-Judith-

Wat zijn jouw goede eigenschappen ?

Temidden van alle ellende, is het soms opbeurend eens naar je goede eigenschappen te kijken... wat zijn 5 goede eigenschappen van jezelf ?

Ik heb ze alvast voor mezelf op een rijtje gezet :

1. empatisch - invoelend
2. luisterend
3. gevoelig (al keert zich dat soms wel tegen me :) )
4. gevoel voor humor
5. flexibel
inactieve gebruiker

Van 1 t/m 4 dezelfde en ipv 5, want ik ben allesbehalve flexibel :P , kunstzinnig (als beschouwer/luisteraar, beoordelaar).
Leuk topic Judith.
Jouw avatar kan trouwens wel in het 'wat is dit' topic geplaatst worden...hij doet me denken aan een schilderij van Gerhard Richter maar ik zal nog even niet raden hier...

Liefs, Klaas
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

die vraag word vaker gesteld aan mij, maar ik ben er nog steeds niet achter wat die zijn..
Every passing minute is a chance to turn it all around
inactieve gebruiker

dus als eerste zou je al bescheidenheid kunnen noemen, Wen. En wat siert een mens méer?! :)
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

is bescheidenheid dan iets positiefs?
maar ja ik moet gaan.. denk er vandaag nog wel eens over na ;)
Every passing minute is a chance to turn it all around
Siddartha

Doorzettingsvermogen

Opgeruimdheid (schone opgeruimde omgeving)

Gericht op "wij" ipv "ik"

Humor (als ik vrolijk ben)

Zachtaardig

Sidd
Zomaariemand

ik kan aleen maar slechte dingen over mezelf bedenken... Misschien moet ik beter mijn best doen. Aan het einde van deze dag een lijstje van mij, ok?
-Judith-

Iedereen heeft goede eigenschappen, Zomaariemand, je vindt er vast wel enkele, daar ben ik van overtuigd, als je erg goed nadenkt, zelfs wel meer dan 5 :)
Linny

:shock: Vijf, dat is moeilijk.

Eens zien hoe ver ik kom:

* zorgzaam
* vechter

:oops: Na een tijdje nadenken kom ik echt niet verder dan dit. Misschien later ook meer.
*Larissa*

5 is inderdaad wel errug veel :D

Steel er 1tje van jou Judith.. Flexibel, maar dan wel op een andere manier..

Kan nog steeds mn benen in mn nek leggen :P

ennuhh verder... :roll: Hmm, don't know..
inactieve gebruiker

Mag ik vijf van jouw vele goede eigenschappen noemen Larissa?

Zorgzaam
Liefdevol
Begripvol (grooooot emphatisch vermogen om in de terminologie van Judith te blijven)
Bijzonder gewetensvol (overmatig eigenlijk, maar dat klinkt te negatief, misschien moet ik zeggen 'bovenmenselijk' of 'onrealistisch')
Zachtmoedig; op vrede, harmonie, afgestemd/ingesteld/aangelegd

Dat zijn er vijf, zou gemakkelijk aan de dertig/veertig kunnen komen, maar we houden ons aan de regels. :P
Annn

-gevoelig
-empathisch
-denk vaak na over dingen en wil het goede kiezen
-idealistisch
-creatief
-ik kan mezelf heel onserieus nemen :lol:
-hulpvaardig (niet bij alles, soms vraagt mijn ma om mee de afwas te doen en daar zie ik soms wel tegenop :D maar ik doe het wel hoor)
-vredelievend

ja en als ik nog wat denk zijn er nog dingen, maar ik ga niet alles gaan ospchrijven. En over de slechte eigenschappen kan ik een even lange lijst schrijven hoor :D
Ik ken mezelf gewoon heel goed, ik denk aan alle mogelijke eigenschappen en denk dan: heb ik dat of niet?

Misschien een tip voor de mensen hier die niet zo goed hun goede eigenschappen kunnen vinden: zoek gewoon eigenschappen, random, en denk eens goed na of die bij je kan passen.
Het is veel moeilijker als je gewoon aan jezelf denkt en daar een eigenschap bij wil plakken. (moeilijker voor mensen die het om te beginnen al niet zo makkelijk vinden)

waarom schrijf ik dit op en post ik dit? geen idee, ik verveel me :D
Ik heb 3 maand vakantie :shock: Hmm ik wil wel iets leuks gaan doen ofzo, in een bos gaan wandelen of kajakken.
Kzie wel.
En dieren helpen ook.
martine 2

ik kan er ook geen enkele bedenken,sorry
Wolfje

direct, wat soms een valkuil wordt doordat ik bot word

duidelijk, gaat gepaard met direct zijn.

krachtig, de bovenstaande geven mij een kractige uitstraling

zelfvertrouwen, dit lijk ik vaak uit te stralen

empatisch, ik kan soms net iets te goed mijzelf verplaatsen in een ander of in eenandere context, dus hiermee moet ik ook oppassen.

Wolfje
Betty

Dat ik niet perfect ben
Een vechter.
FFr

Zo een topic die bedoeld is als positief, heel leuk, toch ben ik wel negatief, heb niet veel goede eigenschappen, maar heb ze wel, al worden die voornamelijk overschaduwd door me negatieve.

- Aardig: Dit vinden mensen althans
- Behulpzaam: Uhm ik wil graag helpen
- Gevoelig: Ik voel erg mee met anderen
- Creatief: Uhm designen, tekenen, gedichten makend
- Vredelievend: Uhm haat ruzie's etc
- Begripvol: Ik snap anderen en hun problemen wel.
pop

Firefree schreef:Zo een topic die bedoeld is als positief, heel leuk, toch ben ik wel negatief, heb niet veel goede eigenschappen, maar heb ze wel, al worden die voornamelijk overschaduwd door me negatieve.

- Aardig: Dit vinden mensen althans
- Behulpzaam: Uhm ik wil graag helpen
- Gevoelig: Ik voel erg mee met anderen
- Creatief: Uhm designen, tekenen, gedichten makend
- Vredelievend: Uhm haat ruzie's etc
- Begripvol: Ik snap anderen en hun problemen wel.
en meer dan 5 =D>
Ook voor jezelf zijn door, om te beginnen je onderschrift te veranderen
want die klopt voor geen meter..
FFr

pop schreef:
Firefree schreef:Zo een topic die bedoeld is als positief, heel leuk, toch ben ik wel negatief, heb niet veel goede eigenschappen, maar heb ze wel, al worden die voornamelijk overschaduwd door me negatieve.

- Aardig: Dit vinden mensen althans
- Behulpzaam: Uhm ik wil graag helpen
- Gevoelig: Ik voel erg mee met anderen
- Creatief: Uhm designen, tekenen, gedichten makend
- Vredelievend: Uhm haat ruzie's etc
- Begripvol: Ik snap anderen en hun problemen wel.
en meer dan 5 =D>
Ook voor jezelf zijn door, om te beginnen je onderschrift te veranderen
want die klopt voor geen meter..
Uhm oke, wat bedoelt ge met " Ook voor jezelf zijn" ?
*Larissa*

Aardig denk ik dat pop bedoelt.. en je onderschrift is nie bepaald aardig naar jezelf toe..

XxX
Larissa
Mier

*Rustig
*Zachtaardig
*Luisterend oor
*Flexibel
*Merk dat mensen mij snel vertrouwen en weten dat ik mij aan mijn woord houd
Cygne

Ik kom niet veel verder dan

- eerlijk... :oops: En dat wordt vaak zelfs niet eens gewaardeerd ;) Dat eerlijk zijn.
Wolfje

Dooske schreef:Ik kom niet veel verder dan

- eerlijk... :oops: En dat wordt vaak zelfs niet eens gewaardeerd ;) Dat eerlijk zijn.
de waarheid voor anderen kan hard zijn, maar jij bent inderdaad eerlijk en dat komt ook naar voren in je antwoord

Wolfje
pop

*Larissa* schreef:Aardig denk ik dat pop bedoelt.. en je onderschrift is niet bepaald aardig naar jezelf toe..

XxX
Larissa
idd larissa
Afbeelding
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

De goede ondermeer: eerlijk, hulpvaardig, optimistisch, gestructureerd, creatief.

De slechte heb ik niet. NIemand heeft slechte eigenschappen. Die bestaan namelijk niet. Hetgeen men een slechte eigenschap noemt is slechts een "doorschieten" in de goede eigenschap.

Iemand die goed kan praten en daar in doorschiet...gaat kletsen, onnodige mauwen etc. Dat doet niets af in het verbaal goed zijn...hij schiet er alleen in het negatieve in door..voor zover het door de ander of hemzelf als negatief wordt ervaren.

Het omgekeerd positieve van autoritair zijn is....leiding kunnen geven, dingen tot stand brengen.
Het omgekeerd positieve van perfectionisme is....kritisch kunnen kijken naar iets, relativeringsvermogen
Het omgekeerd positieve van star zijn is.....vasthoudend, vastberaden en doorzettingsvermogen hebben...

Maar ook ..

Het omgekeerd negatieve van flexibel zijn is....met alle winden mee waaien, geen eigen mening hebben, niet tot iets structureels komen.
Het omgekeerd negatieve van eerlijkheid is...ongevoelig worden, bot zijn, omgeving benadelen
Het omgekeerd negatieve van hulpvaardigheid...zichzelf verliezen, ten koste van alles de ander willen helpen, de ander afhankelijk maken of geen kans gunnen op zelfstandigheid.


Het is maar net hoe je het bekijkt namelijk. Je kan alles in het negatieve trekken en denken dat de wereld een vat vol ellende is...
Maar je kan je ook aanleren (als je het van nature niet hebt of even kwijt bent) om in alles het omgekeerd positieve te vinden. Want die is er...je ziet het alleen niet.

De goede lezer heeft nu vast door dat goede eigenschappen eigenlijk ook niet bestaan...Het zijn gewoon eigenschappen die je wel of niet..in meer of mindere mate hebt. De etiketjes goed en slecht zijn enkel etiketjes die je ergens op plakt, geplakt hebt of geplakt hebt meegekregen vanuit je cultuur en opvoeding...Iets wat wenselijk of onwenselijk is. De ene keer is iets positief en als je er te ver in doorschiet wordt hetzelfde negatief.. Wenselijk/onwenselijk.

Voor de mensen met (ex)partners...Wat vond je het allerleukste aan je partner toen je hem of haar leuk begon te vinden ? Moet je eens kijken wat nu het meest irritante is aan je (ex)partner. Vaak zie je namelijk dat dit het doorschieten is, in hetgeen je eerst zo leuk vond.
In mijn geval : ik ben een goede prater, kan gezellig zijn en mijn introverte man vindt dat heel leuk aan mij, dat ik zo makkelijk en helder kan praten. Maar als ik er in doorschiet...dan vind ie mij maar een grote mauwerd en had ie liever dat ik soms eens mijn mond hield in bepaalde situaties, daarbij ben ik geen makkelijke in discussies en kan soms vervelend eerlijk zijn.. :lol:

Wat je ook soms ziet in communicatie is dat mensen hetzelfde ding, verschillend beleven. Perfectionisme bijvoorbeeld vindt men vaak iets goeds, terwijl mijn Marokkaanse collega, perfectionisme als iets slechts ziet. De andere collega vindt het het hoogste ideaal en legt de lat heel hoog voor zichzelf maar ook voor haar collega's die dat dan weer hinderlijk vinden en zich gestresst en onder druk gezet voelen. Aan de ene kant wordt er wel kwaliteit geleverd en wordt er hard gewerkt maar het gaat ook wel eens ten koste van de sfeer, de collegialiteit en samenhang op de afdeling. Het kan ernstig zijn als mensen de lat niet kunnen halen en hierdoor afbranden.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

nou heb er vandaag wel een beetje over nagedacht..
maar ben niet verder gekomen dan dit:
- goed luisterd naar andere
- anderen mensen graag willen helpen
- meestal vriendelijk tegen iedereen..

maar de rest weet ik neit..
Every passing minute is a chance to turn it all around

Terug naar “Positieve verhalen en tips”