angsthaasje

Afbouwen medicatie

Vandaag ging ik naar een psychiater, gewoon opgezocht in het telefoonboek, ik neem al een 3-tal jaren benzo.... voor angsten en ik wil nu afbouwen maar graag met enige hulp.
In plaats van hulp te krijgen werd ik vernederd, mijn ouders werden bij alles en nog wat betrokken wat ik niet wil, 50 euro en ik kon buiten!!
Volgens deze psychiater (al een oudere) kun je niet afbouwen en moet je om te minderen met je medicatie altijd naar een ziekenhuis gaan, afdeling verslaving.
Ik heb toch al gelezen dat je met een goed schema zelf kunt afbouwen totdat je zo ver bent dat je alleen occasioneel nog medicatie nodig hebt.
Moet je werkelijk naar een ziekenhuis, is dat waar???
Stamper

Re: Is dat waar???

Hoeveel en wat heb je precies gebruikt dan?
angsthaasje

Re: Is dat waar???

xanax 1 mg, wel niet iedere dag dezelfde hoeveelheid, max. 1x5mg maar sommige dagen ook maar 1 of 2 mg.
Opa Black

Re: Is dat waar???

Je gebruikt xanax en Benzo, om af te bouwen moet je je aanmelden bij een ziekenhuis.........??????????
Zo ernstig is dat niet, doch het hangt er wel vanaf hoelang en hoe frequent en wat voor dosis je gebruik hebt.
In Nederland gebeurt het eventueel afbouwen onder begeleiding van een psychiater, als er zich problemen voordoen z kan deze e.e.a. weer ff bijstellen.

Effies wat opgezocht voor je,

Afbouwschema Benzodiazepine,

Het eventuele succes van een dosisreductie is mede afhankelijk van leeftijd, duur van de inname, dosis en de ernst van de klachten waarvoor het benzodiazepine werd gegeven. Het hieronder beschreven schema is niet de enige manier om te minderen. Des te hoger de dosering en des te langer het gebruik, des te voorzichtiger de afbouw dient te geschieden. Dit heeft tot doel de ontwenningsverschijnselen te minimaliseren.[9][6]

Stap 1. Overschakeling naar een benzodiazepine met lange halfwaardetijd zoals diazepam. Het overschakelen moet gradueel gebeuren. Indien de patiënt het benzodiazepine in meerdere giften per dag nam, wordt het best één dosis per keer gesubstitueerd: meestal wordt gestart met de dosis vóór het slapengaan

Stap 2. Bij elke stap zou om de twee weken met één tiende of één achtste van de aanvankelijke dosis kunnen worden geminderd. Afbouwen met 1/8 per 2 weken duurt 14 weken. Regelmatige controle door een huisarts is verstandig. Zulke kleine afbouw stappen zijn vaak niet mogelijk omdat er geen tabletten in voldoende kleine doses beschikbaar zijn. De patiënt of zijn arts kunnen de apotheker vragen speciale capsules te maken. Of men kan zelf de tabletten handmatig of met een speciale 'pillenbreker' breken tot de juiste dosering.

Stap 3. Wanneer de dagdosis nog slechts 0,5 mg diazepam (of het equivalent daarvan) bedraagt, dient volledig te worden gestopt. Aanvullende behandeling tijdens het afbouwen kan bestaan uit gedragstherapie, relaxatietherapie, groepstherapie of het gebruik van een antidepressivum of een bètablokker.

[bewerken]
-Judith-

Re: Is dat waar???

Welnee lieverd, daar heb je geen ziekenhuis voor nodig....rustig afbouwen, niet ineens stoppen, gewoon op je dooie gemakje telkens een tijdje wat minder nemen....en je bent er zo vanaf....
Zwerfbeertje

Re: Is dat waar???

Andere psychiater nemen?

Of, als dat geen bezwaar is, je door laten verwijzen naar een ziekenhuis om - op kosten van de verzekering - af te bouwen. Maakt dan meteen duidelijk of hij meende wat hij zei en zo ja, dan levert je dat vrijwel automatisch ook een second opinion op.
angsthaasje

Re: Is dat waar???

Oef, dank je wel lieve mensen, dit had ik toch ook nog nooit gehoord, ik ga morgen eens langs mijn huisarts, ga het degelijk doen maar wel op mijn dooie gemakje zoals Judith zegt!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Is dat waar???

Hoi Angsthaasje,
ik heb ooit de klok horen luiden: een half opilletje per periode minder - dan wachten tot je stabiel bent, dan 6 weken wachten
en dan weer een half pilletje minder - wachten tot je stabiel bent, 6 weken wachten, etc.
En vraag hetzij aan je arts hetzij aan je apotheker, of je er glutamine bij kunt slikken. In principe is dit een voedingssupplement (een van de 20 aminozuren die per se in je eten moet zitten), maar het kan de scherpe kantjes er wat afhalen.
Sucses!
angsthaasje

Re: Is dat waar???

Dank je Janneke!!
-Judith-

Re: Is dat waar???

Ik heb ooit ook zelf de Xanax afgebouwd....het is goed te doen hoor Haasje....
angsthaasje

Re: Is dat waar???

Dank je Judith, ik krijg zoveel steun van jullie, dit forum is fantastisch!!!

love3
Pone

Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

als je gestopt bent?


Ik ben sinds gisteren gestopt, maar ik hoorde wel dat het dan niet gelijk uit je systeem is.
Zoeza

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

Je hebt toch wel afgebouwd? Het kan best een tijd duren maar hoelang precies weet ik niet. Het duurt ook een week of 6 voor het gaat werken.
Zoeza

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

goed zo, sommige mensen stoppen zomaar ineens omdat ze die rotzooi niet meer willen slikken maar daar kan je flink mee in de problemen komen geloof ik!
Heb je ergens last van sinds gisteren of nog weinig verandering?
Pone

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

behalve dat me kat lijkt te verdwenen, dat is wel even kut.

Maar voor de rest heb ik nergens last van, zit prima in me vel... Kreeg alleen veel uitslag van me medicijn en hoop daarom dat het gauw uit me systeem is. over het algemeen reageer ik snel op medicijnen, dus ik denk wel dat het ook eerder uit me systeem is.
Pone

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

yes ik heb hem weer terug! (de kat)

6 weken das wel lang..
Zoeza

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

Oh, niks zo erg als dat je je kat kwijt bent! Dat zal sommige mensen hier raar in de oren klinken maar hier is dat totale paniek!
Pone

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

anders was het de 2de kat dit jaar :O.

2de dag zonder, alles gaat perfect :nod:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

Hoi Pone,
lange tijd niets van je gehoord - en nu gaat alles goed: "nergens last van" - hartstikke FIJN!!!
Mickey~

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

ik denk inderdaad 2 tot 6 weken, en dan eerder 2 dan 6.
Net zo lang als het ongeveer duurt om de spiegel op te bouwen.
Maar moest je zo in 1 keer helemaal stoppen dan?
Ik dacht altijd dat eerst de dosering afgebouwt wordt en dat er dan pas helemaal geen medicijn meer hoeft te worden geslikt.
Pone

Re: Hoe lang duurt het voordat antidepressivum uit je systeem is

Janneke schreef:Hoi Pone,
lange tijd niets van je gehoord - en nu gaat alles goed: "nergens last van" - hartstikke FIJN!!!
Hoi Janneke,

Ja alles gaat prima, met jou ook?
MuayKiDo

Verandering van/in antidepressiva inname

Beste forumleden / bezoekers,

Vanuit mijn studie heb ik geleerd dat de meeste antidepressiva pas na geruime tijd (een maand) hun eerste positieve effect kunnen bereiken. Tot die tijd merkt de gebruiker geen invloed, of zelfs een verslechtering door poging van het lichaam om 'in balans' te blijven. Men zou nooit binnen deze termijn van dosis, of zelfs van medicijn moeten veranderen, dan begint het gewenningsproces namelijk opnieuw en blijft een positief effect uit. Althans, zO heb ik het geleerd.

Nu heb ik in mijn directe omgeving twee maal meegemaakt dat een huisarts bij constatering van depressie antidepressiva voorschreef (daarover wellicht later een andere thread). Beide personen in kwestie klagen in de eerste of tweede week van inname dat 'het niet werkt' en hoppa, de dosis wordt verhoogt. Soms zelfs herhaaldelijk. Het effect laat zich raden, niet positief. In het meest recente geval zelfs leidde dit tot een zeer tragisch verlies.

Nu is mijn vraag wat de gebruikservaring van de lezers is, of depressie idd erger wordt in de eerste week (twee weken) van gebruik.
Aan GGZ personeel vraag ik wat zij vinden van de opstelling van de huisartsen in kwestie, om een depressieve client te laten bepalen wat werkt en wat niet, gezien de te verwachten inwerkingsperiode.

Mvg,

Michel
Zoeza

Re: Verandering van/in antidepressiva inname

Hoi Michel, welkom hier!

Ik heb ook overwogen om te stoppen tijdens de eerste weken. Ik heb wekenlang alleen maar op de bank en in bed kunnen liggen. Ik was gewoon een zombie. Kon niets, wilde niets, deed niets, had een wattenhoofd, was duizelig, kon niet poepen, zweten als een otter etc. Ik wist dat dit zou gaan gebeuren dus ik wist ook dat het minder werd. Mij is verteld dat hoe meer last je van de bijwerkingen hebt, hoe groter de kans dat het middel aanslaat. Dat idee heeft me door die weken heengeholpen. Nu ben ik er heel blij mee dat ik doorgezet heb maar ik zie er wel heel erg tegenop om straks weer af te gaan bouwen. Aan de ene kant wil ik die rotzooi zo kort mogelijk slikken maar aan de andere kant geeft het me wel even die (misschien wel ingebeelde) zekerheid die ik nodig heb. Time will tell.

Terug naar “Medicatie”