Sander1986

Ontspanning

Ik heb het hier in mijn eigen topic ook al een beetje over gehad. Ik moet van mijn psycholoog dingen zoeken waar ik ontspanning mee kan vinden. Wat geeft jullie ontspanning? Roept u maar, het kan niet gek genoeg.
Liezel

Re: Ontspanning

Sporten, met name kickboksen. De lichamelijke inspanning zorgt voor mentale ontspanning. Ik kan namelijk alleen maar met het sporten bezig zijn, anders is het gevaarlijk.

Om de aandacht even af te leiden gebruik ik puzzelboekjes. Heb ik altijd bij me.

Laatst heb ik een ontspannende gezichtsmassage gekregen, heerlijk.

'Gewone' ontspanningsmassages (rug, schouders en eventueel kuiten en voeten) vind ik ook altijd prettig.

Een flinke wandeling maken. Eventueel met een muziekje erbij.

En soms ook gewoon toegeven aan m'n humeur en de hele dag in m'n pyama op de bank hangen met films, cola en chips.
Thundersheep*

Re: Ontspanning

- Een stevige boswandeling.
- De hond een goede kambeurt geven.
- Autorijden.
- Zingen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ontspanning

Sander1986 schreef:Roept u maar, het kan niet gek genoeg.
De binnenstad van Heemskerk slopen met een gestolen shovel! 011

Sorry, ik kon het niet laten om even naar dat incident te verwijzen waar Heemskerk ooit wereldberoemd mee is geworden. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Ontspanning

Wat ik altijd doe:

Zingen, schrijven, voor me uit staren, wandelen/fietsen, werken, huiswerk maken zodat ik niet hoef na te denken over andere dingen, films kijken, youtuben, boek lezen, dansen, gitaar proberen te spelen, sporadisch mensen platbombarderen met nutteloze pbtjes, filmpjes maken die nergens op slaan en uploaden, foto's maken van de meest extreem wazige dingen en die vervolgens wissen, online gamen, mediteren etc.

Voor me uit zitten staren is daarbij het meest gevaarlijkst. Voordat ik het weet ben ik al 4 uur verder namelijk. Ik vergeet compleet de tijd en het levert daarbij soms gevaarlijke situaties op, ik zal er verder niet echt over uit wijden, maar trust me, that happens all the time. Brengt me heel vaak in posities waar ik niet in wil zitten. Treinreizen duren bij mij nooit echt lang. Ik ga zitten, ik staar, en ik ben ineens aan de andere kant van Nederland en voor mijn gevoel ben ik pas een half uur verder.
TheEmperor85

Re: Ontspanning

Sander1986 schreef:Ik heb het hier in mijn eigen topic ook al een beetje over gehad. Ik moet van mijn psycholoog dingen zoeken waar ik ontspanning mee kan vinden. Wat geeft jullie ontspanning? Roept u maar, het kan niet gek genoeg.
Je hebt een goede muzieksmaak..geeft dat je geen ontspanning?
(de muziek dus, niet de smaak).
Tja als het lekker weer is met een goede fles cola op't terras in de achtertuin naar een brandende vuurkorf staren..Heel ontspannend!
Stuk door het bos met de hond (heb je'n hond?)
Stuk langs de zeedijk met de hond (heb je een zeedijk?)..
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Ontspanning

Paardrijden, muziek luisteren, ontspanningsoefeningen (doe ik eigenlijk alleen als ik niet kan slapen), lezen en tv kijken.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Sander1986

Re: Ontspanning

Jeetje, wat een reacties. Bedankt.

Die shovel ja. Dat waren nog eens tijden. Ik was toen nog heel jong, maar ik heb me laten vertellen dat hij niet zo blij was dat zijn vriendin het had uitgemaakt. Gevaarlijke mensen, die Heemskerkers.

Ik lees veel bekende dingen, zoals wandelen, sporten, boek lezen, film kijken, de hond uitlaten (ik heb geen hond, ook geen zeedijk trouwens ;) ). Muziek kan mij soms wel ontspanning geven ja.

Iets minder bekend: Voor je uit staren. Voor me uit staren kan ik niet zo goed. Dan komen mijn gedachten me halen. Zingen, kan ik niet en ik zou er niet ontspannen van worden. Grappig dat jij in autorijden ontspanning vind, Sheep. Ik word er juist heel gespannen van.

Misschien moet ik toch weer eens serieus gaan mediteren. Is er iemand die aan yoga of Tai Chi doet?
Mickey~

Re: Ontspanning

ik geloof dat er elders op het forum iemand schreef over het verlangen naar een sexbuddy. Nu schijnt seks ontzettend ontspannend te zijn.....


:P
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ontspanning

Seks ontspannend? ... hm ... ik noem het altijd de 'horizontale lichaamsrecreatie'. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ontspanning

Nu schijnt seks ontzettend ontspannend te zijn.....
(bloos) vooral in je eentje, zo is mijn ervaring. (De echte ontspanning is uiteraard na afloop. De sex zelf kan uiterst prettig zijn "maar je wordt er wel moe van".)

Ik doe al jaren aan yoga en 'aanverwante' dingen. Soms leg ik meer de nadruk op de ethische dingen (Oh - 'laat ik nou niet begeren, ik ben goed genoeg!!' Neem afstand en lach...) soms op al die malle houdingen (hoofdstand mits correct = met rechte nek en "korte kin" uitgevoerd, kan helpen je gedachten snel stil te maken - uiteraard: begin niet op eigen houtje aan een gevorderde oefening als hoofdstand!) en soms doe ik meer met meditatie.
Lessen alexandertechniek zijn ook de moeite waard. Tai chi heb ik geen ervaring mee, maar 'staat op mijn lijstje'.

En er zijn CD's, die je hersengolven beinvloeden
"Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden.
Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen.
Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn. (Tobben en malen vallen hier ook onder.)
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven. Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta.

Je ene oor (via de koptelefoon) krijg een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor.
Met je bewustzijn hoor je het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Door het verschil in geluid tussen links en rechts kan een CD (waar dat effect in zit gebouwd) je hersens naar bijv. alfagolven 'sturen'. En word je dus uit de 'onrust' van "beta" gehaald.
Mijn ervaring is dat ik goed slaap op CD's met alfa en/of theta en dat CD's met delta bij mij weinig doen. (Kennelijk is die afstand te groot.)(Soms ben ik ontspannen en zet een delta CD op en ga liggen - soms verveel ik me, misschien door de begeerte "NU moet HET gaan gebeuren...!" - en soms is het idd heel bijzonder.

Kosten: via het internet kun je bijv. bij de firma brainsync voor plm. 15 dollar 1 CD kopen. (Je hebt een creditcard nodig en het ding moet over de oceaan worden gevlogen, of je doet een dowload op MP3 - maar het hoeft dus geen honderd euro te kosten. In NL had je ooit, in Amsterdam, de winkel egosoft, die ook een aantal van dit soort dingen had.)
Sander1986

Re: Ontspanning

Mickey~ schreef:ik geloof dat er elders op het forum iemand schreef over het verlangen naar een sexbuddy. Nu schijnt seks ontzettend ontspannend te zijn.....


:P
:D Misschien dat ik daarom gisteravond onbewust naar dat topic werd toegetrokken. Ik had in dat topic trouwens al aangegeven dat ik geen interesse had :p Zoals volhoudertje al aangaf is Marcel30 een man.
Janneke schreef:Lessen alexandertechniek zijn ook de moeite waard.
Bedankt voor je reactie, Janneke. Aan die goeie ouwe alexandertechniek heb ik lang niet meer gedacht. Ik had er jaren geleden eens iets over gelezen. Werkt dat ook ontspannend? Ik dacht dat het met een betere lichaamshouding aanleren te maken had. Dat over die tonen op CD ga ik een andere keer nog wat aandachtiger lezen trouwens.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ontspanning

Hoi Sander,
puur feitelijk gaat Alexandertechiek idd over 'een goede lichaamshouding' of in plaatselijk jargon:"Correct gebruik van jezelf" (=je lichaam). Maar net als bij yoga: 'correct' wil zeggen met precies de goede spanning.
(;) Ga je staande compleet en totaal ontspannen, dan zak je door je knieen, etc.etc.)
En alles wat je 'te veel aanspant' vertaalt zich in subtiel net niet correct ;) rechtop staan - en dat wordt heeel zachtjes gecorrigeerd. Heel prettig (en soms heel confronterend).
(Naast rechtop staan zijn er nog wat houdingen, waaronder lekker liggen op tafel. Maar itt yoga, waar je vaak veel houdingen in een uurtje les doet - wordt hier iedere houding heel grondig aangepakt.)
Matta87

Re: Ontspanning

Leeuwtjuh schreef:Wat ik altijd doe:

Zingen, schrijven, voor me uit staren, wandelen/fietsen, werken, huiswerk maken zodat ik niet hoef na te denken over andere dingen, films kijken, youtuben (...)
dat van dat huiswerk werkt bij mij ook als ik echt heftige spanning heb, het is dan echt extreem moeilijk om te gaan zitten en die pc aan te drukken (of schrift te openen) maar als je eenmaal bezig bent zijn je gedachten alleen nog maar bij hetgeen dat je aan het doen bent.

Voor de rest helpt lopen wel voor mij, maar alleen als je niet "jagend" gaat lopen: de spanning eraf probeert te lopen. Juist langzaam lopen en concentreren op de ademhaling helpt dan bij mij.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Hoe ontspan jij?

Een vraag die regelmatig terug komt in het geheel bij dit forum is: Hoe ontspan jij? Hoe kan je ontspannen? Manieren om jezelf niet overwerkt of overspannen te voelen. :nod:
Manieren om het sombere gevoel wat te dempen of juist toe te laten en beetje bij beetje bij jezelf te komen. Hoe doe jij dat? Welke manieren zijn bekend?

Ik zelf kan heerlijk ontspannen van een hete douche of rustige muziek. Daarbij is rustige new age muziek me niet onbekend. Een meditatie of een wandeling in een park of bos vind ik ook prettig. Ik kan momenten hebben dat ik lekker door de natuur fiets of plekken op zoek waar ik niet zo vaak kom.
Als ik mij bij iemand vertrouw, kan ik daar ook regelmatig doorbrengen. Dat ontspant me en brengt me ook aan het lachen. Klanken die me helemaal meenemen naar een ander deel van de wereld, vind ik heerlijk en het geeft rust.
Ik kan ook uren achter elkaar lezen. Of het nou een informatief, humoristisch, of wat zwaardere kost is, meestal ontspan ik bij een boek of leuk tijdschrift.

Een fijn gesprek met eventueel humor en een beetje positief sarcasme kan ik op zich ook wel van genieten. En natuurlijk, is mijn bed een grote vriend van me. Het ontspant mijn lichaam ook, niet alleen mijn geest. Gewoon momenten lang voor me uit staren of omhoog staren vanaf mijn bed en dan proberen nergens aan te denken. Eigenlijk probeer ik dan even echt van de wereld te zijn. Dan hoor ik ook niets meer om me heen en droom ik weg.
In bepaalde winkels momenten lang lekker zoeken en kijken ontspant mij ook. Even geen tijdsbesef. Even met iets leuks bezig zijn. Zo vind ik het ook heerlijk om gewoon ergens te gaan zitten, en te blijven zitten, alsof ik niets beters te doen heb. En eigenlijk is dat dan ook zo. Dan hoef ik even niets en kan ik genieten van elke persoon die dan toevallig voorbij gaat. Met uiteraard de hoi en de hallo erbij. Zo vriendelijk zijn ze wel.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Nathan

Re: Ontspanning

Muziek,
Pian spelen, of een ander instrument.
Muziek luistere en wandelen, of die twee mengen.
Hardlopen is heel ontspannen d heb ik horen zeggen! :p
Matta87

Re: Ontspanning

Nathan schreef:Muziek,
Pian spelen, of een ander instrument.
Muziek luistere en wandelen, of die twee mengen.
Hardlopen is heel ontspannen d heb ik horen zeggen! :p
En je staat ook wat steviger in je (hardloop)schoenen: meer conditie, een fitter lichaam..
ik loop zelf bij een atletiekvereniging: dat is leuker dan alleen lopen(heb jaren alleen gelopen) alhoewel dat ook af en toe nog steeds lekker is hoor (vooral in het bos, zachte ondergrond voorkomt ook heftige schokbelasting).

Ze hebben allerlei niveau's op de vereniging, bij iedere vereniging. Dus mocht je interesse hebben: laat je niet afschrikken door die marathon figuren met 8% vet percentage (vel over been), want er zitten ook mensen bij "die van lekker eten houden" 001_tongue

Terug naar “Positieve verhalen en tips”