HenkTerHeide

vraag over psychologie

Er is een verschijnsel waarbij mensen eeuwig doorgaan met het toepassen van een oplossing voor een probleem, waarbij het duidelijk is dat de oplossing niet werkt.
Maar ze gaan er mee door omdat hij vroeger ooit wel gewerkt heeft en zij het gevoel hebben dat het toch ooit weer zou moeten gaan werken.

Kan iemand mij vertellen hoe dit verschijnsel heet.

gr Henk
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: vraag over psychologie

Loyaliteit...? Rigiditeit...?
Gebrek aan flexibiliteit?
(Ooit werkte het, ten slotte.)

Gebrek aan zelfinzicht, sociale vaardigheden, probleemoplossend vermogen (want nu werkt het niet).

Of gewoon doorzettingsvermogen, want de aanname, dat wat vroeger werkte, in de toekomst weer gaat werken kan de nuchtere waarheid zijn.

Etc.etc.
Leeuwtjuh

Re: vraag over psychologie

Waanzin?

Afbeelding

IT-medewerker? (Een IT-medewerker doet keer op keer hetzelfde maar met diverse resultaten die allemaal niet werken)

Vastgeroest?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: vraag over psychologie

Afwezigheid van creativiteit gaat vaak gepaard met tunnelvisie.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
HenkTerHeide

Re: vraag over psychologie

Dat zijn allemaal oorzaken. Die best zouden kunnen kloppen.
Maar waar ik in geïnteresseerd ben is hoe het verschijnsel heet.
Leeuwtjuh

Re: vraag over psychologie

Geloof, vertrouwen, hoop? :P
elgebak

Re: vraag over psychologie

Is dat niet gewoon ineffectieve coping?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15119
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: vraag over psychologie

Volgens mij heet het gewoon 'incompetentie'. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: vraag over psychologie

In belgie noemt men het ambtenaar :badgrin:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: vraag over psychologie

HenkTerHeide schreef:Er is een verschijnsel waarbij mensen eeuwig doorgaan met het toepassen van een oplossing voor een probleem, waarbij het duidelijk is dat de oplossing niet werkt.
Maar ze gaan er mee door omdat hij vroeger ooit wel gewerkt heeft en zij het gevoel hebben dat het toch ooit weer zou moeten gaan werken.

Kan iemand mij vertellen hoe dit verschijnsel heet.

gr Henk
Ik weet niet waar je precies op doelt en in welke situatie dit is. Doorgaans is het zo dat mensen oplossingen toepassen die wel werken. Althans de meeste mensen doen dat. Mensen die weinig variatie kennen in hun gedragsrepertoire blijven doorgaan met de beperkte oplossingen die zij kennen en zullen daarom minder doeltreffend zijn omdat ze een beperkt gedragsrepertoire hebben en geen nieuwe oplossingen hebben geleerd of kunnen bedenken. Dit noemen ze iemand met een gebrekkig gedragsrepertoire. Vaak wordt dit veroorzaakt in de jeugd door overbescherming of overmatige kritiek waardoor iemand niet de kans heeft gehad om vrij te experimenteren met gedrag of een gezonde ontwikkeling van gedrag heeft aangeleerd maar gedrag heeft aangeleerd wat gebaseerd is op vermijding of confrontaties etc.

Verder heb je nog zoiets als bij de gokkasten. Gedrag dat (incidenteel) een beloning geeft (operante conditionering) werkt verslavend en nodigt uit tot het telkens weer proberen van dezelfde handeling in de hoop weer de vurig gewenste beloning te ontvangen. Iets wat het niet werkt als gedrag, dooft daarom sneller uit dan iets wat incidenteel wel beloond wordt. Dat laatste wakkert juist het gedrag sterk aan omdat er eens een moment komt dat het wel werkt.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Overige problemen”