GeheimKereltje

Levenloos

Hoi,

Ik begon van jongs af aan al met gamen, en langzamerhand heeft het zo'n beetje mijn leven overgenomen. Ik kom nauwelijks buiten en zit meestal altijd achter mijn PC. Als ik in het weekend wakker wordt doe ik meteen de PC aan en begin te gamen. Na school, als ik thuis kom ook. En dan als ik op Twitter kijk om te zien wat andere doen, is het chillen, wat mij verdriet doet hier in mijn eentje.

Ik ben bang om afgewezen te worden als ik vraag of ze willen chillen. Af en toe vragen mensen wel is met wie ik chill, maar daar weet ik geen antwoord op, dus l*l ik me eruit. Sinds kort is een vriend op het internet weggegaan omdat hij zich heeft beseft dat hij verslaafd is, net als ik, en dat heeft mij eraan herinnert wat voor leven ik leidt, en dat ik nu wil stoppen.

Ik ben gewoon onzeker en depressief over dit allemaal, hebben jullie misschien tips?

Groet en bedankt, GeheimKereltje.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Levenloos;

Hoi GK,

Welkom op het forum. :)

Wat denk ik heel belangrijk is bij zo'n situatie is het uitzoeken waar het mee is begonnen.
Want dat je nu een gameverslaving hebt, komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk.
Heb je zelf een idee hoe het is begonnen? Zijn er vroeger traumatische ervaringen geweest? Was je eenzaam? Was je een buitenbeentje? Iemand die emoties opkropt? Of was er een andere reden dat je je bent gaan storten op online spelletjes?
Als je weet waar het vandaan komt, weet je ook waar je als eerste punt aan moet werken om eraf te komen. En...dat is de negatieve ervaringen verwerken.

Ik wil je eigenlijk wel een compliment geven, want je beseft dat het niet goed gaat zo. Je wilt er wat aan gaan doen en dat is prima.

3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
GeheimKereltje

Re: Levenloos;

Dank je.

Ik denk dat het is begonnen, niet omdat ik een buitenbeentje was, ik had altijd gewoon vrienden enzo, ging naar buiten. Maar toen ik de online games ontdekte vond ik dat veel leuker, als er vrienden aan de deur kwamen had ik geen zin,dan zei ik dat ik ziek was bijv. om te gaan gamen.

Langzamerhand ging ik dan bijna nooit meer naar buiten, maar toen kwam er weer een periode van wel, dan weer niet, dan weer wel, en dan weer niet. Het wisselde af, het ging allemaal goed, er is niet echt iets waar ik de schuld aan kan geven, ik denk eerder aan mijzelf dan iets of iemand.

Ik weet het echt niet. :C
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Levenloos

Waarom stop je niet dan?
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Levenloos

SomsPijn schreef:Waarom stop je niet dan?
Verslaving is moeilijk om te stoppen. Zeker als het om dit soort verslavingen gaat.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
GeheimKereltje

Re: Levenloos

Omdat ik het natuurlijk wel leuk vindt om te gamen, maar tegelijkertijd mis ik het naar buiten gaan.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Levenloos

Ok begin dan eens met geleidelijk minderen, bv 2 uur gamen nadat je thuis komt en dan afspreken met jezelf dat je dan 2 uur naar buiten gaat of omgekeerd tussen door kun je dan eten en huiswerk doen, ook heel belangrijk. Als dit al heel moeilijk wordt moet je toch eens gaan denken aan een bezoekje aan de huisarts die kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog voor gedrags veranderende therapie.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
GeheimKereltje

Re: Levenloos

Ik vindt je tips heel bruikbaar maar ik denk niet dat ik een psychiater nodig heb, er is namelijk niets mis met mijn gedrag, ik snauw niet, ben amper boos en ik lach altijd wel. Ik denk gewoon dat het ligt aan dat ik mijzelf gewoon heb afgeschermd van de wereld. :C
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Levenloos

:lol: je hoeft niet gek of vreemd te zijn voor een psycholoog hoor. Maar als iemand vast zit in een bepaald ongewenst gedrag waar hij op eigen houtje niet uit komt dan heeft zo iemand wel wat handvatten om daarin te ondersteunen. Ok wel meestal op het geestelijk vlak dan voor ik wil stoppen met roken ben je waarschijnlijk niet welkom. :D
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
GeheimKereltje

Re: Levenloos

Ik denk niet dat het zó erg is, ik kan best stoppen als ik wil, en ik wil dit zelf oplossen. Als ik naar een psychiater ga, weten m'n ouders ervan en dat wil ik niet, want ik schaam me hier een beetje voor. Wel erg bedankt. :)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Levenloos

Dit soort verslavingsgedrag kan je alleen stoppen als je zelf ook echt wilt stoppen. Halfslachtige pogingen zullen niet helpen. Er over blijven praten ook niet. Je zult het werkelijk moeten doen.. en hier zit ook de kruk. Doen is voor jou Gamen. Dus om niet te Gamen moet je iets anders gaan doen. Doen houdt in dat je vervangend gedrag gaat aanwennen. Wat dat voor jou is, dat zal je zelf moeten gaan bedenken en inpassen in je dagelijks leven. Als ik echter lees dat je het contact met andere mensen /vrienden mist dan lijkt me voor de hand liggen dat je meer activiteiten in je leven gaat brengen die je samen brengt /doet met anderen.

Een keer naar de film gaan, sporten (teamsport ?), uitgaan of dingen bezoeken als popconcerten of weet ik veel wat je leuk vindt als jonge gast tegenwoordig.

Ik zelf vind ook dat ik af en toe teveel achter de pc zit. Zeker nu met het mooie weer, nodigt het leven me meer uit om iets anders te gaan DOEN. Ik zit minder achter mijn pc en ben meer bezig met anderen door samen leuke dingen te doen (uitjes naar buiten naar dierentuin, pretpark, winkelen, wandelen) of samen een film te kijken. Ik ben dol op tuinieren dus dat doe ik nu ook weer volop. En op vakantie gaan naar een andere omgeving, land of plaats is ook leuk om samen te doen en te beleven. Je deelt het samen, je kijkt er op terug en je houdt er mooie herinneringen aan over.. als je dingen samen doet.

Als je dadelijk terug kijkt op je leven en tot de conclusie komt dat je zoveel jaar zittend Gamend door gebracht hebt achter een pc, dan word je niet echt blij denk ik. Je kan beter terug kijken en wel blij worden van wat je gedaan hebt... Waar zou jij blij van worden als je terug gaat kijken dadelijk over 10 jaar ? Waar word je nu blij van.. als je terug kijkt op je huidige verleden ? Waarom doe je bepaalde dingen niet meer ?
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Levenloos

Sommige dingen herken ik wel vanuit mn eigen situatie :lol:

Ik zou nooit en te nimmer een afspraak cancellen vanwege de computer. (of het moet echt iets zijn waar ik totaal écht absoluut geen zin in heb). Misschien kun je daar eens over nadenken. Wáárom je liever achter de computer zit...? Ben je bang dat je iets mist? Dat je geen controle hebt over de situatie, je niet jezelf durft te zijn, vind je het 'chillen' wel echt leuk, etc. Ik heb voor mezelf al die vragen op een rijtje gezet, beantwoord over wat er precies speelt en geprobeerd om daar oplossingen voor te vinden en ga nu geregeld weg en 'een leven leven'. Dat geeft mij een stuk meer geluk als achter de pc blijven hangen. Die computer staat er ook wel als ik terugkom ;)
GeheimKereltje

Re: Levenloos

Leeuwtjuh schreef:Sommige dingen herken ik wel vanuit mn eigen situatie :lol:

Ik zou nooit en te nimmer een afspraak cancellen vanwege de computer. (of het moet echt iets zijn waar ik totaal écht absoluut geen zin in heb). Misschien kun je daar eens over nadenken. Wáárom je liever achter de computer zit...? Ben je bang dat je iets mist? Dat je geen controle hebt over de situatie, je niet jezelf durft te zijn, vind je het 'chillen' wel echt leuk, etc. Ik heb voor mezelf al die vragen op een rijtje gezet, beantwoord over wat er precies speelt en geprobeerd om daar oplossingen voor te vinden en ga nu geregeld weg en 'een leven leven'. Dat geeft mij een stuk meer geluk als achter de pc blijven hangen. Die computer staat er ook wel als ik terugkom ;)
Ik ben af en toe inderdaad best bang om iets te missen dat er dan op de game gebeurt, bijvoorbeeld iets leuks ofzo dat me kan promoten in rang. ( Ik game dus in een wereld waarop je doet alsof alles echt is; roleplay. ) Ik vind het chillen leuk ja, ik mis het soms wel. Je hebt misschien wel gelijk over dat ene dat de PC er nog wel staat als ik terug kom, maar ik wil niet volledig overgaan op chillen en nooit meer gamen. En ik ben gewoon een beetje onzeker als ik vraag of ze willen chillen, dan ben ik bang dat ze nee zeggen, of ze proberen eronder uit te komen zonder mij te 'kwetsen', dat ik zeg maar een 'undesirable' ben, niet gewilt dus. Ik vind je tips wel héél handig.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Levenloos

Ik gok dat je WoW speelt... Correct?

Ik ben zelf ook wel een tijdje een gamer geweest en veel spellen, zeker RPG spellen, kunnen inderdaad meeslepend zijn, je kunt je helemaal inleven in de hoofdpersoon. Maar zodra je het spel afsluit en je blijft in je hoofd in dat personage hangen, dan ben je er teveel mee bezig. Ik heb ergens het idee dat je in je hoofd voornamelijk in een fantasie wereld leeft, deels gebaseerd op de spellen die je speelt. Het lijkt erop dat dit eens steeds vaker voorkomend verschijnsel is onder de jeugd van vandaag, dus je bent niet de enige. Ik weet voor mijn eigen wanneer het genoeg is geweest en dan stop ik ermee, zorg dat je dat ook bereikt. En stoppen met gamen hoef je niet te doen, alleen te minderen.
If we don't get lost, we'll never find a new route.
GeheimKereltje

Re: Levenloos

Ik heb ooit WoW gespeeld maar ik ben daarmee gestopt, ik doe nu aan GTA RP, maar ik denk inderdaad veel aan de game, bijv. een probleem hoe dat op te lossen, of hoe ik hoger op kan komen bijv. Ik denk er nogal vaak aan, zelfs als ik niet speel. Behalve als ik op school ben, en toen ik altijd buiten was, dacht ik er ook nooit aan.
Nathan

Re: Levenloos

wel ik heb ook heel lang met dit probleem rondgelopen, zit ng altyd veel op de pc maar dat is omdat ik bijna niets anders te doen heb.
je moet gewoon nieuwe hobby zoeken, sport, meer buiten gaan enz. langzaam op bouwen en je komt er wel uit.
Ik zelf bn sinds kort begonnen met het houden van reptielen en amfibieen, zelf het terarium in elkaar zetten vraagt al heel veel tijd, ook wel wat geld, en de beestjes verzorgen enz. is ook tijdrovend :p maar dan denk je minder aan de pc omdat het gwn leuker is, nja, voor mij dan, verschild van persoon tot persoon.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Levenloos

Een soortgelijke situatie heb ik ook gehad. Heel lang heb ik daar ook niet uit kunnen komen en is de verslaving telkens weer teruggekeerd. Wat uiteindelijk geholpen heeft is inzicht krijgen.

Inzicht krijgen in waarom het gamen voor mij zo prettig was (voor mij voor een groot deel escapisme, opgaan in een mooie kleurrijke fantasiewereld, in je eigen zelfverzonnen personage).

Inzicht krijgen in het feit dat games eigenlijk veelal op hetzelfde neer komen en weinig nieuws brengen (althans de laatste jaren) en eigenlijk draait het vooral nog om meer, groter, meer mensen. (Grafisch gezien gaat het natuurlijk wel sterk vooruit, maar als je daarop geilt kun je altijd nog de wijde wereld in trekken, genoeg te zien zou ik zeggen.)

De mmo's van tegenwoordig zijn er natuurlijk ook voor een groot deel op gericht om makkelijk sociaal contact te maken en ook misschien wel als een soort teamsport. Het is toegankelijk voor iedereen, ook mensen die sociaal minder sterk in hun schoenen staan, of mensen die slecht kunnen sporten of dit simpelweg niet leuk vinden.

Door er eens op deze menier naar te kijken heeft mij persoonlijk erg geholpen. Hopelijk werkt het voor meer mensen met dit probleem.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Levenloos

Ik ben tevens vanaf mijn 6e constant met gamen bezig geweest. Eerst op de NES, toen de SNES, nintendo 64, playstation, toen de pc etc.
Ik deed het dagelijks, en heel veel. Vooral RPG's. Toch had ik best veel vrienden, en lang niet allemaal deelden ze mijn interesses. Ik denk dat je vrienden en 'gezond gamen' best kunt combineren. Wat ik wel begrijp is dat gamen enorm trekt, want de échte wereld is in vergelijking ook vaak gewoon doodsaai. :p

Het gevaar zit hem in mijn ogen inderdaad in de mmorpg's, die nemen vaak enorm veel tijd in beslag omdat je alles moet/wil bijhouden, en er telkens meer elementen aan worden toegevoegd. Het gaat in die games dan ook op lange termijn voornamelijk om status - iets dat er inderdaad vaak in het 'echte' leven aan schort.

Wat ik me wel af vraag; Bij het spelen van mmorgp's leer je vaak echt intens veel mensen kennen. Waarom ga je daar dan niet mee chillen? Als je er eventueel compleet vanaf zou willen; Stop, in 1x. Kap met het spelen van dat soort games, en zoek andere bezigheden. In het begin zal dat heel moeilijk zijn, maar na 1 á 2 weken zal dat gevoel verminderen. ;)

(Volgens mij kun je ook accounts verkopen, verdien je er ook nog iets aan.)

(Ik ben het trouwens zeker eens met de post van Radius. In mijn ogen is het tegenwoordig niets nieuws meer. Ik vind het zelfs inspiratieloos als ik het vergelijk met 'oude' games. Ze zijn trouwens meestal ook nog bijzonder makkelijk.)

Terug naar “Overige problemen”