Beloved007

Ervaringsdeskundige gezocht

Hallo allemaal,

Ik ben sinds iets meer dan een jaar in onderzoek bij een neuroloog omdat ik allemaal vage klachten heb. Het lijkt er nu op dat hij zijn onderzoek afrond met de boodschap dat hij "het gewoon niet weet". Er zijn wel een aantal kleine neurologische problemen gevonden, maar niet genoeg om de klachten te verklaren.

Elke keer als ik er overnadenk kom ik zelf tot de conclusie dat het niet psychisch/somatisch kan zijn. Bijvoorbeeld omdat ik periodes heb waarin ik gestresst ben, maar waarin het lichamelijk juist heel goed gaat en andersom. Omdat mijn klachten begonnen toen het juist erg goed ging en ik heerlijk in mijn vel zat. En omdat ik sinds de klachten begonnen zijn, heb besloten die om te keren in iets positiefs en bijvoorbeeld te gaan sporten, afvallen en vrijwilligerswerk te doen.
Ik ben gestresst over mijn medische situatie, maar daar buitenom zit ik lekker in mijn vel.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik soms merk dat ik mijn kaken erg aanspan en zo en dat er dus wel stress "in mijn lijf zit".

Maar goed, het lijkt er op dat ik het toch in die richting moet zoeken binnenkort (heb nog 1, waarschijnlijk laatste, afspraak met de neuroloog) en ik zou wel graag willen weten wat ik dan ongeveer moet verwachten. Ik ben namelijk best wel bang voor een somatische diagnose
Mijn grootste angst wat betreft is dat ik door een somatische diagnose in de psychiatrie/psychologie terecht kom (niet opname misschien, maar wel behandeling) en dat ik daardoor als mens niet echt meer serieus genomen wordt. Zowel mijn klachten niet, als gewoon mijzelf als mens. In mijn beleving wordt er door de omgeving al snel gedacht dat je dan "niet helemaal lekker" bent en men je daardoor ook niet volledig serieus hoeft te nemen (ook makkelijk voor artsen om mogelijk andere lichamelijke klachten daar ook simpel onder te schuiven bijvoorbeeld, maar ook vrienden, familie, collega's, etc.). Is dat ook echt zo? Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Daarnaast ben ik ook bang dat het, omdat je dan bijv. in groepstherapie zou kunnen komen, juist makkelijker wordt om je mee te laten sleuren in een negatieve spiraal i.p.v. de positieve instelling die ik tot nu toe zo veel mogelijk heb vast gehouden. Dus dat ik me heel erg een "psychisch patient" ga voelen en daardoor me af zou laten glijden en in die rol ga zitten.

Ik zou heel graag van iemand met ervaring hiermee willen weten hoe die dat ervaart.
Mocht ik wel dit traject ingaan dan heb ik echt even wat geruststelling nodig. Ik wil mijn klachten graag opgelost zien, maar vind deze richting wel zorgelijk...

Liefs
Sjoukje
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Hoi Sjoukje,

Ik kan me voorstellen dat je je hier druk om maakt en daardoor last hebt van stress! Evenwel is het zo, dat je zelf al probeert om er zo positief mogelijk mee om te gaan! Dat is al een hele positieve instelling waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen! Verder denk ik dat je moet gaan kijken, wat jouw wensen zijn, mocht het iets psychisch/somatisch zijn!
Wat wil jij? Wat zijn je doelen, wat heb je daarvoor nodig?
Het gaat nu om jou, niet om wat anderen ervan vinden, maar jij moet hier ZELF keuzes in gaan maken!

Ik ben door mijn verlate rouwverwerking in combinatie met een slecht werkende schildklier, uiteindelijk terecht gekomen bij een psychotherapeute, en ik moet zeggen, dat ik daar heel veel baat bij heb gehad. Vervelende bijkomstigheid, was dat mijn directeur daar helemaal niet mee om kon gaan en ik uiteindelijk ontslagen ben!!

Maar wat ik hieruit wel geleerd heb, is dat IK mijn EIGEN keuzes maak, ik laat me niet gek maken door mijn omgeving. Het was voor mij nodig om naar een psychotherapeute te gaan en ik ben blij dat ik niet in mijn cirkeltje ben blijven ronddwalen maar knopen heb doorgehakt!

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en ik lees graag hoe het je verder vergaat!
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Hoi Sjoukje,
er zijn idd 'soft neurological signs' waar een neuroloog zch niet druk over maakt (omdat ze niet duiden op zaken als hersentumor, epilepsie, etc.)
...maar soms kun je als mens wel veel last hebben van die soft neurological signs.
En idd: ze kunnen juist opduiken op momenten, dat je ontspannen bent.

En een aantal van die soft sign zijn heel erg goed te verhelpen. (Wat toch wel leuker is, dan er mee om te leren gaan.)

En ik snap donders goed, dat je niet zit te wachten op het stempeltje "psychiatrisch geval". (En ja, helaas, sommige mensen met dat stempeltje worden idd niet serieus genomen, heel triest.)
Maar zelfs als jouw gedoe geen soft signs zouden zijn, maar psychosomatische klachten, dan is het echt niet nodig om naar een psychiater te stappen. (Lichamelijk ben je ten slotte gezond.) Psychologen zijn opgeleid om "met de geest" te dealen.
(Zo zal een beetje psycholoog er op toezien, dat er geen negatieve spiraal ontstaat. Al kan er wel het elementaire effect optreden, dat omdat je nu eenmaal aandacht geeft aan probleem X, probleem X dus harder op je gaat drukken. Een soort homeopatische beginverergering.)

(Ook bezoeken aan de psycholoog zijn voor sommigen reden, om iemand niet serieus te nemen, maar dat zijn gewoon nare mensen waar je je maar zo weinig mogelijk van moet aantrekken. - Wat lastig kan zijn, als het om je baas of je huisarts gaat, maar toch: poot stijf houden en het koppetje trots naar boven.)

Enne, ik ben nieuwsgierig, wat zijn precies die vage klachten waar je last van hebt...?
Beloved007

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Bedankt voor de reacties.
Omdat het wel een lange lijst is had ik de lijst met klachten maar even achterwege gelaten, maar bij deze dan toch ;-):
Duizeligheid, oorsuizen, plotseling verlaagde bloeddruk (dus niet verhoogd, zoals je bij stress zou verwachten), droge ogen, tintelingen in armen en benen, ongecontroleerdheid in armen en benen, plotseling wegvallen van de kracht in de knieen, lichaamsdelen die uit zichzelf dingen doen of laten (bijvoorbeeld een been dat in de lucht blijft hangen tijdens het lopen en niet meer naar beneden wil, of handen die handelingen verrichten die ik niet aanstuur), armen en benen vallen heel snel in slaap (soms bijv. 6 keer per nacht wakker daardoor), darmproblemen, ongecontroleerde bewegingen/spasmen, geheugen/concentratie problemen, articulatie moeilijkheden, moeite woorden te bedenken.
De laatste 2 a 3 weken heb ik ook sneller pijnklachten in mijn duimen, knieen en schouders, maar ik weet niet of dat daar ook bij hoort, of dathet er los van staat.
Een lange vervelende lijst klachten waardoor bijvoorbeeld lopen ook moeilijk wordt en zo.

De neuroloog heeft kleine aanwijzingen gevonden voor MS, maar aangezien die aanwijzingen niet sterker zijn geworden terwijl de klachten wel erger zijn geworden is dat het waarschijnlijk niet.

Sjoukje
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Hoi Sjoukje,
ten eerste: rot hoor, zo'n waslijst!!
Ik ben geneigd, die duizeligheid en de darmproblemen als een belangrijke factor te zien.
Ik heb in mijn opleiding (natuurgeneeskunde) geleeerd om anders naar 'evenwicht' te kijken dan de meeste artsen.
Een mens heeft 3 evenwichtssystemen. ("Moeder Natuur" vindt het belangrijk, dat wij als 2voeters niet omvallen.)
Systeem 1 zit in je binnenoor. (Je hebt aparte orgaantjes voor het voelen van beweging of juist voelen dat je hoofd staat - hopelijk recht, mogelijk scheef -
en als alles meezit een serie reflexen om te zorgen dat je hoofd ten allen tijde recht blijft.)
Systeem 2 zijn je ogen, die idealiter "de horizon willen zien". (De diersoort mens ontstond op steppen van Afrika.) Ook dit is in wezen een reflex.
Voor veel westerlingen is dit orientatiepunt "de gevels van de huizen" geworden.
Systeem 3 is "het diepe gevoel" in je pezen, banden, gewrichten (heel specifiek in je enkels, heupen en de kleine spierjes in je nek, pal onder je schedel). Al die info wordt verwerkt in het cerebellum - een deel van je hersenen, waar je als mens geen bewuste controle over hebt.

Systeem 1 hoort bij KNO artsen, systeem 2 en 3 wordt door neurologen bekeken - en lang niet iedere huisarts, neuroloog of kno.er kijkt naar alle 3 en hun samenhang.

Zeggen deze 3 systemen hetzelfde: fantastisch.
Zegt 1 systeem iets afwijkends: niet ideaal, maar dat merk je niet. Je hersenen schakelen ogenblikkelijk de 'afwijkende mening" uit.
Maar zeggen ze alle 3 iets anders, dan is Leiden in last.

Wat regelmatig gebeurt, is dat 1 van deze 3 systemen niet ideaal werkt. "Dat geeft niets" - daar heb je er nou juist 3 voor.
Daar merk je als mens niets van, je doet het prima op die andere 2 of twee - en -een -half.

En de mens is ten dele ook een prooidier - je BENT in gevaar, als je niet stevig op je voeten kunt blijven staan. Puur fysiologische stress, dus.
En de oplossing is niet zozeer praten met de psycholoog (al kan dat beslist zin hebben) - het is je evenwicht trainen
(heel langzaam rondjes draaien, voorover buigen etc. etc.etc.)
een goede chiropractor naar je nek etc. laten kijken (staan de wervels recht?),
en bij bijv. de alexandertechniek 'het diepe gevoel' weer te pakken krijgen,
via het INPP je reflexen weer op orde krijgen,
etc.

Omdat evenwicht vrijwel van a tot z een reflexmatige aangelegenheid is, kan ik me voorstellen, dat een deel van je klachten voortkomt, uit een poging om "verstoord evenwicht" weer op de rails te krijgen: wegvallen van kracht in je knieen kan daar mee te maken hebben, net zoals ledematen die 'opeens, uit zichzelf" iets doen - of dat je tong niet doet, wat jij wilt. (Kijk maar naar kinderen op de evenwichtsbalk: tong uit mond, die "is nodig voor" het evenwichtsgevoel!)
Met name je armen die gaan tintelen kan goed samenhangen met duizeligheid: duizeligheid zelf geeft al een verhoogde spierspaning in je schoudergordel.
(Naarmate de stress hoger oploopt, kunnen je benen gaan meedoen.)

Verder zou het zin kunnen hebben, om een goede natuurarts naar je darmen te laten kijken. Wellicht hebben de problemen te maken, met dat je bijv. bepaalde vitamines B niet kunt aanmaken (..darmflora kwestie..) of opnemen.
Aangezien je zenuwstel die B vitamines hard nodig heeft om correct te kunnen functioneren, is een onderzoek in deze ook geen luxe. (Tintelingen, lage bloeddruk, droge ogen, spasmen, concentratieproblemen kunnen hier op terug te voeren zijn.)
Stel hem/ haar ook een serie vragen over dehydratie - dat kan samenhangen met darmproblematiek (en voor plotselinge lage bloeddruk zorgen).
Beloved007

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Janneke,

Bedankt voor je reacie. Ik zal er eens naar kijken.
Ik heb al duizeligheidstherapie gehad bij een fysiotherapeut. Dat waren ook oefeningen om de duizeligheid te doen afnemen. Het is gelukkig een stuk minder dan voorheen inmiddels, maar ik heb niet het idee dat het door de therapie kwam.

In ieder geval bedankt!
Ik zie in ieder geval niet zo erg meer op tegen het zoeken naar somatische oorzaken...

Sjoukje
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringsdeskundige gezocht

Hoi Sjoukje,
ik ben even nieuwsgierig: wat voor oefeningen deed je bij de fysio?

De oefeningen die ik noemde zijn niet zozeer "tegen duizeligheid" - maar verbeteren het functioneren van je evenwichtssysteem. (Zodat je idd op den duur minder duizelig bent, dat wel.)

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”