Weirdo

Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Hallo,

Dit is een heel lang verhaal wat ik in een heel kort vehaaltje samen ga vatten dus ik hoop dat ik mijn punt een beetje maken kan.
Ik heb al 1,5 jaar hele hevige maag en darm klachten. Talloze onderzoeken heb ik al gehad, maar ze kunnen niets vinden. Intussen is mijn hele leven eigenlijk niet meer dan thuis zitten en ademen. Ik ben het zat en wil er gewoon van af. Als ik terug denk aan wanneer het beginnen is en wat er toen speelde bedenk ik me dat ik al 2 jaar lang verliefd ben op iemand die al 2,5 jaar in een relatie zit. Ik ben hier eigenlijk dag en nacht mee bezig (geweest). Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Hoi,
ik wil je best weirdo noemen, hoor - maar wat je beschrijft klinkt mij niet zo heel erg weird in de oren...

Verliefde mensen eten niet.
(Niet te lang mee doorgaan, want mijn moeder heeft wel een beetje gelijk "je moet toch eten".)
Maar eten tegen heug en meug KAN gedoe geven, bijv. allergieeen....

Verder zijn maagproblemen soms 'latent': je ehtb wel pijn, maar dat voel je pas, als je een maagtablet neemt (dan ontspan je opeens - gesteld, dat je kunt, ondanks allerlei anre problemen).
En en goede middel met darmbacterieen (acidophilis en nog zo het een en ander) kan ook geen kwaad om de darmproblemen te bestrijden. Bedenk ook, dat je darmen vulling nodig hebben (zemelen of wat dan ook) en vooral voldoende water (2 liter per dag, waarbij de diehards koffie, thee en alcohol niet meetellen.)
Carpe Diem

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Hallo,

Pijn in maag en darmen hebbenis lastig - ik heb het zelf heel lang gehad.

Nu ik zelf mensen coach kan ik je misschien een paar tips geven.
De maag en de darmen liggen aande voorkant van ons lichaam - de plaats waar alle emoties en gevoelens binnenkomen.
Lange pijn in de darmen wil dan ook zeggen dat er "onverwerkte" gevoelens zitten.
Wat blijft er op je maag liggen ? En ik heb het hier niet over eten.
Je uiten en ventileren is een van de eerste stappen die je kunt zetten.
Liefdesverdriet wordt ook onderschat - ga door je verdriet en krop het niet op.
Laat je hier desnoods bij begeleiden.
Warme groetjes
Carpe Diem
Shannontje

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Carpe Diem, daar heb ik nog nooit van gehoord. Emoties komen aan de voorkant binnen en hebben daarom invloed op de darmen ed? Heb je het dan over termen als ventral en dorsal? Voor zover mij bekend (ik ben pas eerstejaars, daarom vraag ik het) zijn de gebieden voor spijsvertering en emoties toch behoorlijk verschillend in de hersenen. Over emoties die aan de voorkant binnenkomen heb ik nog nooit gehoord.

Stress kan echter zeker van invloed zijn op je spijsvertering. Janneke legt het al perfect uit, dus ik ga het niet herhalen. Kan je iets meer vertellen over de fysieke kant van je probleem? Heb je vaak honger of juist totaal niet? Heb je last van verstopping oid?

Hoop dat het snel beter met je gaat, niets kunnen doen lijkt me verschrikkelijk ellendig!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Hoi Shannon,
ik vermoed, dat de choach het heeft over chakra's.
Daarmee kun je idd problemen opvangen (we hebebn het dan over subtiele energie).

Puur fysiek geredeneerd, kan ik nog leven met de uitspraak, dat je maag ventraal zit (een woord dat letterlijk ook buik betekent) maar darmen zitten net zo goed dorsaal (al zit er dan wel een wervelkolom bij).
Carpe Diem

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Even toelichten,

Ook "onverwerkte" emoties kunnen op je maag blijven liggen.
Slecht nieuws bv. kan letterlijk in je maag zitten.
Iedereen kent wel de uitdrukking "het is mijn buik geslagen" ...gevolg diarree.
Ik werk niet met chakra's - ik bestudeerde metafysica (=mentale patronen achter ziektes)

Warme groetjes
Carpe Diem
Faker

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Ik kreeg er geen diarree van, wel een maagzweer, nog even verder studeren, lijkt me..
Shannontje

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

hmmm, zit dat met die chackra's niet in de spirituele hoek?

We zijn hier natuurlijk geen van allen artsen (misschien een uitzondering daargelaten) Maar als je stress hebt, gaat je lichaam daar heel veel energie aan besteden. Chronische stress maakt je lichaam "ziek" Omdat je immuunsysteem het als eerste instantie aanpakt alsof je ziek bent. Juist dat immuunsysteem zorgt voor koorts ed, niet de ziekte zelf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet weet of dat ook maagklachten kan veroorzaken, dus het is een beetje het klok en klepel verhaal.

Maar...

Wat jij eigenlijk al zegt, is dat je denkt dat stress de oorzaak is, en je maagpijn het symptoom. Misschien is het een idee om een psycholoog op te zoeken om die stress/liefdesverdriet aan te pakken. Als je maagpijn dan minder word weet je dat het daardoor komt, als het niet werkt kan je misschien verder gaan zoeken.

Zijn er weleens momenten dat je maagpijn minder wordt? Of heb je op dit moment iets wat er een beetje tegen werkt?

Groetjes,
Shannon
Carpe Diem

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Hey Franje,

Ja, maagzweren kan ook.

Wat blijft er op je maag liggen ? Eten of onverwerkte emoties.
De maag staat voor "het verwerkingsproces".

Zweren hebben altijd te maken met onderdrukte boosheid.

Ik had zelf jarenlang zweren in mijn darmen (=collitus ulcerose)
Ulcerose (ulce = zweer)
Het loslaten van haat en wrok kunnen veel ziektes oplossen.
Warme groetjes
Carpe Diem
Faker

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Ik had medicijnen voor m n maag en, m n maagzweer is al een tijdje verdwenen maar m n haat en wrok zitten nog heel diep..
Met loslaten, vergeven en goede hoop kom je misschien een stukje op weg maar meer ook niet hoor...
Als zweren altijd te maken zouden hebben met ingehouden boosheid dan had mijn lichaam nu één grote zweer geweest, dus dat klinkt wel leuk maar de praktijk wijst toch echt wat anders uit..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

...even over de reguliere geneeskunde:
maagzweer is "eeuwen" in de psychische hoek gezet: stress!

Toen werd, tot ieders stomme verbazing, de bacterie heliobacter pylori ontdekt.
(Dat een bactereie kan leven in het zuur van de maag...!!!! Niet te geloven, maar toch waar.)
En: het ding heeft die zure omgeving nodig, en maakt dus geen brokken op andere plekken waar het minder zuur is.

Nu krijgt bijna iedereen die een reguliere maagzwerenklant is een endoscopie om te zien (letterlijk kijken door de inernist - en een 'hapje' weefsel: het biopt dat onder de microscoop gaat) of deze bacterie in het spel is.
Zo ja (plm. driekwart van de gevallen) en dan krijg je een antibiotica kuur.
De verklaring 'stress' is naar het rijk der fabelen verwezen...

Uiteraard: bij iedere ziekte kun je vragen (al dan niet via de chakra leer) "Gosh, wat is/ was er aan de hand, dat je maag dit of dat deed?
Gosh, wat speede er, dat je immuuunsysteem die riepbacterie niet de baas kon?"
(= ziekmakers zijn er altijd en overal - en meestal weet je dat spul buiten je te houden.)
etc.etc.
Betty

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Het schijnt dat 50% van de bevolking die bacterie in de maag heeft,in het westen wat minder dan in ontwikkelingslanden.

Lee je in een leefgemeenschap,instelling of groot gezin,is de kans dat je het krijgt gewoon eerder.

Nu vraagt men zich toch nog af waarom niet iedereen die die bacterie heeft een maagzweer krijgt.
Er zijn heel veel mensen die er geen last van hebben.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

..en er bakken geld worden verdiend aan "maagzuurremmers".

Nouis dat zinnig als je een maagbloeding hebt of dreigtt e krijen, maar het "lost een probleem op, wat je niet hebt".

(ALS een maagzweer een kwestie is van 'te veel zuur en te weinig beschemend slijm" - DAN kun je idd een pil slikken die het maagzuur ontleed in minder zure stoffen. Je ozu ook de slijmlaag kunnen versterken, want maagzuur IS een nuttig goedje.)
Shannontje

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Janneke, Ik geloofde het eerst niet (Nog minder geloof ik in chakra's en dat soort dingen), ik was ervan overtuigd dat maagzweren van stress kwamen, maar ben gaan zoeken en inderdaad nergens een bewijs of verklaring daarvoor kunnen vinden. Vreemd dat dat dan zo'n heersende opvatting is, als het eigenlijk niet bewezen is


ohja, linkje voor de geinteresseerden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maagzweer
Betty

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Het is nog helemaal niet zeker of dat zo is,zo is wikipedia ook niet de bron die het zeker weet,
klik maar eens naast het slangetje op 'voorbehoud bij medische informatie in'

Zo is er weer een andere bron die weer wat anders zegt.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... tress.html

Ik denk dat niemand het nog echt weet.
Faker

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?


Stress en een maagzweer
Mensen die serieus grote stress hebben, ondervinden veel hinder. Niet alleen geestelijk, maar juist lichamelijk. Zij lopen grote risico op het krijgen van een maagzweer doordat het immuunsysteem van mensen met stress is onderdrukt.


http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... tress.html

Dit is wat ik onder jouw linkje vond betty en daar staat dat het immuunsysteem door stress zou worden onderdrukt wat dus niet betekent dat je van stress een maagzweer krijgt máár dat je lichaam niet zo goed kan vechten tegen de bacterie die een maagzweer veroorzaakt waadoor je meer risico hebt om die maagzweer dus toch te krijgen...
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Het chakra gebeuren, is in het Westen een spirituele aangelegenheid. In het Oosten met name in Tibet en China is het reguliere geneeskunde althans dan gaat het meer over meridianen en energiebanen. Die Chinezen genezen al eeuwen en eeuwen lang met acupunctuur en acupressuur. Dat deden ze al toen wij nog in ons berevel rondliepen als een stel wilde Germanen.

En nu stoppen wij mensen graag vol met chemicalien om ze te "genezen" van hun kwalen. Maar voor sommige dingen zou een goed gesprek, een troostende arm en een beetje aandacht, tijd en energie er in steken meer baat geven.. dan een bijv. een maagzuurremmer. Dat is wel erg koud en afstandelijk en als ik de titel van de topic lees dan zie je hier de schrijnende psyschische pijn doorklinken in de fysieke klacht.

Helaas zijn we in het Westen nog zover verwijderd van onze spiritualiteit en zijn we zo wars van alles wat niet meteen rationeel wetenschappelijk verklaarbaar is, zonder te kijken naar de "bewezen" effectiviteit van andere geneeskunst of het effect van een warme menselijke aandacht en troost voor anderen.

Onze doktoren kunnen vaak niet eens hun gevoel en troost met ons delen, zo overgerationaliseerd zijn ze opgeleid, de mens in de arts mag vooral niet teveel zichtbaar zijn. Ze zijn bang om emotioneel te worden want dan word je niet meer vol aangezien door je collega's. Helaas wordt het hele holistische aspect van het mens-zijn in het Westen buiten beschouwing gelaten als het om onze geneeskunst gaat. Die bestaat te vaak uit pillen en snijden. Da's een gemiste kans en ik zou willen dat we hier wat meer spiritualiteit in onze geneeskunde zouden brengen, meer medemenselijkheid, meer aandacht, troost en energie voor die ander.

Om even op die maagzweer terug te komen. Het immuunsysteem is vatbaar voor stress. Zonder stress is je weerstand veel hoger en kunnen bacterien wel in je lijf zitten maar hebben ze weinig kans om je ziek te maken. Je lijf is veel sterker. Maar wil je je lijf laten aftakelen dan moet je vooral veel stress veroorzaken, grijze haren, hoge bloeddruk, versnelde hartslag en ontstekingen zijn het gevolg. Dat heeft alles te maken met je psyche dus.
Inzicht als Uitweg..
Betty

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

het is maar net hoe je het bekijkt cis :)

Aan de ene kant vind ik het toch wel vreemd dat men er altijd vanuit ging dat spanning in ieder geval er ook voor kon zorgen dat je een maagzweer kreeg.
Of het immuunsysteem onderdrukt zodat je het kon krijgen.

die dokters waren toch ook niet achterlijk,die link spanning of stress = maagzweer moeten ze toch ergens vandaan hebben geplukt.

En of je nu het immuunsysteem onderdrukt of niet,dat ding komt er dan gewoon.
en dan zal het zeker te maken hebben met die bacterien,die dan ineens boosaardig worden,daar twijfel ik ook niet aan.

En er zijn ontzettend veel mensen die hun geliefde kwijt raakten,hetzij door dat hij of zij er met een ander vandoor ging of op een andere manier.
die mensen zullen zich die bijtende pijn in hun maag echt wel herinneren,het slaat gewoon bij veel mensen op de maag,zodanig dat ze niet meer kunnen eten of wat dan ook.

dat wil niet zeggen dat ze ook die maagzweer zullen krijgen,dat is afhankelijk van die bacterie maar ook van andere dingen.
Zo zijn er ontzettend veel pijnstillers die ook die maagzweer kunnen veroorzaken,ibruprofin bijv.slik daar maar eens veel van.

het is wel zo dat ze nu zich afvragen waarom er zoveel mensen zijn met die bacterie,die geen maagzweer krijgen.
Faker

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Dit is wat ik erover vond Betty

Ziek of niet ziek: een kwestie van evenwichtig samenleven

Blijkbaar is er niet zomaar één specifieke eigenschap van de bacterie aan te wijzen, die verantwoordelijk is voor het ontstaan van infecties, zweren en kanker in de maag. Ook de rol van het afweersysteem van de menselijke gastheer is niet allesbepalend. Er is sprake van een complex samenspel tussen de afweerreactie van de gastheer en de eigenschappen van de bacterie. Dit samenspel is in de meeste gevallen in evenwicht, waardoor de menselijke gastheer niets merkt van de infectie. Dit is een gunstige situatie voor de gastheer, die niet ziek wordt. Maar het is ook in het voordeel van H. pylori om de gastheer gezond te houden. Want als de gastheer overlijdt ten gevolge van de infectie, dan is de bacterie zijn huisvesting kwijt en zal daarom zelf ook het onderspit delven. Wat bijvoorbeeld een rol zou kunnen spelen in het handhaven van het evenwicht, en dus het gezond houden van de gastheer, is het aanpassingsvermogen van H. pylori. Onderzoek heeft aangetoond dat gedurende de jarenlange infectie de genetische samenstelling van de bacterie heel langzaam verandert. Men denkt dat H. pylori zijn eigenschappen op deze manier optimaal aanpast aan de omstandigheden in zijn specifieke gastheer, zodat hij nog beter in staat is om in de maag te leven. Welke bacteriële eigenschappen precies betrokken zijn bij dit slimme aanpassingssysteem, wordt onder andere met behulp van de kennis over het H. pylori genoom druk onderzocht. Toch krijgen sommige mensen maagzweren en maagkanker, omdat op de een of andere manier het evenwicht tussen H. pylori en de gastheer wordt verstoord. Hoe dit precies gebeurt, en waarom dit bij de meeste mensen juist niet gebeurt is nog onduidelijk. Dit laatste is dan ook een hot item binnen het wetenschappelijke onderzoek aan de bacterie Helicobacter pylori.
http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00295.html
Betty

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

de vraag is inderdaad,hoe komt dat?
een kwestie van evenwichtig samenleven?
Carpe Diem

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

het woord "stress" wordt te pas en te onpas gebruikt vind ik.
Het is een modewoord geworden. Stress omvat zoveel.
De ene zijn "stress" is de andere niet.
Ik ben volledig akkoord met Mystica. In het leven gaat het om warmte - liefde -geborgenheid - bemoediging - erkenning - iets wat in de medische wereld vaak te wensen over laat.
Begrijp me niet verkeerd - dokters moeten er zeker zijn - medicatie ook.
Maar geloof me, er zijn nog veel andere manieren om te helpen.
Wetenschap en spiritualiteit dienen elkaar dringend een hand te geven.
Westerse en Oosterse methoden dienen samen gevoegd te worden.
Het is dank zij, een samenspel van deze 2 dat ik genezen ben van een zware depressie en een ernstige ziekte.darmziekte)

Ik bekijk de "zaken" nu ook eens van de andere kant.
Ik geef er nu workshops over en begeleid op die manier mensen.
Ik doe een warme oproep voor meer menselijkheid - voor leren van onszelf te houden en onszelf te waarderen.
Pas wanneer we oprecht van onszelf houden is het ook makkelijker om van een ander te houden.
Alleen al van jezelf leren houden is een groeiproces dat eventjes tijd nodig heeft, zeker als je als kind gekwetst bent, maar je kan het wel leren.

Warme groetjes
Carpe Diem
Faker

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Ik ben volledig akkoord met Mystica. In het leven gaat het om warmte - liefde -geborgenheid - bemoediging - erkenning - iets wat in de medische wereld vaak te wensen over laat.


Dat kan zijn maar dan moet je dat aspect ook aan deskundigen overlaten en niet aan mensen die dénken dat ze daar deskundig in zijn want met roepen dat iemands problemen niet echt gebeurd zijn maar slechts zijn aangepraat en vervolgens vertellen dat de persoon maar veel van zichzelf moet houden red je het niet hoor..
Jezelf een naampje opplakken maakt je nou eenmaal nog steeds niet tot deskundige...
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Betty schreef:
die dokters waren toch ook niet achterlijk,die link spanning of stress = maagzweer moeten ze toch ergens vandaan hebben geplukt.
Klopt: doktes zijn beslist net achterlijk.
(In bepaalde opzichten wel eenzijdig - maar dat geeft niet: ieder zijn vak. Van chakraleer hebben ze geen benul. Ergens is dat jammer, maar "de laattse mens die alles wist, wat op de universiteit geleerd werd, was Leonardo da Vinci". Tegnwoordig kan niemand dat - en dus is het niet erg, als iemand eenzijdig is. Vind ik. Als je er maar duidelijk over bent.)

Maar: heel veel diagnosen "gaan in fasen".

Puur persoonlijk: ik heb jarenlang yogales gehad. Ik geloof nietin chakra's, maar het is wel een handige invalshoek om je stress te managen.

Ooit kreeg ik 'verkeerde medicijnen' in een periode met veel stress - wat resluteerde in een maagbloeding.
Sindsdien weet ik, "dat mijn maag niet van ijzer is" (dat dacht ik vroeger, ik ben nl. zelden misselijk en kan altijd alles eten.)
...en in periodes van stress heb ik maagzweertjes.

En die maagzweertejs gaan meestal vanzef weer over, soms als het te lang duurt ga ik even langs bij de huisarts en krijg ik losec (ooit was dat een peperdure maagzuurremmer: ik betaalde de apotheek 280 gulden voor 15 tabletten om de maagbloeding te stoppen - nu kosten ze 30 cent het stuk.)
Afgelopen zomer wilde mijn huisarts, dat ik het spul 3 maanden zou slikken.
Mijn hoela: het lost een probleem op, wat ik niet heb. Ik heb niet "te veel zuur" - ik heb een wondje dat genezen moet. (Glutamine en vitamine A en B en gefruite lichte koolsoorten - DAT herstelt de maagwand!)

En ik heb 2 keer een maag- scopie gahad - in geen van de biopten zat die heliobacter pylori.
Niemand heeft mij ooit gevraagd, naar de stress in die periodes.

Wonderlijk, hoe die dingen in fases gaan.
(Let op: ik kom alleen bij de arts in tijden van stress, maar de arts vraagt het niet: logisch, dat 'maagzweer' nu uit de gratie is als psychosomatische aandoening.... Selffulfilling prophesy.)
Betty

Re: Chronische spijsverteringsklachten en liefdesverdriet?

Ik geloof wel in chakra's omdat mijn ervaring is dat ik nu zie waar de chakra's voor staan en wat ze doen en dat soort dingen.
Het is mijn ervaring en als ik ga zitten en echt me concentreer voel ik ook de verschillende chakra's.

Het kan natuurlijk van mij allemaal suggestie zijn,dat weet ik niet maar ik voel het gewoon zo.
Veel wat ik vond op het internet heeft mij bijvoorbeeld geholpen,iets wat artsen jaren lang niet konden.

Ik zeg niet dat ik nu ineens 'normaal' ben,de diagnose die ik had was best behoorlijk ziek,manisch-depressief is natuurlijk niet niets.

Maar ik voel me normaal en heb geen last meer van die ziekte,of anderen daar anders over denken dat zou kunnen,misschien vinden mensen mij wel nog steeds abnormaal.
dat zou goed kunnen.

Maar goed ik voel me goed met wat ik geleerd heb en veel is er veranderd in mijn denken en veranderd nog steeds.

20 jaar middelen tegen psychoses of manie of depressie,waren ook maar lapmiddelen.
Hoewel ik wel dankbaar ben dat ze er waren,ik had nooit zonder die middelen kunnen leven.

maar ik denk dat er meer is,en dat je dat gewoon moet geloven en als je dat niet geloofd ook goed.

Er zullen toen ook wel artsen zijn geweest die klakkeloos aan namen van spanningen = maagzweer maar ergens moet die 'kennis' toch vandaan zijn gekomen.

En nu hebben artsen zelf stress,kom je daar krijg je medicijnen.
Doorverwijzen liever niet,dat is te duur,liever nog een middeltje dat is goedkoper.
En praten kunnen ze niet meer,dat denken ze want daar moet je voor geleerd hebben.
Ze hebben daar ook geen tijd meer voor.
Ze kijken naar wat je mankeert,dan betekend dat dat middeltje en hoe je er aan komt willen ze vaak helemaal niet meer weten.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”