happiness

obessieve-compulsieve stoornis bij sociaal contact

Hallo iedereen, ik weet niet of iemand dit meegemaakt heeft of herkent. Mijn angsten komen meestal voor bij sociaal contact. Eens ik met iemand in contact moet komen, beginnen die dwanggedachten mij aan te vallen. Ik heb hierdoor VEEL vriendschap verloren en zelfs in mijn dagdagelijks leven, lijd ik hieronder. Die hardnekkige gedachten gaan meestal over dat ik boze ogen heb en dat ik zo anderen mensen zal schaden door alleen naar hun te kijken. Dit maakt dat ik sociaal contact zoveel mogelijk vermijdt of anders probeer ik niet in de ogen van anderen te kijken. Dit maakt mij alweer schuldig tegenover de ander en ik mij weer vanbinnen zo slecht voel en zosnel mogelijk van die akelige situatie wil vluchten. Onlangs heb ik zelfs een opleiding stopgezet door dit probleem. Het is allemaal niet gemakkelijk , het maakt je leven ZUUR !!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: obessieve-compulsieve stoornis bij sociaal contact

happiness schreef:Die hardnekkige gedachten gaan meestal over dat ik boze ogen heb en dat ik zo anderen mensen zal schaden door alleen naar hun te kijken.
Zijn er al eens mensen dood neer gevallen omdat je naar ze gekeken hebt? Vast niet.
Toch lastig als je er desondanks in gelooft dat je zulke vermogens bezit, terwijl je
logisch gezien heel goed weet dat het onzin is.
* Liebe Macht Frei *
Amanda3785

Re: obessieve-compulsieve stoornis bij sociaal contact

Hey Happiness,

Ik herken je probleem zeker wel. Ik heb zelf jaren last gehad van sociale angsten en uiteindelijk kwam ik amper mijn huis nog uit. Het is echt slopend om daarmee te leven en ik kan me voorstellen hoe je je voelt.

Heel erg jammer dat je je opleiding op hebt moeten geven hierdoor. Heb je al gedacht om hier hulp voor te vragen? Ik kan het je echt aanraden. Het heeft mijn leven verandert.

Groetjes,

Amanda
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: obessieve-compulsieve stoornis bij sociaal contact

Frustrerend lijkt me dat. Zelf heb ik weleens last gehad van een 'holle' blik in de ogen, wat op veel mensen een afstotende of schokkende werking had. Dit is moeilijk te beheersen, maar door me er meer op te concentreren en mezelf een optimistischer instelling aan te meten is de blik in mijn ogen als ik anderen mag geloven ook vriendelijker geworden. Als je weet waar het probleem zit kan je met de juiste conditionering vaak goede resultaten behalen. Succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”