Zwijgzaam

Bang voor vrije tijd?

Als ik het druk heb, verlang ik naar vrije tijd. Heb ik vrije tijd, dan krijg ik soms paniek aanvallen. Met andere woorden, zorgen dat ik het druk heb en gewoon door blijf knallen met mijn studie etc., zorgt voor het gevoel alsof ik op het punt sta om in te storten door alles wat gaande is. Maar als ik vrije tijd heb, raak ik in paniek, omdat ik er niet mee om kan gaan, wat ook deels kom door het probleem dat ik heb gehad met eten, en ik uit verveling in vrije tijd hier heel veel in mijn hoofd mee bezig ben.
Schiet lekker op zo. En nu sta ik voor de keuze: werk ik als een gek door aan mijn studie, om er maar zo snel mogelijk allemaal vanaf te zijn. Of neem ik rust, die ik misschien wel nodig heb, maar mij extreem beangstigd. Keuzes maken is niet een van mijn kwaliteiten ;)

Dit berichtje is niet echt een vraag of iets dergelijks. Meer gewoon even mijn gedachten uittypen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Bang voor vrije tijd?

Soms voel ik me erg nutteloos als ik niets te doen heb, en daar kan ik dan behoorlijk gestresst door raken. Echter als ik me dan ga bezighouden met iets dat tegelijk productief en ontspannend is, waar ik dus rustig van wordt en resultaat mee boek, voel ik me naderhand een stuk beter. Schilderen, knutselen met computerhardware, of iets doen aan je conditie kunnen activiteiten zijn die je helpen de tijd op een bevredigende manier te doden. Zo krijgt angst geen ruimte om je te overweldigen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bang voor vrije tijd?

Het lijkt er op dat er dingen zijn waar je erg bang voor bent of waar je liever niet aan denkt. Op het moment dat je niets om handen hebt, dan komen die onlustgevoelens boven, dan komt die angst naar boven, dan komen er dingen richting je waakbewustzijn die je kennelijk hebt weggestopt, verdrongen hebt of waar je moeite mee hebt maar er niet graag over na denkt of praat. Ik zie in jouw gedrag een soort van vluchtgedrag psychisch. Je vlucht in je studie, in druk zijn om maar niet dat andere te hoeven voelen.

Waar loop je voor weg ? Wat zit je zo dwars ? Waar ben je bang voor ? Wat vind je moeilijk ?
Inzicht als Uitweg..
Zwijgzaam

Re: Bang voor vrije tijd?

Na het plaatsen van mijn bericht, heb ik het met mijn vader enigszins besproken, waarna ik inderdaad tot de conclusie kwam dat ik waarschijnlijk ergens voor aan het vluchten ben. Vandaar dat ik heb besloten het rustiger aan te doen met mijn studie door mijn thesis pas volgend jaar te doen, en dit proberen aan te pakken. Ik merk nu al wel dat ik voordelen voor aan mijn keuze (wetende dat ik iets voor mijn studie niet per se NU MOET doen, zorgt ervoor dat ik het doen ervan daadwerkelijk leuk vind!) maar tegelijkertijd bang ben voor de momenten dat ik niets ga hebben. Ik ken mezelf, ik denk heel veel na. Te veel. Waardoor het soms in een negatieve spiraal terecht komt. Gelukkig had ik me twee weken geleden al ingeschreven voor een workshop over piekeren, en heb ik vandaag mijn eerste cursusdag gehad van de 2. Niet dat het zo opgelost gaat worden, maar er is tenminste iets van een begin.
Zwijgzaam

Re: Bang voor vrije tijd?

Helemaal k*t als je deze vrije tijd spendeert in een omgeving die niet bepaald positief wat betreft vrije tijd is: ouders die in hun vrije tijd niks doen, uit verveling/lusteloosheid slapen overdag, onbenullig tv kijken, en dan uit verveling maar vele pakken koekjes wegwerken. Fijn, als je zelf als kind nog kampt met eetproblemen uit je verleden. Ik wil graag het huis weer uit, maar ben ook te bang dan vaak helemaal alleen te gaan zijn in mijn vrije tijd.
Ik weet het, ik zit te zeuren. Maar soms voelt zeuren gewoon even lekker :)
Laatst gewijzigd door momo op 12 mar 2012 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: schuttingtaal aangepast
Hawk L.

Re: Bang voor vrije tijd?

Zwijgzaam schreef:Ik weet het, ik zit te zeuren. Maar soms voelt zeuren gewoon even lekker :)
Je weet het. En je zeurt trouwens niet. ;)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Bang voor vrije tijd?

Zwijgzaam schreef:Ik ken mezelf, ik denk heel veel na. Te veel. Waardoor het soms in een negatieve spiraal terecht komt. Gelukkig had ik me twee weken geleden al ingeschreven voor een workshop over piekeren, en heb ik vandaag mijn eerste cursusdag gehad van de 2. Niet dat het zo opgelost gaat worden, maar er is tenminste iets van een begin.
Hoi Zwijgzaam,
wat is er voor jou fout aan '(te) veel nadenken'....? Hoe ontstaat die negatieve spiraal dan...?
Want dat je de negatieve spiraal niet wilt, dat snap ik. Maar wat is de link met veel/ te veel nadenken...?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bang voor vrije tijd?

Je hebt dus eigenlijk geleerd dat verveling verdreven kan worden met ondermeer eten ? En verder heb je eigenlijk niet geleerd om met vrije tijd goed om te gaan ? Denk aan hobby's, sport, uit gaan, puzzelen of iets dergelijks ? Dus doe je niet veel en gaan je hersenen malen lijkt het wel want eten kan niet want daar had je al problemen mee gehad.
Inzicht als Uitweg..
happiness

Re: Bang voor vrije tijd?

Ik ken mezelf, ik denk heel veel na. Te veel. Waardoor het soms in een negatieve spiraal terecht komt.
Dit herken ik ook , zwijgzaam. Ik ben ook altijd een piekertje geweest en als ik niets voor handen heb, heb ik bange voorgevoelens. Dus voor mij, is het dan ook aangeraden om toch bezig te zijn. :)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”