Gebruikersavatar
famke87
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:29

wanneer begint medicatie te werken?

Ik slik momenteel antidepresiva, maar ik vraag mij af wat ik er van zal moeten voelen...
eerst slikte ik citalopram 20 mg, en moest na 2 weken weer terug komen voor controle bij de huisarts. Ik heb toen aangegeven dat het altijd beter kan, want het ging met up en downs, had wel eens een goeie dag en dan opeens kan mijn humeur omslaan, nog steeds was ik heel moe, ik dacht nog steeds aan zelfmoord, en had vaak huilbuien, ik dacht dat zal er vast wel bij horen, want het kon erger worden door de medicatie in het begin... Na de huisarts geweest en heb gezegd dat het altijd beter kon omdat ik altijd nog last had van mijn gedachten moe was en nergens meer geen zin had, en soms ook aan automuliteren deed.... Maar voelde me nog steeds slecht, op een enkele dag na....

Na 2 weken weer naar de huisarts geweest en heb eerlijk gezegd dat ik me nog slecht voelde, slecht slaap, vroeg wakker was en soms echt dagen had dat er niks uit mijn handen kwam, soms nergens zin in had, en nog veel huilbuien gehad... toen is het verhoogd naar 30 mg. Na 2 weken weer terug naar de huisarts

Ik merkte nog steeds geen effect.. Omdat ik nog steeds moe was, ga moe op bed en wordt moe wakker... Soms is mijn energie ver te zoeken, ik blijf maar piekeren en denk soms aan zelfmoord... werd er gewoon bang van en zag het soms niet zitten... voel me zelf niet meer... maar ik had het beter verwacht..

Maar nu heb ik van de huisarts fluoxetine gekregen en die ik slik ik nu een week, maar ik ben nog steeds moe en heb soms echt geen zin om dingen te gaan ondernemen.... Moet me soms er echt toe zetten en merk dat ik me nog even slecht voel, soms zo erg dat ik elke moment in huilen uitbarsten... Afgelopen week voelde ik me 2 dagen goed, ik had opeens zo veel energie en zin om dingen dat ik soms een beetje door draaf... Maar opeens slaat dat weer om en zie ik het niet meer zitten en voel ik mij zo slecht dat ik geen zin meer in het leven heb...

Maar wat zou ik eigenlijks echt van een anti depressiva moeten merken? Of is dit gewoon normaal, hoort dit erbij? En wanneer zou ik er echt iets van kunnen merken? Want slik nu al ruim 8 weken anti depressiva... mijn humeur kan zomaar omslaan maar ik blijf moe, wordt moe wakker en ga moe op bed...
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: wanneer begint medicatie te werken?

Hoi Famke,

Natuurlijk is het voor iedereen weer anders maar het kan wel eens weken duren voordat antidepressiva werken.
Vooral als je de pech hebt dat het eerste middel niet aanslaat (zoals bij jou kennelijk).
Hou goed contact met je arts.

Kennelijk merk je wel iets van de fluoxetine maar toch duurt het soms wel 6 weken voordat de werking optimaal is (twee weken is minimaal en 4 weken gemiddeld).

Het boek "Pil"van Mike Boddé gaat ook over antidepressiva (zijn eigen verhaal).

Nogmaals: bij iedereen gaat het weer anders.
Ik gebruik zelf trouwens venlafaxine en heb daarvoor paroxetine gebruikt.
Geef in ieder geval de moed niet op en vertel het aan je arts als je, je op wat voor manier dan ook niet goed voelt.

Sterkte en succes gewenst door tantejan
[045]
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: wanneer begint medicatie te werken?

Van de fluoxitine kan je ook moe worden als bijwerking. En het duurde bij mij 6 weken voor de fluoxitine werkte. Het is niet zo gek wat jij doormaakt. Soms is het gewoon even zoeken naar het juiste medicijn en het duurt gewoon lang voor je de werking weet.
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: wanneer begint medicatie te werken?

Even doorbijten. Straks komt er vast verbetering in. Van antidepressiva had ik dat ik me iets vrolijker ging voelen maar juist meer moe.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”