2_flow_4

waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Een mens wil maar wat graag gelukkig zijn. Maar wanneer zijn we nou écht gelukkig? Wat is écht geluk? En waarom lijken we als we het geluk gevonden hebben er steeds weer vanaf te drijven?

We zijn continu op zoek naar dat wat ons een intens gevoel van tevredenheid geeft, tevredenheid met nieuw verworden status, een leuk hebbendingetje, een relatie, lekker eten, etc. We denken dat we ons tevreden voelen met alles om ons heen, en daarmee tevreden zijn met onszelf. Maar wat daarna??? De tevredenheid duurt maar heel kort en ondertussen zijn er al weer allerlei nieuwe behoeftes die bevredigd moeten worden om ons gelukkig te voelen, ofwel het hele circus begint weer opnieuw, en zijn we keer op keer opnieuw overtuigd dat het geluk zit in nèt dat ene kleine dingetje wat er nog niet is. Ons ego heeft bakken met brandstof nodig om de boel draaiende te houden
Vergelijk ons mensen eens met de rest van de dierenwereld. Er is geen andere diersoort die psychisch net zo gekweld wordt (zichzelf kwelt) als wij. Andere diersoorten hebben dan ook geen ego die dat gevoel van kwelling projecteren. We maken het onszelf dus gewoon heel erg moeilijk. De grote vraag is alleen, waarom?!

De mens is de meest succesvolle diersoort op aarde. We beheersen de aarde zoals geen enkele andere diersoort dat kan,…..en tóch,…kunnen we niet tevreden zijn met onszelf, met wat er is. Een dier gaat eten zoeken als het honger heeft, slapen als het moe is, en heeft nog wel ene paar basisbehoeften. Maar de perioden tussen bevrediging van de ene behoefte en de creatie van een andere zit een veel langere periode van tevredenheid. Je zou daarmee kunnen zeggen dat andere diersoorten gemiddeld gelukkiger zijn dan mensen,….en tóch zijn wij meer succesvol! Waarom?

Het antwoord is volgens mij heel simpel. Evolutionair gezien kan het absoluut geen toeval zijn dat we het zo moeilijk hebben met onszelf en daarnaast zo succesvol zijn. Als je ontevreden bent met wat er is, wie je ‘bent’, dan is er een enorme drive/wilskracht om méér te bereiken. Alle uitvindingen, bouwwerken, wereldprestaties zijn wat dat betreft geboren uit omvrede. Een mens die tevreden is doet al die dingen niet,…en is dus evolutionair gezien erg onproductief voor de soort omdat er dan geen vernieuwing plaats vind. Kortom het is dus helemaal niet de 'bedoeling' dat we gelukkig zijn,...ok op die korte momentjes er tussenin na dan

Dus lang leve onvrede en ongeluk!,….tenminste als je het voortbestaan van onze soort liefhebt
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

2_flow_4 schreef:De mens is de meest succesvolle diersoort op aarde.
Darwin is kennelijk nog altijd populair.
2_flow_4 schreef:Dus lang leve onvrede en ongeluk!,….tenminste als je het voortbestaan van onze soort liefhebt.
Hoera, na lang zoeken is 'Missing Link' toch gevonden. Hij heet 2_flow_4. :D :D :D
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Ik denk dat geluk niet ligt in het hebben van hebbedingetjes of steeds weer nieuwe dingen kopen etc. Dat is korte termijn denken.

Als je mensen vraagt: wanneer was je gelukkig, dat er zelden uit komt: toen ik een nieuwe auto had gekocht. Meestal krijg je antwoorden als: toen mijn kind geboren werd, toen ik samen met die en die dat en dat deed, trouwdagen of bijzondere momenten met een geliefd persoon. Toen ik op het strand zat en de zon onder zag gaan. Het is wel een interessante vraag en ik ga het elders op het forum eens stellen. .Kijken wat er uitkomt :)

Ik ben het wel met je eens dat moeilijke dingen in je leven, je meer opleveren dan de makkelijke dingen. Vanzelfsprekendheid is iets waar je weinig van groeit.. problemen oplossen en moeilijkheden overwinnen wel. Daar krijg je zelfvertrouwen en kracht van. Je voelt je daarna sterker en beter als er voor.
Inzicht als Uitweg..
2_flow_4

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Mystica, dat is wel degelijk waar mensen gelukkig van dénken te worden,....dat dat niet zo is, is nou precies de reden dat dit korte euforische gevoel weer zo snel weg is,...omdat het niet iets is wat je van buitenaf kunt aanreiken;)

Het stuk klinkt misschien wat cynisch,....ik bedoel dat echter niet zo. Juist door te weten dat het geluk niet zit in het bereiken van een doel (er is geen verwachting), geniet je veel meer meer van de weg zelf, omdat het een gevoel van ontspanning geeft waardoor je bewuster leeft.

@volhoudertje: in welk opzicht ben ik missing link dan?;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

2_flow_4 schreef:@volhoudertje: in welk opzicht ben ik missing link dan?;)
Grappig dat je het vraagt. Het was namelijk volledig cynisch bedoeld. :D
* Liebe Macht Frei *
2_flow_4

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

tsja volhoudertje, dat jij geen fan van Darwin bent is duidelijk. Dat heeft je er waarschijnlijk van weerhouden inhoudelijk te reageren.
Over cynisme gesproken.... :badgrin:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

2_flow_4 schreef:tsja volhoudertje, dat jij geen fan van Darwin bent is duidelijk. Dat heeft je er waarschijnlijk van weerhouden inhoudelijk te reageren.
Waarschijnlijk formuleer je dingen behoorlijk ongelukkig 2_flow_4.
2_flow_4 schreef: Alle uitvindingen, bouwwerken, wereldprestaties zijn geboren uit omvrede. Een mens die tevreden is doet al die dingen niet en is dus evolutionair gezien erg onproductief voor de soort omdat er dan geen vernieuwing plaats vindt.
Met alle respect, dat is toch echt **** van een dronken aardbei? :lol:
* Liebe Macht Frei *
angsthaasje

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

2_flow_4

Een euforisch gevoel duurt maar even schrijf je. Dat is zo, ben akkoord met je. Maar, verwijzend naar wat Mystica schrijft, de mooiste belevenis en de meest onvergetelijke, is eveneens de geboorte van mijn kind geweest en ok, de eerste uren ben je na zo'n bevalling euforisch, maar het geluk van dat hoopje van 3 kg te zien opgroeien, groeien, te zien hoe het zich ontplooit, een persoonlijkheid wordt, nou, ik verzeker je, dat geluk is blijvend hoor en ik ben eeuwig dankbaar dat ik dat 1x heb mogen meemaken.
Minded

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Ik ben gelukkig en tevreden als ik innerlijke rust ervaar. Zodra ik stilte ervaar kan mijn leven niet stuk. Zal wel komen omdat ik jaren lang compleet overspannen ben geweest. Vroeger toen wilde ik ook van alles en nog wat. Na mindere tijden ineens dat ik veel sneller tevreden en gelukkig kan zijn.
Gebruikersavatar
Carver
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 feb 2009 15:16

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Zo dus, sorry:


Van alleen spulletjes kopen worden de meeste mensen toch niet écht gelukkig.
Zelfde idee eigenlijk als er weer een grote jackpot te winnen is bij de Postcode/Staatsloterij.
Velen lijken wel te willen weten wat ze met het geld gaan doen en lijkt het prachtig.
Gigantisch huis kopen, dikke auto en weet ik veel wat allemaal.
Word je daar gelukkig van? Daar zit ik dus echt niet op te wachten.
angsthaasje

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Slechte smaak wat hemden betreft, ken die persoon niet, nogal veel praatjes dunkt me!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Carver schreef:Zelfde idee eigenlijk als er weer een grote jackpot te winnen is bij de Postcode/Staatsloterij.Word je daar gelukkig van? Daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Nee? Daar geloof ik niets van! Ik speel niet mee in loterijen, maar ik zou heus geen nee zeggen als ik zo’n smak geld zou krijgen. De Jackpot kan toch oplopen tot 25 miljoen?
Nou, daar weet ik wel raad mee hoor. Met een beetje geluk heb ik nog pak weg dertig jaar te leven, als ik de geldontwaarding voor het gemak even buiten beschouwing laat, levert een simpele rekensom mij op dat ik de komende jaren van zo’n prijs behoorlijk ruim zou kunnen leven. Daar zeg ik écht geen nee tegen als het me zou gebeuren. ;)
* Liebe Macht Frei *
Zoeza

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Ik kan eindelijk zeggen dat ik gelukkig aan het worden ben en dan gaat iemand me vertellen dat ik dat niet zou moeten zijn. Hell NO WAY!

Ik heb geen 25 miljoen gewonnen, ik heb niets van waarde, ik heb geen fortuin op de bank.

Wat ik wel heb? Mezelf, 5 heerlijke poezels, steeds meer vrienden, een dak boven mijn hoofd en elke dag eten op mijn bord! IK BEN GELUKKIG! Natuurlijk zijn er altijd wensen maar dat belemmert het geluk niet!
moeilijkkarakter

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Die Lebbis clip is geweldig.

Het streven naar geluk is de grootste oorzaak van ongeluk is niet alleen een quote van Eric Hoffer maar ook één van de meer nuttige ideeën uit het Boeddhisme.

Echt geluk is iets dat je overkomt volgens mij, het laat zich niet plannen. Je kan net zo goed een zonnige dag plannen. Natuurlijk kan je wel kiezen als de zon schijnt buiten te gaan of jezelf op te sluiten in een donkere kamer, die keuze hebben we. Zoiets is het ook qua geluk denk ik. Het is mogelijk ervoor te zorgen dat geluk nooit een kans zal hebben in je leven maar niet echt mogelijk het af te dwingen, dat is een idee fixe. Hoewel de new age positivo's dat concept vaak promoten zoals de clip van Lebbis op hilarische wijze aangeeft is het volledig incompatibel met een ander idee waarmee ze flirten, namelijk het Boeddhistisch idee dat verlangen de voornaamste bron van lijden is.

Vind geluk gewoon ook een overschat concept, er zijn belangrijkere dingen dan gelukkig zijn, niet elk geluk voor om het even wie is een positieve zaak
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

moeilijkkarakter schreef:Niet elk geluk voor om het even wie is een positieve zaak.
Wat een merkwaardige uitspraak ... 001_rolleyes
* Liebe Macht Frei *
moeilijkkarakter

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

volhoudertje schreef:
moeilijkkarakter schreef:Niet elk geluk voor om het even wie is een positieve zaak.
Wat een merkwaardige uitspraak ... 001_rolleyes
Niet zo merkwaardig als je er over nadenkt VH. Twijfelde al of ik het zo zou zeggen zonder verdere uitleg omdat genuanceerde doordachte ideeën hier vaak minder gewaardeerd worden dan vrijblijvende feelgood rhetoric maar eigenlijk is het volledig vanzelfsprekend.

Soms is twee mensen of partijen hun geluk incompatibel en heb ik een voorkeur, soms kunnen hele foute dingen slechte mensen gelukkig maken enzovoort.
Er zijn helaas mensen en groepen op deze wereld die intens gelukkig zouden zijn en zijn als ze onschuldige mensen kunnen doden. Extreem voorbeeld maar gebeurt ook op kleinere schaal. Als een man gelukkig is terwijl hij zijn vrouw en kinderen terroriseert hoop ik op zijn ongeluk en dat die vrouw zichzelf bevrijdt. Geluk is vooral een gemoedstoestand. Ik wil niet dat iedereen op elk moment gelukkig is, er zijn belangrijkere dingen. Toen Hitler in zijn bunker begreep dat de oorlog verloren was was hij alles behalve gelukkig waarschijnlijk, ik vind dat positief
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15109
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

moeilijkkarakter schreef:Ik wil niet dat iedereen op elk moment gelukkig is, er zijn belangrijkere dingen.


;-)
* Liebe Macht Frei *
Lou

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Even dit

de meeste zoogdieren hebben een limbisch systeem, wat speeld bij herrineren en emotie dus gevoelens.

En de mens is meest goed voor zichzelf, wij accepteren mensen met bijv down sydroom en andere soort ziektes waardoor zij niet goed kunnen functioneren. Teminste in de meeste landen, het is natuurlijk niet perfect, wij hebben ook onze dingen.

Meest gekwled de mens? heb jij weleens een aap in een kooitje gezien in een ontwikkelings land om te spelen voor geld en dan verwaarloosd te worden..of hebben apen geen emoties?

In het dieren rijk als je bijv blind, of misvormd word geboren...zie jij dieren die elkaar knuffelen dan? Neej ze worden aan hun lot overgelaten en opgegeten.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

In het dieren rijk als je bijv blind, of misvormd word geboren...zie jij dieren die elkaar knuffelen dan? Neej ze worden aan hun lot overgelaten en opgegeten.
Nou dat is niet helemaal waar. Ik heb begrepen dat bij apen er ook wel degelijk een sociaal zorgsysteem geldt voor zieke of gehandicapte dieren. Evenals dolfijnen, olifanten en andere hoger ontwikkelde groepsdieren dat kennen. Ze proberen dan toch hun eigen soort te helpen en te beschermen. Het lukt alleen niet altijd met veel roofdieren in de buurt, die de zwakkere exemplaren er moeiteloos uithalen, bejagen en inderdaad opeten. Dat is de natuur in werking.
Inzicht als Uitweg..
Lou

Re: waarom mensen vooral niet gelukkig zouden moeten zijn!

Jah helpen idd, maar ze sterven toch zowiezo. En roofdieren speuren naar zieke dieren die zwak zijn.

Dus misschien niet helemaal waar, maar toch gedeeltelijk waar.

Terug naar “Positieve verhalen en tips”