Bloempje

Gebruik Serlain en Xanax

Goedemiddag iedereen,

Sinds vorige week heeft de psychiater me Serlain 25mg voorgeschreven.
Alles ging goed tot ik gisterennacht via spoed moest worden opgenomen op de dienst cardiologie. Ik bleek hartritmestoornissen te hebben door de Serlain.
Ben dan opnieuw lans geweest bij de psychiater en deze heeft er me Xanax bik voorgeschreven om de neveneffecten te drukken.
Nu had ik gisteren voor ik ging slapen 0,5mg Xanax genomen maar ik was na 2u slaap al opnieuw wakker met opnieuw hyperventilatiesymptomen. Uiteindelijk ben ik 's morgens om half 3 opgestaan en heb ik 1mg Xanax genomen om de symptomen te drukken. Nadien ben ik na 1,5u in slaap gevallen en heb ik 7u aan een stuk doorgeslapen.
Maat gezien de dokter gezegd had dat om de 6u Xanax uitgewerkt is had ik op iets 1mg genomen als ik opgestaan ben om iets na 11u. Dit bleek echter niet zo'n goed idee want ik moest een uurtje nadien opnieuw in bed kruipen omdat ik volledig groggy was. Heb dus ondertussen opnieuw 3u geslapen.

Heeft er nog iemand ervaring met nevenwerkingen van Serlain en het gebruik van Xanax erbij?

Alvast bedankt!

Bloempje

Black Rose

Re: Gebruik Serlain en Xanax

Door antidepressiva heb ik cervicale dystonie ontwikkeld in het verleden, die ook niet verdween na het stoppen met de medicatie.
Uiteindelijk via homeopathie van af geraakt.
Later nog andere antidepressiva geprobeerd met steeds dezelfde beginnende symptomen ; dus kan en zou er ook geen meer willen nemen.

Xanax daarentegen is een tranquillizer (benzodiazepine) die niet wordt gegeven tegen depressies maar om tot rust te komen.
Eén van de weinige waarvan ik net verward werd i.p.v. rustig in mijn hoofd, maar hangt echt af van persoon tot persoon : ik ken mensen die er wel van rustig worden, echter van andere tranquillizers waar ik goed op reageerde niet.

Wat je echter best niet doet is ervan uitgaan dat je opnieuw een tranquillizer moet innemen wanneer de vorige uitgewerkt is...
In feite worden ze voorgeschreven om maar een bepaalde periode in te nemen en daarna af te bouwen.
Ook al worden ze vaak levenslang genomen ; het is niet de bedoeling om bij te nemen zodra ze uitgewerkt zijn daar erg verslavend.
Zolang mogelijk uitstellen om de volgende in te nemen :nod:
Wanneer je ze een tijdje neemt ga je om dezelfde rust te krijgen de dosis moeten verhogen. Als je dat kan verhinderen door zo lang mogelijk uit te stellen kan je dat een verslavingsproblematiek besparen.

't Zijn geen snoepjes, als stellen sommige dokters antidepressiva en tranquillizers nog voor als onschuldige geneesmiddelen.

Janneke

Bloempje schreef:Goedemiddag iedereen,

Sinds vorige week heeft de psychiater me Serlain 25mg voorgeschreven.
Alles ging goed tot ik gisterennacht via spoed moest worden opgenomen op de dienst cardiologie. Ik bleek hartritmestoornissen te hebben door de Serlain.
Ben dan opnieuw lans geweest bij de psychiater en deze heeft er me Xanax bik voorgeschreven om de neveneffecten te drukken.
...heeft ook een cardioloog zijn mening gegeven over de medicatie...?
De standaard om hartritmestoornissen te drukken is nl. GEEN benzodiazepine zoals xanax (op recept psychiater), maar dat een cardioloog (na beoordeling EEG etc.) bijv. propanolol voorschrijft.

En idd: xanax en zusjes zijn nogal verslavend (en hebben ook andere grote nadelen) dus slik het iet langer dan nodig...!

(En hartritmestoornissen lijken soms op hyperventilatie, maar op het EEG zie je nadrukkelijk het verschil.)

Bloempje schreef:Nu had ik gisteren voor ik ging slapen 0,5mg Xanax genomen maar ik was na 2u slaap al opnieuw wakker met opnieuw hyperventilatiesymptomen.
Maar hoe dan ook: heel naar!!
Bloempje schreef: Maat gezien de dokter gezegd had dat om de 6u Xanax uitgewerkt is had ik op iets 1mg genomen als ik opgestaan ben om iets na 11u. Dit bleek echter niet zo'n goed idee want ik moest een uurtje nadien opnieuw in bed kruipen omdat ik volledig groggy was. Heb dus ondertussen opnieuw 3u geslapen.
Waar haalt die arts dat toch vandaan...??

Het farmacotherapeutisch kompas heeft als halfwaardetijd voor alprazolam (= xanax is een commerciele naam) 12 tot 15 uur.
Na 12 tot 15 uur (ook bij mensen met een gezonde lever zijn er individuele verschillen) zit de stof nog voor de helft in je lijf.
Na 24 tot 30 uur heb je nog een kwart in je bloed,
na 48 tot 60 uur nog een achtste.

(Na 6 uur uitgewerkt - dan heb je een halfwaardetijd "nodig" van anderhalf uur ofzo. Geen 12 uur.)

Dus ja, dat je volledig groggy was, dat snap ik wel.

Bloempje

Hallo iedereen,

De cardioloog heeft gezegd dat de hartritmestoornissen hyperventilatie zijn en me naar huis laten gaan, daarop heb ik op eigen initiatief contact opgenomen met de psychiater om te vragen of het eventueel een neveneffect kon zijn van de Serlain. Daarop heeft hij me een voorschrift voor Xanax geschreven om de 6u 0,50mg.

Wat ik dus niet neem, ik neem enkel 0,25mg als ik voel dat ik onrustig word en er zelf niets kan aan doen op dat moment. De Xanax werkt, denk ik, al na een half uur dus hoef ik mezelf toch geen hele dag te drogeren? Ik vind het helemaal geen oplossing om zomaar een kalmeringsmiddel in te nemen tegen een neveneffect van een medicament dat met werd voorgeschreven om op termijn rustiger te worden...

Ik snap dat ik op deze moment medicatie nodig heb maar ik wil graag ook nog zonder pillen de deur uitkunnen...

Woensdag mag ik opnieuw op consultatie en ik ga toch eens vernoemen dat ik me niet goed voel bij de medicatie. Oké, ik snap dat antidepressiva hun tijd nodig hebben om te beginnen werken maar op deze moment is het net of ze me meer kwaad doen dan goed. Ik ben overdag nog meer moe dan ik al was en 's nachts slaap ik nog steeds niet of onrustig... Ik had vroeger zoveel energie en nu heb ik evenveel energie als een versleten schotelvod.

Ik heb de stap gezet om naar de dokter te gaan omdat ik zo zenuwachtig was dat ik mijn benen niet kon stilhouden, ik soms woedebuien had voor de grootste futiliteit en het slecht van al dwangneurose aan het ontwikkelen was maar nu lijkt het alsof het erger wordt ipv beter... :(

Janneke

Hoi Bloempje,
wat jammer, dat artsen kennelijk zulke oogkleppen op hebben...
Je was "zo zenuwachtig dat ik mijn benen niet kon stilhouden, ik soms woedebuien had voor de grootste futiliteit en het slecht van al dwangneurose aan het ontwikkelen was" - voor alle duidelijkheid: heel naar!
...en die problemen kunnen idd een beetje worden gedempt met antidepressiva van de groep ssri - dat klopt wel. (Maar dempen is uiteraard niet: het probleem oplossen.)
En, helaas: de eerste 6 weken is het vaak zo, dat je slechter wordt van de illen, ipv. beter.
(Om die 6 weken te overbruggen is het idd usance om benzo's zoals xanax te geven - zodat je, i am sorry, idd een hele dag gedrogeerd bent.)

Goed, om woensdag te vertellen, dat je dit de weg toch niet vindt...!

Want aan de problemen zelf is zo te lezen nog niets gedaan, maar je hebt wel volop te maken met bijwerkingen.

Heb je zelf ook ideeen, hoe jij de problemen zou willen oplossen, bijv gesprekken met een psychotherapeut...? Dan kun je dat woensadg ook meteen inbrengen.

Bloempje

Goedemorgen...

Ik ben al eenmaal bij de psychotherapeut geweest en die vond het nodig dat ik ook de psychiater bezocht omdat er wel nood was aan ondersteuning door medicatie.
Mijn volgende afspraak met haar was normaal vorige week woensdag maar dan was ik in het ziekenhuis, ik mag nu dus terug op 5 juli...

Ik moet zeggen dat als ik er buitenkwam ik me wel wat "lichter" voelde. Ze had wel al enkele dingen aangehaald waar ik nog niet had over nagedacht... Zoals het feit dat ik voor mijn vriend (we zijn intussen een jaar samen) veel aan de kant heb geschoven dat ik graag deed en dat dat niet hoeft... Of dat ik me voor veel dingen verantwoordelijk voel of persoonlijk aangesproken voel en dat dat helemaal niet nodig is.

Het verandert niet meteen iets maar ik denk er dan wel over na...

Ik ben ooit al eens naar de psychotherapeut geweest als puber en toen schreef ik veel op, misschien moet ik dat nu ook eens proberen... Wie weet helpt het me.

Nu woensdag neem ik de Serlain 2 weken dus als het effectief zo is dat ik 6 weken geduld moet hebben dan kan het alleen maar bergop gaan... De psychiater sprak over 3 maanden eer ik het gevoel zou krijgen dat het goed werkt...

Ik heb al zoveel dokters afgelopen omdat ik zoveel symptomen had dat ik me er nu echt wil in vastbijten, ook al spreek ik dan over meer slechte dagen dan goede en over het feit dat een werkhervatting er niet onmiddellijk zal inzitten... Maar ik wil het graag een beetje comfortabel hebben ook, beetje minder moe, minder droge keel en minder hyperventilatie en ik zou al een heel ander mens zijn. We leven op hoop... :)

Janneke

Hoi Bloempje,
aan sommige aspecten van hyerventilatie kun je heel goed zelf iets doen, zonder te hoeven wachten op een therapeut.
Denkbaar heb je een "hypertoon middenrif". Hypertoon is potjeslatijn voor te hoge spanning in de spieren.
Nou is je middenrif een peesplaat (staat in alle boekjes) maar die peesplaat beweeg je met behulp van je spieren. En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon. Dus wellicht ook bij jou...

Oefening 1.
Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.

Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening ;) nummer 2.
Koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - (En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!)
Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", oefening 1 zit in die richting.
Spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet, oefening 2 zit in die richting - probeer daar een tussenweg in te vinden...!

...en je kunt voor jezelf een "turfschriftje" maken, en telkens kort opschrijven, wat er zoal vooraf ging aan hyperventilatie. Zodat je er mogelijk patronen etc. in kunt gaan zien.
(De psyholoog had het over 'je persoonlijk aangesproken voelen, terwijl dat niet hoeft' - wellicht zijn dat de momenten, dat je gaat hyperventileren. Nou, dan ga je alvast goed nadenken over "waarom het niet, of niet alleen jouw pakkie-an is".)

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”