Karin63

Eigen emoties controleren

Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Wanneer je in jouw leefomgeving gekwetst, bekritiseerd of vernederd wordt door de woorden van anderen, hoe reageer je dan? Verlies je je zelfbeheersing en reageer je kwaad of slik je je woede in en duw je het terug naar binnen? Word je daarna nog kwader terwijl je er meer over nadenkt en is je humeur slecht geworden? Voor een gewoon persoon is het heel moeilijk om zijn gevoelens goed onder controle te houden in dit soort situaties. Een goede beoefenaar echter zal in staat zijn om deze beproevingen met een kalm hart te benaderen en zal zich heel beheerst gedragen tijdens deze crisis.

Er is een verhaal dat als volgt gaat: op een dag toen Boeddha voorbij een dorpje kwam, waren er enkele mensen die bij hem kwamen en tegen hem spraken op een heel onbeleefde manier, en sommigen gebruikten zelfs lelijke woorden. De Boeddha stond rustig te luisteren, en zei dan: "Bedankt om tot bij mij te komen. Ik moet verder gaan, want de mensen in het volgende dorp verwachten mij. Maar wanneer ik morgen terug kom, zal ik meer tijd hebben. Indien je me meer dingen wil zeggen, kom dan morgen maar tot bij mij."

Deze mensen konden niet geloven wat ze met hun eigen oren hoorden en wat ze met hun eigen ogen zagen. Wat gebeurde er met deze persoon ? Iemand van hen vroeg aan de Boeddha : "Hoorde je onze woorden eigenlijk wel? We spraken over jou alsof je niets was en je reageert hier helemaal niet op!"

De Boeddha antwoordde: "Indien je een reactie wil van mij, dan ben je te laat. Je zou tien jaar geleden bij mij moeten geweest zijn. Dan zou ik gereageerd hebben. Gedurende de laatste tien jaar echter ben ik bevrijd van de controle door andere mensen. Ik ben niet langer een slaaf en ik ben de meester van mezelf. Ik doe dingen die gebaseerd zijn op mezelf, en reageer niet volgens anderen."

Ik heb een ander verhaal gehoord: een persoon koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, zegt de persoon die de krant koopt steeds vriendelijk "dank u". Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem : "Kijkt hij altijd zo wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja."

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?"

De persoon antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Het is waar! Waarom laten we onze gevoelens bepalen door de gedragingen en woorden van andere mensen? We kunnen andere mensen niet stoppen in hun omgang met ons, maar we kunnen onze gevoelens beheersen en ze niet laten beïnvloeden door anderen. Het vereist natuurlijk een proces van de cultivatie van onze xinxing (morele karakter, de aard van de geest) om dit te bereiken. Laten we beginnen met onze innerlijke toestand te veranderen en laten we onze eigen gevoelens bepalen.

Bronvermelding: Clear Harmony

De voorbije jaren leerde ik dankzij Falun Dafa en met vallen en opstaan eigen emoties te controleren. Met controleren bedoel ik emoties observeren, nakijken, beheersen en laten verlopen zoals ik wil. Het was niet gemakkelijk om dit te bereiken maar ik heb nu controle over eigen emoties en dat geeft me iedere dag weer een gevoel van tevredenheid en innerlijke rust. Wat er ook op mijn pad komt, ik laat me niet meeslepen door emoties. En dat voelt echt heel goed! Het leven veranderde niet en er komen nog steeds beproevingen op mijn pad, maar mijn geest veranderde en hierdoor ontstond er een hemelsbreed verschil.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tekst. :nod:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Eigen emoties controleren

Vertel eens wat meer over Falun Dafa. In je voorstel topic had je er al eens naar verwezen.
Ik ken het alleen als iets waar de Chinese autoriteiten niet zo blij mee zijn.
* Liebe Macht Frei *
Karin63

Re: Eigen emoties controleren

Hey Volhoudertje, leuke nicknaam heb je gekozen! [045]

Op het forum mag geen link worden geplaatst, ik zal wat informatie geven die je ook kan terug vinden op de website.

Falun Dafa is een zeer oude vorm van Qigong. Qigong is de praktijk van het verfijnen van lichaam en geest door speciale oefeningen en meditatie. Falun Dafa, ook wel Falun Gong genoemd, is door Dhr. Li Hongzhi bekend gemaakt in 1992 en wordt nu over de gehele wereld door meer dan 100 miljoen mensen beoefend.

In Falun Gong wordt de geest gecultiveerd door Xinxing (de aard van de geest, morele kwaliteit) te verhogen. Xinxing toont overeenkomsten met wat wij in het westen deugden noemen, maar het omvat veel meer dan alleen deugden. Xinxing wordt verhoogd door zich steeds meer in overeenstemming te brengen met de universele principes, Zhen-Shan-Ren. Dit staat voor:

Zhen = waarheid, waarachtigheid, eerlijkheid, oprechtheid
Shan = mededogen, compassie, naastenliefde, goedheid, vriendelijkheid
Ren = verdraagzaamheid, tolerantie, geduld, doorzetting

Hoe meer men in overeenstemming is met deze universele principes, hoe dichter men bij zijn ware zelf is. Hoe men zijn Xinxing kan verhogen en hoe men cultivatie kan beoefenen volgens Falun Dafa is uitgelegd in de boeken Falun Gong (introductietekst) en Zhuan Falun (hoofdwerk), geschreven door Dhr. Li Hongzhi.

De cultivatie van het lichaam in Falun Gong is erop gericht het lichaam te zuiveren en te transformeren, zodat alle slechte materie verwijderd wordt. De cultivatie van het lichaam in Falun Gong bestaat uit een vijftal oefeningen. Er zijn 4 staande oefeningen en één zittende oefening. Hoe de oefeningen moeten worden uitgevoerd staat beschreven in het boek Falun Gong. Daarnaast is er een videoband verkrijgbaar, waarop de oefeningen door Dhr. Li Hongzhi zelf stap voor stap uitgelegd en voorgedaan worden. De oefeningen zijn geschikt voor alle leeftijden en ze zijn gemakkelijk te leren. Ze hebben een zeer positieve invloed op de gezondheid. Na langere beoefening wordt bij het uitvoeren van de oefeningen een meditatieve toestand vereist, een lege doch bewuste geest.

Alle activiteiten van Falun Dafa zijn gratis. Op het internet zijn alle boeken en videoclips van de oefeningen gratis te downloaden. Om de oefeningen te leren kan je ook langsgaan bij een dichtbijzijnde oefenplaats. Iedereen is er welkom en de praktijk is volledig gratis. Op de officiële webpagina van Falun Dafa kan je alle informatie lezen. De website kan je vinden bij mijn profiel.

Om het zo kort mogelijk te zeggen is Falun Dafa een combinatie van oefeningen, meditatie en leven volgens de principes waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid.

Ik voel me zo goed dankzij deze methode en ervaar een grotere hoeveelheden energie, verminderde vermoeidheid, betere gezondheid, grotere weerstand tegen ziektes, betere slaap, emotionele balans, een gevoel van kalmte, een positiever perspectief, verbeterde relaties, meer zelfbewustzijn, een dieper gevoel van betekenis, spirituele groei, enz.

De Chinese Communistische Partij was eerst heel blij met Falun Dafa maar de toenmalige leider Jiang Zemin werd heel jaloers op de enorme populariteit van Falun Dafa (100 miljoen beoefenaars op enkele jaren tijd) en verbood het in juli 1999. China's atheïstische Communistische Partij (CCP) heeft angst voor alle groepen buiten haar controle, in het bijzonder diegenen die leven volgens een andere ideologie. De Partij heeft verscheidene malen getracht alle religieuze uitingen in China te vernietigen. Tot op de dag van vandaag kunnen rooms katholieken, vele protestanten en Tibetaanse Boeddhisten niet vrij hun geloof uitoefenen en lopen voortdurend risico op arrestatie en foltering. Tegen 1999 werd Falun Gong een "natuurlijk" doelwit toen het de grootste en snelst groeiende spirituele groep in China werd. Rapporten van de Chinese overheid gaven aan dat er 100 miljoen beoefenaars waren verspreid over China. Meer over de vervolging kan je lezen op de website Falun Info.

Sinds de Chinese Communistische Partij aan de macht kwam in het jaar 1949, is ze tot op heden verantwoordelijk voor de moord en hongerdood van ongeveer 80 miljoen mensen. Google maar eens op negen commentaren op de Chinese Communistische Partij. Daar kan je een samenvatting lezen van enige beruchte campagnes van de CCP.

Terug naar “Positieve verhalen en tips”