lang dat duurt.
Op gegeven moment stel ik vast 'dat het tijd is om te gaan stoppen'. (Niet om "boem" er meteen uit te plenzen, maar om het stopproces in te gaan.)
Meestal begin ik dan, met een keer dieper in te ademen en een keer stevig uit te blazen. (Tijdens meditatie adem je weinig, want je verbruikt nauwelijks zuurstof. Door een keer anders in te ademen geef je je lichaam een signaal: 'van de spaarbrander af, we komen weer in actie!')
Daarna ga ik heel rustig wat wiebelen met mijn vingers. Dan breid ik dat uit: handen, polsen draaien, schouders wat draaien - uitrekken. Alsof het ochtend is en je wakker wordt.
Dan wrijf ik wat over mijn gezicht - helpt ook met 'wakker worden'.
Sommigen gaan opdit punt bijv. een mantra zingen, maar in het kader van uitrekken: een keer uitrekken met geluid is ook prima.
Daarna pas doe ik mijn ogen open, contact met "buiten" komt dus pas laat in het proces en je mag ook wel 1 of 2 keer 'terug naar binnen'.
Met dichte of open ogen ga ik het uitrekken verder brengen: lijf wat bewegen, benen wat bewegen.
Uiteraard: jouw lichaam is in actie geweest tijdens de was opvouwen, maar wellicht zijn er hele rustige tai chi of yoga oefenignen die voor jou goed kunnen werken "ook als herkenningsteken": nu wil ik weer op het ritme van de buitenwereld functioneren! Bijv. eerst heel rustig jezelf strekken (in meditatief tempo) en daarn iets doen, dat wat meer kracht vergt (actief zijn, als of je het bevel "wakker!" geeft.)
Sucses!

Plastic Soul

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, net alsof je ineens opstaat nadat je in de zon hebt gezeten, een licht gevoel in je hoofd en misschien wat blurry zicht.
Overkomt mij ook welleens, dat is dan 3 seconden ofzo, maar dat kan ik ook oproepen met meditatie, zoals janneke hierboven uitlegt. :)

mmm1980

Hoi allemaal

bedankt voor jullie reactie. Ik ben een hele tijd weggeweest. Dat doe ik nou eenmaal. Ik begin ergens aan, ga daar helemaal voor en als ik het dan even loslaat dan duurt het vaak dagen en meestal weken voordat ik er weer mee verder ga. Al is het iets wat ik leuk vind, om een of andere vreemde reden voelt alles wat ik nog moet doen als een verplichting en dan stel ik het uit. Nu heb ik jullie reacties dus ook nog niet fatsoenlijk gelezen. dat ga ik zo eerst even doen. Ik voel me dan schuldig dat ik nog niet gereageerd heb terwijl het voor mij wel een heel belangrijke vraag is en ik het heel fijn vind dat er mensen zijn die de moeite nemen om te reageren.
Soms begrijp ik mezelf niet zo goed en ben ik bang dat ik het op deze manier steeds weer voor mezelf verpest....
Maar oke, ik ga nu eerst even lezen.

mmm1980

@Epi:
Wat jij schrijft dat klinkt wel heel erg alsof het klopt, vooral omdat ik dan inderdaad alles als heel vreemd en afstnadleijk ervaar. Ik ga zo eens op die link klikken.
Wel lastig trouwens dat je niet kan typen en berichten lezen tegelijk. Zo moet ik onthouden waarop ik allemaal op wil reageren en dat is wel lastig.
@Janneke:
Dat mediteren klinkt bijna als een compliment, dat het knap is dat ik dat kan. DAt vind ik wel een leuke manier om ernaar te kijken. Weet niet of dat het is, maar denk ook niet dat ik nu, door hier er over te hebben, ineens erachter zal komen wat het wel is. DAt dacht ik even, dat dat zou lukken, maar dat is natuurlijk niet zo waarschijnlijk.

Hank

Wanneer je last zou hebben van depersonalisatie en/of derealisatie hoef je nog geen stoornis te hebben.
Het zijn ook een heel normale verschijnselen die iedereen wel eens heeft.
En het kan wanneer het buiten het normale valt deel uitmaken van nogal wat andere stoornissen.

Wat me opvalt in je eerste bericht is dat je last hebt van die vreemde verschijnselen wanneer je alleen bent. En dat het over gaat door contact met iemand te hebben.
Ik vraag me dan af of het met alleen zijn te maken heeft.

En je schrijft dat je rustig met één ding bezig bent. En dat dan je gedachten leeg raken.
Dat lijkt op een bewustzijnsdaling; dat je dan een laag bewustzijn hebt.
Dat ken ik wel van wanneer ik bezig ben met handelingen als de was doen, opruimen, afwassen etc. Dingen doen waarbij je niet echt hoeft na te denken of je erg te concentreren.
Maar hoe het komt dat je daarna een gevoel van high hebben krijgt en dat alles wat je ziet en hoort sneller lijkt te gaan weet ik niet.

Zelf ken ik soms wel een vervreemdend gevoel waarbij de tijd juist heel langzaam gaat; alles zich in slow motion afspeelt. Bij mij heeft dat met angst te maken die ik dan niet voel. En het komt voor wanneer ik juist niet alleen ben.

Mocht je meer willen weten over wat depersonalisatie en derealisatie inhoudt:
http://www.trouw.nl/archief/article3674 ... _de_wereld
en
http://www.depersonalisatie.nl

Minerva

mmm1980 schreef: Wel lastig trouwens dat je niet kan typen en berichten lezen tegelijk. Zo moet ik onthouden waarop ik allemaal op wil reageren en dat is wel lastig.

Dat kan wel.. als je de Citeer knop rechts onder in de bewuste posting gebruikt. Dan kan je telkens even teruglezen waar je op wilt reageren.

Je kan ook stukjes tekst er uit halen die voor je reaktie niet relevant zijn, zoals ik nu stukjes uit jouw tekst heb gehaald.
Zolang je de
codes maar in takt laat.
Inzicht als Uitweg..

mmm1980

Wel grappig. Ik had er nog nooit over na gedacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met het alleen zijn. Ik heb erg veel moeite met alleen zijn dus heel vergezocht is het niet. Ik begon me af te vragen of het een soort van paniek zou zijn dan, door het alleen zijn. Maar toen bedacht ik me donderdag, ik heb het nog nooit in bed gehad en ik heb me wel gruwelijk vaak vreselijk alleen gevoeld terwijl ik in bed lag en ook heel veel paniek gevoeld om dat ik ernstige slaapproblemen heb. En daar is nooit dit gevoel bij ontstaan.
En toen kreeg ik afgelopen donderdagnacht ineens wel die rush terwijl ik in bed lag. Maar toen was mijn vriend erbij dus ik was niet alleen en ik was ook niet in paniek. Ik was wel heel moe. Misschien heeft het wel met vermoeidheid te maken, dat door vermoeidheid de registratie van beelden en geluiden in mijn hersenen niet goed meer verloopt....

Terug naar “Overige problemen”