xavier2203

5x8 uur werken beter voor mij dan 4x10

Ik heb hier geplaatst omdat ik er zeer positief over ben dat ik beter 5 dagen lang 8 uur werk, ipv 4 dagen maak van 10.

Ik heb pasgeleden een test gedaan op werk en mocht wegens omstandigheden mijn voorkeur kiezen. Ik heb eens 4x10 uur gewerkt en de voordelen en nadelen bekeken. En ik heb vooral gekeken naar de tijd die ik won of verloor aan de leukere dingen doen in mijn vrije tijd en het financiele plaatje.

Als ik 5 dagen lang 8 uur per dag werk, ben ik inclusief reizen en pauze 50 uur bezig met werk. Dan heb ik ongeveer Ma tot Vr 5 keer 6 uur aan vrije tijd, 1 uur 's ochtends mee gerekend.
Thuis ben ik nog fit genoeg om het een en ander te doen na het eten tot meestal 21 a 22 uur; sport, hobbies, etc.

Als ik 4 dagen lang 10 uur per dag zou werken, zou ik inclusief reizen en pauze 50 uur met werk bezig zijn. Dan heb ik van Ma tot Do 4 keer 3,5 uur aan vrije tijd, 'sochtends meegerekend. Thuis ben ik niet bepaald fit genoeg om het een en ander te doen na het eten want ik ben pas rond 8 uur thuis en zit op de bank uitgerust om 21 uur. En ik regelmatig een uur eerder naar bed omdat ik veel moeier was.
In voorbeeld 1 heb ik door de weeks 30 uur aan vrije tijd waarvan ik 15 uur aan leuke dingen doen kan besteden, sport, hobbie etc.

In voorbeeld 2 heb ik dat waarschijnlijk helemaal niet. MAAR vrijdag, of de extra vrije dag, heb ik in vergelijking met vb 1 ruim 10 winst. Haal er 2 uur extra uitslapen vanaf en ik praat over 8 uur extra vrije tijd ongeacht of het ook gaat om leukere dingen doen.

Qua financien werk ik niet meer of minder, dus de inkomsten bleven gelijk.
2 dagen achter elkaar voor een groot gedeelte thuis zitten is zo af en toe nog te doen voor mij. (Beetje de stad in gaan en cafeetje pakken is er natuurlijk wel bij.
3 dagen werd moeilijker en ik kreeg meer de drang om het huis uit te gaan; musea, nog een avond cafe, bioscoop, meer ov reizen (want ik heb geen auto.)

Conclusie voor mij: 4 dagen werken en 3 dagen vrij klonk erg aantrekkelijk, maar achteraf vond ik 5 dagen toch beter om de financiele redenen en omdat ik mijn sport en hobbies beter kon doen omdat het meer verspreid was. Eigenlijk zou het beter zijn om dinsdag, woensdag of donderdag vrij te nemen, misschien dat dat het idee verminderd meer uit huis te willen gaan. Maar die optie was er niet.
TheEmperor85

Re: 5x8 uur werken beter voor mij dan 4x10

Ik werk 6x8 uur (2x ochtend,2x middag,2x nacht) en dan 4 dagen vrij.
Dat werkt beter voor mij dan de 'kantoortijden'. Werk zo gemiddeld maar 33 uur, en met 31% ploegentoeslag toch een 3e aan extra inkomsten.
Maar het is maar waar je voor kiest uiteraard :)

Terug naar “Positieve verhalen en tips”