bagheera

fysiek 'onmogelijk' symptoom bij conversie??

Hallo Allemaal,

Ik vraag me af:

Kan een conversiestroornis een symptoom veroorzaken wat je fysiek gezien niet bewust kunt opwekken?

Toch maar even een toelichting ;)

Artsen overwegen bij mij een conversiestoornis. Belangrijkste klacht is spierzwakte. Sinds een paar weken is er ruimte gekomen tussen mijn 2e en 3e teen van de voet waar ik ook spierproblemen mee heb. Het is niet mogelijk die ruimte bewust te creeeren aan mijn andere voet (probeer zelf maar eens). Kan deze verandering door door conversie veroorzaakte spierzwakte veroorzaakt worden?

Natuurlijk heb ik dit ook aan mijn arts gevraagd. Hij antwoord hier ontwijkend op met :' Ik heb in de loop der jaren wel vreemdere dingen gezien'. Hier schiet ik niet zo veel mee op natuurlijk. Ik hoop op een duidelijk antwoord van iemand die er 'verstand van heeft' 8)

groetjes, 'Bagheera'
Opa Black

Re: fysiek 'onmogelijk' symptoom bij conversie??

Dat is best vervelend..........., omdat een conversiestoornis voortkomt uit onze brein is het misschien goed naar de psychische oorzaak te zoeken.
Niet te diep graven want met homeopathie is een onbalans ook te herstellen.

Even met google gekeken,

Beschrijving
Wat is een conversiestoornis?

Conversie betekent omzetting. Iemand met een conversiestoornis zet een psychisch probleem om in iets lichamelijks. Dat gebeurt onbewust. Mensen met een conversiestoornis zijn bijvoorbeeld verlamd aan benen of armen, blind, doof, hebben last van stuipen of kunnen niet meer praten.


De lichamelijke klachten zijn écht, maar de arts vindt geen lichamelijke oorzaak. Wél een psychische: de klachten ontstaan meestal na een pijnlijke sociale of spannende gebeurtenis. Artsen gaan ervan uit dat de hersenen door de stress niet de juiste informatie aan het lichaam doorgeven. Ze schakelen als het ware bepaalde lichaamsfuncties uit.


Als mensen met hun klachten in het ziekenhuis terechtkomen, verdwijnen de klachten meestal vanzelf binnen twee weken. Toch komt de conversie bij ongeveer een kwart van hen binnen een jaar weer terug. Soms worden conversies chronisch.

De behandeling van een conversiestoornis is meestal psychotherapie, soms in combinatie met fysiotherapie. Bij sommige mensen helpt hypnotherapie.


datum laatste wijziging: 12 december 2006


Vr.gr.
bagheera

Re: fysiek 'onmogelijk' symptoom bij conversie??

Bedankt Opa Black. Deze info kende ik inmiddels (heb internet erover afgestruind maar geen antwoord gevonden)

Voor mensen die via google in dit draadje terecht komen toch nog maar even deze aanvulling: vandaag heb ik van de psychiater (eindelijk) een duidelijk antwoord op mijn vraag gekregen:

De veranderde tenenstand (en de inmiddels ontstane atrofie van mijn kuit) kunnen niet door conversie worden veroorzaakt.

groetjes, 'Bagheera'

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”