Psychostudent

belonen of bestraffen?

Dag iedereen

Uit mijn schaarse opleiding psychologie die ik tot nu toe genoten heb, heb ik onthouden dat als je een kind beloond voor bepaalde acties, hij deze minder zal uitvoeren(wat niemand verwacht, toch?).
Nu als een kind naar gewelddadig gedrag kijkt van een persoon en die persoon wordt daarvoor vervolgens beloond, dan zal het kind agressiever gedrag vertonen. Dit wordt aangetoond in volgende fragmenten

http://www.youtube.com/watch?v=ZeE_Ymzc1rE
http://www.youtube.com/watch?v=uMwOexrV6f
M&feature=related

Kan iemand dit verklaren?
Er is dus een verschil tussen een beloning waarnemen (zelfde gedrag uitvoeren) en zelf de beloning krijgen (zelfde gedrag minder uitvoeren)

Bedankt bij voorbaat
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: belonen of bestraffen?

Misschien heeft het ermee te maken dat bij herhaling je eigen beloning minder interessant wordt of zelfs gaat vervelen en sleur veroorzaakt. Als we daarentegen iemand anders zien genieten dan moeten we datzelfde ook geprobeerd hebben! Als we er vervolgens achterkomen dat het door anderen vertoonde gedrag inderdaad lonend is, dan is deze veronderstelling dubbel bevestigd. Dat maakt denk ik dermate diepe indruk dat er snel een ingesleten gedragspatroon kan ontstaan.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Psychostudent

Re: belonen of bestraffen?

Dat wil dus eigenlijk zeggen dat als een kind een agressief gedrag vertoont, we hem eigenlijk moeten belonen daarvoor indien we dit gedrag niet meer wensen?
Ik ken geen enkele ouder die zijn kind zo opvoedt...
Het is volgens mij gevaarlijk om dit experiment zo te interpreteren.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: belonen of bestraffen?

Natuurlijk moet slecht gedrag niet beloond worden. De mate waarin dit gedrag na de beloning zal afnemen is denk ik sowieso beperkt. Het gedrag kan naar mijn idee alleen volledig uitgebannen worden door het te ontmoedigen. Dat kan op vele verschillende manieren, die niet allemaal direct belonend of bestraffend zijn.

Het systeem van belonen en bestraffen uit de klassieke conditionering is bij mensen natuurlijk toepasbaar. Een andere manier van terugkoppeling is de mens een spreekwoordelijke spiegel voor te houden en hem aan het denken te zetten over acties en gevolgen. Ons abstract denkvermogen is voor ons snelle leerproces onmisbaar.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Psychostudent

Re: belonen of bestraffen?

Bedankt voor de reactie

om een kind te leren wat goed of fout is, is belonen of straffen misschien niet de ideale manier.
We moeten, zoals je al zei, misschien de kinderen er van bewust maken wat ze goed/mis doen.
Alhoewel een ferme uitbrander toch ook zo zijn effect heeft.

Stuff om over na te denken. De kerk ligt hoogst waarschijnlijk ergens in het midden :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: belonen of bestraffen?

Psychostudent schreef:Om een kind te leren wat goed of fout is, is belonen of straffen misschien niet de ideale manier.
We moeten, zoals je al zei, misschien de kinderen er van bewust maken wat ze goed/mis doen.
Ja joh, ik zie het al helemaal voor me, dat wordt vet lachen. 011
"Pietje, pappa en mamma vinden het niet goed dat je de goudvissenkom in de magnetron hebt gestopt.
Mamma lust geen gekookte goudvis en pappa vindt het zonde van zijn centjes om nieuwe goudvissen te kopen." 001_tongue
Dan toch maar liever die ferme uitbrander, zou ik zeggen!
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: belonen of bestraffen?

volhoudertje schreef:
Psychostudent schreef:Om een kind te leren wat goed of fout is, is belonen of straffen misschien niet de ideale manier.
We moeten, zoals je al zei, misschien de kinderen er van bewust maken wat ze goed/mis doen.
Ja joh, ik zie het al helemaal voor me, dat wordt vet lachen. 011
"Pietje, pappa en mamma vinden het niet goed dat je de goudvissenkom in de magnetron hebt gestopt.
Mamma lust geen gekookte goudvis en pappa vindt het zonde van zijn centjes om nieuwe goudvissen te kopen." 001_tongue
Dan toch maar liever die ferme uitbrander, zou ik zeggen!
Ben het deels met psycho eens; natuurlijk kun je niet in elke situatie tot in den treure uitleggen waarom iets niet kan/mag, maar om daar af en toe eens bij stil te staan spoort wel aan tot zelf nadenken. En dat laatste gebeurd uberhaupt al veel te weinig in onze samenleving, dus als we in ieder geval dan de nieuwe generatie aansporen tot ontwikkeling van zelfstandig denkvermogen..ik zeg; winst.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: belonen of bestraffen?

Mijn mening is dat je kinderen zou moeten belonen voor goed gedrag. Beloningen kunnen daarbij erg uiteenlopen. Het kan ook belonend werken als je het enkel met woorden aanpakt en de kinderen op een positieve manier aanspreekt. Beloningen hoeven niet saai te worden als je over enige creativiteit beschikt rondom belonen. Je kan daarin gaan afwisselen. Zo word het voor het kind niet saai, niet voorspelbaar en komt het ook nog eens voor uitdagingen te staan, omdat beloniningen veranderen. Zoals gezegd is een compliment gfeven in woorden en zo noden afwisselen met andere woorden ook prima. Het gaat erom dat het kind merkt dat het goed bezig is, dat hij of zij het goed doet en dat anderen dat opmerken en fijn vinden. Naar mijn mening geef je een kind op deze manier ook vertrouwen. Net zoals dat je een kind regelmatig zou kunnen aanspreken als het kind met iets bezig is of even lekker speelt.

Naar mijn mening is het niet gelijk een goed idee om het kind met grote verheffing van de stem aan te spreken als iets negatiefs zich voordoet. Het kind ontdekt en leert zo bij. Leert deels zo ook zelf wat goed is wat niet zo goed is. Wat wel begrijpelijk zou zijn is dat je de verheffing kan gebruiken als het vaker voorkomt. Maar eerst is het een idee om het kind uit te leggen wat er gaande is, wat niet goed is en wat het kind anders zou kunnen doen. Zonder uitleg kwaad worden, heeft niet veel zin en daar kan het kind ook onzeker door worden. Het kan zo zijn dat het kind weet dat het iets niet goed gedaan heeft, maar op deze manier dan niet precies wat. Uitleggen met eventueel voorbeelden is een goed idee en daarbij is het denk ik goed om er op "kindhoogte"bij te gaan zitten. Zo is er een gesprek op ooghoogte. Begrijpelijk dat een verheffing van de stem komt na een aantal keer stout en vervelend zijn, maar niet gelijk de stem gaan verheffen. Ik ben ook niet zo van het kind een (behoorlijke) tik geven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: belonen of bestraffen?

Psychostudent schreef:Uit mijn schaarse opleiding psychologie die ik tot nu toe genoten heb, heb ik onthouden dat als je een kind beloond voor bepaalde acties, hij deze minder zal uitvoeren. (wat niemand verwacht, toch?)
Ik zou overigens graag met eigen ogen willen lezen dat beloning bij kinderen juist niet leidt tot herhaling van bepaalde handelingen. Ik ben niet geneigd dit voetstoots te geloven.
Memories schreef:Ik ben ook niet zo van het kind een (behoorlijke) tik geven.
Ouders of volwassenen die kinderen een behoorlijk tik geven deugen niet!
Zo, kom maar op en spreek het eens tegen. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: belonen of bestraffen?

volhoudertje schreef:
Psychostudent schreef:Uit mijn schaarse opleiding psychologie die ik tot nu toe genoten heb, heb ik onthouden dat als je een kind beloond voor bepaalde acties, hij deze minder zal uitvoeren. (wat niemand verwacht, toch?)
Ik zou overigens graag met eigen ogen willen lezen dat beloning bij kinderen juist niet leidt tot herhaling van bepaalde handelingen. Ik ben niet geneigd dit voetstoots te geloven.
Memories schreef:Ik ben ook niet zo van het kind een (behoorlijke) tik geven.
Ouders of volwassenen die kinderen een behoorlijk tik geven deugen niet!
Zo, kom maar op en spreek het eens tegen. 001_tongue
Tja, geen of ze dan gelijk niet deugen, maar ik ben er absoluut geen voorstander van in ieder geval. Ik vraag mij af of het uberhaupt een oplossing is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: belonen of bestraffen?

volhoudertje schreef: Zo, kom maar op en spreek het eens tegen. 001_tongue
Ik spreek je tegen! Mijn antwoord vind je in het topic waarbij we het over een corrigerende tik hadden en wie daarvoor of op tegen is. Ik ben nog steeds van mening dat je in de uitzonderlijke gevallen gebruik zou mogen maken van de corrigerende tik, wanneer andere methoden de lading niet dekken. En voor verdere discussie verwijs ik je door naar dat desbetreffende topic, want daar staat de tegenspraak waar je naar zoekt.

Terug naar “Overige problemen”