Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Waarom toch starten met medicatie of niet

Hoi allemaal,
Ik denk dat het niet allemaal zo erg is, maar nu na een 9 maand naar de psychiater te gaan, had ik het gevoel dat deze wel aandrong om medicatie te starten!

Depressie en psychosociale stress zouden aan de basis liggen.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik veel geprobeerd heb om me beter te voelen.
Mijn grootste probleem is dat ik een masker opzet als ik buiten ga, maar eens de kids buiten en ik alleen in huis kom voel ok me enorm ongelukkig en dan slaat het toe.

Ik had gedacht dat met het lopen het gelukshormoon zou vrijkomen en ik me beter zou gaan voelen, nu loop ik dag om dag een 5-7,5 km maar merk er niets van :/

Ik vermoed dat medicatie zou kunnen helpen om me uit die vicieuze cirkel t halen... Maar ik heb zo een angst voor medicatie!
Gaat dit mijn leven niet beheersen dan
Wat als deze niet werkt
Ga ik elf nog kunnen denken en doen
Ga ik daar hartkloppingen van krijgen

... Pff
Ik weet het niet..
Ik ben er altijd zelf doorgekomen door moeilijke momenten en dan nu dit?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Er zitten voordelen aan het nemen van medicatie, maar er zijn uiteraard ook nadelen. Je kunt je het beste door je psychiater en je huisarts laten informeren over de werking en bijwerkingen van de voorgestelde medicatie. Op basis van die informatie kun je een afweging maken of je met medicatie wilt starten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Dank je volhoudertje voor je reactie!

Ik zie op het moment alleen de nadelen, ik heb schrik dat ik een stempel ga krijgen .... Hoe raar dit ook klinkt...

Ik vermoed zelf wel dat het het beste is.. Ik geraak niet gelukkiger met te lopen ik vraag me steedsaf wanneer ik me nu beter ga voelen...ik heb het gevoel in een cirkeltje te zitten.. Er zit zoveel in mijn hoofd en dan ook weer niets..dingen van vroeger die ik zelf verwerkt heb ( of veronden had) komen terug boven.. Ik voel me zo negatief daar waar ik vroeger zo happy en positief was..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

CAT schreef:Ik zie op het moment alleen de nadelen, ik heb schrik dat ik een stempel ga krijgen .... Hoe raar dit ook klinkt...
Schrik hebben van een stempel dat je eventueel gaat krijgen vind ik helemaal geen vreemde gedachte. Het lijkt me van belang dat je die angst ook bij je psychiater uitspreekt. Je hebt het vermoeden dat het het beste is om medicatie te nemen? Dat kan, maar medicatie heeft, naar mijn idee, alleen maar zin als je er zelf ook volledig achter staat.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Die stelling kan ik volgen!
Ik zoek naar antwoorden via het net niet dat dat het juiste is, maar merk wel dat ik in een fase van passieve doodswens zit.. Doodsgedachten heb ik met hopen gehad.. Maar verschiet ervan dat dit eigenlijk in een schema oploopt..

Ik begin wel het vermoeden te krijgen dat medicatie zal helpen.. Maar ik..weet het niet... En de kinderen dan? Stal dat ik slecht reageer wat dan?

Binnenkort moet ik terug.... Ik hoop dat ik dan hier iets over kan zeggen

:(
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

CAT schreef:Binnenkort moet ik terug.... Ik hoop dat ik dan hier iets over kan zeggen.
Ik wens je in ieder geval veel succes. Je kunt hier gerust je bevindingen delen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Bedankt volhoudertje! Bedankt om er hier te zijn
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Wanneer beslisten jullie om te starten met medicatie? Help!

Hoihoi,

Ik blijf met de vraag zitten of het allemaal wel erg genoeg is om medicatie te starten...

Kunnen jullie me helpen om te zeggen wat de doorslag was om te aanvaarden om medicatie te beginnen nemen


Ik ben radeloos... [zucht]
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Wanneer beslisten jullie om met medicatie te starten?help?

Hoihoi,

Ik blijf met de vraag zitten of het allemaal wel erg genoeg is om medicatie te starten...

Kunnen jullie me helpen om te zeggen wat de doorslag was om te aanvaarden om medicatie te beginnen nemen


Ik ben radeloos... [zucht]
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wanneer beslisten jullie om met medicatie te starten?hel

Je vraag is naar het eerdere topic geplaatst, Cat ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Niemand kan voor jou bepalen of het goed is om al dan niet te starten met medicatie. Dat kan je alleen zelf. Ik lees angst voor bijwerkingen, angst voor een stempeltje, angst dat medicatie je leven gaat beheersen. Kortom veel angst, negatieve gedachten en stress. Wat ik mis in je verhaal is of je ook therapie volgt of overweegt als het gaat om het verwerken van de angst, de nare doods gedachten en de stress. Een masker blijven dragen, ga je niet een leven lang volhouden. Het is ook niet helpend om beter te worden.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

hey ,
ik stond ook heel twijfelachtig tegenover medicatie.
maar uiteindelijk heb ik er toch een tijdje genomen. ik zag die pillen niet als 'geneesmiddel' maar wel als 'hulpmiddel' : ze stelden me in staat om therapie aan te vatten. zie het als een wandelstok die de wandeling net ietske makkelijker maakt door steun te bieden bij oneffen paden.
veel sterkte
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Verschrikkelijk... Kreeg geen woord gezegd.. Goed voorbereid met tekst die maar af te lezen was...verschillende rubriekjes van gevoelens waarover ik iet wou zeggen... Niets kwam eruit...ik ben gedegouteerd van mezelf...ik wil met de therapie stoppen.. Het lukt geen meter.. Ik voel me niet beter integendeel ..ik geef het op... Ik kan morgen teruggaan..maar twijfel... Ik denk ermee te stoppen ook al weet ik dat ik in een negatieve spiraal zal belanden... Maar misschien geraak ik er toch uit? Ik heb het altijd op mijn eentje gedaan?

006
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Hoi CAT,
Maar misschien geraak ik er toch uit? Ik heb het altijd op mijn eentje gedaan?
Wellicht. Maar er moet een reden zijn om te starten met deze therapie. Je doet zoiets niet voor de lol er moet ook ergens een resultaat mee zijn. Wat wil je ermee bereiken?

En als je het zelf kan, waarom heb je jouw persoonlijke doel dan nog niet bereikt? Misschien is het iets om over na te denken.

Geef het een kans. En als de behandelaar niets is kan je altijd vragen naar iemand anders.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Dankje koen,

Ik wil terug kunnen lachen.. Terug kunnen genieten van de kleine dingetjes... Ik wil alles wat blijft hangen uit het verleden eens zeggen maar dat lukt me niet! Ik heb het altijd moeten wegsteken niemand mocht het weten... Maar nu sta ik hier vast...

Mijn gevoelens kan ik niet zeggen... En ook ik krijg ze niet geeordend
Ik voel me wegglijden. En kan er niets aan doen...

Straks nieuwe poging ... Ik wil wel maar het lukt niet...hoezo ik dit aan?:,? Help
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Je schrijft dat jij je gedachten niet kan zeggen momenteel, kan je ze wel opschrijven?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Ja memories ik kan ze gedeeltielijk opschrijven..

Het is gelukt om de kleine rubrieken die in mijn hoofd spelen te lezen...
Ben opgelucht dat dit gelukt is hoewel ik beschaamd ben voor deze gevoelens en bang ben voor de reactie hierop! Maar ik wou deze zeggen gisteren al, en ben er vandaag toch in geslaagd! Het zijn dingetjes van nu en van vroeger maar die enorm boven komen en nooit verrot zijn vermits ik hiervan tegen niemand iets kon zeggen
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

CAT schreef:Ja memories ik kan ze gedeeltielijk opschrijven..

Het is gelukt om de kleine rubrieken die in mijn hoofd spelen te lezen...
Ben opgelucht dat dit gelukt is hoewel ik beschaamd ben voor deze gevoelens en bang ben voor de reactie hierop! Maar ik wou deze zeggen gisteren al, en ben er vandaag toch in geslaagd! Het zijn dingetjes van nu en van vroeger maar die enorm boven komen en nooit verrot zijn vermits ik hiervan tegen niemand iets kon zeggen
Wat de gevoelens en de gedachten ook zijn (want daar is hier nog niet helemaal duidelijkheid over) het is goed dat je daarover hebt geschreven. Dan kunnen de juiste mensen je waarschijnlijk ook beter helpen en kunnen ze samen met jou kijken hoe nu verder.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

CAT schreef:Verschrikkelijk... Kreeg geen woord gezegd.. Goed voorbereid met tekst die maar af te lezen was...verschillende rubriekjes van gevoelens waarover ik iet wou zeggen... Niets kwam eruit...ik ben gedegouteerd van mezelf...ik wil met de therapie stoppen.. Het lukt geen meter.. Ik voel me niet beter integendeel ..ik geef het op... Ik kan morgen teruggaan..maar twijfel... Ik denk ermee te stoppen ook al weet ik dat ik in een negatieve spiraal zal belanden... Maar misschien geraak ik er toch uit? Ik heb het altijd op mijn eentje gedaan?

006
Hoi CAT,
first things first: heel rot, dat je je zo voelt!!
:knuffel:
Mijn eerste therapie ging krek hier over.
Schaamte. Schaamte en angst.

Niet iedere therapeut heeft daar helaas kaas van gegeten - en ik vind dit gemodder ook GEEN enkele reden om anti depressiva te gaan slikken.
Mogelijk heeft het stoppen met deze therapie wel zin, en is zoeken geblazen naar iemand die met de moeilijker, pijnlijker emoties zoals schaamte en angst kan werken.

Ik vind het klinken naar "overleven": "ooit" was het zo, dat je gevoelens vertellen, of zeggen dat jij iets niet wilde, niet zag zitten etc etc - ooit was dat gevaarlijk.
Helaas: malle peuten denken : "ik ben therapeut en jij moet nu je gevoelens vertellen" - zo werkt dat dus niet bij iedereen.
Schaam je svp niet, dat jij "niet iedereen" bent!!!
Het is de taak van een goede peut om te weten hoe dit zit!!!
Ofwel: dit soort zaken benoemen, kijken of er vertrouwen opgebouwd kan worden, wat jij nodig hebt van de peut.
En als het jou niet lukt om belangrijke dingen te zeggen, heeft de peut gefaald in het opbouwen van een goede werkrelatie. Punt, uit.
Jij deed NIETS verkeerd! !

En helaas: nu is bij je peut het vertellen van je gevoelens nog steeds gevaarlijk: je klapt dicht.
Heel naar, dat dit zo is!
Maar neem hoe dan ook dit feit serieus.
Jij klapte dicht, dat heeft een reden - en DAAR 'moet' je op een of andere manier mee aan de slag.
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Thx Janneke,

Ik wou dit ehr zeggen! En ik ben blij dat die man zoveel geduld heeft met mij! Ik mis het vertrouwen on de mensen en daarom zal ik ook mijn gevoelens niet zeggen!
Ik had men werk ervan gemaakt en was razend dat het niet lukte om deze af te lezen.. Ik wou het zeggen, ik wou dat het er eens uit kwam al zijn het maar kleine flarden.. Maar dat die weet wat er in mijn hoofd draait!

Ik ben blij dat hij le de dag erna terug opgezet had want ik heb het toen kunnen lezen en ergens was ik blij dat ik een weg geopend had dat ik laten zien had wat er in mijn hoofd speelt!

Ik ben diegene die blokkeert, en hij heeft wel een paar keer gezegd dat ik beter eens nadenk over medicatie omdat ik er zo weigerachtig tegen sta.. Maar nu 10 maand later hoef ik nog steeds niets te nemen omdat ik niet wil! Dus ik denk dat die man wel ergens goed bezig is? Hoop ik..
De controloearts vroeg eveneens waarom ik geen medicatie wil nemen.. Want dat dit beter zou zijn.. Daarom mijn twijfels...

Maar aangezien ik snachts wakker lig met een overvol hoofd en ik amper slaap en moe ben... Voel ik dat ik op aan het geraken ben.. Ik probeer dag om dag te gaan lopen tussen 5 en 10 km.. Dat is het enige dat ik doe... Maar gelukkiger word ik er niet van . Ik heb het gevoel dat ik meer mijn lichaam wil laten afzien en tot op het breekpunt brengen ..om zo te rebooten? Ofzo..
Och pfff... Wat een warboel...
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

:( :( :( :( :( :(

Voel me zo alleen en verward.... Wanneer kan ik me terug beter voelen???? :evil:
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Maar aangezien ik snachts wakker lig met een overvol hoofd en ik amper slaap en moe ben... Voel ik dat ik op aan het geraken ben.. Ik probeer dag om dag te gaan lopen tussen 5 en 10 km.. Dat is het enige dat ik doe... Maar gelukkiger word ik er niet van . Ik heb het gevoel dat ik meer mijn lichaam wil laten afzien en tot op het breekpunt brengen ..om zo te rebooten? Ofzo..
Och pfff... Wat een warboel...
Je bent op een gegeven moment wel op met het wakker liggen met een overvol hoofd. Ik denk dat je moet focussen om zo snel mogelijk weer hele nachten te kunnen slapen. Want het schaad je gezondheid als je zo wakker ligt.

Wellicht een tip, ik weet niet of je er iets mee kan, maar niet geschoten is altijd mis. Maak een mindmap. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mindmap
* Pak een vel papier
* Teken een cirkel midden op het vel en zet je naam erin (of een bepaald soort onderwerp of iets anders).
* Schrijf alles op wat in je opkomt.
* Teken een lijn van het onderwerp naar de cirkel toe
* Net zolang je alles hebt opgeschreven wat er in je hoofd zit.

Het is voor mij dé manier om gegevens te ordenen. Chaos wat in mijn hoofd zit in z'n geheel te zien. Je kan per onderwerp eens een keer aanpakken.
CAT schreef::( :( :( :( :( :(

Voel me zo alleen en verward.... Wanneer kan ik me terug beter voelen???? :evil:
[AAI] Alleen voelen is nooit leuk. Hopelijk is die gedachte/gevoel snel over. [AAI]
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

Re: Waarom toch starten met medicatie of niet

Thx koen0069

Bedankt voor de tip! De moeite om het te proberen! En bedankt voor je berichtje...
Slapen ja... He werk je eraan? Ik ga volgende keer aan de doc toch medicatie vragen.. Het lukt me niet alleen 006
Gebruikersavatar
CAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:57

vandaag start medicatie

Hoi allen ,

Ik ben het moe om niet gelukkig te zijn en wetende wat ik heb, om te voelen als overleven.. Allemaal nare gevoelens die na een jaar psychiater er maar niet uitgaan.

Vandaag start ik met medicatie, mijn laatste hoop.. Zo voelt het evenals opgeven en falen

Ik heb nu nog controle over mijn hoofd maar i vergeet zoveel en heb momenten dat er nare gedachten doorspelen.. Daar heb ik dan schrik,voor dat ik gewoon verder doe, en ik op een moment iets doe of verkeerd doe waar ik op dat moment geen controle over had... Snap je?

Enfin, ik snap mezelf ook niet..

Ik hoop dat deze een nieuwe weg is

Gr
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: vandaag start medicatie

CAT schreef:Vandaag start ik met medicatie, mijn laatste hoop.. Zo voelt het evenals opgeven en falen
Hoop is toch altijd iets positiefs? Ik denk niet dat je jouw besluit moet zien als 'opgeven en falen'.
Daar schiet je niets mee op en zo'n houding werkt ook contraproductief.
Als blijkt dat iemand medicatie nodig heeft, dan kan er nooit sprake van 'falen' zijn.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”